Spring naar inhoud

Sociaal Werk Sedna in beeld

Onze visie

Onze visie

Sociaal Werk Sedna is de sociaal werkorganisatie in Emmen en maakt deel uit van Tintengroep. Wij zijn er voor alle inwoners van de gemeente Emmen die vragen hebben over bijvoorbeeld opgroeien en opvoeden, welzijn, financiën, vrijwilligerswerk, mantelzorg en samenleven in de buurt. Wij helpen de inwoners van Emmen om, vanuit eigen mogelijkheden en talenten, tot oplossingen te komen en goede ideeën handen en voeten te geven. Dit doen wij aan de hand van een drietal uitgangspunten:

Ons eerste uitgangspunt is het mensbeeld zoals beschreven door Martha Nussbaum. Ieder mens, ook de kwetsbare, heeft waarde in zich en de potentie om te groeien. Mensen zijn in staat en geneigd om zich met anderen verbonden te voelen. Ze willen erbij horen, deelnemen en bijdragen.
Ons tweede uitgangspunt is het gedachtegoed van Positieve Gezondheid van Machteld Huber. Gezondheid is daarin meer dan de afwezigheid van ziekte. Je kunt je gezond voelen ondanks een slechte fysieke of psychische gesteldheid. En gezondheid is ook zingeving, een zinvolle dagbesteding, elkaar ontmoeten en samen zijn.
Ons derde uitgangspunt is positief welbevinden zoals beschreven door Hans van Ewijk. Activering kan kwetsbare mensen ondersteunen in hun deelname aan de samenleving. Een inwoner staat niet op zichzelf. We bewegen en maken onderdeel uit van het grotere geheel.

Vanuit deze uitgangspunten richten wij ons op het duurzaam versterken en verankeren van de sociale basis in Emmen.

Onze aanpak

Onze aanpak

Wij werken dichtbij de inwoners in zes gebiedsteams verdeeld over de gemeente Emmen:


In onze gebiedsteams werken buurtmaatschappelijk werkers, school- en jeugdmaatschappelijk werkers, buurtwerkers, jongerenwerkers en schuldhulpverleners samen. Ook hebben we de jongerenprojecten Movements en Impacter, Moeders van Emmen, het VIP! (Vrijwilligers Informatie Punt), de VIP!-school, diverse projecten en gemeente brede activiteiten. 

In opdracht van de gemeente Emmen werken we aan vijf belangrijke maatschappelijke opgaves. Dit zijn:

  1. Het doorbreken van armoede
  2. Perspectief voor jeugdigen
  3. Faciliteren en doorontwikkelen van informele zorg
  4. Ondersteuning bij en preventie van huiselijk geweld
  5. Het versterken van de zelfredzaamheid van inwoners

Wij werken aan deze maatschappelijke opgaves door het verstevigen en versterken van individuele inwoners, groepen inwoners en de samenwerking met organisaties rondom inwoners. De wijze waarop wij dit doen wordt hieronder toegelicht. 

Individuele inwoners
Op het niveau van individuele inwoners bieden wij informele ondersteuning via het maatschappelijk werk van Sociaal Werk Sedna, dat bestaat uit buurtmaatschappelijk werk, schuldhulpverlening en school- en jeugdmaatschappelijk werk (SMW/JMW). De kerntaken omvatten het verstrekken van informatie en advies en het bieden van informele ondersteuning aan individuen, gezinnen of groepen. De geboden ondersteuning is altijd gericht op het versterken van de zelfredzaamheid van inwoners zodat zij na onze ondersteuning (weer) zelfstandig kunnen functioneren en opschaling naar geïndiceerde zorg kan worden voorkomen. We streven naar normalisatie van levensvraagstukken, aangezien deze soms te sterk geproblematiseerd, gemedicaliseerd en geïndividualiseerd worden. Bij jeugdigen wordt bijvoorbeeld gewerkt aan het normaliseren van opvoedvraagstukken en het bevorderen van de zelfredzaamheid van ouders en kinderen, zodat zij deze kwesties zelfstandig kunnen aanpakken. Onze ondersteuning helpt inwoners om meer grip op hun leven te krijgen, waardoor zij in staat zijn hun welzijn te verbeteren en positieve veranderingen in hun leven te bewerkstelligen.

