Spring naar inhoud

Aandachtspunten

Deelnemer leefstijlinterventie: "Door jouw vragen zijn we erachter gekomen waar ik blij van werd en dus het meeste kans van slagen had. Dit was net even het stukje wat ik nodig had om stappen te ondernemen."

Stand van zaken aandachtspunten 2022

Ontstaan langere wachttijden voorkomen

De verwachting was dat we de tijd tussen de aanmelding en de intake beperkt zouden kunnen houden, door het vormen van drie grotere teams in 2023 en het verlengen van de extra financiering voor het versterken van de buurtteams. Deze verwachting is uitgekomen, afgelopen jaar is de tijd tussen de aanmelding en de intake gemiddeld genomen niet langer dan twee weken geweest. Aanmeldingen waarbij spoed is vereist krijgen voorrang in de planning en daarbij duurt het in alle gevallen minder dan twee weken voordat de intake plaatsvindt.

Vrijwilligers vragen blijvend ondersteuning

We signaleerden in 2022 dat het uitbreiden van het voorzieningenaanbod met behulp van de inzet van vrijwilligers niet oneindig haalbaar was. Vrijwilligers blijven coördinatie en ondersteuning vragen en het lukt in de praktijk zelden om een activiteit helemaal over te dragen aan vrijwilligers. Daar komt bij dat het momenteel erg moeilijk is om vrijwilligers te vinden en vervolgens aan de organisatie te binden. We kunnen concluderen dat de coördinatie en ondersteuning van vrijwilligers blijvend tijd kost.

Daarnaast is het belangrijk om vrijwilligers voldoende te faciliteren in kennis en vaardigheden, zodat zij zich voldoende in staat voelen om hun vrijwilligerswerk naar tevredenheid uit te voeren. Via Vitaal Vrijwilligerswerk van Tintengroep kunnen we inmiddels op zeer uiteenlopende thema’s trainingen aanbieden, bijvoorbeeld weerbaarheid, opvoeding, gespreksvoering en omgaan met specifieke problematiek. Deze trainingen worden gegeven door professionals van organisaties binnen Tintengroep.

Locaties vinden voor activiteiten

Een ander aandachtspunt, die we in onze jaarrapportage 2022 hebben aangegeven, is het vinden van locaties voor nieuwe activiteiten en voorzieningen. Dit aandachtspunt speelt nog steeds in een aantal wijken, maar er wordt in de praktijk altijd wel een oplossing voor gevonden. Dit kost wel extra tijd van onze medewerkers en vaak ook kosten voor de huur van een locatie. Er wordt hiervoor regelmatig een beroep gedaan op bijvoorbeeld Stila of het Preventiefonds voor het faciliteren van ruimtes en dan komt dit alsnog voor rekening van de gemeente. 

Afstemming extra opdrachten

Zoals in de inleiding al aangegeven is met de gemeente inmiddels afgesproken dat er bij verlenging van (tijdelijke) opdrachten en bij nieuwe (tijdelijke) opdrachten qua looptijd en verantwoording zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de hoofdopdracht. Dit zorgt voor meer rust en continuïteit in de dienstverlening van Vaart Welzijn.

Nieuw aandachtspunt

Locaties buurtteam in de wijk

Een locatie waar inwoners zich welkom voelen en laagdrempelig binnen stappen om een vraag te stellen is voor de preventieve functie van de buurtteams essentieel. Wat dat betreft is er met name in twee wijken een aandachtspunt.

In Marsdijk zit het buurtteam op een locatie die niet laagdrempelig is voor de inwoners. In Lariks is een laagdrempelige locatie, maar is het pand inmiddels aan een derde verkocht. De gemeenteraad heeft voor beide wijken een motie ingediend om te onderzoeken hoe de laagdrempelige buurtfunctie te behouden/uit te breiden. Het onderzoek hiernaar loopt en we wachten de uitkomst met interesse af.

Versie:
v6.2.26

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report