Spring naar inhoud

Ontwikkelingen

Inwoner: "Ik was heel erg blij met de hulp die ik snel kreeg en even nodig had.”

Hoofdopdracht

Met de inzet van maatschappelijke dienstverlening en welzijn zetten we inwoners in hun kracht, versterken we sociale netwerken en informele zorg en leveren zo een onmisbare bijdrage aan een vitale, verantwoordelijke en inclusieve samenleving en minder zware zorg.

Collectieve dienstverlening

De stijging van het aantal collectieve activiteiten dat we aanbieden zet zich stevig door. In 2022 waren dit er 102 en in 2023 zijn er 192 collectieve activiteiten uitgevoerd. We zien dat het aantal deelnemers meer dan verdubbeld is van 2936 in 2022 naar 6577 in 2023.

Het aantal ondersteunde inwonersinitiatieven dat is geregistreerd is verder gedaald. Uit navraag bij de buurtteams blijkt dat dit geen recht doet aan de praktijk. Inwonersinitiatieven worden in MBA verband besproken en ondersteund en worden ook in dat verband geregistreerd. Daarom worden deze inwonersinitiatieven niet in het registratiesysteem van Vaart Welzijn geregistreerd, om dubbele registratietijd te voorkomen. Er zijn afgelopen jaar bij MBA 137 inwonersinitiatieven ingediend, die in de MBA-teams zijn besproken.

Elke activiteit heeft zijn eigen specifieke doel. Daarnaast is een rode draad dat de activiteiten zorgen voor een grotere zichtbaarheid van Vaart Welzijn, hebben zij een signalerende en stimulerende functie en dragen zij bij aan preventie. Hierdoor kan Vaart Welzijn eerder ondersteuning bieden en vraaggerichter activiteiten ontwikkelen. Een tweede rode draad is dat de inwoners van de wijk elkaar leren kennen tijdens de activiteiten en op die manier dragen de activiteiten bij aan het uitbreiden van het sociale netwerk en tot een grotere betrokkenheid bij de wijk. Op die manier draagt de collectieve dienstverlening op een actieve manier bij aan het versterken van de sociale basis. Voorbeelden hiervan zijn te vinden op verschillende plekken in deze rapportage.

Deelnemers aan training Zoo-vaardig - een sociale vaardigheidstraining die door medewerkers zelf ontwikkeld is, samen met collega's van andere Tinten-organisaties.

"Die helpende gedachten zijn echt heel fijn."

"Het is heel fijn om te merken dat er ook anderen zijn die zich zo voelen. Ik voelde me een beetje Remy alleen op de wereld”

"Ik leer hier zoveel over mezelf, de training werkt de week erna nog door, ik ben me nu al veel bewuster van mijn gedachten en gevoel"

Geëmotioneerd: "De cirkel maakt wel heel zichtbaar wat ik anders wil"

Individuele ondersteuning

Aan het stijgen van het aantal nieuw opgestarte trajecten is het afgelopen half jaar een eind gekomen. In 2023 zijn er 61 individuele trajecten minder opgestart dan in 2022 (2023: 660, 2022: 721). Opvallend daarbij is dat het er via de zorg- en welzijnoverleggen 44 minder aanmeldingen hebben plaatsgevonden. We merken dat de gemeente steeds meer voorliggende zaken zelf al oppakt. Het aanmeldteam weet steeds beter wat de mogelijkheden in het voorliggend veld zijn en zo nodig informeren ze bij het buurtteam. Dit wordt dan door het aanmeldteam zelf teruggekoppeld aan de inwoner. Deze ontwikkeling zou een verklaring kunnen zijn voor het dalen van de aanmeldingen.

Het aantal leun- en steuntrajecten is licht gestegen en het aantal informatie en adviesvragen laat een forse stijging zien. Tegelijkertijd is het aantal collectieve activiteiten en het aantal deelnemers daaraan bijna verdubbeld, waarmee er een verschuiving lijkt te zijn van individueel naar collectief. Van een trend kunnen we nog niet spreken, we zullen deze ontwikkelingen blijven volgen.

Het aantal geregistreerde informatie- en adviesvragen is zoals hiervoor al aangegeven sterk gestegen ten opzichte van 2022. Hierbij geldt dat er een nieuwe manier van registreren is ontwikkeld waarbij informatie- en adviesvragen in 3 categorieën zijn opgedeeld. Hierdoor wordt er meer recht gedaan aan de vragen en kan de data met betrekking tot signalen en vragen beter gebruikt worden bij het verbeteren en vernieuwen van onze ondersteuning.

Individuele trajecten - 660
Dit zijn trajecten die worden ingezet als de inwoner een hulpvraag heeft waarbij meerdere gesprekken nodig zijn en er een duidelijk doel is waar naartoe wordt gewerkt.

 Leun- en steuntrajecten – 129
Trajecten waarbij de inwoner af en toe ondersteunend contact nodig heeft voor een bekende en/of zich herhalende vraag.

Informatie en adviesvragen - 2240
Een eenmalig advies of antwoord, waarmee de vraag van een inwoner in een gesprek is beantwoord. 

Signalen - 139
Deze worden door de sociaal werker geregistreerd wanneer hen iets opgevallen is wat relevant is voor onze ondersteuning of wanneer een inwoner of ketenpartner een signaal afgeeft. 

Vragen - 483
Dit zijn vragen van inwoners of netwerkpartners waar doorvragen vaak nodig is en die verdere actie vragen.

Resultaten Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM)

Met de zelfredzaamheidsmatrix (ZRM) wordt de zelfredzaamheid van klanten in kaart gebracht op alle belangrijke domeinen van het leven. De ZRM is ingedeeld in vijf niveaus van zelfredzaamheid. Het laagste niveau (1) op de schaal is minimale zelfredzaamheid. Het hoogste niveau (5) is maximale zelfredzaamheid. De niveaus zijn aangegeven met een score: een getal tussen 1 en 5 en met een korte beschrijving: 'acuut probleem', 'niet zelfredzaam', 'beperkt zelfredzaam', 'voldoende zelfredzaam', en 'volledig zelfredzaam'.  In de tabel hieronder is een voorbeeld hiervan beschreven van het domein financiën.

Uitwerking ZRM-domein Financiën

1. Acute problematiek 2. Niet zelfredzaam Beperkt zelfredzaam 4. Voldoende zelfredzaam 5. Volledig zelfredzaam
• geen inkomsten
• groeiende complexe schulden
• te weinig inkomsten om te voorzien in basisbehoeften of spontaan/ ongepast uitgeven
• groeiende schulden
• inkomsten uit uitkering om te voorzien in basisbehoeften
• gepast uitgeven
• eventuele schulden zijn tenminste stabiel of inkomen/ schuld wordt beheerd door derden
• inkomsten uit werk/ (basis) pensioen/ vrijwillige inkomensvoorziening om te voorzien in basisbehoeften
• eventuele schulden zijn in eigen beheer
• eventuele schulden verminderen
• uitsluitend inkomsten uit werk/ (basis) pensioen/ vrijwillige inkomensvoorziening
• aan het eind van de maand is geld over
• geen schulden

Als Vaart Welzijn de vraag oppakt wordt met de klant afgestemd wat het doel is van het traject en welke interventies ingezet worden om dat doel te bereiken. Er wordt geregistreerd op welk domein dit doel van toepassing is (=hoofddomein) en wat het huidige en gewenste niveau van zelfredzaamheid van de klant op dit hoofddomein is. Dit kan groei zijn, maar ook stabilisering van de zelfredzaamheid. Bij het afsluiten van het traject wordt de eindscore op de ZRM geregistreerd en kan daarmee een uitspraak gedaan worden of het beoogde doel is behaald. In 2023 is in 63% van de trajecten het doel behaald. Dit betekent in de praktijk voor de inwoner een grote stap vooruit in het omgaan met zijn hulpvraag of dat escalatie van problemen is voorkomen.

In de grafiek is aangegeven hoe vaak de vijf scores voor zelfredzaamheid zijn aangegeven bij de start- en eind-ZRM. In de grafiek zien we dat de zelfredzaamheid aan het eind van het traject is verschoven en dat daar veel vaker 4 en 5 is ingevuld en de scores 1, 2 en 3 veel minder vaak voorkomen. Dit laat dus een positieve verschuiving van zelfredzaamheid zien. 

Start- en eindscore ZRM 2023

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  1 2 3 4 5
Startmeting 10 68 209 194 41
Eindmeting 2 21 110 250 139

Resultaten impactmeting collectief

Vaart Welzijn geeft de impact van de collectieve dienstverlening weer door te tellen en vertellen. Het tellen bestaat uit het toepassen van een meetinstrument dat de impact laat zien. Afhankelijk van de situatie kiezen we voor het Tinten-meetinstrument of een specifiek meetinstrument dat bij de methodiek of training ontwikkeld is. Het Tinten-meetinstrument is opgebouwd uit drie deelgebieden waar de interventies invloed op hebben. De drie deelgebieden zijn samenlevingsopbouw, ondersteuning en actief burgerschap. Ieder deelgebied is onderverdeeld in dimensies, die elk vertaald zijn in indicatoren (zie grafiek). De indicatoren van de impactmeting zijn vertaald naar een begrijpelijke vragenlijst voor de deelnemers.

