Vrijwillige inzet

Vrijwilligers zijn onmisbaar in onze samenleving. Daarom zetten wij ons in om vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties te ondersteunen.

Vrijwillige inzet

Via het vrijwilligerspunt van Carrefour worden vrijwilligers ingezet bij verschillende organisaties en bij projecten zoals #meedoen. Er zijn in 2021 74 vrijwilligers via het vrijwilligerspunt aan de slag gegaan. Via de vrijwilligersacademie kunnen alle vrijwilligers in NOP cursussen volgen zodat zij zich kunnen ontwikkelen en hun vrijwilligerswerk goed kunnen uitvoeren. Daarnaast maken we verbindingen in wijken en dorpen om vrijwilligerswerk te stimuleren.

Speerpunten 2021

• Inwoners worden bereikt om zich in te zetten als vrijwilliger.
  • Vrijwilligers worden ondersteund in het vinden van passend vrijwilligerswerk
  • Vrijwilligers worden ondersteund zodat zij hun taak met vertrouwen tegemoet te zien.

Vacaturebank VIP

94 matches

via de vacaturebank, waarvan 30 mensen uit een bijzondere doelgroep.

Intakegesprekken VIP

42 gesprekken

waarvan met 19 personen uit een kwetsbare groep.

Vrijwilligersacademie

148 deelnemers

aan de Vrijwilligersacademie, waarvan 77 vrijwilligers en 71 mantelzorgers.

Reacties vacaturebank VIP

61 inwoners

hebben gereageerd op een vacature van de vacaturebank.

Ondersteuning organisaties VIP

104 organisaties

geholpen met hun zoektocht naar goede vrijwilligers, waarvan 64 matches en 40 adviezen.

Social media VIP

809 volgers

op onze social media kanalen.

Vragen rondom vrijwilligerswerk

165 inwoners

met een vraag rondom vrijwilligerswerk verder geholpen in eigen wijk of dorp.

486 keer een vrijwilliger ingezet

als antwoord op een vraag

De meerwaarde van vrijwilligerswerk

Meijs Kramer is sociaal adviseur en doet al jaren werk als vrijwilliger. Hij zet zich in om administratieve problemen, zoals belastingaangiftes, op te lossen voor meerdere gezinnen in Noordoostpolder. Elke maand krijgt hij een aantal verzoeken via Carrefour van mensen die moeite hebben met de administratie. ‘’Er is ergens een probleem en dat gaan we dan samen oplossen. De problemen zijn heel divers. Het is interessant, leerzaam en leuk werk.’’

Het mooist aan het vrijwilligerswerk is volgens Meijs dat je een band opbouwt met de mensen die je helpt. Vaak bellen ze na de eerste ontmoeting nog met andere vragen waar hij dan graag bij helpt. ‘’De mensen moeten altijd bellen met problemen, ze moeten er zeker niet slecht van gaan slapen.’’ Als vrijwilliger probeert hij altijd een sturende rol te hebben en zelf niet alles op te lossen. ‘’De mensen bepalen zelf wat er gaat gebeuren en hoe we het probleem gaan oplossen. Aan het begin weet je nog helemaal niet welke kant het opgaat. Het is voor mij een uitdaging om te kijken waar men recht op heeft. Het is mooi als mensen het idee hebben dat ze het zelf hebben opgelost.’’

#Meedoen

Het Vrijwilligerspunt NOP, is onderdeel van Carrefour en biedt bewoners van het Asielzoekerscentrum in Luttelgeest vrijwilligerswerk aan in het project #meedoen. De vrijwilligers Rayan uit Irak, Francis uit Oeganda en Sunday John uit Zuid-Soedan vertellen over hun onderhoudswerkzaamheden bij de Beleeftuin bij Talma Hof.

Rayan is al 3,5 jaar in Nederland en spreekt ondertussen een aardig woordje Nederlands. Voor het mannencentrum in de polder onderhoudt de ICT’er de website. ‘Het is fijn dat ik kan werken, want dan verveel ik me niet’, zegt hij. Het landelijke project #Meedoen, een samenwerking van COA en AMIF-project ‘Participatie en taal’, is er om bewoners activiteiten aan te bieden waardoor ze sneller integreren, kennismaken met Nederlandse gewoonten, participeren en de Nederlandse taal eerder beheersen. De vrijwilligers krijgen een certificaat, waarmee ze kunnen aangeven dat ze graag werken en de handen uit de mouwen steken. ‘Dat kan ze later helpen bij een sollicitatie.’ Francis is niet alleen op vrijwillige basis tuinman, dankzij bemiddeling vanuit Carrefour traint hij bij de atletiekvereniging NOP. ‘Ik ben een sprinter, maar ga me nu ook toeleggen op de lange afstand’, zegt hij. ‘Verder doe ik een cursus schminken en spelbegeleider op het AZC.’

Sunday John is bouwvakker en vindt het waardevol dat hij oude mensen kan helpen. In Marknesse wandelt hij wekelijks met bewoners. Rayan is blij met het vrijwilligerswerk. ‘Het is mooi om iets terug te doen en zo leer ik Nederlanders kennen.’ Dat de bewoners van het AZC door de klussen ook samen optrekken, zorgt dat ze elkaar ook leren kennen. ‘Daar hebben we op het AZC dan ook weer wat aan’, vertelt Francis.

Andere bewoners van het AZC hielpen in coronatijd ook mee om de tassen met boeken voor de bibliotheek te bezorgen bij de lezers. Ze deden mee aan de vrijwilligersactiedag NLdoet, onderhouden de begraafplaats in Luttelgeest en repareren kleding. Als er organisaties of personen zijn die klussen hebben voor asielzoekers, dus werk die betaalde arbeid niet in de weg zit, dan kunnen die contact opnemen met Anne Jansen van het Vrijwilligerspuntnop.nl (Bron: Cees Wallinga, de Noordoostpolder).

v5.8.6