Spring naar inhoud

Sedna in 2022: op een stevig fundament verder bouwen

hoofdstuk 1

Maatschappelijke vraagstukken zijn voortdurende aan verandering onderhevig. De ontwikkelingen in 2022 lieten dat duidelijk zien. Corona grotendeels bedwongen en toen werden we in februari 2022 geconfronteerd met een oorlog aan de rand van Europa en een snel oplopende inflatie. Dit alles had en heeft grote invloed op inwoners, vooral inwoners in een kwetsbare positie. Het betekende meer mensen met zorgen en  steeds meer gezinnen die zoveel moeite hebben met het betalen van rekeningen dat  zij bijvoorbeeld  een beroep moeten doen op de voedselbanken.

Corona was weliswaar eind maart van het dagelijkse toneel verdwenen maar dat neemt niet weg dat inwoners, en ook jongeren, nog kampen met de gevolgen daarvan. Soms zijn dat aanhoudende lichamelijke klachten zoals long covid, maar ook emotionele of psychosociale klachten als gevolg van de lockdowns. De sluiting van scholen laat ook zijn sporen na. In 2023 beschikbaar gekomen cijfers van het Ministerie van Onderwijs laten zien dat er landelijk meer vroegtijdig schoolverlaters zijn dan in eerdere jaren, dit is ook het geval in Emmen.

Klanttevredenheid

De klanttevredenheid brengen wij periodiek in kaart. Met ondersteuning vanuit de Tintengroep worden alle klanten, waarvan de individuele ondersteuning is afgesloten, gevraagd een vragenlijst in te vullen. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,6. Dit is gelijk aan 2021.  

De respons op onze digitale uitvraag moet nog verbeterd worden. Het onderzoek wordt digitaal uitgevoerd; daarbij blijkt onder meer dat niet van iedere klant het juiste emailadres is ingevoerd, met als gevolg een beperkte mogelijkheid tot onderzoek. Ook staat de respons onder druk door gebrekkige digitale vaardigheden. Aan het verbeteren van de input op dit onderdeel zullen we in 2023 aandacht besteden.

Een greep uit de persoonlijke reacties:

  • Voldeed volledig aan de verwachting, respectvol, al met al uitstekend
  • Ben heel blij hoe het gegaan is en ik heb er heel leuk werk aan over gehouden

Verder wordt in de reacties de persoonlijke aandacht meerdere keren als positief benoemd. Als verbeterpunt wordt genoemd dat er nog meer aandacht en ruimte mag zijn voor huisbezoek: “ omdat het in je eigen omgeving makkelijker is om je verhaal te doen.”

"Doordat ik nu weet hoe ik hulp kan vragen, is mijn huiselijke situatie erg verbeterd."

Onderdeelcommissie

De onderdeel commissie (OC) overlegt regelmatig met de directie over het organisatiebeleid en de belangen van het personeel. Daarnaast heeft de OC een adviserende rol naar de GOR (Gemeenschappelijke Ondernemingsraad) van Tinten. De onderwerpen waarover is gesproken in  2022 hebben voor een deel te maken met de organisatie en de ingezette organisatieontwikkeling. Zo kwamen de samenstelling van de teams, het formatieplaatje en de procedures rond vacatures aan de orde. Er is gesproken over brandstofkosten, energiekosten en de toenemende financiële zorgen bij werknemers. Hierbij kwam aan de orde de inschaling en de richtlijnen voor tussentijdse verhoging met een trede in het loongebouw.

Er is aandacht geweest voor grensoverschrijdend ( seksueel) gedrag. 

De gesprekken tussen de directeur en de OC zijn gericht op het oplossen van vraagstukken in de organisatie en heeft nadrukkelijk de verbinding met de Gemeenschappelijke Ondernemingsraad waar signalen uit de werkorganisaties worden opgepakt en besproken met de bestuurder.

Samenwerking met de gemeente

Goede samenwerking met de gemeente is van vitaal belang voor de uitvoering van ons werk.