Het vertellen is een ander belangrijk onderdeel van het inzichtelijk maken van de impact van de collectieve dienstverlening. Dit doen we door middel van evalueren van de dienstverlening, het vastleggen van quotes van deelnemers en het beschrijven van casussen die inzicht geven in de impact. Gezamenlijk geven deze drie methodes inzicht in de door inwoners ervaren verandering die de collectieve dienstverlening teweeg brengt: de impact. Daarnaast is in het najaar 2022 een kortere versie van het meetinstrument opgesteld voor de dienstverlening van het VO-team. Deze impactmeting wordt verder doorontwikkeld, omdat deze nog niet volledig toepasbaar is. Zo is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid om ‘niet van toepassing’ aan te geven, waardoor de cijfers een vertekend beeld kunnen geven.

In 2022 hebben er 47 impactmetingen plaatsgevonden, de uitkomsten hiervan ziet u in de grafieken hieronder en overal in de rapportage staan voorbeelden van quotes en casussen.

De resultaten van de impactmetingen, waar 147 respondenten aan mee hebben gedaan, laten zien dat onze activiteiten bijdragen aan de drie beoogde deelgebieden. Het laagste gemiddelde is 6,4 voor de indicator inbedding, het hoogste gemiddelde 8,8 voor erkend voelen. Bij de jongerenimpactmeting liggen de cijfers iets lager en is de laagste gemiddelde score een 5,5 voor de indicator activering. Het hoogste cijfer is voor lichte ondersteuning: een 8,5. De lagere scores zijn deels te verklaren doordat dit om activiteiten gaat op scholen, waar jongeren verplicht aan deel moeten nemen vanuit school. Daarnaast is het eerdergenoemde feit dat in deze vragenlijst geen mogelijkheid is om niet van toepassing in te vullen hier ook van invloed op.

De uitkomsten van de impactmetingen worden gebruikt om de collectieve voorzieningen verder te verbeteren.

Gemiddelde score per KPI - Impactmeting regulier

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

KPI Gemiddelde
Erkend voelen 8.800000000000001
Klanttevredenheid 8.699999999999999
Activering 7.7
Opgelucht voelen 7.7
Zelfredzaamheid 7.7
Netwerkversterking 7.6
Lichamelijk gezondheid 7.6
Verbonden voelen 7.5
Participatie 7.4
Inbedding 6.4

Gemiddelde score per KPI - Impactmeting jeugd

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

KPI Gemiddelde
Lichte ondersteuning 8.5
Tevredenheid 7.3
Voorlichting 6.8
Training 6.1
Activering 5.5

Stevige verankering in het netwerk

We merken steeds weer dat het feit dat we inmiddels acht jaar in de wijk aanwezig zijn vruchten afwerpt. Niet alleen steeds meer inwoners weten ons beter te vinden, ook de netwerkpartners zijn vertrouwd met ons werk, weten waar ze ons voor kunnen benaderen en wat wij voor hen en hun cliënten kunnen betekenen. Hierdoor bereiken we inwoners die niet uit zichzelf bij ons terecht komen, zoals hieronder in twee voorbeelden beschreven.

Aanmelding via ketenpartner
Een buurtteam wordt benaderd door een bewindvoerder, die een klant heeft waarvan hij denkt dat het buurtteam wel wat voor hem kan betekenen. De man heeft een eigen bedrijf, maar wil zich uitschrijven met zijn bedrijf. De klant had hierbij hulp nodig, waardoor de bewindvoerder contact heeft opgenomen met het buurtteam. De buurtwerker en buurtmaatschappelijk werker van Vaart Welzijn zijn vervolgens op gesprek gegaan. De man woonde in een kale woning, erg op zichzelf, weinig contacten en alle contacten met hulpverlening en huisarts stonden op een laag pitje. Hij redt zichzelf wel, maar is enigszins zorgmijdend. Soms voelt hij zich onbegrepen, waardoor de emoties hoog kunnen oplopen. 

Onze collega’s zijn eerst een open gesprek aangegaan met de man en hebben een vertrouwensband opgebouwd. Wat opvalt is dat de man heel veel mooie schilderijen in zijn huis heeft hangen. Dat blijkt een aanknopingspunt: hij heeft deze zelf geschilderd en vertelt hier honderduit over. De man wordt steeds enthousiaster wanneer hij over het schilderen praat. Het blijkt dat hij graag meer zou willen schilderen en met beter materiaal, maar hier heeft hij geen geld voor. De collega’s schakelen de cultuurcoach van Vaart Welzijn in om te kijken wat hij voor de man kan betekenen. Deze heeft professionele materialen kunnen regelen via zijn contacten. 

Doordat onze collega’s de man beter leren kennen, komen ze er achter dat hij vroeger op hoog niveau heeft gesport. Maar nu doet hij niets meer aan sport of beweging, omdat hij daar geen geld voor heeft. Via een aanvraag bij het Volwassenenfonds zorgen de collega’s er voor dat hij een lidmaatschap voor de sportschool vergoed krijgt. Daarnaast zijn ze aan het kijken of de man mogelijk als vrijwilliger schilderlessen aan buurtbewoners kan gaan geven, met als doel een expositie in de wijk. De POH-er, waar de man nu ook weer laagdrempelig contact mee heeft, geeft aan dat hij een hele andere man ziet dan voorheen. 

 Een mooi voorbeeld van een signaal dat het buurtteam via het netwerk binnen heeft gekregen en waar zij via laagdrempelig contact een verschil hebben kunnen maken voor de positieve gezondheid van deze inwoner.

Activiteit 'Praotje Prut'
Het buurtteam kreeg contact met Icare aan de Ceresstaete in het Centrum. De bewoners van Ceresstaete willen graag meer contact met de omwonenden en ook willen sommige bewoners meedoen aan de activiteiten die er in de wijken zijn. De buurtwerkers van Vaart Welzijn hebben naar aanleiding van deze vraag de activiteit Praotje Prut opgezet. Bewoners en omwonenden kunnen elkaar ontmoeten in het Grand Café van Ceresstaete en een praatje maken onder het genot van een bakje koffie met een lekker stukje cake/koek. De activiteit wordt begeleid door twee vrijwilligers van Ceresstaete en een buurtwerker van Vaart Welzijn, die ook eventuele vragen over wonen, welzijn en zorg kan beantwoorden en signalen oppikt.

De huishoudelijke hulp van mevrouw De Jong[1] neemt contact op met Anja, de buurtwerker van Vaart Welzijn. Zij maakt zich zorgen over mevrouw De Jong. Ze heeft geen sociaal netwerk en ze zit alleen maar thuis, terwijl ze wel van gezelligheid houdt. Anja komt dit in deze wijk regelmatig tegen: er wordt gevraagd naar wat er te doen is in de wijk en wanneer je daar op doorvraagt is er regelmatig sprake van eenzaamheid. Anja gaat met haar collega op huisbezoek bij mevrouw De Jong en stellen haar voor dat zij komt kijken bij Praotje Prut, dat net op dat moment start. Mevrouw de Jong is nu vaste deelnemer aan Praotje Prut. Ze straalt en dat is prachtig om te zien. Ze heeft zelfs met haar huishoudelijke hulp een andere dag geregeld, zodat ze twee keer per week naar Praotje Prut kan. Daarnaast heeft Anja geregeld dat mevrouw De Jong ook kan eten in het restaurant van Ceresstaete.

Dat er veel meer inwoners zoals mevrouw De Jong zijn blijkt ook wel uit de burendag die Vaart Welzijn en Ceresstaete hebben georganiseerd. Een enorm succes, waarbij bewoners van Ceresstaete en omwonenden elkaar ontmoetten onder het genot van een hapje en drankje. Op de burendag waren zo’n 50 senioren aanwezig, waarvan 23 omwonenden uit het centrum.

[1] Dit zijn niet de echte namen.

Ervaringsdeskundigen

Drie jaar geleden zijn de eerste ervaringsdeskundigen door Tintengroep in het project K@ns opgeleid en stage gaan lopen bij de welzijnsorganisaties die onder de Tintengroep vallen. Tijdens de opleiding leert men de eigen ervaringen beroepsmatig in te zetten en een verbindende rol tussen inwoner en sociaal werk te vervullen. Met succes, want er zijn inmiddels 2 ervaringsdeskundigen in dienst bij Vaart Welzijn.

