Maatschappelijke opgaves

Maatschappelijke opgaves in Emmen

In samenspraak met beleidsadviseurs van de gemeente Emmen zijn we in 2021 gestart met het werken aan 5 maatschappelijke opgaves. Door te werken met deze maatschappelijke opgaves zorgen we voor een samenhangende aanpak, waarbij integraal werken centraal staat. Met deze aanpak hebben we in het afgelopen jaar 17.456 inwoners bereikt door middel van individuele en collectieve ondersteuning.

Bereik

Een bereik van 17.456 inwoners is ruim hoger (3101) dan het geplande bereik. Een verklaring daarvoor vinden we in de cijfers, die laten zien dat er in het afgelopen jaar minder verlof is opgenomen door onze medewerkers en dus meer werk verricht. De grote eenmalige actie “soep op de stoep” zorgt ook voor een hoger bereik. Het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP!) en de activiteiten voorvloeiend uit de herijking in De Blokken en De Monden helpen hieraan ook mee. Daarnaast was 2021 het 2e jaar waarin corona de hoofdrol speelde. Doordat het sociaal werk werd aangemerkt als cruciaal beroep én wij inmiddels gewend waren aan het werken tijdens de coronapandemie, konden we productiever zijn dan in het jaar daarvoor.

Uit analyse blijkt dat de cijfers gericht op individuele begeleiding en ondersteuning lager zijn dan vooraf ingeschat. Door corona hebben we minder individuele casussen kunnen oppakken. Online hulpverlening is vaak niet effectief. Ook het aantal fysieke ontmoetingen bleven achter. Niet alle klanten vonden het prettig om weer fysieke contacten te hebben. De personele wisselingen binnen het maatschappelijk werk en het feit dat vacatures langer open stonden, verklaren ook mede de daling van deze aantallen.

In onderstaande tabel staan per maatschappelijke opgave het geplande en behaalde bereik weergegeven. Bij de uitwerking van iedere maatschappelijke opgave worden deze aantallen verder gespecificeerd.

Maatschappelijke opgave Geplande Bereik Behaalde bereik
Doorbreken van armoede 1360 1099
Door ontwikkelen informele zorg 3510 9150
Perspectief voor jeugdigen 2565 2374
Leveren van een adequate werkwijze huiselijk geweld 410 68
Versterken van de zelfredzaamheid van kwetsbare inwoners 1100 856
Informatie & advies 5410 3909
Totaal 14353 17456

Informatie & advies

In de subsidieaanvraag werd het geplande aantal informatie en advies contacten onderverdeeld binnen de maatschappelijke opgaves “Doorbreken van armoede”, “Perspectief voor jeugdigen” en “Versterken zelfredzaamheid van kwetsbare inwoners”. In de praktijk is gebleken dat deze contacten niet zo eenduidig onder te verdelen zijn. Een informatie en advies contact met een jongere kan bijvoorbeeld in sommige gevallen ondergebracht worden onder meerdere maatschappelijke opgaves. Om deze reden is besloten om het bereik van deze contacten niet langer te plaatsen onder de verschillende maatschappelijke opgaves. In plaats daarvan worden informatie en advies contacten beschouwd als een gemeenschappelijke categorie van kortdurende en laagdrempelige ondersteuning, die kan worden ingezet voor alle maatschappelijke opgaves.

Doordat de spreekuren op afspraak waren, was de inloop beduidend lager, wat een verklaring kan zijn voor het feit dat de verwachtte aantallen in de categorie informatie en advies hoger waren dan de behaalde aantallen.

Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM)

Op basis van de ZRM wordt gekeken wat de vraag van de klant is en hoe zelfredzaam de klant is bij de start en bij de afsluiting van de ondersteuning. We gebruiken de ZRM om te onderzoeken op welke leefgebieden de meeste ondersteuning gevraagd wordt en om te meten hoe effectief onze ondersteuning is.

De meting wordt gedaan op 13 verschillende levensdomeinen. Bij de beschrijving van de maatschappelijke opgaves staan de domeinen vermeld waarop de meeste ondersteuning heeft plaatsgevonden en per domein is de gemiddelde groei van alle klanten samen in beeld gebracht.

Score Niveau van zelfredzaamheid
1 Acute problematiek
2 Niet zelfredzaam
3 Beperkt zelfredzaam
4 Voldoende zelfredzaam
5 Volledig zelfredzaam

Doorbreken van armoede

We werken bij deze maatschappelijke opgave aan het verminderen en doorbreken van armoede. Dit doen we niet alleen. Zowel op bestuursniveau, als op beleidsniveau en in de uitvoering zoeken we actief de verbinding met andere organisaties. We zijn betrokken bij de Alliantie van Kracht en het Bondgenootschap voor een geletterd Drenthe. Gemeentelijk maken we deel uit van het armoedepact en zijn betrokken binnen de kerngroep Emmen Telt mee met Taal. Daarnaast werken we samen binnen de regiodeal aan het doorbreken van de vicieuze cirkel van intergenerationele armoede. De schuldhulpverleners van Sedna en de schulddienstverleners van de gemeente en Stichting de Toegang weten elkaar te vinden om te overleggen en door te verwijzen. De diverse vrijwillige organisaties komen we zowel in het armoedepact als in de uitvoering tegen. Deze overleggen zijn voor ons van belang om kennis te kunnen delen en expertise in te brengen. Daarnaast halen wij er signalen op om onze dienstverlening nog effectiever te kunnen maken.

Bereik

Door actief signalen op te halen binnen het buurtwerk, bereikbaar en in de buurt te zijn met onze spreekuren én ondersteuning te bieden door het maatschappelijke werk, ondersteunen we mensen in armoede en/of met financiële vragen. In 2021 hebben we 1099 inwoners bereikt met een hulpvraag op het gebied van armoede. Deze ondersteuning had betrekking op onderstaande activiteiten.

