Een dynamisch jaar

2021 was (wederom) een dynamisch jaar. De coronacrisis gooide roet in het eten toen net alle activiteiten in de zomer weer voorzichtig opgestart werden. Ook werden de eerste gevolgen van de coronacrisis in het algemeen en de lockdowns in het bijzonder, zichtbaar. Bijvoorbeeld bij kwetsbare ouderen met weinig sociale contacten, waar eenzaamheid de kop op stak. Ook bij mantelzorgers waren de gevolgen groot. Zij konden hun zorg niet langer geven of werden zwaarder belast. Daarnaast hadden groepen jongeren het zwaar.

Op creatieve wijze hebben we geprobeerd contact te onderhouden met de meest kwetsbare inwoners. Met respect voor de maatregelen en de veiligheid van onze medewerkers en inwoners zijn we betrokken gebleven en hebben we actief signalen opgehaald.

Bezuinigingen

2021 was ook het jaar waarin we als organisatie een stevige bezuiniging moesten doorvoeren. Een generieke bezuiniging van 3% die vooral invloed had op het buurtwerk. Naast dat we een vernieuwingsopdracht hadden in het opzetten van de huiskamers moesten we ook werk loslaten. Nog steeds is het aanpassen en kunnen we het buurtwerk niet zo vormgeven als we vinden dat zou moeten.

Een ander deel van de bezuiniging, €150.000 viel op de activiteiten op het gebied van gezondheid. In 2021 waren wij niet meer betrokken bij de multidisciplinaire overleggen (mdo’s) bij de huisartsenpraktijken. Daardoor liep het aantal casussen wat wij oppakten vanuit onze betrokkenheid bij deze teams, terug. De collectieve activiteiten voortvloeiend uit de signalen van de mdo’s, zoals bijvoorbeeld de themamiddagen voor ouderen, zijn in 2021 ook niet meer uitgevoerd. Het gevolg hiervan is, dat we voor een deel het zicht op kwetsbare ouderen hebben verloren.

Klanttevredenheid

De klanttevredenheid brengen wij periodiek in kaart. Met ondersteuning vanuit de Tintengroep worden alle klanten, waarvan de individuele ondersteuning is afgesloten, gevraagd een vragenlijst in te vullen. Het rapportcijfer geeft een mooie 7,6. We kregen terug dat we dichtbij de mensen staan en zoveel als mogelijk mensen ondersteunen. Dit maakt dat onze klanten tevreden zijn over onze inzet. Als verbeterpunten kregen we mee het nakomen van afspraken en we hadden meer online in groepjes met klanten kunnen werken.

“Ik zat er op dat moment even doorheen als mantelzorger. Het probleem is nog niet opgelost maar ik kan er nu zelf beter mee omgaan.”

Tevredenheid samenwerkingspartners

83 van onze netwerkpartners hebben de netwerktevredenheidsenquête ingevuld. Hiervan gaven 80 mensen ons een voldoende als het gaat om de samenwerking. Een resultaat waar we trots op zijn.

Er kwamen ook verbeterpunten naar voren, zoals het inzetten van Positieve Gezondheid (spinnenweb) als gesprekstool. Gezondheid gaat verder dan bewegen en gezonde voeding en we kregen het advies om in gesprek te blijven met relevante partners.

De enquête bestaat naast het geven van cijfers ook uit open vragen. Uit de antwoorden op deze vragen komen verschillende inzichten naar voren.

“Ik hoop dat er voldoende en blijvend geïnvesteerd wordt de komende jaren in jeugdwerk. Na Corona is het nog belangrijker om jeugdwerkers in de wijk te hebben. Zij kunnen detecteren waar de problemen zitten, maar daarvoor zijn genoeg tijd en uren nodig om relaties / contacten te kunnen opbouwen in de wijk. Jeugdwerk kan alleen van toegevoegde waarde zijn als er een langdurige band ontstaat en een basis van vertrouwens is tussen jeugd en jeugdwerker.”

Cliëntenraad

Voor het behartigen van de (gemeenschappelijke) belangen van alle inwoners die gebruik maken van onze dienstverlening hebben we een lokale cliëntenraad. De cliëntenraad is onafhankelijk en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Ook zijn er twee leden die zitting hebben in de centrale cliëntenraad van Tinten. De cliëntenraad heeft uitsluitend een adviserende taak en geen uitvoerende.

In het afgelopen jaar heeft de cliëntenraad een kijkje in de keuken (uitvoering) van Sedna genomen. Er is meegelopen met een aantal activiteiten. Zo volgde één van de leden een training laaggeletterdheid. Daarnaast bezocht zij een koffieochtend voor ouderen en een praatcafé. Mentor & Maatje, wat volledig draait op vrijwilligers en het project problematische huurschulden werden in 2021 ook bezocht. Daarnaast liep iemand mee met een buurtwerker. Welzijn op recept en de methodiek Positieve Gezondheid kregen ook de nodige aandacht.

Meer informatie is te vinden in het jaarverslag van de cliëntenraad, gepubliceerd op de website van Sedna.