Ervaringen van een ervaringsdeskundige
Een van hen is inmiddels anderhalf jaar bij ons in dienst, na haar stage tijdens de opleiding. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van verslavingsproblematiek en heeft ervaring met ADHD en ASS. Ze kwam dagelijks onderweg naar haar werk langs Vaart Welzijn en is daar binnengelopen voor vrijwilligerswerk, toen haar andere vrijwilligerswerk weg viel. Vervolgens is het balletje gaan rollen en is zij de opleiding Ervaringsdeskundige gaan doen.

Onze collega geeft aan dat zij als ervaringsdeskundige vaak sneller een connectie met de inwoner heeft met verslavingsproblematiek heeft, omdat zij echt snapt hoe die zich voelt. Zij doorziet het ook sneller wanneer iemand niet de waarheid spreekt over zijn gebruik, weet sneller welke patronen iemand probeert te verbloemen en kan daarbij aansluiten met haar ervaring. En omdat zij zelf vanuit ervaring spreekt, accepteert de inwoner het eerder dat zij de inwoner een spiegel voorhoudt.

Ervaringsdeskundigen kunnen ook collega’s helpen om anders, met een open blik, naar inwoners te kijken. Wanneer collega’s niet door kunnen dringen tot een inwoner met verslavingsproblematiek, kan zij dat wel.

Onze collega geeft het voorbeeld van een verslaafde inwoner waarvan een naaste overleed. De buurtmaatschappelijk werker had de casus afgerond, de ervaringsdeskundige bleef volgens afspraak nog contact houden. Zij wist uit ervaring dat het belangrijk was om ook ’s avonds bereikbaar te zijn, want dan start het nadenken en is het risico op gebruik het hoogst.

Basisbanen

Sinds 2 jaar is er nog een nieuwe functie binnen Vaart Welzijn: de buurtteamondersteuner. De buurtteamondersteuners zijn sinds 1 maart 2023 in dienst bij de gemeente in een basisbaan en voeren werkzaamheden uit die bij hun interesses en ervaring passen. Een van onze buurtteamondersteuners, Mark, is geïnterviewd voor het personeelsmagazine van de gemeente Assen en vertelt hier meer over zijn werk. Lees hier het interview met Mark.

Subopdracht A - Leefbaarheid

Het uitvoeren van taken en projecten, die leiden tot bevordering van leefbaarheid en waarbij de preventieve en proactieve inzet van buurtwerk een toegevoegde waarde heeft.

Wijkaanpakken

Vaart Welzijn is nauw betrokken bij de Pilot Wijkaanpakken van de gemeente Assen. Het team Lariks-Pittelo is in beide pilotwijken (Lariks en Pittelo) als MBA-partner betrokken bij het opstellen van het wijkbeeld, de wijkanalyse en de wijkagenda. Daarnaast is de beleidsadviseur van Vaart Welzijn vanaf januari onderdeel van het kernteam Wijkaanpakken. Door de nauwe betrokkenheid merken we dat we op constructieve wijze mee kunnen denken en uitvoering geven aan de wijkuitvoeringsplannen voor beide wijken die in 2024 worden afgerond.

Buurtbemiddeling

Het stijgende aantal aanmeldingen bij de buurtbemiddeling heeft zich doorgezet: van 24 in 2022 naar 55 in 2023. Het aantal buurtbemiddelaars is gedaald naar 12. Er zijn gelukkig 2 nieuwe buurtbemiddelaars geworven, die begin 2024 de cursus gaan volgen. We zien dat de complexiteit van casussen toeneemt als gevolg van diverse culturele achtergronden en psychosociale problemen. Daarnaast zijn bij de helft van de aanmeldingen andere instanties betrokken bij het burenconflict, zoals de politie, GGZ, Cosis, woningcorporaties.

Aantal casussen buurtbemiddeling gespecificeerd

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Specificatie Aantal
Opgelost door bemiddeling buurtbemiddelaars 21
Niet opgelost door bemiddeling buurtbemiddelaars 6
Opgelost door coaching/bemiddeling coördinator 14
Niet opgelost door coaching/bemiddeling coördinator 5
Niet geschikt voor buurtbemiddeling 6
Nog actief in 2024 3

Buurtwerk sport

De buurtwerkers sport werken aan de thema’s sport, gezondheid en bewegen. Zij werken daarbij samen met Stichting Assen SportStad (onder andere bij AAN en de ondersteuning aan verenigingen), onderwijs, zorg en de partijen van het Asser Preventieakkoord. Ook met het ROC wordt veelvuldig de samenwerking gezocht door studenten te betrekken bij de activiteiten. Hieronder is een aantal activiteiten van de buurtwerkers sport beschreven, zij sluiten met hun activiteiten aan bij de thema’s vanuit de subopdrachten, MBA-thema’s in de wijken en extra opdrachten.

Voetbal met professionals en jeugd
Een buurtwerker sport vertelt: "Ik kwam door samenwerking met onze straathoekwerker in gesprek met een groepje jongeren uit Peelo dat graag wilde voetballen met professionals van de politie, gemeente en Vaart Welzijn. De jongeren hebben met ons meegedacht en mee georganiseerd. Al met al kwamen er rond de 20 jongeren op af en in combinatie met de professionals waren er rond de 30 deelnemers. Er hing hier een hele gemoedelijke en gezellige sfeer en de avond was zeker geslaagd. Jongeren kwamen in gesprek met de politie.
Na dit evenement hebben we nauw contact gehouden met de jeugd en benoemde de politie dat de gesprekken met de jeugd na het voetbal ook beter en leuker verliepen."

Dit is de eerste keer dat ik een politieagent een hand geef en bedank voor de leuke avond!

Akkoord op Pilot gezondheidsbeleid in schoolbeleid - thema gezonde school
De samenwerking met de GGD heeft geleid tot een nieuwe benadering van scholen om hen te motiveren en stimuleren bezig te gaan met het thema gezondheid. Dit is een eerste stap naar duurzame veranderingen ten aanzien van het vergroten van gezondheidswinsten. Het komende schooljaar zal vooral in het teken staan van gesprekken voeren, plannen maken en inspireren. Alle basisscholen in Assen-Oost zijn enthousiast om deel te nemen: het eerste gesprek is al een feit en een vervolg is gepland.

Gezond koken op budget – preventieakkoord
Het is alweer de derde lichting van gezond koken op budget. We zijn nu met een groep van 10 mensen. Het doet ons goed te zien dat zoveel mensen aan de slag willen met dit onderwerp. Want gezond koken is niet iets vanzelfsprekends en daarbij rekening houden met de kosten is ook een kunst. In de cursus laten we inwoners kennis maken met gezond koken en gaan tenslotte lekker met elkaar eten.

Fitheidstest Marsdijk
Op woensdag 15 november hebben ruim 60 senioren de fitheidstest afgelegd. Deelnemers kregen inzicht in hun gezondheid door het uitvoeren van medische en fysieke testen en het invullen van een vragenlijst. Na afloop van deze testen kregen de deelnemers advies van een beweeg- of zorgprofessional. In de organisatie werd samengewerkt met studenten van het Drenthe college.

Professional: ''Super leuk om te zien hoe de studenten met de senioren omgaan.''

Student: ''Ik had er eerst niet zoveel zin in, maar het is uiteindelijk super leuk.''

Medewerker van de kantine: ''Leuk om te zien dat (on)bekende inwoners een bakje koffie met elkaar drinken na afloop van de fittest.”

Deelnemer: ''Mooie manier om inzicht te krijgen in mijn gezondheid en daarna gelijk advies waar ik iets mee kan.''

Deelnemer: ‘’Ik ben positief verrast over mijn uitslagen en dat motiveert me.’’ 

Subopdracht B - Informele ondersteuning

Het versterken van het voorliggend veld, informele zorgnetwerken en steunstructuren voor mantelzorgers.

Team Informele Ondersteuning

Vanuit het team Informele Ondersteuning wordt ingezet op mantelzorg en vrijwilligerswerk. Ook zijn er door dit team stedelijke activiteiten opgezet, zoals Hangout, Automaatje, Buurtbemiddeling, Mentor4you en het Danspaleis. Deze activiteiten hebben als doel om het voorliggend veld en daarmee de sociale basis te versterken. Zij doen dit zowel in het kader van onze hoofdopdracht als voor de doelgroepen ASS, NAH en LVB.

Ritten Automaatje
Het aantal ritten laat een stijgende lijn zien.

2019 174
2020 676
2021 2469
2022 3887
2023 5177

Mantelzorgers
Vanuit het team informele ondersteuning wordt ook de mantelzorgondersteuning georganiseerd. Vaart Welzijn organiseert de maandelijkse lotgenotengroep voor mantelzorgers, hier komen ongeveer 35 mantelzorgers, zo’n 10 tot 25 per keer. Ook bieden we individuele ondersteuning en hulp bij het aanvragen van mantelzorgwaardering. Ook in de buurtteams kunnen mantelzorgers terecht met hun vragen. Wanneer het buurtteam er niet uit komt, kunnen zij advies vragen aan het team informele ondersteuning. Als laatste organiseren we de Dag van de Mantelzorg, in 2023 kwamen hier 100 mantelzorgers op af.

