Vooraf

Over ons

We geloven dat alle inwoners de waarde en potentie hebben om zichzelf te ontwikkelen en kunnen leren omgaan met de situatie waarin ze zich bevinden. Mensen voelen zich verbonden met anderen en willen verantwoordelijkheid nemen voor hun bijdrage aan de samenleving. Vanuit deze gedachte bouwen we mee aan de inclusieve samenleving. Positief welbevinden en Positieve Gezondheid vormen samen het uitgangspunt van waaruit wij inwoners benaderen. Dat betekent dat we uitgaan van de veerkracht die inwoners hebben. We maken daarbij de mogelijkheden en talenten in Steenwijkerland zichtbaar. Daarbij sluiten we aan bij de wensen van inwoners en bij dat wat zij belangrijk vinden.

Volgens Positieve Gezondheid zijn er zes pijlers die invloed hebben op hoe goed we omgaan met de lichamelijke, emotionele en sociale uitdagingen in het alledaagse leven. Dit gedachtengoed zit in ons DNA. Daarmee ligt onze kracht in het gewone, wat ons eigenlijk best bijzonder maakt. Werken vanuit Positieve Gezondheid betekent ook dat integraliteit centraal staat in de inrichting van onze dienstverlening, organisatie en samenwerking met netwerkpartners.

Voorwoord

In dit jaarverslag van Sociaal Werk De Kop neem ik u graag mee in onze inzet in 2023. We zien in de tweede helft van 2023 een piek in de individuele trajecten. Een deel van deze groei is toe te schrijven aan de pilot schoolmaatschappelijk werk binnen het basisonderwijs. Hiermee hebben we een bredere doelgroep bereikt, namelijk scholieren en diens ouders. Nieuw in 2023 is dat niet langer het domein financiën op de eerste plek staat, maar het domein geestelijke gezondheid. Vaak hebben de vragen binnen het schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk betrekking op geestelijke gezondheid. Maar ook bij volwassenen waren er veel vragen ten aanzien van geestelijke gezondheid. Deze individuele hulpvragen brengen we samen in hulpverlening in groepsverband, zoals weerbaarheidstrainingen voor jeugd en lotgenotengroepen rondom rouw en verlies.

In het afgelopen jaar hebben we een start gemaakt met de benodigde acties voor het behalen van het kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk. Het werk dat door onze medewerkers en vrijwilligers wordt verricht verdient het om gezien te mogen worden. Met het kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk laten wij zien dat we staan voor kwaliteit en dat we daarmee continu werken aan de verbetering van onze dienstverlening: aan inwoners, opdrachtgevers en samenwerkingspartners. Hier gaan we in 2024 verder mee aan de slag.

Daarnaast hebben wij vanuit Sociaal Werk De Kop een bijdrage geleverd aan het regioplan ten behoeve van het Integraal Zorgakkoord (IZA) van de regio IJssel-Vecht. Een unieke samenwerking van acht gemeenten in de regio Ijsel-Vecht, Zilveren Kruis, zorg- en welzijnspartijen om samen te gaan voor gezondheid in het breedste zin van het woord. We merken binnen onze bestaande samenwerkingsverbanden dat veel partners energie hebben om hier in Steenwijkerland gezamenlijk mee aan de slag te gaan. In dit jaarverslag zien we veel voorbeelden hoe we vanuit het welzijnswerk bij kunnen dragen aan de transities in het sociaal domein én in de zorg.

Afgelopen jaar was het jaar van de aanbesteding. Een spannende periode voor ons als organisatie. Wij zijn blij dat de aanbesteding aan ons gegund is en zetten onze dienstverlening dan ook graag voort in de komende jaren.

Voor nu wens ik u veel leesplezier.

Henk Diphoorn
Steenwijk, februari 2024

Leeswijzer

In dit jaarverslag verantwoorden we onze inzet door middel van tellen en vertellen. De data die wij in dit jaarverslag laten zien, tenzij anders vermeld, betreffen de periode januari 2023 tot en met december 2023. De opbouw is in grote lijnen gelijk aan het jaarverslag van 2022.

In hoofdstuk 1 verantwoorden we onze inzet ten aanzien van onze basisopdracht, zoals die in 2018 is geformuleerd. Vervolgens wordt in hoofdstuk 2 een verdieping rond elk van de vier gezamenlijke focuspunten uit het jaarplan beschreven. In de vooruitblik in hoofdstuk 3 lichten we kort de belangrijkste punten uit ons organisatieplan ten aanzien van 2024 toe.

Belangrijke onderwerpen waaraan resultaten worden gehangen