Onderdeelcommissie

De onderdeel commissie (OC) overlegt met de directie over het organisatiebeleid en de belangen van het personeel. Daarnaast heeft de OC een adviserende rol naar de GOR (Gemeenschappelijke Ondernemingsraad). Het afgelopen jaar zijn de volgende onderwerpen de revue gepasseerd binnen het overleg van de OC met de directie:

• Rookvrije generatie
  • Aanmeld/adviesteam jeugd
  • Komst van mogelijke extra budgetten in kader van corona en Deltaplan onderwijs
  • Generatiepact
  • Aandacht voor inzet vrijwilligers binnen Sedna gedurende coronaperiode
  • Start ontwikkelgroepen
  • Indeling van werkzaamheden en functies MBO, HBO, HBO+
  • Werkdruk
  • Formatie en ziekteverzuim
  • Coronamaatregelen

Samenwerking met de gemeente

Wij hechten aan een goede samenwerking met de gemeente, zowel in de uitvoering, op het gebied van beleid, ambtelijk en bestuurlijk.

Hoewel het in ieder gebied anders georganiseerd wordt, werken we in alle gebieden samen met de gebiedscoördinatoren van de gemeente. Dit kan zijn vanuit een driehoeksoverleg samen met de hoofdaanbieder, vanuit de dorpenteams of een soortgelijke vorm. In ieder gebied is een andere structuur afgesproken. De uitgangspunten zijn echter hetzelfde, namelijk het afstemmen van de samenwerking, het delen van signalen en oppakken van de daaruit volgende acties.

Naast de meer informele contacten, overlegden de directeur van Sedna en de accounthouder van de gemeente 9 keer over de voortgang van onze opdracht en vond er periodiek een bestuurlijk overleg plaats. Daarnaast was er een gesprek en presentatie met de beleidsadviseurs van de gemeente over de nieuwe subsidieaanvraag.

Cijfers en monitoring

Zoals in de halfjaarrapportage al benoemd, is er in de eerste helft van 2021 een verdiepingsslag gemaakt op het gebied van data-analyse van ons registratiesysteem. Dit heeft o.a. tot gevolg dat we in het tweede halfjaar al onze medewerkers (nogmaals) hebben getraind op het gebruik van de zelfredzaamheidsmatrix (ZRM).

Voor 2022 betekent deze analyse dat we aanpassingen doen in de registratie van collectieve activiteiten. Hierdoor kunnen we het bereik en de effecten van onze diensten nog beter in kaart brengen. Vanuit de Tintengroep is er een impactmeting ontwikkeld, die ook voor onze buurtwerkactiviteiten gebruikt kan worden.

Personeel

In het afgelopen jaar werd de krapte op de arbeidsmarkt ook voor ons merkbaar. Als gevolg hiervan stonden onze vacatures langer open. 19 van onze collega’s kregen in het afgelopen jaar een andere baan, daar kregen we 22 nieuwe collega’s voor terug. Wij streven een flexibele schil na van 25%, in 2021 zaten wij met 37% aan de hoge kant. Mede doordat wij te maken hebben met een jaarlijkse subsidieverstrekking kunnen wij medewerkers niet altijd de garantie geven op contractverlenging. Waardoor het verloop onder personeel hoger is. Ook het ziekteverzuim was hoger dan ons streefcijfer van 4%. Het gemiddelde ziekteverzuim lag op 5,7%. Ondanks deze cijfers laat het medewerkerstevredenheidsonderzoek een positief beeld zien. Het rapportcijfer van een 7,7 laat zien dat de algemene tevredenheid onder onze medewerkers hoog is en ook de tevredenheid over de inhoud van het werk, de trots op het werk en de omstandigheden waaronder we ons werk doen is hoog.

Als het gaat om communicatie en werkdruk kunnen we nog stappen zetten. Hiervoor hebben we in 2022 extra aandacht.

Mijn Positieve Gezondheid (MPG)

Positieve Gezondheid staat voor een andere kijk op de gezondheid van mensen. Het accent ligt hierbij op de mens zelf, op zijn of haar veerkracht en op wat het leven voor hem of haar betekenisvol maakt. Deze visie van Machteld Huber (grondlegger van het concept Positieve Gezondheid) sluit nauw bij de visie van het sociaal werk. Daarom is vanuit Tintengroep de samenwerking met het Instituut voor Positieve Gezondheid (IPH) gezocht. Hierdoor kregen we de mogelijkheid om een e-learning Positieve Gezondheid te ontwikkelen speciaal voor medewerkers van Tintengroep.

Aangezien voor ons Positieve Gezondheid een belangrijk uitgangspunt is in ons werk hebben alle medewerkers de e-learning gevolgd, waarna MPG in onze intake is opgenomen. Ook alle projectleiders en teamcoaches hebben een e-learning gevolgd, anders dan die voor de uitvoering, deze richtte deze zich op het inbedden van MPG in projecten en op de werkvloer.

Het gedachtegoed van Machteld Huber krijgt op deze wijze een steeds prominentere plek in ons werk.

v5.8.12