Groepen inwoners
Op het niveau van groepen inwoners richten wij ons op het werken in de buurt. Hieronder vallen onder andere het ondersteunen en versterken van informele zorg, het bevorderen van de leefbaarheid in de gebieden in samenwerking met inwoners en het organiseren van collectieve activiteiten rondom verschillende maatschappelijke thema’s (zoals armoede en laaggeletterdheid). De kerntaken van onze buurtwerkers zijn het verstrekken van informatie en advies, het begeleiden van groepen, het ondersteunen van inwonersinitiatieven daar waar mensen het niet zelf kunnen en het ontwikkelen en uitvoeren van programma's, projecten en activiteiten. Alle taken zijn gericht op het versterken van de zelforganisatie en samenredzaamheid van inwoners.

Organisaties
Om de sociale basis van Emmen verder te versterken is samenwerking met andere organisaties essentieel. Wij kennen een breed palet aan samenwerkingen zowel binnen de zes gebiedsteams als op gemeentelijk niveau. Zo werken we samen met de Toegang, de GGD, Veilig Thuis, Accare, woningbouwcorporaties, GGZ Drenthe, Tangenborgh, enzovoort. In al deze samenwerkingen richten we ons op het creëren van eigenaarschap zodat de sociale structuur versterkt wordt. We hanteren hierbij een benadering vanuit Mijn Positieve Gezondheid (MPG) om gezamenlijk te bepalen wat er nodig is en streven naar normalisatie.

Ons bereik

Met onze aanpak hebben we in het afgelopen jaar inwoners bereikt door middel van individuele en collectieve ondersteuning. 

Onder individuele ondersteuning verstaan we individuele trajecten, leun en steuncontacten en informatie en advies:

  • Individuele trajecten: Wij kiezen voor een individueel traject wanneer een inwoner een complexe hulpvraag heeft die frequente ondersteuning van ons vraagt. Gedurende een individueel traject werken wij op basis van een plan van aanpak naar een concreet doel toe.
  • Leun en steuncontacten: dit zijn hulpvragen die minder frequente ondersteuning van ons vragen en waarbij de inwoner behoefte heeft aan ‘een steuntje in de rug’ of belang hecht aan het af en toe contact onderhouden met een vertrouwd gezicht dat alert blijft op veranderingen in de situatie van de inwoner. Vooral de doelgroepen ouderen (vanuit eenzaamheid), gezinnen met blijvende zorgvragen en jongeren hebben behoefte aan leun en steuncontact.
  • Informatie en advies: inwoners kunnen bij ons terecht voor informatie en advies wanneer ze vragen hebben die meestal met één gesprek kunnen worden beantwoord. Dit kan variëren van hulp bij formulieren, financiële zaken, digitale vaardigheden tot het vinden van de juiste organisatie voor specifieke behoeften.

Onze collectieve ondersteuning omvat ondersteuning in groepsverband, zoals trainingen, lotgenotenbijeenkomsten, huiskamers en terugkerende activiteiten. Ook het bevorderen van vrijwilligerswerk, deelname aan overleggen met verschillende netwerkpartners en het ondersteunen van zelforganisatie in wijken vallen onder deze vorm van ondersteuning.

In 2023 was ons bereik op de verschillende ondersteuningsvormen als volgt: 

Individuele trajecten

2.119

+ 30% t.o.v. 2022

Leun en steun contacten

333

+ 17% t.o.v. 2022

Informatie en advies

2.735

+ 26% t.o.v. 2022

Collectieve bijeenkomsten

2.301

+ 116% t.o.v. 2022

Deelnames collectieve activiteiten

10.411

+ 51% t.o.v. 2022

Bereik vrijwilligers Informatie Punt (VIP!)