De lotgenotengroep
Eens per maand organiseren we een bijeenkomst voor mantelzorgers. Een moment waarop mantelzorgers verhalen, zorgen en tips met elkaar kunnen delen. Volledige aandacht voor de mantelzorgers, even zonder dat degene voor wie zij zorgen erbij is.

Een mantelzorger aan het woord over de lotgenotengroep: "Als mantelzorger bied je hulp aan je partner, familielid of kennis. En ook al doe je dat met veel liefde, het is niet altijd makkelijk. Juist daarom is het fijn om ervaringen uit te wisselen met andere mantelzorgers. De maandelijkse bijeenkomsten voelen voor mij ontzettend goed. Er is een erg open sfeer waarin gelachen en gehuild wordt. We zitten bij elkaar en we leren van elkaar. Door naar elkaar te luisteren hoor je dingen die je misschien niet wist, maar ook in jouw situatie misschien wel kunt gebruiken. Je kunt echt je verhaal kwijt en het blijft binnen de groep.

Vaart Welzijn Assen nodigt ook regelmatig interessante sprekers uit. Daarbij komen heel uiteenlopende onderwerpen aan bod, zoals Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), stervensbegeleiding, huisaanpassingen, de invloed van gezond eten of we ontspannen tijdens een yogales. Het ene onderwerp spreekt je misschien meer aan dan het andere, maar Vaart Welzijn zorgt voor veel variatie. En hoe dan ook kun je steun van elkaar ervaren. Kom daarom vooral, zonder verplichtingen, een keer langs." 

Mentor4you
Getrainde vrijwilligers, vaak met een achtergrond in de jeugdhulp of onderwijs, worden als mentor aan een jongere gekoppeld. Zij ondersteunden afgelopen jaar 22 jongeren bij hun zoektocht naar volwassenheid, met de daarbij behorende problematiek. De jongere of zijn/haar ouders vullen een aanmeldformulier op de website in of deze wordt gemaild. De coördinator kijkt of Mentor4You passend is bij de hulpvraag van de jongere en gaat op zoek naar een mentor die goed aan kan sluiten bij de hulpvraag van de jongere. Daarna volgt een kennismakingsgesprek, waarbij de mentor, de jongere, de coördinator en bij jongeren onder de 16 jaar ook de ouders/verzorgers aanwezig is. Als er van beide kanten een klik is gaan de jongere en de mentor samen verder. Zij maken afspraken waar en wanneer ze afspreken en wat ze gaan doen. Als er vragen of andere zaken zijn, kunnen zij altijd contact opnemen met de coördinator. Eens in de 3 maanden vindt er een tussenevaluatie plaats. Hier wordt besproken hoe het traject verloopt en of dat naar ieders wens is. Ook wordt er gekeken aan welke doelen is gewerkt en waar nog aan gewerkt moet worden.

Begin dit jaar is er met een nieuwe coördinator een nieuwe impuls gegeven aan het project Mentor4you. De organisatie hiervan wordt gezamenlijk opgepakt met Neie Naober (ook onderdeel van Tintengroep). Er is een training voor de vrijwilligers ontwikkeld en uitgevoerd, eens in de 6 weken is er gezamenlijk overleg met alle mentoren en de coördinatoren delen ervaring en kennis met elkaar uit. Er zijn nieuwe vrijwilligers gezocht en jongeren worden gezamenlijk verdeeld. Zo kan er meer rekening gehouden worden met de ervaring en affiniteit van de mentoren. Het aantal jongeren dat ondersteund wordt is gestegen, doordat er veel aan promotie is gedaan door de coördinator.

Vanuit de gemeente worden regelmatig aanmeldingen gedaan. Ook op de scholen in Assen is bekend wat Mentor4You voor jongeren kan betekenen. Zij weten de weg naar ons te vinden. Er komen ook geregeld aanmeldingen binnen vanuit de POH’s en andere zorginstellingen vanuit Assen. Soms staan jongeren lang op een wachtlijst voor hulpverlening. Dan kan de wachttijd opgevuld worden met ondersteuning van een mentor. Ook worden wij wel gevraagd voor een nazorgtraject, wat wordt uitgevoerd na een geïndiceerd traject gevolgd wat is afgerond. Wanneer de jongere het dan nog niet helemaal zelf kan, biedt de mentor daarbij nog een steuntje in de rug. 

Casus Mentor4you
Een meisje van 14 met ASS wordt aangemeld voor Mentor4you. Haar geïndiceerde ondersteuning stopt binnenkort en dit levert veel onzekerheid en paniek bij haar op. Zoveel dat ze niet meer zelf naar de winkel durft en haar sociale contacten houdt zij beperkt. Er wordt een mentor aan haar toegewezen en afgesproken wordt dat de ondersteuning langzaam maar zeker overgedragen wordt.

In eerste instantie heeft de mentor een band met de jongere opgebouwd. Vervolgens zijn ze samen aan de slag gegaan. Ze zijn samen naar de winkel gegaan. Eerst ging de jongere alleen mee en deed de mentor alles in de winkel. Dit deden ze wekelijks. Nadien bespraken ze hoe het was gegaan. Wat maakte het moeilijk en wat ging goed. De jongere kreeg meer zelfvertrouwen. Hierdoor voelde ze zich op een gegeven moment goed genoeg om zelf boodschappen te doen. Eerst met een zelfscanner en later ook bij de kassa. Ze zijn samen naar een ontmoetingsplek waar jongeren met autisme samen komen geweest. Daar heeft ze nieuwe vrienden leren kennen. Dus vooral het echt doen, het zelfvertrouwen opkrikken en gesprekken voeren heeft dit meisje geholpen om verder te komen.

Inmiddels durft dit meisje weer veel meer, kan ze zelf boodschappen doen en heeft ze haar sociale contacten uitgebreid. Nu heeft ze alleen nog ondersteuning “op vraag”.

Vrijwilligers
In totaal zijn er 277 vrijwilligers met een vrijwilligerscontract bij Vaart Welzijn werkzaam in 2023. Bij specifieke projecten en activiteiten, maar ook in de wijken leveren zij een essentiële bijdrage aan onze dienstverlening. Vrijwilliger zijn kan bij Vaart Welzijn in vele vormen. Zo zijn er vrijwilligers(groepen) die geheel zelfstandig een activiteit of dienst uitvoeren, waarbij Vaart Welzijn faciliteert en adviseert indien nodig. Twee voorbeelden hiervan hebben we hieronder in de kaders beschreven. Ook zijn er vele vrijwilligers betrokken bij de vaste activiteiten die de sociaal werkers van Vaart organiseren en zijn er vrijwilligers die meer incidenteel bij activiteiten in de wijk inzetbaar zijn.

VIP! (Vrijwilligers Informatiepunt)

Naast de vrijwilligers van Vaart Welzijn zelf, zijn we er met het VIP! voor alle inwoners van Assen, die geïnteresseerd zijn in vrijwilligerswerk. In de eerste helft van het jaar daalde het aantal reacties op VIP! vacatures, maar dit is in de tweede helft van 2023 bijgetrokken. In totaal hebben er 216 reacties plaatsgevonden (t.o.v. 217 in 2022). Er stonden in 2023 zo’n 150 tot 160 vacatures open. Dit zijn eenmalige vacatures, maar ook vacatures die continue opengesteld worden. Een half jaar na plaatsing ontvangt de organisatie die de vacature geplaatst heeft de vraag of de vacature verlengd moet worden. Reacties op de vacature kunnen digitaal, maar gebeuren in de praktijk ook regelmatig buiten de website om.

VTO (Vrijwilligerstevredenheidsonderzoek)
In 2023 heeft er een tevredenheidsonderzoek plaatsgevonden onder de vrijwilligers van Vaart Welzijn. Het algemene tevredenheidscijfer is een 7,6. De uitkomsten van dit VTO zijn besproken met de klankbordgroep van medewerkers van Vaart Welzijn. We zien dat we meer aandacht kunnen hebben voor het thema waardering. We gaan een voorstel maken hoe we de waardering van vrijwilligers structureel en eenduidig aan kunnen vliegen binnen Vaart Welzijn.

De sociaal adviseurs
De sociaal adviseurs zijn vrijwilligers die inwoners van Assen helpen met vragen over toeslagen en alles wat daarbij komt kijken. De sociaal adviseurs zijn een begrip binnen Vaart Welzijn en collega’s en ook ketenpartners verwijzen inwoners met vragen over toeslagen aan hen door. In 2023 hebben zij op deze manier 615 inwoners geholpen.