Bereik en activiteiten "Doorbreken van armoede"

Label Aantallen
Armoede 50
Laaggeletterden groepswerk buurtwerk 240
Optimaal leven 41
Schuldhulpverlening armoede 158
Groepswerk BMW 449
Ondersteuning BMW 12
Problematische huurschulden 149

Doelen

Er zijn een 4-tal doelen voor deze maatschappelijke opgave gesteld. Per doel geven we de stand van zaken van 2021 (kort) weer.

Het afhandelen van 2500 informatie- en adviesvragen.

De informatie en adviesvragen worden, zoals eerder uitgelegd, niet meer per maatschappelijke opgave geregistreerd.

Het realiseren van een stabiele situatie in de meervoudige problematiek van 180 huishoudens én voor 1.070 huishoudens wordt het (weer) mogelijk om zelf de regie op hun sociale leven te voeren doordat de multiproblem-situatie doorbroken is.

De complexe meervoudige problematieken worden in de praktijk niet geregistreerd onder armoede, maar vaker onder de maatschappelijke opgave “Versterken van de zelfredzaamheid”.  Daarom is het moeilijk een exact aantal van het bereik op deze doelen te beschrijven. Wel zien we in de ZRM metingen dat onze klanten een mooie groei laten zien in hun zelfredzaamheid met dank aan onze ondersteuning.

Met 110 huishoudens wordt een lange termijnperspectief gerealiseerd waardoor gericht een toekomst (werk en opleiding) opgebouwd kan worden.

De hieronder weergegeven grafiek laat zien dat het ZRM-domein werk en opleiding in de praktijk bijna nooit een hoofddomein is in de hulpverleningstrajecten. Dit betekent echter niet dat er binnen de ondersteuning geen aandacht is voor dit domein. Werk en opleiding wordt over het algemeen integraal meegenomen bij financiële problematiek. Hierdoor kunnen wij niet inzichtelijk maken of dit doel bereikt is.  In onze halfjaarrapportage hebben we hier uitgebreid over gerapporteerd.

ZRM

Binnen deze maatschappelijke opgave werd er het meeste ondersteuning geboden op de domeinen financiën (91%), huisvesting (7%) en geestelijke gezondheid (5%) van de ZRM. In 7% van de gevallen werd op 1 van de overige 10 domeinen ondersteuning geboden. Dit geeft per domein de volgende groei.

ZRM scores "Doorbreken van armoede"

Financien 2.75 3.453125 0.703125
Geestelijke gezondheid 3.5454545454545 4 0.45454545454545
Huisvesting 3.125 3.625 0.5

Deze grafiek laat zien dat het domein “financiën” een gemiddelde score van “niet tot beperkt zelfredzaam” had bij de start van de ondersteuning. Bij het afsluiten van de ondersteuning groeide de zelfredzaamheid gemiddeld met 0,7 punten naar “beperkt tot voldoende zelfredzaam”. Op een 5 puntenschaal is een groei van 0,7 een goede score. Op de andere beide domeinen is een groei te zien van 0,5. Dit  geeft aan dat de ondersteuning effectief is geweest.

Door ontwikkelen informele zorg

Onder informele zorg verstaan wij zorg, hulp of ondersteuning die wordt gegeven door vrijwilligers of inwoners in de gemeente Emmen. Veelal zijn dit collectieve activiteiten die met ondersteuning van de buurtwerkers wordt aangeboden. In 2021 viel hier ook de gebiedsontwikkeling onder.

Bereik

Met een bereik van 9150 inwoners/vrijwilligers komen we ver boven het geplande bereik van 3510 uit. Zoals aangegeven komt dit waarschijnlijk door  de eenmalige actie 'soep op de stoep', het bereik van het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP!) en de activiteiten voorvloeiend uit de herijking in De Blokken en De Monden. Het bereik is verdeeld over de onderdelen zoals te zien in onderstaand diagram.

Bereik en activiteiten “Door ontwikkelen van informele zorg”

Doelen

Voor deze maatschappelijke opgave zijn 5 doelen geformuleerd, waaraan in het afgelopen jaar gewerkt is. Over deze doelen is uitgebreid gerapporteerd in de halfjaar rapportage. In de 2e helft van het jaar is de aanpak van deze doelen verder voortgezet. In deze rapportage daarom in het kort de aanvullingen op deze doelen met een paar voorbeelden. De doelen binnen deze maatschappelijke opgave zijn allemaal behaald.

Een door inwoners gedragen gebiedsaanpak (prioriteit: Bargeres, Angelslo, De Blokken en De Monden).

De buurtwerkers zijn altijd in het gebied te vinden. Samen met samenwerkingspartners, zoals de  dorpenteams, de hoofdaanbieders en de gebiedscoördinatoren van de gemeente halen zij signalen op. Deze signalen bundelen ze om vervolgens met elkaar én met de inwoners te kijken waar de focus wordt gelegd.

De Monden en De Blokken

In De Blokken is na de herijking een gezamenlijke prioritering gemaakt van acties en activiteiten die opgepakt zijn. In De Monden hebben de buurtwerkers ook een herijking van de gebiedsagenda uitgevoerd. Hierbij zijn enquêtes afgenomen onder bijna 600 inwoners. De uitkomsten zijn geanalyseerd en de meest belangrijke en opvallende uitkomsten zijn per dorpskern en per leeftijdsgroep in factsheets weergegeven. Deze uitkomsten zijn gedeeld met de verschillende EOP’s en ook met de inwoners. Bij de herijking wordt nauw samengewerkt met Dokter Schoonmaakorganisatie en Dorpenzorg. Ook zijn er vanuit de uitkomsten van de herijking praktische doelen opgesteld voor het gezamenlijke jaarplan vanuit Dokter Schoonmaakorganisatie en Sedna, om in 2022 opvolging te geven aan de resultaten.

