Bewegen en leefstijl

Bewegen en een gezonde leefstijl zijn belangrijk. Daar is iedereen zich wel van bewust. Maar echt in beweging komen is soms lastig. Daar helpt Carrefour de inwoners graag mee op weg!

Bewegen en leefstijl

Bewegen staat voor meedoen in de maatschappij. Je dag start met beweging door je bed uit te stappen. Alle acties die je daarna onderneemt komen voort uit beweging. Gezond bezig zijn, goed voor jezelf zorgen of meer bewegen begint met kleine veranderingen. Dit start allemaal met bewustwording. Onze buurtsportcoaches richten zich dan ook niet enkel en alleen op het stimuleren tot sport, maar meer tot (voldoende) beweging. Zoveel mogelijk en passend bij ieders mogelijkheden. Zodat inwoners van 0 tot 100 een leven lang zelfstandig kunnen blijven doen wat ze willen.

Een zomer vol beweging

Naast het creëren van bewustwording rondom (het belang van) sport en beweging, vinden onze beweegcoaches het belangrijk om zo veel mogelijk inwoners in beweging te brengen. Met name in de zomer van 2021 hebben we veel inwoners van de Noordoostpolder in beweging mogen brengen. Een greep uit onze sportactiviteiten betreft het suppen en skateboarden met jongeren en een beweegprogramma voor ouderen.

Op een soort surfplank het water op en met een peddel jezelf voortbewegen, het lijkt erg simpel maar dat is het zeker niet. Veel kinderen uit Noordoostpolder hebben dat deze zomer ervaren. De beweegcoaches van Carrefour zijn ieder polderdorp en verschillende locaties in Emmeloord afgegaan met prachtige nieuwe sups. Veel kinderen begonnen op de knieën en een enkeling durfde het na wat tips aan om staand te peddelen. De één sprong zelf in het water, de ander deed zo goed mogelijk zijn best om droog te blijven. Alsof evenwicht houden op een sup nog niet moeilijk genoeg was werd na twee weken het water omgeruild voor asfalt en gingen we over naar skateboarden. Onder leiding van beweegcoaches Nick en Bart werden de basics van het skaten geoefend.

Naast de Jeugd hebben wij ons ook gericht op het in beweging brengen van ouderen.  In samenwerking met Optima Forma en Sportservice Flevoland heeft Carrefour in meerdere verzorgingshuizen een beweegprogramma aangeboden. Te denken aan het hockeyen vanuit een stoel en volleyballen met ballonnen. Veel (dementerende) ouderen zijn door de coronacrisis in een isolement geraakt. Door het beweegprogramma kon deze doelgroep op een laagdrempelige manier in beweging worden gebracht en vond er ontmoeting plaats. Veel ouderen wisten hun weerstand in te ruilen voor speels plezier.

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)

De gemeente Noordoostpolder is sinds 2019 een JOGG-gemeente. Dit houdt in dat Carrefour zich samen met gemeente Noordoostpolder inzet voor een gezonde jeugd en dus een gezonde toekomst. De JOGG-aanpak focust zich op het gezonder maken van de omgeving van het kind. De aanpak probeert de thuis-, school-, buurt-, sport- en zorgomgeving van het kind bewust te maken van het belang van een gezonde leefstijl.

Achter de schermen zijn er rondom het thema JOGG verschillende ontwikkelingen ingang gezet. Via een werkgroep zijn er zijn verbindingen gelegd in de zorg en ook heeft JOGG contact met alle basisscholen in de Noordoostpolder over het stimuleren van een gezonde leefstijl. Zo zijn er afgelopen jaar watertappunten aangelegd op scholen in Rutten en Emmeloord. In 2021 hebben wij ons ingezet om de ouders van alle basisschoolkinderen in Noordoostpolder kennis te laten maken met JOGG. Om deze reden is in maart 2021 vanuit JOGG een live-uitzending georganiseerd. Vanuit een prachtig ingerichte studio bij Luimes AV, gaf neuropsycholoog Erik Scherder een presentatie over het belang van gezonde leefstijl voor het kinderbrein. Ongeveer 2.000 ouders, leraren en werknemers uit de zorg hebben deze uitzending bekeken.