De sociaal adviseurs zijn twee dagdelen per week aanwezig op het centrale kantoor van Vaart Welzijn en helpen op afspraak inwoners van Assen. Het zijn allemaal vrijwilligers die in relevante functies hebben gewerkt (bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of in het bankwezen). Ze hebben 1 of 2 keer per jaar bijscholing door een medewerker van de belastingdienst en bij vragen of onduidelijkheden hebben ze korte lijntjes met de Belastingdienst. Zo houden ze hun kennisniveau hoog.

De sociaal adviseurs geven aan dat de vragen steeds complexer worden en dat er steeds vaker vragen komen van mensen met een niet-Nederlandse achtergrond.

 Interview (samenvatting) Jeanette en Liesbeth – De Vestepraat

1.            Kunnen jullie jezelf even voorstellen?
Jeanette: Wij organiseren de Vestepraat. In september 2015 ben ik begonnen met de Vestepraat. Liesbeth kwam na een jaartje langs, omdat ze toen geen werk had en ze wilde graag wat betekenen voor de samenleving. Het beviel zo goed dat ze dit naast haar werk is blijven doen. 

2.            Wat houdt de Vestepraat in?
Het is een koffieochtend voor iedereen, jong en oud. Je hoeft niet perse uit Kloosterveen te komen. Iedereen is welkom. Het doel is om gezellig en ongedwongen contact te maken en het is laagdrempelig. Om de week hebben we een activiteit. De deelnemers komen vaak met opmerkingen/ideeën en dan gaan wij er een passende activiteit bij zoeken. Je mag komen wanneer je wilt, het heeft een open karakter.

3.            Wat zijn jullie grootste drijfveren om je in te zetten voor de Vestepraat?
De sociale contacten en de gezelligheid die daarbij hoort. Dat trekt de meeste mensen ook aan. Dat je jezelf mag zijn binnen de groep. Iedereen wordt geaccepteerd zoals die is. Hier maken we ons ook hard voor. We zien daardoor ook dat mensen blijven komen. Dat geeft ook aan dat de behoefte er is. Zo nu en dan komen er ook mensen die tijdelijk geen werk hebben of die hier net zijn komen wonen en contacten in de wijk zoeken.

4.            Waar zijn jullie trots op?
Dat het gewoon goed loopt, dat het lekker loopt en gezellig is. Het gaat allemaal heel spontaan. Mensen komen met een lach binnen en gaan weer met een lach naar buiten. Ook mindere en/of verdrietige momenten worden er gedeeld. Soms kunnen we ze helpen om verder te komen, bijvoorbeeld door ze door te verwijzen naar het buurtteam Kloosterveen van Vaart Welzijn. Wat ook mooi is om te zien, is dat bezoekers elkaar helpen om naar de Vestepraat te komen. Ben je (even) iets minder mobiel of heb je geen vervoer dan helpen ze elkaar onderling. Daarnaast zijn er leuke onderlinge contacten ontstaan en ziet en/of spreekt men elkaar ook buiten De Vestepraat.

Subopdracht C - De Toegang

Het uitvoeren van Toegangstaken.

Aanmeldingen in Zorg- en Welzijnoverleggen

Alle buurtteams van Vaart Welzijn geven aan dat de Zorg- en Welzijnoverleggen naar tevredenheid verlopen. De lijnen zijn kort en men weet elkaar goed te vinden. Het overgrote deel van de aanmeldingen kan door Vaart Welzijn worden opgepakt.

Het aanmeldteam heeft nu ook toegang tot ons cliëntvolgsysteem Myneva en zet nu zelf de aanmeldingen die bij hen binnenkomen in het systeem. Dit is procesmatig een goede verbetering, waardoor er minder dubbele registratie plaatsvindt.

Pilot samenwerking Cosis - Vaart Welzijn - gemeente

In de toegang hebben we tot zover hoofdzakelijk gewerkt aan de samenwerking tussen Vaart Welzijn en de gemeente Assen. Om het op- en afschalen tussen voorliggende voorzieningen en geïndiceerde zorg verder te verbeteren is de samenwerking met de aanbieder die de geïndiceerde zorg uitvoert essentieel. In Lariks en Pittelo zijn we in een met Cosis en de gemeente Assen aan het verkennen hoe we dit op een goede manier kunnen opzetten en faciliteren. Doel hierbij is om toe te werken naar betere aansluiting tussen voorliggende voorzieningen en geïndiceerde zorg. Indirect hopen we daarmee bij te dragen aan het toekomstbestendig maken van zorg, doordat het aantal (her)indicaties lager wordt.  

Deze één jaar durende pilot is in november gestart met een maandelijks casusoverleg tussen uitvoerende collega’s van Cosis, Vaart Welzijn en gemeente Assen. Drie maanden voordat een indicatie afloopt bespreken we deze in het casusoverleg. Het doel is om te kijken hoe we de zelfstandigheid van de cliënt kunnen ontwikkelen in drie maanden en welke ondersteuning daarbij nodig is, zo mogelijk door Vaart Welzijn, zonder indicatie. Deze periode gebruiken we voor een warme en geleidelijke overdracht. We werken hierbij toe naar steeds meer zelfstandigheid bij de cliënt, waardoor deze steeds minder actieve betrokkenheid nodig heeft van Cosis.

In 2023 hebben er twee casusoverleggen plaatsgevonden. De eerste cliënten zijn op de hoogte gebracht, maar het is nog te kort geweest om hier al resultaten te kunnen noemen. Daarover vertellen we in de halfjaarrapportage van 2024 meer. Na 3 en 6 maanden wordt de pilot geëvalueerd en worden er zo nodig nadere afspraken gemaakt.

Inwoner over het buurtmaatschappelijk werk

Subopdracht D - Individuele ondersteuning

Het bieden van ondersteuning en begeleiding aan inwoners met een hulpvraag. Het gaat daarbij zowel om kinderen en jongeren als om volwassenen en ouderen.

Aantal inwoners zelfstandig of met informele ondersteuning verder

We zien dat in 2023 77% van de inwoners zelfstandig verder kon na een individueel traject of met ondersteuning in het informele circuit. 

VO-team

Het VO-team is afgelopen jaar versterkt met twee collega’s dankzij de inzet van NPO-gelden. Deze extra inzet is in de praktijk ook hard nodig. Het aantal individuele trajecten is gestegen van 183 in 2022 naar 212 in 2023. Hierbij was de caseload per maand zo’n 20 trajecten hoger dan in 2022. Daarnaast zijn er in 2023 42 collectieve activiteiten georganiseerd met 1100 deelnemers en in 2022 waren dit er 12 met 85 deelnemers. Het VO-team merkt dat zij steeds meer voeten aan de grond krijgen en zij worden door scholen ervaren als een waardevolle toevoeging. Steeds meer worden zij door scholen gevraagd om training en workshops te geven. De training Meidenvenijn werd eerst alleen op één school gegeven, maar dit wordt nu ook verder uitgerold naar andere scholen en er komt een versie voor jongens. 

Quotes ouders over de ouderavond en de workshop Pubers en geld

"Goede workshop, we hebben hier wel wat dingen uitgehaald."

"Leuke workshop met veel interactie onderling. Tips mee kunnen nemen en thuis geïntroduceerd."    

"Was informatief. Interessant. Actueel. Prettige uitwisseling van informatie."

De werkwijze van het VO-team is dat jeugdmaatschappelijk werker en jongerenwerker gezamenlijk optrekken. Door de extra inzet kunnen we deze werkwijze beter vormgeven. De toegevoegde waarde is dat vraagstukken vanuit beide expertises benaderd worden en je elkaars kwaliteiten veel beter in kunt zetten. Samen doen zij “rondjes” langs de scholen. Met effect, zoals uit de volgende quote van een jongerenwerker blijkt: “De leerlingen van het eerste jaar weten ons sneller te vinden. We worden namelijk aangesproken door de leerlingen in plaats van dat wij hen moeten benaderen."

Casus VO-team 
De jeugdmaatschappelijk werker van het VO-team komt in contact met een meisje dat op de wachtlijst staat voor hulpverlening door de GGZ. Zij voert gesprekken met het meisje ter overbrugging van de wachttijd. Tijdens de intake bij de GGZ geeft het meisje aan dat zij voldoende heeft aan de gesprekken met de jeugdmaatschappelijk werker en is opschaling niet meer nodig.

Het VO-team legt naast het reguliere werk op scholen ook steeds meer de link met de buurtwerkers sport en de cultuurcoach. Daarnaast hebben we bijgedragen aan de ontwikkeling van het jongerenbudget en ondersteunen we jongeren actief bij het indienen van aanvragen voor het jongerenbudget. Als laatste participeert Vaart Welzijn in het onderzoek CMO-STAMM onder jongeren in Assen. Dit onderzoek richt zich op de wensen en behoefte van jongeren ten aanzien van een ontmoetingsruimte voor jongeren in Assen.