In navolging van De Blokken is ook in De Monden “de Gebiedswijzer” uitgerold in samenwerking met Dokter Schoonmaakorganisatie. Hiervoor zijn 110 organisaties benaderd, die met 121 diensten of activiteiten te vinden zijn op deze website.

Bargeres

In Emmen Zuid hebben de buurtwerkers van Sedna bijgedragen aan de woon- en leefvisie Bargeres. Er zijn meerdere bijeenkomsten georganiseerd met de gemeente, Lefier, Domesta, waterschap Vechtstromen, de wijkvereniging en inwoners om invulling te geven aan de gebiedsaanpak. Na het tot stand komen van de woon- en leefvisie zijn 4 werkgroepen ontstaan waar Sedna aan deel heeft genomen, te weten Wijkhart, Beek en Bos, Grensproject Rolderbrink en het Wijkfonds.

Daarnaast zijn we partner in het Living Lab, een netwerk van onderwijs, sport- en welzijnorganisaties die samenwerken om de onderwijspraktijk meer aan te laten sluiten op de beroepspraktijk en studenten praktische leersituaties te bieden met maatschappelijk rendement. Hieruit voortvloeiend zijn er i.s.m. de buurtsportcoaches voor de zomer 2 inwonersbijeenkomsten georganiseerd over Mijn Positieve Gezondheid. Bovenstaande bijeenkomsten hebben geleid tot het inwonersinitiatief “Bargeres Gezond”.

Angelslo

Voor het maken van de gebiedsagenda voor Angelslo zijn door ons gesprekken gevoerd met inwoners uit de wijk. Uit deze gesprekken kwamen leefbaarheid en veiligheid als belangrijke thema’s naar voren. Deze thema’s zijn ingebracht in het wijkteam, wat heeft geleid tot verbetering. In de tweede helft van het jaar is samen met de gebiedscoördinator invulling gegeven aan het vergroten van bewonersparticipatie in de wijk. Er zijn een aantal bijeenkomsten geweest in het kader van “Stem van de wijk” waarin een vervolgstap is gezet om aan deze thema’s concrete vervolgacties te geven. Deze acties zijn ingebed in het programma Angelslo om de integrale benadering en samenhang met andere leefgebieden te bewerkstelligen.

Ontmoeting en dagbesteding in dorps- en buurtlocaties in ieder gebied.

In ieder gebied is het buurtwerk bezig met het opzetten en/of uitvoeren van huiskamerprojecten. In het eerste half jaar lag de focus vooral op de ontwikkeling van deze huiskamers. In het tweede half jaar zijn er diverse huiskamers/ontmoetingsochtenden gestart. In Nieuw-Weerdinge, de Meerhoekflat, Zwartemeer en in De Opgang hebben we een impactmeting gedaan onder de bezoekers. Uit deze impactmeting blijkt dat de huiskamers toegevoegde waarde hebben voor de bezoekers.

De bezoekers geven aan, met een gemiddeld rapportcijfer van een 8,5, dat zij door hun bezoeken:

• nieuwe mensen hebben ontmoet;
  • zich minder alleen voelen;
  • zich meer verbonden te voelen met anderen;
  • beter weten waar zij om hulp moeten vragen en
  • meer zin hebben om ook andere activiteiten te ondernemen.

De stelling “Door de huiskamerbezoeken voel ik me meer betrokken bij de wijk/het dorp waarin ik woon” geven een minder eenduidig beeld. Hier geven diverse bezoekers “niet van toepassing” aan en anderen geven een 9.  Het gemiddelde komt uit op een 7,8.

Op de stelling “Ik heb geen professionele hulp meer nodig door mijn bezoeken aan de huiskamer” hebben wij een gemiddeld cijfer van 7,6 ontvangen.

In negen dorpen of wijken hebben wij zelf het initiatief genomen om huiskamer projecten op te zetten of ondersteuning geboden huiskamers op te zetten, waarbij we de huiskamers in Emmen Zuid tot één project rekenen. Zes van de negen huiskamers zijn in het afgelopen jaar geopend. Drie huiskamers zijn nog in ontwikkeling. Het inloopproject in Emmen Zuid is een voorbeeld waarbij ondersteuning is geboden tijdens het aanjagen, samenbrengen, verbinden en ontwikkelen. In de halfjaarrapportage van 2021 is meer te lezen over de diverse samenwerkingen rondom de huiskamers.

“Door het bezoeken van de koffiemiddag heb ik een doel.”

Het Brinkenhoes benaderde de buurtwerkers van Sedna met de vraag mee te denken over het bieden van een plek waar inwoners terecht kunnen voor een kopje koffie, een praatje, een activiteit en  het opdoen van sociale contacten. Door de contacten van het buurtwerk met de kerken was bekend dat de kerken met een soortgelijk idee speelden en ook de zorgcentra in de wijk wilden graag hun deuren openzetten voor buurtbewoners. Dit resulteerde in het samenbrengen van de partijen, waarbij de samenwerking is aangegaan voor  het opzetten van de inloophuiskamers: het open inloopproject. De dagen waarop de verschillende inloophuiskamers geopend zijn, zijn op elkaar afgestemd en zoveel mogelijk aanvullend op elkaar. Ook is er een gezamenlijk startmoment gekozen. Tijdens Burendag op 24 september hebben alle deelnemende huiskamers hun locaties geopend als startschot voor het open inloopproject. Iedere locatie (Buurtcentrum het Brinkenhoes, Woon-zorgcentrum Holtingerhof, De Bron en De Opgang) verzorgt zijn eigen dagdelen.

Inzet van ervaring en talent ten behoeve van zelfhulpgroepen.

