3.1 Algemeen

Het jaar 2021 kenmerkt zich door de invloed van de Covid-19 pandemie. Enerzijds moesten we anticiperen op de wisselende maatregelen, anderzijds raakten we langzamerhand ook gewend aan dit aanpassen. De impact op onze resultaten is vooral te zien in:

• vertraging in de collectieve activiteiten door herhaaldelijk anticiperen op nieuwe maatregelen;
  • belemmeringen in de samenwerking in de zorgketen door verleggen van prioriteiten;
  • vorderingen die wél gemaakt zijn in voorbereiding van nieuwe collectieve activiteiten;
  • flexibiliteit in het maken van afspraken door digitale communicatiemogelijkheden.

Het aantal individuele ondersteuningsvragen is redelijk constant. Het aantal individuele trajecten is in 2021 iets hoger dan in 2020. Het aantal deelnames aan collectieve activiteiten ligt iets lager.

De meeste ondersteuningsvragen gaan over de domeinen Financiën en Geestelijke Gezondheid, daarnaast spelen Huisvesting en Huiselijke Relaties een belangrijke rol in de casuïstiek. Dit patroon keert in verschillende types ondersteuning terug. In de informatie en advies vragen speelt het domein Activiteiten Dagelijks Leven naast Financiën een grote rol.

De meeste groei is te zien in het domein Ouderschap (opvang), wat we voor een groot deel toekennen aan de noodopvang die tijdens de lockdown is gerealiseerd in samenwerking met het onderwijs. De medewerkers schatten de complexiteit iets complexer en de zwaarte iets zwaarder in dan eerdere jaren. Onze belangrijkste verwijzers zijn De gemeente, de Toegang, de huisartsen en andere ketenpartners.

Op collectief gebied is vooral geïnvesteerd in nieuwe activiteiten gericht op de ZRM domeinen Financiën (Geldloket, VoorzieningenWijzer, Voor’t Zelfde geld) en Ouderschap (Triple P en Steunouder). In 2021 zijn hier de voorbereidingen voor gedaan en is een voorzichtige start geaakt met de uitvoering. In 2022 zullen we hiervan de resultaten gaan zien. Voor zover dit mogelijk was is geïnvesteerd in gebiedsgericht inrichten van inloopfaciliteiten in samenwerking met het taalpunt, de bibliotheek, politie en andere partners. Daarnaast heeft het buurtwerk slagen gemaakt in de gebieden Steenwijk-West, Steenwijk Clingenborgh, De Gagels, Oostermeenthe, Steenwijkerwold, Giethoorn noord en Vollenhove.

Plaatsen met de hoogste percentages inwoners dat een beroep doet op onze diensten zijn respectievelijk Onna, Steenwijk, Eesveen, Steenwijkerwold en Blankenham. Deze observatie nemen we mee in de keuze voor aandachtsgebieden in het buurtwerk van 2022.

Bij het Vip! zien we een groeiende vraag naar zowel vrijwilligers als vrijwilligerswerk. Er zijn nieuwe projecten opgezet: De formulierenbrigade die inwoners ondersteunt bij aanvragen en invullen van formulieren. En een Tolkenpool die ondersteuning biedt aan nieuwkomers bij taalbelemmeringen op scholen en in zorg- en welzijn. De werkwijze van Op Stap (inmiddels Ta(a)lent!, die is aangepast aan de actuele situatie waarin extra aandacht uit gaat naar anderstaligen, boort een nieuwe groep vrijwilligers aan.

Bij de mantelzorgers hebben we enorme veerkracht gezien en vooral het belang van het onderhouden van contact. Mantelzorgers die we spreken voelen zich vooral gesteund doordat er aandacht voor ze is en dat er plekken zijn waar ze terecht kunnen.

Zowel de mantelzorgondersteuning als de inzet van vrijwilligers zijn meer geïntegreerd in de gebiedsteams. Onze ambitie blijft dat beide een wezenlijke plek krijgen in de inloopfaciliteiten die we voor ogen hebben. Deze ontwikkeling gaat mee naar 2022.

3.2 Focuspunten

We zijn erg tevreden over wat er is bereikt op het gebied van Armoede en Financiële uitdagingen. We hebben veel voorbereidend werk kunnen doen in de aanpak gericht op preventie van en omgaan met armoede en financiële uitdagingen. De aanpak staat klaar. Om werkelijk uitvoering te geven aan de VoorzieningenWijzer, het geldloket en de Vroegsignalering is in 2022 een verdergaande concretiseringsslag nodig samen met de partners.

Het gebiedsgericht uitvoering geven aan het VIP!, mantelzorgondersteuning en MDT trajecten verdient nog aandacht in 2022. In Vollenhove zijn er andere ontwikkelingen op het gebied van participatie samen met Stichting Jij en de kringloopwinkel. Ook met Kopwerk zijn er mogelijkheden om een gezamenlijke aanpak vorm te geven.

Met name in de leeftijdsgroepen 21-30 en 31-40 ist Financiën vaak het hoofddomein. Dit is aanleiding om gericht preventieve interventies op jongvolwassenen in te zetten in 2022.

Ook als het gaat om het focuspunt Veilig en Gezond Opgroeien zijn we erg tevreden over de resultaten. Sociaal Werk De Kop is actief betrokken in de projecten binnen het akkoord Samen voor Ryan. Triple p is als opvoedinterventie operationeel. Er is voortgang geboekt in het aan laten sluiten van de werkwijze van het schoolmaatschappelijk werk bij onze gemeentelijke opdracht. De nieuwe interventies Steunouder en Impacter zijn geïmplementeerd en kunnen worden uitgevoerd.

De inzet op Preventie en veerkracht heeft minder opgeleverd dan van te voren verwacht. De inzet was gericht op samenwerking met ketenpartners en inwoners zelf. Deze gezamenlijke inspanningen zijn door de maatregelen erg bemoeilijkt. Aan de andere kant bemerken we misschien wel juist door de pandemie een grote bereidwilligheid bij inwoners en huisartsen om met Positieve Gezondheid aan te slag te gaan. De inzet op Positieve Gezondheid en de samenwerking hierin met inwoners, huisartsenpraktijken en de toegangsteams, wordt daarom opnieuw meegenomen in het jaarplan voor 2022. In de ZRM trends valt op dat het domein Geestelijke Gezondheid veel speelt in de casuïstiek. Het vraagt nader onderzoek wat dit betekent en hoe we veerkracht ook specifiek op dit domein kunnen bevorderen.

Waar mogelijk is ingezet op samenwerking met de Toegang. In de werkprocessen met veilig thuis, het volgen van gezamenlijke trainingen Positieve Gezondheid en de aanpak gericht op Armoede en Financiële uitdagingen. We hebben ook gemerkt dat de intentie er absoluut is om de samenwerking uit te breiden en bevorderen, maar dat de uitvoering moeilijk is gebleken door belemmerende maatregelen. Intern bij Sociaal Werk De Kop hebben we al wel stappen gezet in het gebiedsgericht werken. In de focusgesprekken is gebleken dat we daar nog geen gezamenlijk beeld bij hebben. Dit vraagt nog om gezamenlijke aanscherping van verwachtingen.

In het nieuwe jaarplan is terug te lezen hoe we de vertaling maken van deze inzichten naar onze activiteiten in 2022. Onze aandacht zal onverminderd gericht zijn op dezelfde focuspunten zij het meer in de uitvoering en minder in de innovatie.

v5.8.12