Sociaal Werk Sedna in beweging

Beweging van zorg naar gezondheid

Het sociaal werk vervult een essentiële rol in de implementatie van het Integraal Zorg Akkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO). Deze samenwerkingsverbanden, die verschillende domeinen bestrijken, zijn gericht op het bereiken van een gedeeld doel: het bevorderen van preventie en kwaliteit van leven, waardoor mensen langer vitaal blijven en zorg toegankelijk en betaalbaar blijft. Daarvoor wordt een nadrukkelijk beroep op het sociaal werk gedaan, aangezien het sociaal werk aan de voorkant acteert en sterk is in normaliseren en de-medicaliseren van problemen.

Regiobeeld en regioplan Drenthe

De uitdagingen voor Drenthe zijn groot en complex. De gezondheid van inwoners verslechtert op verschillende fronten en gezondheidsverschillen nemen toe. Bovendien neemt de zorgvraag toe terwijl er sprake is van toenemende personeelstekorten. Om verandering te bewerkstelligen volstaat het optimaliseren van het huidige systeem niet; er is een transformatie nodig om zorg beschikbaar en betaalbaar te houden. Sociaal Werk Sedna speelt een actieve rol in de beweging 'Gezonde Marke', waarin verschillende partijen zoals zorgverleners, welzijnsorganisaties, overheden, gemeenten, zorgverzekeraars en burgers samenwerken aan het verwezenlijken van hun gedeelde 'Drentse Droom' voor 2040:

In 2040 hebben kwetsbare groepen er 10 gezonde levensjaren bij gekregen. Welzijn en welbevinden zijn voor iedereen versterkt. Alle inwoners van Drenthe hebben gelijke kansen op passende zorg.

Om vooruitgang te boeken in het realiseren van deze droom zijn er door de samenwerkende partijen binnen 'Gezonde Marke' een zestal thema’s vastgesteld waaraan gezamenlijk gewerkt wordt:

Wij nemen in samenwerking met de Drentse sociaal werk organisaties van Tintengroep onze verantwoordelijkheid in deze doelstellingen. We gaan bijdragen aan een gezonde leefstijl, mentale gezondheid, het ondersteunen van kwetsbare inwoners, vitaal ouder worden en het impactvol maken van transitietrajecten. De constructieve samenwerking tussen alle Drentse welzijnsorganisaties vormt hiervoor een belangrijke randvoorwaarde.

Samenwerking Drentse welzijnsorganisaties
Sociaal Werk Sedna en de andere Drentse welzijnsorganisaties hebben hun krachten gebundeld om samen met ketenpartners vanuit een gedeeld verhaal te werken aan concrete resultaten. We doen veel, verzamelen veel data en ook practice-based is er veel kennis over wat werkt en wat de impact van onze ondersteuning is. Samen met onze ketenpartners werken we graag toe naar een lerende wijk. Om vervolgens goede voorbeelden en succesvolle ondersteuningsvormen voor alle Drentse inwoners beschikbaar te maken. Tegelijkertijd pleiten we voor ketenfinanciering: één budget voor de gehele keten van welzijn en zorg. Met name voor diensten die bijdragen aan het verminderen van de instroom in formele of geïndiceerde zorg (zoals de Zvw, Wmo en Jeugdwet). We beschouwen passende financiering als een belangrijke randvoorwaarde voor het slagen van de transformatie in IZA, GALA en WOZO en voor de rol die wij als welzijnsorganisaties hierin kunnen en moeten spelen. Meer informatie is te vinden in onze handreiking 'De sleutel tot succes volgens de Drentse welzijnsorganisaties', welke hieronder te vinden is.

Domeinoverstijgende samenwerkingen in Emmen

In Emmen zijn enkele mooie domeinoverstijgende samenwerkingen, passend bij de IZA en 'Gezonde Marke' doelstellingen, waaraan Sociaal Werk Sedna bijdraagt:

Pilot Verpleegzorg thuis Tangenborgh - Sociaal Werk Sedna
Sinds 2023 werken Zorggroep Tangenborgh en Sociaal Werk Sedna aan het anders vormgeven van zorg aan ouderen. Het personeel van Zorggroep Tangenborgh merkt op dat de hulpvraag onder ouderen veelomvattend is en niet alleen betrekking heeft op zorg. Ook aspecten zoals structuur, sociale interactie en activering zijn van cruciaal belang voor hun welzijn. Door onze krachten te bundelen en gezamenlijk huisbezoeken af te leggen, streven we ernaar een passend antwoord te kunnen bieden op deze hulpvragen. Het doel van onze samenwerking is om ouderen langer deel te laten uitmaken van onze maatschappij, opname in een verpleeghuis zo lang mogelijk uit te stellen en de zorgkosten te beheersen. De financiering van deze pilot wordt mogelijk gemaakt door het zorgkantoor Drenthe, dat middelen uit de Wet Langdurige Zorg (WLZ) beschikbaar stelt.