Door de maatregelen rondom corona lagen veel van de bestaande zelfhulpgroepen tijdelijk stil. Ook de inzet van vrijwilligers werd ernstig beperkt. In het afgelopen jaar heeft de focus daarom voornamelijk gelegen op de doorontwikkeling van de groepen, overleg met ketenpartners en het onderhouden van contact met de vrijwilligers. Na de versoepelingen van de maatregelen konden de groepen weer opstarten. De buurtwerkers ondersteunden hierbij. Voorbeelden van activiteiten en groepen zijn o.a.

• de Repaircafés;
  • de kledingdames;
  • de eettafelgroepen;
  • warm welkom;
  • moedergroepen;
  • koffiemiddagen;
  • buurtmoeders;
  • seniorenbezoekers.

Ook zijn er nieuwe activiteiten opgestart. Zoals bijvoorbeeld de Lief & Leedstraten in Nieuw Weerdinge, de vrouwengroep in Klazienaveen en de interculturele moedergroep in Angelslo.

Lief & Leedstraten

Het project “Lief & Leedstraten” is een mooi voorbeeld waar inwoners (weer) de verbinding met elkaar zoeken en wordt dan ook breed gedragen. Niet alleen door inwoners, maar ook door andere organisaties in het dorp. Een buurtwerker van Sedna is ondersteunend aan de initiatiefgroep.

Ook onze collega’s binnen de Tintengroep hebben hiervoor belangstelling. In een Lief & Leedstraat hebben bewoners extra aandacht voor elkaar wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld voor iemand die veel alleen is of iemand die net uit het ziekenhuis komt. Niet alleen op verdrietige momenten zijn zij er voor elkaar, maar juist ook op vrolijke momenten. Bijvoorbeeld na de geboorte van een baby, als iemand een diploma heeft gehaald of een nieuwe baan heeft. Met als doel warme en zorgzame straten.

De stichting Opzoomer Mee gaf in Nieuw Weerdinge hierover een workshop, waar naast inwoners ook de gemeente, de EOP, Dokter Schoonmaakondersteuning en Lefier aansloten.

Vrouwengroep

In Klazienaveen is, na diverse signalen over eenzaamheid, een vrouwengroep gestart. Vrouwelijke statushouders komen wekelijks bij elkaar om te leren over de taal en de cultuur. Door het bieden van een veilige omgeving hebben zij een plek waar zij beter Nederlands leren spreken. Samen met Menso worden de bijeenkomsten georganiseerd, wekelijks zijn er 1 vrijwilliger en 7 deelneemsters aanwezig.

Interculturele moedergroep

De interculturele moedergroep in Angelslo is in 2021 ook van start gegaan. Moeders van jonge kinderen kunnen elkaar hier ontmoeten. Zij leren met elkaar Nederlands, leren van elkaar over de verschillende culturen en bespreken zaken over de opvoeding. Op die manier leren ze van elkaar. Er mag gebruik gemaakt worden van een ruimte in de basisschool en de voorschool biedt ruimte aan de vrijwilligers om daar de kinderen op te vangen tijdens de bijeenkomst.

De evaluatie, die is uitgevoerd met de moeders, geeft aan dat zij veel aan de moedergroep hebben. Het is een plek waar zij de Nederlandse taal kunnen oefenen. Ze geven daarnaast aan dat ze het leuk zouden vinden wanneer ook Nederlandse moeders deel zouden nemen aan de groep. Door het contact met de buurtwerkers van Sedna zijn zij meer te weten gekomen over de sociale kaart in de wijk.

“Ik kan nu mijn kinderen verstaan als ze Nederlands spreken.”

Individuele ondersteuning voor en door vrijwilligers.

Naast het ondersteunen van groepen vrijwilligers bij collectieve activiteiten ondersteunen we ook een aantal groepen vrijwilligers die één op één inwoners ondersteunen. Zoals bij mantelzorgondersteuning, buurtbemiddeling, het VIP!, de formulierenbrigade en mentor en maatje.

Vrijwillige Buurtbemiddeling

Het aantal aanmeldingen voor vrijwillige Buurtbemiddeling is in 2021 sterk gestegen. Op sommige momenten was er een wachtlijst. Steeds meer inwoners en organisaties weten de dienst te vinden. In het afgelopen jaar hebben in totaal 248 huishoudens contact gehad met Buurtbemiddeling. Ongeveer 100 huishoudens vroegen alleen advies. In totaal zijn er 142 zaken in behandeling genomen. Buurtbemiddeling Emmen beschikt over een team van 30 vrijwillige buurtbemiddelaars.

Voor het vierde jaar op rij is Buurtbemiddeling Emmen weer op zoek gegaan naar de “Beste buur van de gemeente Emmen”. Uit alle inzendingen zijn er drie gekozen, die door Buurtbemiddeling Emmen op de landelijke burendag op zaterdag 24 september in de bloemen zijn gezet.

Mantelzorgondersteuning

Een groot deel van het bereik van mantelzorgondersteuning wordt gerealiseerd tijdens de Week van de Mantelzorg. In totaal zijn er 895 mantelzorgers bereikt.

Vrijwilligers Informatie Punt (VIP!)

Bij het VIP! kan iedereen terecht met vragen op het gebied van vrijwilligerswerk en voor informatie, advies en ondersteuning met betrekking tot vrijwilligerswerk. Het matchen van vrijwilligers en organisaties aan elkaar en het matchen van vrijwilligers en inwoners aan elkaar hoort ook tot de taak. In ieder gebied kunnen inwoners terecht bij vrijwilligers of buurtwerkers. Als het gaat om Emmen brede vragen dan kan men terecht bij het centrale VIP! punt. In totaal hebben er 1084 matches plaatsgevonden, waarvan 332 via de VIP! website.

Bereik VIP! Emmen

Aantal daadwerkelijke matches naar vrijwilligerswerk 1084
Aantal contacten met (aspirant) vrijwilligers die vragen hebben 1073
Aantal contacten met informele organisaties 1033

Het VIP! heeft ook een groot bereik via de berichten die worden geplaats op social media en de website. In 2021 zag dat er als volgt uit.

