Spring naar inhoud

Inleiding

Inwoner: "Bedankt voor alle hulp. Ik ben heel dankbaar. Nu kan ik weer kijken naar een nieuw begin."

Inleiding

Opdracht

Op 1-7-2020 is de opdracht van Vaart Welzijn voor de uitvoering van maatschappelijke dienstverlening en welzijn in Assen ingegaan. Een uitdagende opdracht bestaande uit vier sub-opdrachten waaraan in juli 2021 een nieuwe opdracht is toegevoegd, namelijk het bieden van ondersteuning aan inwoners uit de specifieke doelgroepen ASS, NAH en LVB en hun mantelzorgers. Naast de genoemde (sub)opdrachten voert Vaart Welzijn extra opdrachten uit voor de gemeente.

De hoofdopdracht heeft een looptijd van vier jaar tot 1 juli 2024, met de mogelijkheid om deze te verlengen met twee keer twee jaar. De gemeente heeft ervoor gekozen om gebruik te maken van de eerste mogelijkheid tot verlenging tot 1 juli 2026, wat een mooie waardering is voor onze dienstverlening aan de inwoners van Assen en het steeds verder ontwikkelde strategisch partnerschap tussen de gemeente Assen en Vaart Welzijn.

Tijdens de looptijd van de opdracht van Vaart Welzijn is er een nieuw bestuursakkoord geformuleerd: Dichtbij en daadkrachtig (2022-2026). Op basis hiervan is het programma Sociale Stad Assen van start gegaan. Het programma heeft de ambitie om als gemeente samen met haar partners in de stad en regio een impuls te geven om de preventie en sociale basis te versterken en zo bij te dragen aan een toekomstbestendig zorgstelsel.

Nieuwe afspraken extra opdrachten

In de loop der jaren is aan de basisopdracht maatschappelijke dienstverlening en welzijn een flink aantal extra opdrachten toegevoegd. Al deze opdrachten kennen een eigen looptijd, budget en verantwoording. Deze versnipperingen maken een efficiënte bedrijfsvoering ingewikkelder, het behouden van personeel is lastiger en de verantwoording kost extra tijd. Dit gaat ten koste van de continuïteit van de dienstverlening. Met de gemeente is afgesproken dat bij verlenging van lopende (tijdelijke) opdrachten en bij nieuwe (tijdelijke) opdrachten zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de hoofdopdracht, zowel qua looptijd als verantwoording. Dit zorgt voor meer rust en continuïteit in de dienstverlening van Vaart Welzijn. Dit is belangrijk omdat sociaal werk en samenlevingsopbouw een lange adem vragen en we hierdoor onze organisatie daar beter op in kunnen richten.

Verbinding programma Sociale Stad Assen en opdracht Vaart Welzijn

Wanneer je kijkt naar de strategie van het programma Sociale Stad Assen sluit de dienstverlening van Vaart Welzijn hier naadloos op aan. Om een duidelijke verbinding te maken tussen de ambities van de gemeente en de dienstverlening die wij bieden, is afgesproken dat we in onze uitvoering en rapportage  aansluiten bij de (4) strategische doelen van het programma Sociale Stad Assen. Inhoudelijk verandert er niets, we sluiten alleen met de (half)jaarrapportages vanaf 2024 hierbij aan. 

Leeswijzer

Deze jaarrapportage start in hoofdstuk 2 met de ontwikkelingen die we het afgelopen jaar hebben gezien in onze dienstverlening. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 aandacht besteed aan de aandachtspunten die wij in de uitvoering van ons werk zien. Als laatste is in hoofdstuk 4 een cijfermatig overzicht van de KPI’s te vinden. Zowel in hoofdstuk 2 als 4 is een indeling gemaakt per subopdracht, gevolgd door de opdracht voor de specifieke doelgroepen en als laatste de extra opdrachten.

Versie:
v6.2.26

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report