Jaarverslag 2022

Inleiding

Graag neem ik u mee in het jaarbeeld 2022 van het sociaal werk in Oldambt. Hiermee geven wij een weergave van een aantal aansprekende door ons uitgevoerde activiteiten en laten wij op basis van cijfers zien waar wij op ingezet hebben.

Onze inzet is gericht op de inwoners van Oldambt. Wij ondersteunen en begeleiden mensen die hindernissen tegen komen bij zichzelf, in de directe omgeving of vanuit de samenleving. Ons doel is dat mensen regie en eigen verantwoordelijkheid kunnen houden of weer verkrijgen. Dit doen wij vanuit een collectief aanbod en waar nodig via individuele trajecten. Het is goed om te constateren dat ‘de klanttevredenheid’ ook in 2022 weer gewaardeerd werd met een cijfer boven de 8.

Met de gemeente spreken wij jaarlijks af waar de prioriteiten liggen en onze werk is altijd in nauwe samenwerking met gemeente en andere maatschappelijke partners.

Het jaar 2022 was het jaar waarin de maatregelen gericht op Corona steeds verder afnamen en er weer meer ruimte kwam voor fysieke ontmoeting en activiteiten. Ook werd zichtbaar welke effecten de maatregelen hebben gehad op de samenleving. Daarnaast werden we als samenleving geconfronteerd met stijgende prijzen. In de cijfers zien wij dan ook verschuivingen van onze inzet binnen de diverse leefdomeinen. De ondersteuningsvragen op het gebied van financiën en op het gebied van de geestelijke gezondheid zijn toegenomen.

Eind van het jaar heeft Rob Kah afscheid genomen en per 1 maart 2023 ben ik gestart als nieuwe directeur van Sociaal Werk Oldambt. Daarmee wil ik dan ook graag alle collega’s binnen Sociaal Werk Oldambt bedanken voor hun inzet en voor de behaalde resultaten in 2022. Vanuit deze basis zie ik er naar uit om samen met hen, de gemeente en de samenwerkingspartners het sociaal werk in Oldambt verder te ontwikkelen. Zodat inwoners kunnen rekenen op een professionele, verbindende en ondernemende dienstverlening.

Ik ontmoet u graag in 2023.

Karin Eeken, directeur Sociaal Werk Oldambt

Jaaroverzicht 2022

Inzet Olli (contacthond voor mensen met dementie)

januari

Samen met Elke bezoekt Olli mensen met dementie en mantelzorgvraagstukken. Elke vertelt ‘Samen zijn Olli en ik nog volop aan het leren. Wat hebben wij samen een mooie bijzondere baan’. Een mantelzorger vertelde haar kort geleden: “Olli brengt leven in de dagen van mijn moeder.”

Inloophuis Koffieleut

april

De koffieleut in de Boschpoort biedt huiselijke gezelligheid. Gezellig een bakkie doen en kletsen of krant lezen… Of helemaal niets. Voor iedereen, jong en oud!

Veranderde opdracht statushouders, huisvesten van meer statushouders

juli

Vanaf juli heeft het Rijk alle veiligheidsregio's gevraagd om versneld mensen met een verblijfsvergunning een (tijdelijke) woonruimte aan te bieden. Dit heeft als gevolg dat wij vanuit SWO meer statushouders moeten huisvesten.Daarnaast is sinds 2022 de nieuwe Wet inburgering van kracht. Dit betekent dat de gemeente Oldambt meer taken krijgt in het kader van inburgering. Voor SWO heeft dit als gevolg dat wij naast het huisvesting ook meer taken erbij hebben gekregen zoals de maatschappelijke begeleiding

School als wijk VO uitbreiding – Vraagbaak uitbreiding om meer basisscholen

september

“De problematiek op school wordt zwaarder en complexer. Leerkrachten zijn kundig in het signaleren van hulpvragen, maar het ontbreekt hen aan tijd of specifieke expertise om daar vervolgens de benodigde ondersteuning voor te bieden. De medewerkers van SWO hebben de tijd en kennis om in te springen en problemen op te lossen. Leerlingen krijgen zo passende ondersteuning. En de leerkracht kan met een gerust hart beginnen met de les.” Quote directeur PRO Winschoten.

Repaircafé

2021 - 2022

Waar vrijwilligers van het Repair Café o.a. een tosti ijzer, krultang, televisie, airfryer, videorecorder, koffiezetapparaat, nespresso, radio en een waterkoker repareren.

Kookclub Finsterwolde

september

De eerst kookles met kookjuf Janneke in Party Centrum Finnewold zit er alweer op! Voor kinderen van groep 7 & 8.

Vrijwillige thuishulp

november

Eerste klus voor de Klussendienst. De klussendienst heeft de overgordijnen er weer voor gehangen, dit tot grote blijdschap van de bewoners. De klussendienst is er voor mensen met weinig inkomen, waarbij het hun zelf niet goed meer lukt om te klussen en een klein netwerk hebben.

LHBTIq+

2022

De bijeenkomsten worden goed bezocht. Er worden gesprekken gevoerd met elkaar, spelletjes gespeeld zoals de ken je kwaliteiten spel en emotiespel.

Linked : Fortnite toernooi

2022

Linked is de ontmoetingsplek voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar met autisme. Naar aanleiding van signalen vanuit het traject SoWiesO is een game-avond georganiseerd met en door jongeren.

Fietstocht beleefroute Graanrepubliek

2022

De fietstocht was een groot succes met 100 aanmeldingen. Een samenwerking tussen stichting ZOGroningen en SWO.