Bereik website VIP! Emmen 7749
Volgers social media 9524
Aantal verschillende geplaatste post met betrekking tot vrijwilligers(werk) 758
Totaal bereik social media 586.659

VIP! school

Met de VIP!-school willen we vrijwilligers een kans geven om zich te ontwikkelen en daarnaast is het ook een middel om vrijwilligers te waarderen. Cursussen en workshops die geven worden door de VIP!-school zijn daarom een mix van verschillende soorten cursussen. Een cursus voor nieuwe vrijwilligers over Sedna, een cursus om vrijwilligerswerk te kunnen doen bij de formulierenbrigade, maar ook een workshop bloemschikken of een lezing over hooggevoeligheid. De VIP!-school trapte deze zomer af met een zomerschool voor vrijwilligers. In “het jaar in beeld” staat meer over de zomerschool beschreven.

Mentor en Maatje

In 2021 is de coördinatie van Mentor en Maatje overgedragen aan vrijwillige coördinatoren, die ondersteuning krijgen van een buurtwerker van Sedna. Er zijn 4 vrijwillige coördinatoren die onderling de taken hebben verdeeld. Er hebben zich 29 mentoren aangemeld en 26 maatjes. Er zijn in totaal 17 matches gemaakt. Dit betekent dat 17 kinderen een vrijwillige mentor hebben die minimaal één keer per week contact heeft met het kind/de jongere en een steuntje in de rug geven.

Formulierenbrigade

De formulierenbrigade heeft in 2021 grotendeels stil gelegen. Door de maatregelen rondom het coronavirus konden de vrijwilligers niet op huisbezoek om mensen te ondersteunen bij het ordenen van hun administratie. Ook de financiële spreekuren konden daardoor niet doorgaan.  Op het moment dat het kon, zijn alle vrijwilligers weer aan de slag gegaan. Ondanks dat zij niet het hele jaar ingezet werden, kwamen zij met hun inzet toch nog boven het aantal verwachtte bereik uit en hebben met elkaar 115 inwoners verder geholpen.

Tolkenpoule

Door de omstandigheden rondom corona was het lastig werven voor de tolkenpoule. Om dezelfde reden was het ook lastig om de geplande training te geven. Daarom is de uitvoering van de tolkenpoule doorgeschoven naar 2022.

Perspectief voor jeugdigen

Met onze inzet in deze maatschappelijke opgave stimuleren we jongeren weer mee te doen in de maatschappij, hun talenten te ontwikkelen en hun stem te laten horen. Ook leveren we een bijdrage aan het voorkomen van zwaardere jeugdzorg of jeugdhulp. Wij doen dat met het aanbieden van collectieve activiteiten door het jeugdmaatschappelijk werk en de jongerenwerkers. En met individuele ondersteuning van het schoolmaatschappelijk werk.

In aanvulling op de opdracht van de gemeente hebben we samen met De Toegang en GGD Drenthe het initiatief genomen om een aanmeld- en adviesteam te ontwikkelen. Het doel van dit team is te onderzoeken hoe we in het voorliggend veld casuïstiek kunnen oppakken, zodat er minder geïndiceerde hulp nodig is, sneller afgeschaald kan worden of gelijktijdig voorliggend en geïndiceerde hulp ingezet kan worden. Met als uitgangpunt licht en voorliggend als het kan, zwaardere hulp als het moet.

Bereik

Het geplande bereik van 2565 hebben we net niet gehaald. We bleven daar 191 onder. Eén van de redenen daarvan is dat de schoolmaatschappelijk werkers een groot deel van het jaar hun werk voor de scholen niet optimaal konden uitvoeren. Scholen konden namelijk geen externen ontvangen door de geldende coronamaatregelen. Online hulpverlening is niet altijd effectief of passend. Daarnaast kost online begeleiding meer tijd. Ook de huisbezoeken die i.p.v. de aanwezigheid op de scholen werden gedaan, kostten meer tijd. Daardoor is het bereik lager uitgevallen. Het jongerenwerk maakte met hun aanwezigheid in de straten en het jeugdcentrum veel goed in het behaalde bereik.

Bereik en activiteiten "Jeugd"

Echtscheidingsloket 0
Moeders van Emmen (Goede start) 21
Integrated Care 29
Jongerenwerk 633
Movements 155
SMW/JMW 1557

Doelen

Voor deze maatschappelijke opgave zijn 6 doelen gesteld. Zoals in het bereik te zien is, hebben we deze doelen voor een groot deel behaald.

Een gezonde start voor zuigeling en peuter.
In het project Goede Start (Moeders van Emmen) ondersteunen studenten van verschillende opleidingen en werkbegeleiders van Sedna moeders bij de eerste 1000 dagen van het leven van hun kindjes. In 2021 zijn er 21 moeders ondersteund en begeleid.

Versterken van zelfredzaamheid van kind en ouder(s).

De doelstelling voor de inzet van het jeugd- en schoolmaatschappelijk werk was ondersteuning voor 1.925 jeugdigen, waarvan 95% door ons of andere voorliggende voorzieningen werd opgepakt en maximaal 5% doorgezet werd naar geïndiceerde hulpverlening. Van de 1157 casussen zijn er 52 verwezen naar een andere organisatie, waarvan 25 naar GGZ en/of De Toegang. Er is in totaal 3,3% doorverwezen naar externen, waarvan 1,6 naar zwaardere zorg.

Uit analyse van de ZRM blijkt de meeste ondersteuning te gaan naar de domeinen geestelijke gezondheid (61%), sociaal emotionele ondersteuning (ouderschap, 25%) , huiselijke relaties (9%). De overige ondersteuning richt zich op het sociaal netwerk en werk en opleiding.

