Jaarverslag 2021

2021 in beeld

Ondanks de coronamaatregelen hebben de collega's veel georganiseerd. Hieronder hebben we er een aantal uitgelicht.

Vrouwendag

Maart 2021

Mooie stenen en pitches op Internationale vrouwen dag op 8 maart.

Meer over "Vrouwendag"

Puzzeltocht

26 april

Sociaal Werk De Kop heeft in samenwerking met de Strandhoeve een puzzeltocht in heel Steenwijkerland georganiseerd. Het doel van deze activiteit was om tijdens de lockdown gezinnen met kinderen te helpen om buiten in beweging te komen. Het bereik van dit project was groot. Er waren minimaal 500 enthousiaste deelnemers.

juni 2021

Van 1 juni tot en met 7 juni is het de Week van de Jonge Mantelzorger. „Het landelijke thema van dit jaar is ‘ niet te missen’ . De campagne laat de impact van mantelzorg in het persoonlijke leven van kinderen en jongeren zien. Zowel online als in de echte wereld moet het niet te missen zijn, met als doel meer bewustwording, herkenning en erkenning. Reden genoeg voor Sociaal Werk De Kop om ook de jonge mantelzorgers van Steenwijkerland in het zonnetje te zetten”, vertelt buurtwerker Paula Bierma.

Meer over "Jonge mantelzorgers Steenwijkerland bezochten dit weekend De Kliederschuur in Nijensleek."

De VoorzieningenWijzer helpt in gemeente Steenwijkerland

oktober 2021

Consulenten van Sociaal Werk De Kop gaan in Steenwijkerland aan de slag met De VoorzieningenWijzer. Zij gaan mensen helpen om geld te besparen en hen verwijzen naar gemeentelijke regelingen die hiervoor zijn bedoeld. Op maandag 4 oktober is het convenant “De VoorzieningenWijzer gemeente Steenwijkerland” getekend door wethouder Trijn Jongman en de bestuurders van Sociaal Werk De Kop, Wetland Wonen en Woonconcept. Samenspreken zij af om tenminste drie jaar aan de slag te gaan met De VoorzieningenWijzer.

Meer over "De VoorzieningenWijzer helpt in gemeente Steenwijkerland"

Politiekids

November 2021

De politiekids van Steenwijkerwold zijn vrijdagmiddag met agenten op pad geweest. Deze keer ging het over te hard rijden. Nadat de agenten eerst met de kinderen spraken over waarom er niet te hard mocht worden gereden, gingen de kids zelf aan de slag bij het voetbalveld in Steenwijkerwold. Met een lasergun werd de snelheid gecontroleerd van passerende auto’s en werd indien nodig de bestuurder aangesproken door de kinderen.

Meer over "Politiekids"

Afscheid Henrieke, welkom Henk

december 2021

Henrieke Hofsteenge gaat Sociaal Werk De Kop na vier jaar verlaten. Ze zal zich volledig richten op Sociaal Werk De Kear en Sociaal Werk De Kaai. Henk Diphoorn zal Henrieke Hofsteenge opvolgen. Henk werkt al jaren bij diverse organisaties van Tinten als leidinggevende en heeft een achtergrond in de GGZ als trainer.

Meer over "Afscheid Henrieke, welkom Henk"

Delen helpt!

december

Tijdens de kerstperiode deelden buurtwerkers chocolade uit aan inwoners om weg te geven aan een buur. Een paar leuke reacties:

"Ik woon hier nog niet en zo lang en ben zo leuk door mijn buren opgevangen dat ik mij hier al helemaal thuis voel, dus graag voor mijn buren."

"De overburen verdienen dit zeker, zij hebben als gezin een hele moeilijke tijd gehad."

Missie en visie

Door professionals/organisaties in het sociale werkveld te verbinden, ondersteunen en faciliteren willen we ervoor zorgen dat mensen zichzelf kunnen redden in hun wijk/dorp en in de maatschappij.

Hiervoor brengen we mensen en organisaties bij elkaar: dus niet ieder voor zich, maar samen.