Herstelruimte Emmen
De herstelruimte is een laagdrempelige diagnosevrije plek. In ontmoeting met elkaar kunnen mensen – ongeacht hun achtergrond - zichzelf ontwikkelen en vanuit eigen regie werken aan hun herstelproces. Het doel is het empoweren van mensen om te leren omgaan met hun kwetsbaarheid en veerkracht te ontwikkelen in het dagelijks leven. Het programma-aanbod bestaat uit een trefpunt waar ook cursussen, workshops en praktische activiteiten geboden worden. Hierin staat persoonlijke groei en ontwikkeling vanuit methodische zelfhulp en peersupport centraal. De herstelruimte wordt bemand door ervaringsdeskundigen, die werkzaam zijn binnen de samenwerkende organisaties, alsook door vrijwilligers en bezoekers. De samenwerkende organisaties zijn Verslavingszorg Noord Nederland, GGZ Drenthe, Cosis, Leger des Heils en Sociaal Werk Sedna. Wij richten ons vooral op het versterken van zelfredzaamheid bij herstel na een ontwrichtende situatie, het aanboren van eigen kracht en het normaliseren van levensomstandigheden.

Welzijn op Recept
In de Velden nemen wij deel aan de pilot Welzijn op Recept. Welzijn op Recept is een effectieve interventie voor individuen met psychosociale klachten. In plaats van het voorschrijven van een medisch recept, verwijst de huisarts deze inwoners door naar de welzijnscoach van Sociaal Werk Sedna. Samen met de inwoner gaat de welzijnscoach op zoek naar hun specifieke wensen, behoeften en mogelijkheden. Inwoners die een doorverwijzing hebben gekregen geven aan dat door Welzijn op Recept hun kwaliteit van leven is verhoogt en hun gezondheid is verbetert. Huisartsen geven aan dat Welzijn op Recept de druk op het spreekuur vermindert.
De inzet van de welzijnscoach wordt in de Velden gecontinueerd in 2024.

Optimaal leven team
Vanuit het Optimaal Leven team in Emmen Oost wordt ondersteuning geboden aan inwoners met ernstige psychiatrische aandoeningen die problemen ervaren op verschillende gebieden. Sociaal Werk Sedna is hierbij betrokken. Onze sociaal werker heeft haar eigen caseload en kijkt met bewoners naar mogelijkheden om mee te doen in de wijk. Waar mogelijk wordt de inwoner toegeleid naar een zinvolle dagbesteding, vrijwilligerswerk of betaald werk.

Samenwerking met de gemeente Emmen

Goede samenwerking met de gemeente Emmen is van vitaal belang voor de uitvoering van ons werk. Hoewel de organisatie per gebied kan variëren, streven we in al onze gebiedsteams naar nauwe samenwerking met de gebiedscoördinatoren van de gemeente. De samenwerking vindt plaats binnen diverse bestaande structuren en netwerken zoals het driehoeksoverleg samen met de hoofdaanbieder, vanuit de dorpenteams met vertegenwoordiging van de Erkende Overleg Partners, verenigingen en organisaties in het gebied en de wijkagenten. In ieder gebied is een andere structuur overeengekomen. De uitgangspunten zijn echter gelijk, namelijk het afstemmen van de samenwerking, het delen van signalen en oppakken van de daaruit volgende acties. Aanvullend op de bestaande structuren zijn in 2023 belangrijke stappen gezet in de verdere samenwerking in gebiedsnetwerken. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld in afstemming met de organisaties die participeren in dit traject. In 2024 moet dit leiden tot een gedragen, uniforme en gezamenlijke werkwijze tussen organisaties op het gebied van signalen en casuïstiek in de verschillende gebieden.

Elkaar kennen en het hebben van korte lijnen is in de uitvoering van ons werk van grote waarde. Dit geldt op alle niveaus: op uitvoerend-, beleidsmatig-, directie-, en bestuurlijk niveau.

• Op uitvoerend niveau is er regelmatig overleg tussen de medewerkers direct verbonden met de dagelijkse praktijk.
  • Op beleidsmatig niveau is er overleg tussen programmaleiders van Sociaal Werk Sedna en beleidsadviseurs van de gemeente. Deze samenwerking is gericht op het vinden van concrete oplossingen en vernieuwing in de huidige uitvoering en het identificeren van maatschappelijke vraagstukken.
  • Op directie niveau vindt een zeswekelijks accountoverleg plaats tussen de directeur van Sociaal Werk Sedna en de gemeente. Onderwerpen die daarbij centraal staan zijn de voortgang en verdere ontwikkeling van onze opdracht. Daarnaast is er ook regelmatig informeel contact.
  • Op bestuurlijk niveau heeft in 2023 tweemaal overleg plaatsgevonden. Naast reguliere bespreekpunten stonden ook specifiek het jongerenwerk en Integrated Care op de agenda.

In 2023 is er tijdens de beleids- en directiegesprekken meer focus komen te liggen op inhoudelijke kwesties, mede doordat wij dat jaar geen subsidieaanvraag hoefde in te dienen vanwege een tweejarige subsidieperiode. Dit bood ruimte om vanuit ons strategisch partnerschap af te stemmen over ontwikkelingen in verschillende gebieden, de impact van ons werk te bespreken en in te gaan op de visie en het beleid van de gemeente, zoals bijvoorbeeld de uitwerking van het beleidsplan ‘Erbij horen en meedoen in Emmen!’. In 2023 hebben we ervaren dat de twee rollen die Sociaal Werk Sedna vervult – als strategisch partner en als uitvoerder – goed naast elkaar kunnen bestaan. Onze samenwerking met de gemeente heeft zich op deze gebieden verder ontwikkeld en verdiept.