7.587

+ 85% t.o.v. 2022

In 2023 is ons bereik fors gestegen ten opzichte van 2022. Bovendien zien we een aanzienlijke toename van collectieve ondersteuning. Deze toename onderstreept onze inspanningen in de verschuiving van individuele ondersteuning naar collectieve ondersteuning, zoals ook in onze halfjaarlijkse voortgangsrapportage is beschreven. Als verklaringen voor deze groei zien we onder andere dat we meer outreachend zijn gaan werken en dat er sprake is van een toename in onze bekendheid. Daarnaast is de vraag naar ondersteuning van inwoners toegenomen.

Onze impact en klanttevredenheid

Onze impact

We streven ernaar om onze ondersteuning voortdurend te verbeteren en te ontwikkelen. Daarom onderzoeken we regelmatig wat de impact van onze ondersteuning is op de inwoners die hier gebruik van maken. De uitkomsten gebruiken we om te onderzoeken wat goed gaat en waar verbetermogelijkheden liggen. Bij individuele trajecten meten we de impact van onze ondersteuning middels de Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM). Dit is een instrument dat een gestructureerde aanpak biedt om zowel de hulpvraag als de mate van zelfredzaamheid van individuele inwoners op diverse leefgebieden te analyseren. Bij de start en afronding van een individueel traject vullen we de ZRM in, waardoor we in staat zijn om de vooruitgang van inwoners op verschillende leefgebieden te monitoren. Binnen de ZRM zijn 13 hoofddomeinen gedefinieerd, waarbij de hulpvraag van inwoners wordt ingedeeld op één of meerdere relevante hoofddomeinen. De scores van de ZRM worden als volgt onderverdeeld:

Score Niveau van zelfredzaamheid    
1 Acute problematiek - de situatie is onhoudbaar
2 Niet zelfredzaam - de situatie is slecht en niet toereikend
3 Beperkt zelfredzaam - de situatie is stabiel maar minimaal toereikend
4 Voldoende zelfredzaam - de persoon is voldoende zelfredzaam
5 Volledig zelfredzaam - de zelfredzaamheid is bovengemiddeld goed

Hieronder worden de ZRM-hoofddomeinen vermeld die het meest voorkomen bij individuele trajecten in 2023 en wordt onder 'ZRM Groei' de gemiddelde toename van zelfredzaamheid in beeld gebracht:

ZRM hoofddomeinen Aantal 2023 Verschil t.o.v. 2022 ZRM Groei
Geestelijke gezondheid 746 13% 0,71
Financiën 287 26% 0,64
Huiselijke relaties 184 7% 0,65
Sociaal-emotionele ondersteuning (Ouderschap) 158 33% 0,53
Huisvesting 78 -3% 0,38
Werk & Opleiding 58 12% 0,69
Sociaal netwerk 57 6% 0,83

In 2023 hebben we meer inwoners ondersteund dan in 2022, behalve op het gebied van huisvesting waar we een kleine daling zagen. Dankzij onze hulp zijn inwoners zelfredzamer geworden op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld:

  • Inwoners voelen zich emotioneel sterker, kunnen beter omgaan met stress en positiever blijven in uitdagende situaties;
  • ze kunnen hun financiën beter beheren en ervaren minder stress gerelateerd aan geldzaken;
  • familiebanden zijn sterker, er is betere communicatie en een meer harmonieuze thuisomgeving;
  • ouders kunnen hun kinderen beter ondersteunen en kunnen een positieve ouder-kindrelatie opbouwen;
  • er zijn stabielere woonsituaties en inwoners hebben een beter carrièreperspectief; 
  • inwoners beschikken over meer en/of betere sociale relaties en voelen zich meer gesteund door hun sociale netwerk.

Hoofdstuk 3 van dit jaarverslag biedt een analyse van onze impact per maatschappelijke opgave, waarbij specifiek wordt ingegaan op de start- en eindmeting, evenals de vooruitgang die is gemeten middels de ZRM.

Voor collectieve ondersteuning is de ZRM geen geschikt instrument om de impact te meten. Bij deze ondersteuning vragen we deelnemers om hun ervaringen met ons te delen. Door het verzamelen en evalueren van deze verhalen kunnen we de impact van onze collectieve ondersteuning in kaart brengen. Enkele van deze ervaringen zijn middels citaten opgenomen in dit jaarverslag.