De visie op sociaal werk van Sociaal Werk De Kop is ontwikkeld op basis van het gedachtegoed van de filosofe Martha Nussbaum. De drie pijlers zijn:

• Alle mensen hebben waarde in zichzelf; ieder mens heeft de potentie om zich (verder) te ontwikkelen en te leren (beter) om te gaan met de situatie waarin iemand zich bevindt.
  • De mens is een sociaal wezen en geneigd zich met anderen verbonden te voelen, wil erbij horen en verantwoordelijkheid nemen in de bijdrage aan de samenleving.
  • Wij willen bijdragen aan de inclusieve samenleving.

Onze visie vertalen we in de concepten positief welbevinden, positieve gezondheid en zelfwerkzaamheid. Positief welbevinden en Positieve Gezondheid vormen samen het uitgangspunt van waaruit wij mensen benaderen. Dat betekent dat we ons richten op wat iemand plezierig vindt, belangrijk vindt en wat hij of zij graag zou willen. Bovendien spreken we het vermogen van inwoners aan om met uitdagingen die ze tegenkomen om te gaan. We zijn ervan overtuigd dat mensen weten wat kwaliteit van leven voor hen betekent. Iedereen kan kwetsbaar zijn en wij willen mensen ondersteunen om in die situatie hun mogelijkheden te zien en te ontwikkelen.

Zelfwerkzaamheid houdt in dat iemand in staat is op eigen kracht iets te doen. Dit vermogen komt niet altijd en bij iedereen spontaan tot uiting. Gerichte professionele interventies kunnen bijdragen aan ontwikkeling van die zelfwerkzaamheid.

Voorwoord

"Gezondheid is het vermogen om je aan te passen en zelf te beslissen hoe om te gaan met de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven."

Voor u ligt het jaarverslag van sociaal werk de Kop.

Zoals Machteld Huber aangeeft in bovenstaande definitie gaat gezondheid over het vermogen om je aan te passen. Afgelopen jaar hebben wij (groepen) inwoners weer kunnen ondersteunen bij het omgaan met de uitdagingen waar voor zij stonden.

Niet alleen de inwoners maar ook wij zelf hadden te maken met een jaar waarin wij steeds weer moesten anticiperen op veranderde omstandigheden. Activiteiten konden niet allemaal zoals gepland doorgaan waardoor we andere prioriteiten moesten stellen.

Mijn dank gaat uit naar de vrijwilligers en medewerkers die zich vanuit sociaal werk de Kop hebben ingespannen om de inwoners van dienst te zijn. Zij hebben de nodige creativiteit en veerkracht laten zien in het afgelopen jaar. Dit hebben zij niet alleen gedaan maar ook samen met professionals van onze ketenpartners. Niet ieder voor zich maar met elkaar! Samen konden we zo van toegevoegde waarde zijn voor de inwoners van Steenwijkerland. We zijn er trots op dat Positieve gezondheid meer en meer in onze werkwijze wordt geïntegreerd en in ons DNA komt. We willen deze beweging de komende jaren voortzetten.

In het jaarplan van 2021 zagen we voornamelijk het ZRM-domein Financiën problemen. Op een aantal manieren hebben we hier in 2021 op ingespeeld. Hierover kunt u lezen in het jaarverslag. Ook op het gebied van Opvoeden en opgroeien zijn een aantal mooie nieuwe ontwikkelingen geweest.

Met trots presenteer ik dan ook dit jaar verslag waarin wij laten zien wat wij onder andere gedaan hebben.

Henk Diphoorn

Manager Sociaal Werk De Kop

Leeswijzer

Het verslag is als volgt opgebouwd. In hoofdstuk 1 leest u over onze algemene inspanningen die voortvloeien uit de basisopdracht. In vijf paragrafen gaan we de verschillende diensten aan de hand van de beoogde resultaten, gepleegde inzet en opbrengst en opvallende trends.  Vervolgens wordt in hoofdstuk 2 een verdieping rond elk van de vier gezamenlijke focuspunten uit het jaarplan beschreven. In het laatste hoofdstuk worden de grote lijnen samengevat.

Belangrijke onderwerpen waaraan resultaten worden gehangen

v5.8.12