Hoewel het in ieder gebied anders georganiseerd wordt, werken we in alle gebieden samen met de gebiedscoördinatoren van de gemeente. Dit kan zijn vanuit een driehoeksoverleg samen met de hoofdaanbieder, vanuit de dorpenteams met vertegenwoordiging van de Erkende Overleg Partners, verenigingen en organisaties in het gebied, de wijkagenten of een soortgelijke vorm. In ieder gebied is een andere structuur overeengekomen. De uitgangspunten daarvan zijn echter hetzelfde, namelijk het afstemmen van de samenwerking, het delen van signalen en oppakken van de daaruit volgende acties.  In de uitvoering is elkaar kennen en korte lijnen van grote waarde.

Op uitvoerend niveau is dat overleg er tussen de medewerkers direct verbonden met de dagelijkse praktijk. Op beleidsniveau is er overleg tussen programmaleiders van Sedna en beleidsadviseurs van de gemeente. Samenwerking is gericht op het vinden van concrete  oplossingen en vernieuwing in de huidige uitvoering maar ook gericht op het identificeren van  maatschappelijke vraagstukken. We kijken uit naar de uitkomst van het onderzoek naar de sociale teams.

Op directieniveau zijn er vanzelfsprekend informele contacten maar de kern is het zesweekse accountoverleg tussen de directeur van Sedna en de gemeente. Onderwerpen zijn daarbij de voortgang en verdere ontwikkeling van de opdracht.

Ook op bestuurlijk niveau is er periodiek overleg geweest.

Steeds in beweging

Wij zetten ons in om de goede werkverhouding met de gemeente als strategische partner verder te verstevigen.

De gemeente heeft in maart 2022 een start gemaakt met de nota Verder Samen als vervolg op de “Strategienota Emmen” die in december 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld.

De Sedna-directie wil graag verder in gesprek over de wijze waarop  inhoud wordt gegeven aan de maatschappelijke opgaves gerelateerd aan een analyse in de werkgebieden en gebruikmakend van beschikbare data en ervaringen. Doel is  de versterking van de aandacht voor en aanpak van de meest voorkomende maatschappelijke problemen en vraagstukken in de gemeente Emmen.  

Dit is een goed voorbeeld van strategisch partnerschap en dat smaakt naar meer.

Personeel

Bij Sedna werken ongeveer 75 medewerkers. Door o.a. veel extra opdrachten waren er 30 vacatures te vervullen met pieken in maart, mei en juli. Er zijn 14 medewerkers uit dienst gegaan. Gemiddeld over het jaar was het personeelsbestand 60,05 FTE. De flexibele schil is 26%. Het ziekteverzuim bedraagt 6,7%, dat is hoger dan het streefpercentage van 4%. Hiervan is 6,64% in het eerste ziektejaar en 0,06 % in het tweede ziektejaar.

In 2022 is er extra aandacht geweest voor werkdruk. In gesprekken met medewerkers zijn handvatten geboden hoe om te gaan met stress en werkdruk. Planmatig werken biedt meer overzicht en rust in het werk. Tegelijkertijd is flexibel kunnen handelen ook noodzakelijk.

Een tegenstelling waar medewerkers mee om moeten leren gaan. In 2023 gaan we nog verdere stappen zetten om zowel op organisatieniveau als met de medewerkers werkdruk en stress zoveel mogelijk te voorkomen.

Mijn Positieve Gezondheid (MPG)

Mijn Positieve Gezondheid staat voor een andere kijk op de gezondheid van mensen. Het accent ligt hierbij op de mens zelf, op zijn of haar veerkracht en op wat het leven voor hem of haar betekenisvol maakt. Deze visie van Machteld Huber (grondlegger van het concept Positieve Gezondheid) sluit nauw aan op de uitgangspunten  van het sociaal werk. We gaan deze methodiek steeds meer toepassen.

Door de inzet van Mijn Positieve Gezondheid lukt het steeds om, samen met een cliënt, in beeld te brengen wat er speelt t.a.v. welzijn. Dit werkt verhelderend en verlichtend voor de cliënt en zorgt voor handvatten in een positieve richting!

Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report