Welzijn op Recept (WoR)

In 2022 hebben we geïnvesteerd in de relatie met de huisartsen en POH-ers. Hierdoor is voor huisartsen duidelijker welke patiënten in aanmerking komen voor Welzijn op Recept en weten zij de welzijnscoaches van Vaart Welzijn steeds beter te vinden. Dit zie je terug in de aantallen, deze zijn sterk gestegen ten opzichte van 2022.

In 2023 heeft Vaart Welzijn 183 verwijzingen van huisartsen ontvangen, er hebben 181 collegiale consultaties plaatsgevonden en er zijn 49 informatie- en adviesvragen beantwoord. Bij de collegiale consultaties geven de welzijnscoaches advies aan de huisarts en is er geen contact tussen de patiënt en de welzijnscoach. Bij informatie- en adviesvragen en bij verwijzingen wel. Er waren in 2023 grote verschillen te zien in aanmeldingen per praktijk. Dit wordt veroorzaakt doordat het aantal contacten en de zichtbaarheid per praktijk sterk wisselt, bijvoorbeeld door het formaat van de praktijk, het aantal klanten, het wel of niet beschikbaar zijn van een werkplek en de houding van de huisarts ten opzichte van samenwerking met de welzijnscoach.

In 2023 heeft een actie-onderzoek plaatsgevonden naar Welzijn op Recept, waarin deze aspecten ook meegenomen zijn. Naar aanleiding van de resultaten is een Kernteam WoR gevormd met Proscoop, gemeente Assen, Dokter Drenthe en Vaart Welzijn. Het kernteam werkt aan een plan van aanpak om de inzet van WoR in Drenthe verder te verstevigen, waarin het verhogen van de zichtbaarheid, inzet vergroten en elkaars taal leren spreken belangrijke thema’s zijn.

Aantallen Welzijn op Recept

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwijzingen Collegiale consultatie Informatie- en adviesvragen
2022 117 54 50
2023 183 181 49

Koers en Kansen

Het doel van het project Koers en Kansen is detentieschade bij mensen die nog een straf uit moeten zitten zoveel mogelijk voorkomen en is uitgevoerd in Groningen, Friesland en Drenthe. In Drenthe is gekozen voor ondersteuning voor en tijdens de detentie en een korte nazorgperiode. Vaart Welzijn heeft voor Drenthe een draaiboek gemaakt, waarin deze methodiek beschreven staat. Wegens landelijke bezuinigingen binnen detentie zijn alle lopende projecten gestopt, behalve Koers en Kansen in de noordelijke provincies. Justitie heeft het voornemen om de Drentse methodiek uit te rollen over het gehele land.

Het succes van de methodiek kunnen we het beste laten zien met een voorbeeld uit de praktijk:

Mieke, trajectbegeleider Koers en Kansen,  krijgt een telefoontje van Henk[1], die een brief heeft gekregen dat hij zijn straf moet uitzitten. Zij had zoals gewoonlijk al een melding gehad van de gemeente dat Henk over een maand opgenomen zou worden. Hij heeft 7 jaar geleden detentie opgelegd gekregen vanwege een grote fout die hij toen heeft gemaakt. Henk heeft zijn leven in de afgelopen jaren weer beter op orde gekregen en maakt zich zorgen hoe het met zijn gezin moet als hij weg is. Henk is namelijk de PGB-ondersteuner voor zijn zoon die door een ongeluk zowel lichamelijke als psychische klachten heeft. Hij staat op de wachtlijst voor een revalidatietraject en voor ondersteuning door de GGZ. Maar totdat dit plaats kan vinden, heeft hij veel zorg nodig. Zorg die zijn vrouw hun zoon onvoldoende kan geven. Zij werkt en ze hebben een druk gezin met nog twee kinderen. Henk maakt zich erg veel zorgen dat zijn vrouw het niet aan kan als er niets geregeld wordt terwijl hij “binnen” is.

Mieke heeft kunnen regelen dat de detentie 3 maanden uitgesteld werd, zodat deze in de zomervakantie kon vallen en er familie kon overkomen om Henk zijn vrouw te helpen in het gezin. Zijn oudste zoon kon tegen die tijd ook starten met zijn revalidatietraject bij Beatrixoord en traumabehandeling bij de GGZ, waardoor er minder druk op haar kwam te liggen.

Mieke heeft nog een zorg van Henk weg kunnen nemen: hij wilde zijn dochter het leed besparen dat haar vader naar de gevangenis moest. Op advies van Mieke is hij geplaatst op de “vader”vleugel. Daar kon hij zijn om de dag (video)bellen in een ruimte die niet doet denken aan een gevangenis. Aan het meisje is verteld dat hij voor zijn werk een tijd weg moest, maar op deze manier kon hij haar wel regelmatig bellen en bijvoorbeeld een verhaaltje voorlezen voor ze naar bed ging.Aan zijn andere zoon heeft Mieke een boek uitgeleend waarin uitgelegd wordt wat er gebeurt wanneer een ouder in detentie moet, op een manier die bij zijn leeftijd past. Daarna maakte hij zich minder zorgen om zijn vader.

Henk heeft gewerkt tijdens zijn verblijf in de penitentiaire inrichting. Dit was belangrijk om zijn gedachten te kunnen verzetten. Mieke heeft hem hier voor aangemeld. Ook heeft hij onderzocht wat er nodig was om een eigen bedrijf te starten en zoveel mogelijk al geregeld, zodat hij aan de slag kon als hij weer thuis was.

De detentie is verder goed verlopen en ook het gezin van Henk is goed door deze periode heen gekomen. Het feit dat Henk wist dat alles thuis goed geregeld was, heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Na alles wat Mieke voor hem en zijn gezin had kunnen regelen kon Henk zijn gezin met een gerust hart achterlaten en daarna zijn leven weer verder oppakken. Detentieschade is daarmee zoveel mogelijk voorkomen.

[1] Mieke en Henk zijn gefingeerde namen.

Financiële ondersteuning

Het aantal financiële vragen is blijvend hoog. Daarom neemt Vaart Welzijn haar aanbod op dit gebied onder de loep. In 2024 gaan we samen met de gemeente ons gezamenlijk ondersteuningsaanbod evalueren, met behulp van het kwaliteitskompas en onderzoeken waar welk aanvullend stedelijk aanbod wenselijk is. Ook in de wijkuitvoeringsplannen worden waar nodig opdrachten op dit aandachtsgebied geformuleerd, specifiek gericht op de wijk.

Het VO-team merkt dat veel vragen van jongeren financiën betreffen. Zij gaan in 2024 onderzoeken tijdens gesprekken met de jongeren op de scholen welke specifieke behoefte jongeren hebben op dit gebied. Op basis van de uitkomsten zullen we in 2024 nieuw aanbod ontwikkelen.

De bestaande dienstverlening met betrekking tot financiële vragen is goed verlopen. Dit jaar zijn er 2 budgetcursussen gegeven, waar 19 inwoners aan deelgenomen hebben. We willen graag meer deelnemers bereiken en daarom experimenteren we met duur (minder aantal bijeenkomsten), locatie (meer in de wijk organiseren) en tijden (overdag in plaats van ’s avonds).

Vaart Welzijn is intermediair voor het Jeugdfonds Sport en Cultuur Drenthe. Door dit fonds zijn dit jaar 812 aanvragen goedgekeurd. Dit aantal is daarmee verder gestegen ten opzicht van 2022 (729). Voor het Volwassenenfonds zijn 776 van de 814 aanvragen door Vaart Welzijn ondersteund.

Bij het project De Vaart €rin! loopt de samenwerking goed en hier zijn ongeveer evenveel inwoners preventief ondersteund als vorig jaar (144). Meer over de vroegsignalering, het maatwerkfonds gebruiksgoederen, het volwassenenfonds en het jeugdperspectieffonds is te vinden in de paragrafen over de extra opdrachten.

Met betrekking tot de Voorzieningenwijzer kunnen we zeggen dat deze minder vaak is toegepast dan vorig jaar (40 vs. 73). 37 van deze gesprekken zijn door Vaart Welzijn gedaan, de gemiddelde besparing per huishouden is €470,50 (bij dit bedrag dient rekening gehouden te worden met het feit dat er gedurende het grootste deel van het jaar geen besparing te realiseren was op de energiecontracten).

De daling van de toepassing van de Voorzieningenwijzer is waarschijnlijk mede te verklaren door het succes van de website DatGeldtvoorMij. Deze kunnen inwoners zelf bezoeken en kijken waar zij geld kunnen besparen.  De website is ontwikkeld om nog meer mensen te bereiken. De maatschappelijk werkers van Vaart Welzijn verwijzen inwoners die dit zelf kunnen naar deze website en gebruiken deze website tijdens gesprekken ook, om de mogelijkheden tot besparing kort door te kunnen spreken. Op de website staat vermeld dat wanneer je er niet uitkomt je contact met Vaart Welzijn kunt opnemen. Deze website is 590 keer bekeken door inwoners uit Assen en er zijn 135 checks totaal afgerond. De regelingencheck (51X) levert hierbij een gemiddelde besparing op van €775.

Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van financiële vragen zijn de spaarkringen.

Er is met begeleiding van Vaart Welzijn het afgelopen jaar een spaarkring met 7 deelnemers opgezet en er is er een in oprichting. De spaarkring is opgezet volgens de landelijke methodiek van Stichting Cash2Grow. Deze stichting ontving onlangs de Brouwer Vertrouwensprijs. Deze wordt uitgereikt aan hét maatschappelijk initiatief dat het onderling vertrouwen in de Nederlandse samenleving versterkt en dat wetenschappelijk onderbouwd kan worden. De jury is onder de indruk van de kwaliteit en vindingrijkheid van Cash2Grow.

Spaarkringen zijn zelfhulpgroepen waarin de leden van elkaar leren goed met geld, met zichzelf en met elkaar om te gaan. Elke deelnemer stelt zich vooraf een doel waarvoor wordt gespaard. Tijdens regelmatige bijeenkomsten leggen de groepsleden een bedrag in dat per lid en per bijeenkomst kan verschillen. Na een periode van ongeveer 9 maanden krijgt elk lid het spaargeld terug. 

De spaarkring gaat echter over veel meer dan sparen alleen: het gaat vooral ook om elkaar te motiveren en te inspireren en om ervaringen uit te wisselen. Daardoor is de spaarkring ook een oefenplaats voor sociale vaardigheden. Deelnemen aan een spaarkring vergroot de sociale en financiële veerkracht. In Assen wordt de spaarkring door Vaart Welzijn begeleid en komen er regelmatig thema’s aan de orde.

Klik hier voor meer informatie over het concept Spaarkringen

OGGZ (Openbare Geestelijke Gezondheidszorg)

Bij het OGGZ zijn twee maatschappelijk werkers van Vaart Welzijn betrokken. In het netwerk OGGZ worden inwoners besproken die zelf de weg niet weten te vinden naar hulp of deze hulp willen vermijden. Het gaat hierbij vaak om mensen die met meerdere problemen te maken hebben. De OGGZ-medewerkers leggen contact met de inwoner en bouwen een relatie op. Dit vraagt vaak een lange adem. Vanuit deze relatie proberen ze de inwoner te begeleiden naar een vorm van ondersteuning die passend is. 

Casus OGGZ
In het OGGZ-overleg wordt de casus van Anneke[1] door de politie ingebracht. Zij hebben zorgen over haar. Anneke heeft heftige dingen meegemaakt toen ze jong was, is vanaf haar 12e jaar drugsverslaafd en moet nog een straf uitzitten, ze weten alleen nog niet wanneer. Ze is voor de politie ongrijpbaar. Besloten wordt dat Mieke, maatschappelijk werker van Vaart Welzijn, contact met haar gaat opnemen. Ook voor Mieke is ze moeilijk te bereiken, na vier maanden is dit nog niet gelukt. Maar dan neemt het traject een wending en neemt Anneke zelf contact op. Ze heeft een brief gekregen dat ze zich moet melden om haar straf uit te zitten. Mieke gaat het gesprek met Anneke aan en schat in dat de situatie alleen maar zal verslechteren als Anneke onvoorbereid haar straf moet uitzitten. Ze besluit de zelfde methodiek in te zetten als bij Koers en Kansen.

Mieke zoekt contact met de wijkagent die in het OGGZ-netwerk zit en spreekt met hem af dat Anneke zich een week later kan melden. Op die manier kunnen zij samen nog belangrijke zaken regelen, zoals het aanvragen van een ID-kaart en een uitkering voor als zij weer vrij komt. Op deze manier heeft Anneke een inkomen als de detentieperiode eindigt. Anneke heeft als doel om niet meer te gebruiken en Mieke regelt dat ze deel kan nemen aan een methadonprogramma, ook in de Penitentiaire Inrichting. Tijdens de detentieperiode heeft Mieke intensief contact met Anneke en met de medewerkers van de gevangenis. Deze zijn zeer meewerkend en daardoor krijgt Anneke langzaam weer vertrouwen in de hulpverlening.

Als de detentie beëindigd is blijft Anneke in contact met Mieke en gaan ze wekelijks naar de VNN voor het methadonprogramma en is zij inmiddels aangemeld voor een langdurige opname met een vervolgprogramma gericht op zelfstandig wonen. Zolang Anneke deze afspraken nakomt, gaat de reclassering akkoord met een 6 wekelijks contact. Er is een omgangsregeling opgestart met haar dochter van acht (die was er tot nu toe nog niet) en Anneke is aangemeld bij de GKB. Tot nu toe wilde zij daar nooit iets mee te maken hebben, maar ook nu gaat Mieke mee om de drempel te verlagen. Mieke heeft als het nodig is met toestemming vooraf contact met het GKB (en andere instanties) om hen vooraf de situatie uit te leggen, zodat daar meer begrip voor is.De detentieperiode en de ondersteuning door Mieke hebben Anneke als het ware gered: daardoor is ze met de juiste mensen in aanraking gekomen en heeft ze weer vertrouwen gekregen. Anneke is er nog lang niet, ze gebruikt bijvoorbeeld nog te veel drugs, maar ze werkt er hard aan om haar zaken op orde te krijgen en te houden. Mieke blijft haar volgen zolang het nodig is.

[1] Anneke en Mieke zijn niet hun echte namen.

Specifieke doelgroepen

De top 3 van ZRM hoofddomeinen zijn geestelijke gezondheid, huiselijke relaties en financiën. Dit komt overeen met de vragen die overall aan ons gesteld worden.

Wanneer we in totaal kijken zijn er tenminste 150 trajecten ingezet voor de specifieke doelgroepen LVB, NAH en ASS. In werkelijkheid zullen dit er meer zijn aangezien deze doelgroep ook gezien wordt in reguliere trajecten en voorzieningen.

Een onderdeel van de opdracht voor specifieke doelgroepen is het organiseren van Familymatch. Voor het deel logeerzorg zijn we een onderaannemerschap aangegaan met MEE. We hebben vijf aanvragen gehad in 2023, waarvan er vier verwezen zijn naar MEE en een naar de Hang-out.

Inmiddels hebben een aantal Tintenorganisaties een contract gesloten met Stichting Steunouder en gaan we dit concept voor de overige ondersteuning vanuit Familymatch toepassen. Omdat dit een landelijk concept is en het binnen meerdere Tintenorganisaties toegepast gaat worden kunnen we gebruik maken van elkaars ervaringen en gezamenlijk bijvoorbeeld deskundigheidsbevordering organiseren. In 2024 wordt dit verder ontwikkeld en toegepast.

Extra opdrachten

Vroegsignalering

Het eerste half jaar van 2023 hebben er elke maand preventief 10 huisbezoeken en 30 telefoongesprekken plaatsgevonden. Vanaf juli 2023 is dit verhoogd naar 30 huisbezoeken en 50 telefoongesprekken per maand. Uit de registratie van de gemeente Assen blijkt dat ongeveer 1 op 10 inwoners daadwerkelijk hulp aanvaardt. Daarnaast zien we dat inwoners die in eerste instantie aangeven geen behoefte aan ondersteuning te hebben, later alsnog met een hulpvraag bij ons aankloppen. Meer dan de helft zegt tijdens de preventieve gesprekken dat ze geen ondersteuning nodig hebben.

Maatwerkregeling gebruiksgoederen

Vaart Welzijn is met de uitvoering van deze regeling gestart in april 2022, dat jaar zijn er 47 vragen behandeld. Inmiddels is de opstartfase voorbij en heeft de regeling veel meer bekendheid bij inwoners en ketenpartners. Dat is te zien aan het feit dat het aantal behandelde vragen in het afgelopen jaar is gestegen naar 479.

Volwassenenfonds

Officieel is de uitvoering van de aanvragen voor het Volwassenenfonds geen extra opdracht en vallen deze werkzaamheden onder de hoofdopdracht. Gezien de aantallen (776) rapporteren we het echter toch als extra opdracht. Er wordt veel gebruik gemaakt van het Volwassenenfonds. Cosis en Phusis vragen met hun eigen cliënten het Volwassenenfonds aan, de overige aanvragen ondersteunt Vaart Welzijn. 

Z-Route - sociale activering Wet Inburgering

Er zijn in 2023 21 nieuwe aanmeldingen geweest voor de Z-route, dit brengt het totaal aantal statushouders dat begeleid wordt op 34. Er zijn 11 statushouders gematched met vrijwilligerswerk en twee statushouders zijn doorgestroomd naar werk in een pizzeria en in een keuken.

