Vaart in ontwikkeling

Inleiding

Het afgelopen jaar zagen we een aantal opvallende ontwikkelingen in ons werk. Deze geven we in dit hoofdstuk weer. Daarnaast is de dienstverlening van Vaart Welzijn altijd in ontwikkeling en onderzoeken we daarom de impact van onze dienstverlening. Meer hierover is te vinden in de laatste paragraaf van dit hoofdstuk.

Stijging aantal aanmeldingen

De eerste trend die we zien is een stijging van het aantal aanmeldingen tot 721 in 2022. Het aantal aanmeldingen is daarmee vanaf 2020 met 30% gestegen. We zien de grootste stijging in aantallen in de domeinen financiën en geestelijk gezondheid. In dit laatste domein zien we zelfs een verdubbeling van het aantal vragen. Op het gebied van financiën zien we in de huidige instabiele economische situatie een toename van financiële onzekerheid en daadwerkelijke geldproblemen. We krijgen meer hulpvragen van inwoners die door dreigende inflatie en stijgende energieprijzen vrezen op korte termijn in de problemen te komen.

Verdubbeling vragen m.bt. geestelijke gezondheid

De grootste stijging in aantallen zien we bij de hulpvragen m.b.t. de geestelijke gezondheid. De 509 hulpvragen in dit domein zijn een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

We zien de stijging van vragen op dit domein bij alle doelgroepen en soorten ondersteuning terug. Corona heeft daarin een grote rol gespeeld en nog steeds. Eenzaamheid is een thema dat we steeds vaker tegenkomen, zowel bij ouderen als bij jongeren. En zoals hierboven al aangegeven is er steeds meer financiële onzekerheid en dit heeft vaak ook zijn weerslag op de geestelijke gezondheid.

Daarnaast geldt dat de groep inwoners die overbruggingsondersteuning ontvangen van Vaart Welzijn vanwege de lange wachtlijsten bij de GGZ en verwante organisaties steeds groter wordt. Net als de groep nieuwkomers, die met zorgen om hun eigen land en familie kampen en vaak traumatiserende ervaringen hebben. En als laatste zien we bij jeugd toenemende vraagstukken rondom geestelijke gezondheid. Door de geschetste ontwikkelingen hebben niet goed doordachte keuzes, die bij deze leeftijdsgroep horen, grotere gevolgen en zijn deze moeilijker op te lossen. Daarnaast speelt dat er door jeugdigen in toenemende mate prestatiedruk en keuzestress gevoeld wordt.

Al deze factoren gezamenlijk verklaren de verdubbeling van het aantal vragen in het domein geestelijke gezondheid.

Ontwikkeling top 5 onderwerpen 2020-2022

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

2020 2021 2022
Geestelijke gezondheid 248 257 509
Financiën 189 167 282
Huiselijke relaties 174 120 206
Huisvesting 104 97 149
Sociaal netwerk 62 61 129

Toename activiteiten

Nadat door corona een lange tijd geen of minder activiteiten konden plaatsvinden, zijn het afgelopen jaar veel collectieve en ontmoetingsactiviteiten (weer) gestart en hebben er in totaal 102 collectieve activiteiten plaatsgevonden. Hiervan bestaan 28 uit het ondersteunen van inwonersinitiatieven.

Het Jeugd Activiteiten Centrum Kloosterveen (JACK) is sinds afgelopen juni weer gestart. Jongeren kunnen hier terecht met al hun vragen en ideeën en er is ruimte om elkaar te ontmoeten en te ontmoeten en te chillen. Regelmatig worden er activiteiten georganiseerd, bij voorkeur samen met de jeugd. Gemiddeld zijn er 25 tot 30 bezoekers en de social media zorgen nog steeds voor meer bekendheid.

In Maasstee worden door Vaart Welzijn vanuit MBA koffieochtenden georganiseerd. Dit zorgt voor ontmoeting en verbinding tussen inwoners, maar er ontstaan vanuit deze koffieochtenden ook veel nieuwe initiatieven. We merken dat mensen elkaar ook gaan ontmoeten en helpen buiten de koffieochtenden. Er ontstaan vanuit de koffieochtenden nieuwe activiteiten en buurtinitiatieven, zoals bijvoorbeeld een repaircafé. Verder komen er regelmatig inwoners met individuele vragen binnenlopen.

De tijd vloog voorbij, ik had graag nog een uur langer willen blijven.

Lange adem geeft resultaat

De jarenlange aanwezigheid in de wijken heeft effect. Zo zien we steeds vaker dat inwoners die normaliter minder snel contact zoeken met het sociaal werk, steeds vaker wel een beroep doen op Vaart Welzijn.
Buurtwerkers van Vaart Welzijn zijn veel in de wijk aanwezig, kennen de buurt en de inwoners en weten wat er speelt.

In Marsdijk lopen een buurtwerker en twee buurtteamondersteuners elke week een ronde door de wijk. Zij leggen contact met de inwoners en ruimen op in de buurt en zijn daarmee zichtbaar voor de wijk. Op deze manier kennen de buurtwerkers hun wijk en zijn zij een bekend en vertrouwd gezicht voor de inwoners. Dit heeft er mede voor gezorgd dat meer inwoners bekend zijn met de mogelijkheid om met vragen te komen tijdens het inloopspreekuur.

Impactmeting

We willen als Vaart Welzijn graag onze ondersteuning steeds verder ontwikkelen en verbeteren. Daarom onderzoeken we wat de impact van onze ondersteuning is op de inwoners die hier gebruik van maken. Dit doen we zowel voor onze individuele ondersteuning als voor onze collectieve activiteiten. De uitkomsten gebruiken we om te kijken waar het beter kan.

Bij de individuele ondersteuning kijken we naar de zelfredzaamheid van de klant op het gebied van hun vraag. Samenvattend kunnen we over de impact van de individuele trajecten zeggen dat bij 68 % van de inwoners groei van zelfredzaamheid of de bedoelde stabilisering is gerealiseerd. Dit betekent in de praktijk voor de inwoner een grote stap vooruit in het omgaan met zijn hulpvraag of dat verergering van problemen is voorkomen.

Bij de collectieve activiteiten ontvangen deelnemers een vragenlijst, waarin de impact bevraagd wordt door het geven van cijfers van 1-10. Deze vragen wordt vertaald naar de impact op een aantal onderwerpen. Hieronder zijn de in de grafiek de resultaten weergegeven.

Het vertellen is een ander belangrijk onderdeel van het laten zien van de impact van de collectieve dienstverlening. Dit doen we door middel van evalueren en het vastleggen van uitspraken van deelnemers die inzicht geven in de impact die het op hen heeft gehad. Een aantal van deze uitspraken zijn terug te vinden in dit jaarverslag.

Gemiddelde cijfers impactmeting collectieve activiteiten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

v5.8.12