Klanttevredenheid

De klanttevredenheid brengen wij periodiek in kaart. Met ondersteuning vanuit Tintengroep worden alle inwoners, waarvan de individuele ondersteuning is afgesloten, gevraagd een vragenlijst in te vullen. Het gemiddelde rapportcijfer is in 2023 7,7. In 2022 was dit 7,6.

Een greep uit de persoonlijke reacties:

- “Er wordt goed geluisterd naar de hulpvraag en daarop wordt professioneel gehandeld.”
- “Voor de persoon die mij geholpen heeft heb ik veel complimenten! Ze luistert, geeft advies waar ik heel veel aan heb gehad. Ze heeft mij weer laten zijn wie ik ben en mag zijn. Ze is super goed in haar vak!”
- “We voelden ons erg serieus genomen en er werd op een constructieve manier gewerkt aan een oplossing."
- “Wij worden super goed geholpen met onze zoon die gepest word op school. En er word vanuit Sedna goed meegedacht aan oplossingen.”
- “Dankjulliewel voor de steun afgelopen tijd. Ik was altijd dankbaar, omdat het nooit voelde alsof jullie mij opgaven. Ik heb nog een lange weg te gaan mentaal, maar met behulp van jullie heb ik de eerste stappen kunnen zetten.”

Verder wordt in de reacties de persoonlijke aandacht en het goed kunnen luisteren meerdere keren als positief benoemd. Als verbeterpunt wordt genoemd dat wisselingen van personeel vervelend zijn omdat mensen hun verhaal dan opnieuw moeten vertellen.

Onze organisatie

Personeel

Bij Sociaal Werk Sedna werken 80 medewerkers. In 2023 hebben we 17 nieuwe collega’s mogen verwelkomen en zijn 19 collega’s uit dienst gegaan. Gemiddeld over het jaar was het personeelsbestand 62 FTE. De flexibele schil is 23%.
Het ziekteverzuim bedraagt 8,03%, dat is hoger dan het streefpercentage van 4%. Enerzijds zien we dat het hogere ziekteverzuim aansluit bij de landelijke trend die ook door Sociaal Werk Nederland is gesignaleerd en bevestigd wordt door de Arbo Unie. Anderzijds hebben we een klein aantal langdurig zieke collega’s gehad die veelal door niet-werkgerelateerde medische beperkingen uitgevallen zijn. Aangezien te veel werkdruk en werkstress ongezond is en tot uitval kan leiden hebben we ook in 2023 geïnvesteerd in het omgaan met werkdruk door middel van individuele begeleiding, teambespreking en het aanbieden van cursussen en trainingen aan medewerkers.

Cliëntenraad

Voor het behartigen van de (gemeenschappelijke) belangen van alle inwoners die gebruik maken van onze dienstverlening is er een lokale cliëntenraad. De cliëntenraad is onafhankelijk en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Ook zijn er twee leden die zitting hebben in de centrale cliëntenraad van Tintengroep.

In 2023 is er een openhartige dialoog gevoerd over de zes werkgebieden en de verscheidenheid aan projecten, deels gefinancierd door de meerjarige subsidie van de gemeente Emmen en deels als extra opdrachten met bijbehorende subsidies. Besproken onderwerpen omvatten onder andere laaggeletterdheid, de werving van nieuwe leden van de cliëntenraad en de begroting, jaarrekening en kaderbrief van Sociaal Werk Sedna.

Onderdeelcommissie

De Onderdeelcommissie is een orgaan voor inspraak en medezeggenschap dat de belangen van de medewerkers van Sociaal Werk Sedna behartigt. De Onderdeelcommissie kent dit jaar een nieuwe samenstelling en bestaat uit drie leden, waarvan er één lid zitting heeft in de gemeenschappelijke ondernemingsraad (GOR). De Onderdeelcommissie heeft advies- en instemmingbevoegdheid. Zes keer per jaar vindt er overleg plaats tussen de Onderdeelcommissie en de directeur van Sociaal Werk Sedna.

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report