Speerpunten 2021

1. Een leven lang inclusief sporten en bewegen, met de focus op:
    1. stimulering van talentontwikkeling van jeugd, met belangrijk aandachtspunt de verbetering van motorische vaardigheden.
    2. versterking van sport- en beweegonderwijs op en rond scholen.
    3. specifieke aandacht voor kwetsbare, minder kansrijke jongeren die een risico hebben op een verminderde actieve leefstijl.
  2. Inzet op (groepen) mensen die belemmeringen ervaren bij het formele en informele sport- en beweegaanbod. Bijvoorbeeld door leeftijd of levensfase, gender, fysieke of mentale gezondheid, etnische/sociale achtergrond, seksuele geaardheid, financiële situatie of sociale positie.
  3. Bereiken, toeleiden en begeleiden van personen die in armoede leven zodat zij, ondanks hun financiële situatie, kunnen sporten en bewegen.
  4. Duurzaam versterken van en innoveren met sport- en beweegaanbieders/vrijwilligersorganisaties. Op het gebied van o.a. besturen, vrijwilligers, kader, diversiteit, inclusief en vraaggericht handelen. Met aandacht voor het vormgeven van het pedagogisch klimaat voor kinderen en jongeren.
  5. Signaleren van gedrag en risicofactoren bij kinderen en jongeren en hen effectief doorverwijzen.

Resultaten 2021

Handvatten bewegingsonderwijs

36 leerkrachten

op 15 verschillende scholen in gemeente Noordoostpolder zijn voorzien van handvatten in het geven van goed bewegingsonderwijs waarin elk kind kan deelnemen op eigen niveau.

Passend sport- en beweegaanbod

27 kinderen (en ouders) en 54 volwassenen

zijn ondersteund in het vinden van passend sport- en beweegaanbod.

3 nieuwe Beweegactiviteiten voor mensen met een fysieke of mentale beperking

3 nieuwe beweegactiviteiten

waardoor het beweegaanbod voor mensen met een fysieke of mentale beperking uitgebreider is geworden. Namelijk G-volleybal, Leefstijlprogramma COOL2Bfit en Creatief bewegen voor kinderen van 8-12 jaar.

Bewegingsonderwijs

920 leerlingen

hebben kwalitatief goed bewegingsonderwijs ontvangen met aandacht voor motorische achterstanden, bewegen en gezonde leefstijl en pauzeactiviteiten.

Beweegactiviteiten

780 deelnemers

verspreid over: Zomeractiviteiten (630 deelnemers), Winteractiviteiten (120 deelnemers) en BuitenspelenNOP (30 deelnemers).

Ondersteuning op het gebied van bewegen

24 sport- en zorgorganisaties

ondersteund met vragen op het gebied van bewegen.

Scholierensport

382 kinderen/jongeren

hebben via Scholierensport kennis gemaakt met een sport(aanbieder).

Beweegactiviteiten specifiek voor de doelgroepen minima, (jonge) mantelzorgers en ouderen

81 deelnemers

Seniorensport/beweeggids (13 deelnemers), Sport Extra (8 deelnemers), Cool2Bfit (8 deelnemers), Jonge Mantelzorgers Carrefour (12 deelnemers) en een beweegaanbod bij 3 zorginstellingen.

Sportakkoord

Wij zijn initiatiefnemer voor de ambities m.b.t.  Vitale Beweegaanbieders, Inclusief Sport en Bewegen en Jong Vaardig in Beweging bij het Sportakkoord. Daarin zijn 12 overleggen georganiseerd om partners samen te brengen om de doelen van het sportakkoord te realiseren.

Meer informatie over JOGG Noordoostpolder is te vinden via de volgende link.

Download Factsheet JOGG Noordoostpolder.pdf

v5.8.12