ZRM scores "Jeugd"

Geestelijke gezondheid 3.8674698795181 4.4806629834254 0.61319310390734
Huiselijke relaties 3.2413793103448 4.1666666666667 0.92528735632184
Sociaal - Emotionele ondersteuning (Ouderschap) 4.0606060606061 4.5522388059701 0.49163274536409
Sociaal netwerk 3.3333333333333 4 0.66666666666667
Werk en opleiding 2.7333333333333 3.8 1.0666666666667

In bovenstaande grafiek is een gemiddelde groei te zien van 0,61 als het gaat om het domein geestelijke gezondheid. Dit betekent dat de gemiddelde jeugdige van beperkt/voldoende zelfredzaam naar voldoende tot net niet volledig zelfredzaam is gegroeid. Hetzelfde geldt voor huiselijke relaties waar een groei van 0.93 punten is te zien. Het laat ook zien dat ouders soms even een steuntje in de rug nodig hebben en dan voldoende tot bijna volledig zelfredzaam hun weg weer kunnen vervolgen.

Integrale hulp ter voorkoming van zwaardere zorg.

De pilot Integrated Care kent een aparte verantwoording. Hierbij  in het kort de aantallen en bijzonderheden.

Binnen de pilot is een bereik van 29 gezinnen gerealiseerd. Naast het monitoren van het aantal trajecten en het monitoren van (de afname van) de ingezette jeugdhulpindicaties op de interventieniveaus 4 en 5, gaan we in 2022 de effecten/impact van Integrated Care in kaart brengen via een maatschappelijke business case, die CMO Stamm aan het voorbereiden is. Op deze manier moet inzicht ontstaan in het maatschappelijk rendement (de kosten tegenover de baten). In 2021 is een gezamenlijk dashboard ingericht en zijn er afspraken met De Toegang gemaakt over aanmelden en verwijzen.

Realiseren van een echtscheidingsloket.

We zijn gestart met het vormgeven van het echtscheidingsloket in overleg met (potentiële) samenwerkingspartners. Daarnaast is er gekeken naar het potentiële productenaanbod en zijn er medewerkers getraind in de SCHIP-aanpak.

Jongeren bewegen om te participeren.

De doelstelling om 300 jongeren via Movements te bereiken, is in de halfjaarrapportage naar beneden bijgesteld. Bij de oorspronkelijke doelstelling werd de inschatting gemaakt dat Movements met een aantal collectieve activiteiten een groter bereik zou realiseren. Door de coronamaatregelen is de organisatie van collectieve activiteiten in beperkte mate mogelijk geweest. Dat wil zeggen dat de groepen kleiner waren dan gepland, om zo de afstand en veiligheid m.b.t. corona te kunnen waarborgen.

Movements

Movements biedt toekomstperspectief aan jongeren tussen de 17 en 27 jaar. Dit doen we door persoonlijke coaching en het aanbieden van ons wekelijkse programma, bestaande uit verschillende (vaak door jongeren bedachte) activiteiten, ons creatief atelier, spelletjesmiddagen en bootcamps. Ook organiseerden we twee uit Movements voortgekomen events: FIT-Kamp (waarin jongeren aan de slag gaan met fit zijn in hun lijf én in hun hoofd) en Movements Next Level (een programma om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de gestelde doelen). Tijdens de coronapandemie konden we doorgaan met het bieden van een (aangepast) programma, omdat juist onze kwetsbare doelgroep veel baat heeft bij de activiteiten en sociale contacten.

Tijdens de afsluitende barbecue kwamen vier oud-deelnemers van Movements vertellen over hun leven ná Movements. Die verhalen vertellen perfect het succes van Movements:

“M. die door Movements weer in beweging kwam en nu een baan heeft, veel fitter leeft en daarmee letterlijk en figuurlijk een metamorfose heeft ondergaan. S. die van thuiszitten nu een werkervaringsplek heeft en twee dagen vrijwilligerswerk doet én binnenkort een gedichtenbundel uitbrengt. T. die tijdens Movements werk gevonden heeft bij de autowasstraat en daar nu al een jaar met veel plezier drie dagen in de week werkt. En R. die ook in een baan gerold is die haar helemaal past.

Over starten bij Movements voelden ze zich best onzeker: "Ik had geen doel’." Aan Movements meedoen betekende voor hen: "Onder de mensen komen, letterlijk in een nieuwe omgeving zijn en positieve energie krijgen."

Die eerste spannende stap maken heeft hen veel opgeleverd.

Jongerenwerk op maat.
De doelstelling was om in 2021 in de gebieden Oost, Zuid, De Velden en De Blokken jongerenwerk op maat te leveren met een integrale aanpak. In het eerste halfjaar heeft het jongerenwerk in Oost, Zuid, De Velden en De Blokken een start gemaakt om per gebied een integrale aanpak met ketenpartners te realiseren. Hieruit is een specifieke ketenbenadering voor (overlast gevende) jongerengroepen ontstaan, waarbij gemeentebreed het tactisch veiligheidsoverleg (TVO) is opgezet.  In de tweede helft van het jaar zijn een aantal concrete acties opgezet in samenwerking met de partners van het TVO. Er is ingestoken op een aantal hotspots, zoals het centrumgebied, Emmerhout en Emmermeer. Hier zijn programma’s op maat opgezet om grip te krijgen op overlast en groepen op een constructieve wijze deel te laten nemen aan het maatschappelijke verkeer.

Centrumgebied en Emmerhout

In het centrumgebied en Emmerhout is ingezet op een grootscheepse controle vanuit politie en handhaving op overtredingen met scooters en bezit en handel in drugs. Het jongerenwerk heeft nazorg en begeleiding geboden aan jongeren die met de actie in aanraking zijn gekomen, waarbij een link was met het jongerencentrum in Angelslo. Deze actie had een signaalfunctie en een aanzet tot het verbeteren van het veiligheidsgevoel in de wijk. Door de parallelle inzet van handhaving en politie hebben niet alleen de direct omwonenden gezien dat politie en handhaving zichtbaar optreden, de jongeren zijn zich mee bewust geworden in welk gedrag wel of niet acceptabel is in de wijk en hebben pedagogisch gezien een zetje in de goede richting gehad.

