Collectieve ondersteuning
De aardbevingscoaches bieden naast individuele ondersteuning nu ook steeds meer collectieve ondersteuning. We weten dat groepswerk en daarmee lotgenotencontact een normaliserende werking heeft. Daarnaast versterken deelnemers hiermee ook hun netwerk. Aangezien de problematiek ten gevolge van de aardbevingen op meerdere leefgebieden betrekking heeft, is samenwerking op dit thema belangrijk. Een belangrijk deel van het werk van de aardbevingscoaches is dan ook netwerken, afstemmen en zichtbaar blijven voor inwoners. Daaruit ontstaan weer verschillende nieuwe activiteiten voor inwoners. Door de opruimacties die ook afgelopen jaar hebben plaatsgevonden en de vele media-aandacht zijn we als aardbevingscoaches Mensenwerk Hogeland goed zichtbaar.
Met als doel om kennisontwikkeling rondom aardbevingsproblematiek te bevorderen, dragen wij bij aan een onderzoek vanuit de Rijksuniversiteit Groningen, Sociaal Planbureau Groningen en GGD. Hiervoor hebben we het gehele jaar, voor het onderzoek relevante, data aangeleverd. Daarnaast zijn we dit jaar met de verschillende aarbevingscoaches afkomstig van verschillende organisaties bijeengekomen, om zo kennis en ervaring met elkaar te delen.
Zoals in de tijdlijn besproken hadden de impactmetingen van de twee buurtbarbecues en de 'Aardbeving' Thuiskamer genaamd Oet-Blinkers een positief resultaat. Dit laten we graag via figuur 4 en 5 zien. Door middel van enkele citaten laten we de inhoudelijke impact van onze collectieve inzet binnen het aardbevingsdossier zien.
Grafiek 4: De impact van Thuiskamer Oet-Blinkers
Er hebben 7 bezoekers van de Thuiskamer meegedaan aan de impactmeting. De aantallen betreffen de gemiddelde scores die deze deelnemers hebben gegeven.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
KPI | Gemiddelde score |
---|---|
Klanttevredenheid | 8 |
Opgelucht voelen | 8 |
Lichamelijke gezondheid | 8 |
Verbonden voelen | 7 |
Het was geweldig! Veel te veel eten kregen we (gratis van de Jumbo) en dat wat over was hebben we verdeeld onder de inwoners die minder te besteden hebben. We hebben een potje van het geld dat ingelegd moest worden gemaakt en willen dat graag gebruiken voor Oud & Nieuw. We zijn al aan het plannen!
Grafiek 5: De impact van de twee buurtbarbecues op het tijdelijke huisvestingterrein Uithuizen en Zandeweer
Er hebben 6 deelnemers meegedaan aan de impactmeting. De aantallen betreffen de gemiddelde scores die deze deelnemers hebben gegeven.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
KPI | Gemiddelde score |
---|---|
Participatie | 8,42 |
Klanttevredenheid | 8,36 |
Erkend voelen | 8,18 |
Zelfredzaamheid | 8,00 |
Opgelucht voelen | 7,91 |
Verbonden voelen | 7,90 |
Inbedding | 7,83 |
Lichamelijke gezondheid | 7,60 |
Activering | 7,50 |
Netwerkversterking | 7,50 |
'Het was goed geregeld met de foodtruck en dan die warme chocomel en glühwein. En vervolgens een week later met de oliebollen. Wij ervaren dit als steun en dit wordt zeer gewaardeerd!'