Emmermeer

In 2021 werd door bewoners uit de wijk Emmermeer geklaagd over ernstige overlast door jongeren in de wijk. In overleg met netwerkpartners werd een meersporenbeleid uitgezet. De politie nodigde de betrokken jongeren en hun ouders uit op het politiebureau. Daar werden zij aangesproken op hun gedrag. De buurtsportcoaches en de jongerenwerker van Sedna legden contact met de jongeren via verschillende activiteiten.  Zo ontstond een positief contact en was de groep niet langer anoniem. Dit heeft er toe geleid dat de overlast sterk is afgenomen.

Ook bewoners uit de Prof. Elemastraat in Emmermeer klaagden over het gedrag van de jongeren in hun straat. Buurtwerkers van Sedna starten een buurtonderzoek en vroegen alle bewoners uit de straat naar hun mening. In overleg en samenwerking met de gebiedscoördinator van de gemeente Emmen en de boa in het gebied werden vervolgens alle bewoners uitgenodigd voor een bewonersbijeenkomst om gezamenlijk te zoeken naar een oplossing. De opkomst was hoog en al pratend werd een oplossing gevonden. Er werden gedragsregels afgesproken en na een evaluatie (een paar maanden later) werd duidelijk dat de overlast sterk verminderd was. Namens de wijkvereniging van Emmermeer, de gebiedscoördinator van de gemeente Emmen en de buurtwerkers van Sedna zijn de bewoners bedankt voor hun inzet.

De Velden

In De Velden is onderzoek gedaan onder jongeren. In eerste instantie zijn er 90 jongeren ondervraagd en daar is inmiddels in Schoonebeek, Erica en Nieuw Amsterdam een vervolg aangegeven. De jongeren geven aan behoefte te hebben aan een ruimte voor een soos of om te chillen. In samenwerking met Plaatselijk Belang Nieuw Amsterdam-Veenoord en de activiteitencommissie in Schoonebeek worden de plannen met de jeugd verder uitgewerkt.

In Erica pakken de jongeren dit met ondersteuning van Sedna zelf op.

Angelslo

Binnen het programma Angelslo hebben jongeren een prominente plek gekregen. In het verlengde van onze inzet in 2020 is ook in 2021 gewerkt aan een manier om  jongeren van Angelslo mee te laten denken over de leefbaarheid in de wijk. Het jongerenwerk heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. De jongerenwerker is, voor zover de coronamaatregelen dit toelieten, aanwezig geweest bij de bovenbouw van de basisscholen om participatie vorm te geven. Deze inzet is gekoppeld aan het outreachende werk, zoals de activiteiten op straat en het ambulant werken in de avonduren. Jongeren die op school en op straat in contact zijn gekomen met het jongerenwerk, zijn meegenomen naar activiteiten in het jongerencentrum.

Het jongerencentrum heeft vlak voor de zomer de deuren geopend. Dit was een initiatief vanuit het bestuur van het wijkcentrum. De jongerenwerker begeleidt de jongeren en geeft met hun de activiteiten vorm. In het programma van het jongerencentrum worden elke week vier activiteiten georganiseerd: twee activiteiten met een open karakter en twee met een gesloten karakter. Op deze manier is het maximale gehaald uit de beschikbare uren en zijn de contactmomenten met de jongeren van Angelslo maximaal. De opening van Base, zoals het jongerencentrum door de jongeren is genoemd, had een groots karakter en heeft gezorgd voor een goede aftrap. In de tweede helft van het jaar hebben de activiteiten waar jongeren zich voor aan moesten melden als resultaat dat er een grote groep met vaste bezoekers is ontstaan. De open inloop laat zien dat een diverse groep jongeren de loop naar het wijkcentrum heeft gevonden. Voorbeelden van activiteiten zijn de meiden- en jongensavonden waar een groep van ongeveer 15 jongeren bezig is geweest met leeftijdseigene vraagstukken. De inloopavonden zijn op de drukste momenten bezocht door ongeveer 150 jongeren.

Versterken van de zelfredzaamheid van kwetsbare inwoners

Het versterken van de zelfredzaamheid van inwoners staat vanzelfsprekend altijd voorop in onze aanpak. Echter binnen deze maatschappelijke opgave worden er 2 diensten specifiek uitgelicht. Het uitvoeren van de pilot "Welzijn op recept" en ondersteuning van het buurtmaatschappelijk werk aan 700 hulpvragers.

Welzijn op Recept

De uitvoering van de pilot “Welzijn op Recept” is op 1 juni van start gegaan. Er is een welzijnscoach in dienst van Sedna gekomen. De werkprocessen zijn uitgewerkt en de welzijnscoach is ingewerkt. Hiervoor mocht zij aansluiten bij uitvoerders van onze collega organisatie Vaart Welzijn (onderdeel van Tintengroep) in Assen. Doordat de pilot later is gestart dan aanvankelijk door de stuurgroep was bedacht en de huisartsen in het gebied ook nog niet allemaal zo ver waren dat de coach kon starten, is het bereik lager dan oorspronkelijk aangenomen.  Er zijn 13 verwijzingen vanuit de huisartsen naar de welzijnscoach gekomen.

Ondersteuning van het buurtmaatschappelijk werk aan 700 hulpvragers

Een deel van de werkzaamheden van het buurtmaatschappelijk werk valt onder de maatschappelijke opgave “Doorbreken van armoede”. Het zwaartepunt ligt echter bij de maatschappelijke opgave  “Versterken zelfredzaamheid kwetsbare inwoners”. In het cirkeldiagram is het bereik over de verschillende diensten weergegeven.

Bereik en activiteiten "versterken zelfredzaamheid kwetsbare inwoners"

Er-op-af teams 64
Schuldhulpverlening zelfredzaamheid 43
Versterken zelfredzaamheid BMW 736
Welzijn op Recept 13

ZRM

De meest gekozen domeinen in de ZRM zijn binnen deze opgave de domeinen financiën (91%), huisvesting (7%) en geestelijke gezondheid (5%).

De ZRM scores geven de volgende start- en eindmetingen weer.

ZRM scores "versterken zelfredzaamheid van kwetsbare inwoners"

Financien 2.9375 3.375 0.4375
Geestelijke gezondheid 3.6377952755906 4.03125 0.39345472440945
Huiselijke relaties 3.12 3.7450980392157 0.62509803921569
Huisvesting 3.1818181818182 3.6176470588235 0.43582887700535
Sociaal netwerk 3 3.5833333333333 0.58333333333333

Uit deze uitkomsten blijkt dat de gemiddelde hulpvrager niet tot beperkt zelfredzaam is bij aanmelding. Bij afsluiting van de ondersteuning is iedereen ongeveer een halve punt gegroeid en daarmee zelfredzamer geworden. Door de opzet van de ZRM en door de doelgroep die wij bereiken, is “volledig zelfredzaam” niet altijd haalbaar. Dit betekent dat we met deze scores zeker tevreden mogen zijn.

Adequate werkwijze bij huiselijk geweld

Huiselijk geweld hoort nergens thuis. Samen met onze partners is het onze ambitie huiselijk geweld en kindermishandeling in de gemeente Emmen volledig te stoppen. In een periode van drie jaar levert Sedna een bijdrage aan een betere signaalfunctie in de samenleving als het gaat om het signaleren van huiselijk geweld en de uitvoering en ondersteuning van ouders en kinderen bij huiselijk geweld. Daarnaast leveren we een bijdrage aan het nazorgtraject van intensieve trajecten met risico op herhaling. Binnen de uitkomsten van de doelstellingen is ook het bereik weergegeven.

Bereik en doelen

Er zijn 5 doelen gesteld voor deze maatschappelijke opgave, per doel geven we de stand van zaken en het bereik kort weer.

Directe hulpverlening bieden in huiselijk geweld situaties en huisverbod gericht op ouders en kinderen.

Wanneer er op werkdagen huisverboden worden afgegeven, wordt een  gezin bij Sedna aangemeld en pakken wij de ondersteuning op. Als er al een dossier van Veilig Thuis ligt dan volgt er geen verwijzing naar Sedna. In het laatste kwartaal veranderde deze lijn en werd er vaker direct naar Sedna doorverwezen. In totaal zijn er 46 verwijzingen naar Sedna geweest.

De basis op orde brengen met onze partners middels een integrale gedragen visie en aanpak, die werkt in de gemeente en een verbetering van de systeemgerichte aanpak door heldere routes, effectieve interventies en een compleet aanbod voor de doelgroep (slachtoffer, pleger en kinderen).

Er is een nieuwe integrale aanpak in ontwikkeling, waarbij er samenwerking is tussen Veilig Thuis, De Toegang, gemeente Emmen en Sedna. Vanuit deze gezamenlijke aanpak en visie wordt er een sterke basis neergezet in de hulpverleningsketen van huiselijk geweld, met heldere routes tussen de verschillende partijen. De verwachting is dat er vanuit deze samenwerking ook meer huiselijk geweld casussen zullen worden doorverwezen naar Sedna. We zijn betrokken bij de Integrale Aanpak ter Voorkoming van Escalatie (AVE) aanpak en in afwachting van de stappen en besluiten die de gemeente hierin gaat zetten.

Aan de hand van de interne klantreis ‘Huiselijk Geweld’ het signaalgevoeliger en handelingsbekwaam maken van (sport)verenigingen en onderwijs.

Zoals vermeld in de halfjaarrapportage is er samen met het openbaar onderwijs onderzocht hoe Sedna ondersteuning kan bieden in het bevorderen van de handelingsbekwaamheid van leraren bij huiselijk geweld incidenten.

Daarnaast is er met vertegenwoordigers van 245 sportverenigingen een gesprek geweest over huiselijk geweld. Hierin is onder andere gevraagd hoe verengingen om gaan met signalen van huiselijk geweld. Daarnaast werd er informatie gegeven en een mail met informatie naar het bestuur gestuurd. Ook is er op onze Facebookpagina’s en bij radiozender ZO34 aandacht gegeven aan het onderwerp. Het aantal van 245 is per abuis niet in de telling van ons totale bereik meegenomen.

Het realiseren van nazorg faciliteiten samen met andere (informele) partners.

Ondanks dat de gezamenlijke integrale visie en aanpak en de systeemgerichte aanpak nog in ontwikkeling is, zijn hier 8 trajecten op uitgevoerd.

Opleiden en inzetten van ervaringsdeskundigen om meer voorlichting en normalisering te bewerkstelligen voor huiselijk geweld en de impact daarvan.

Bij Sedna is een ervaringsdeskundige in dienst, die zich richt op het ontwikkelen van een aanpak gericht op voorlichting en preventie en mee kan naar gesprekken om vanuit haar deskundigheid aan te sluiten bij de ondersteuning.

ZRM

Binnen deze maatschappelijke opgave wordt er in 71% van de gevallen “huiselijke relaties” als hoofddomein ingevuld. Daarnaast worden op de domeinen geestelijke gezondheid (22%), huisvesting (11%) emotionele ondersteuning (ouderschap, 11%) en financiën (4%) ondersteuning geboden.

Op het domein “huiselijke relaties” laat de ZRM een groei van 1,51 punten zien.

ZRM scores "Huiselijke relaties"

v5.8.12