De inhoud van de Z-route sluit aan bij de doelen in het PIP, de meeste statushouders zijn bezig met participatie-activiteiten waarbij ze kennismaken met de Nederlandse maatschappij en leren om hierin autonoom te functioneren.

We merken dat het zoeken van vrijwilligersplekken voor deze doelgroep erg moeizaam verloopt. De indruk is ontstaan dat organisaties eerder kiezen om een gesubsidieerde plek vrij te maken als die mogelijkheid er is en daar is bij de statushouders geen sprake van. Daarom zijn er afgelopen jaar twee groepen opgezet waarin deelnemers kennis en vaardigheden opdoen om naar tevredenheid te functioneren in de Assense samenleving. Vervolgens wordt er indien mogelijk naar een vrijwilligersplek gezocht die bij hen past.

De top 3 ZRM hoofddomeinen is voor deze groep heel specifiek: maatschappelijke participatie, sociaal netwerk en tijdsbesteding. De dimensies van Positieve Gezondheid zijn niet geregistreerd tot nu toe. In 2024 volgt er een gesprek tussen gemeente en de medewerkers van Vaart Welzijn om nieuwe afspraken over de registratie te maken.

Jongeren Perspectief Fonds wordt Trajectbegeleiding voor jongeren met schulden

Het Jongeren Perspectief Fonds liep tot 1 januari 2024 en heeft vanaf dan een nieuwe naam: trajectbegeleiding voor jongeren met schulden. Er is dan ruimte voor circa 10 nieuwe trajecten. Hiernaast wordt door het VO-team onderzocht wat er breder ingezet kan worden om het aantal schulden onder jongeren te beperken, of, nog beter, te voorkomen. In 2023 zijn er twee nieuwe aanmeldingen gedaan, deze trajecten lopen nog. Twee trajecten zijn succesvol afgerond het afgelopen jaar. 

Kinderraad

Vanaf 2020 begeleidt Vaart Welzijn de Kinderraad en de kinderburgemeester. Zij verzorgen de communicatie met de scholen, organiseren de vergaderingen, begeleiden de kinderburgemeester bij ceremoniële taken en voeren alle andere taken die nodig zijn om de kinderraad goed te laten functioneren. Dit doen we naar tevredenheid van de gemeente en de Kinderraad en daarom wordt deze begeleiding vanaf januari 2024 verlengd. De kinderen in Assen verdienen een stem en de Kinderraad is daartoe een goed middel gebleken de afgelopen vier jaar.

School als Wijk

School als Wijk wordt ingezet op het Drenthe College. Op jaarbasis krijgen we gemiddeld zo’n 275 tot 300 kleine en grote vragen binnen. Statushouders vormen een meerderheid binnen de groep studenten die gebruik maakt van School als Wijk.

Studenten weten ons te vinden, maar we zoeken ze ook actief op in en rond de school. Een praatje over het weekend of thuis leidt ook weer tot een nieuwe vraag. Veel studenten die eenmaal een vraag hebben gesteld, komen regelmatig terug met een nieuwe vraag. En geregeld blijkt achter een materiële vraag omtrent bijvoorbeeld een OV-kaart een verhaal of vraag te zitten die gaat over mantelzorg, mentale gezondheid, relaties, et cetera. De top 3 van meest voorkomende onderwerpen: financiën, geestelijke gezondheid en huisvesting.

Naast individuele gesprekken heeft School als Wijk in 2023 een aantal collectieve activiteiten uitgevoerd: lessen over geldzaken, weerbaarheidstrainingen en voorstelrondje 1e klassen.

AAN (Asser Activiteiten Naschools)

De activiteiten voor AAN zijn in nauwe samenwerking georganiseerd met (sport)aanbieders, zoals ASA, ICO, DAF en Duurzaamheidscentrum. Om te onderzoek welke activiteiten de basisschoolkinderen graag zouden doen, is een enquête uitgezet. Aan scholen is gevraagd of zij deze willen verspreiden onder de kinderen en er zijn zo’n 500 reacties gekomen. Het aanbod van AAN is op basis hiervan samengesteld. Het AAN-team heeft in een infographic heel mooi samengevat welke activiteiten zij het afgelopen jaar hebben gerealiseerd.

Zoals eerder in deze rapportage aangegeven heeft elke activiteit zijn eigen doel, zoals bijv. bewegen stimuleren of kennismaken met cultuur. Maar daarnaast geldt ook voor de AAN-activiteiten dat de genoemde rode draden in de activiteiten hier terug te zien zijn: de zichtbaarheid van Vaart Welzijn wordt vergroot voor de kinderen en zij leren wijkgenootjes kennen. Ook de signalerende rol is van toepassing; de buurtsportwerkers knopen praatjes aan met kinderen en op die manier kunnen zij al vroeg signalen oppakken. Regelmatig is ook de buurtmaatschappelijk werker aanwezig om ook bekend te raken bij de kinderen en preventief te kunnen handelen. Dit geldt niet alleen voor de kinderen, maar ook voor hun ouders. Een specifiek effect voor de AAN activiteiten is dat er doorverwezen wordt naar clubs en verenigingen en zo nodig een link gelegd wordt met het Jeugdfonds Sport en Cultuur Drenthe.

Bekijk hier de infographic

AAN activiteit leidt tot meer
Al een aantal jaren wordt door de buurtwerker sport het Panna Knockout-toernooi georganiseerd. In eerste instantie organiseerde de buurtwerker dit evenement, maar in de loop van de tijd zijn steeds meer taken overgenomen door vrijwilligers, die haar hierbij ondersteunen. Dit gaat bijvoorbeeld om taken in de organisatie, maar ook als scheidsrechter tijdens het toernooi. De buurtwerker zag de talenten van de jongeren die betrokken zijn en heeft een aantal van hen voorgesteld om het Leadershipprogramma te volgen. Dit is een programma waarin jongeren hun talenten leren kennen en ontwikkelen, waarin zij leren organiseren, presenteren en lesgeven. In december zijn de jongeren gestart met het Leadershipprogramma en in februari 2024 organiseren zij als eindopdracht een evenement voor de jongeren in de wijk.

Daarna gaat de buurtwerker sport samen met de jongeren kijken wat de volgende stap kan zijn. Op deze manier hebben de jongeren de mogelijkheden nieuwe vaardigheden te leren, hun talenten te ontwikkelen en gebruiken en voelen zij zich verantwoordelijk voor de activiteiten voor jongeren in hun wijk. Tegelijkertijd zijn zij elke week in het buurtcentrum en zijn de lijnen met het buurtteam hierdoor kort voor hen. Eventuele problemen worden zo snel gesignaleerd en kunnen preventief opgepakt worden. En dit geldt niet alleen voor de jongeren zelf, ook hun vrienden- en familiekring weet het buurtwerk beter te vinden. In de praktijk gebeurt het regelmatig dat een bekende van een van de deelnemende jongeren met een vraag bij de buurtwerker aanklopt.

Ouderactiviteiten VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)

Er is in 2023 vanuit het overgebleven budget uit 2022 een coördinator VVE aangesteld die zich bezig houdt met regie voeren op onze vormen van thuisondersteuning en collectieven. Hierin worden in toenemende mate samenwerkingen gezocht met verschillende netwerkpartners. Mede daardoor heeft Vaart Welzijn het afgelopen jaar haar rol binnen het domein VVE steviger ingenomen.

We hebben ondervonden dat een groeiende groep een beroep op ons doet. Een toename van de complexiteit van gezinssituaties maakt dat de contactmomenten intensiever zijn en ook een grotere tijdsinvestering vragen van onze medewerkers.

Toeleiding naar een IKC
Wanneer het ouders niet lukt om een kind met een VVE-indicatie in te schrijven bij een peuteropvang waar voorschoolse educatie wordt aangeboden, ondersteunt Vaart Welzijn hierbij. De samenwerking hierin met de GGD loopt goed; de GGD is tevreden over onze bereikbaarheid en begeleiding. Tijdens de toeleiding vindt regelmatig verwijzing naar babyboekenpret of andere ouderactiviteiten plaats. Er hebben 15 VVE-toeleidingen plaatsgevonden en 8 keer is toegeleid met een SMI (Sociaal Medische Indicatie).

Babyboekenpret
Binnen dit programma wordt in het gezin samen met opvoeders en kinderen voorgelezen en wordt ouder- en kindspel gestimuleerd. Hierin worden zowel de ontwikkeling van het kind als de ouderbetrokkenheid gestimuleerd en kennis van ouders hierover vergroot. In 2023 heeft Vaart Welzijn 27 gezinnen ondersteund door middel van het programma boekenpret. Dit betrof grotendeels gezinnen met een niet westerse achtergrond.

Zowel bij de toeleiding als bij Boekenpret onderzoeken we ook de situatie op de verschillende levensdomeinen. Financiën, huiselijke relaties, bredere opvoedingsvraagstukken en een lage Nederlandse taalvaardigheid en geringe kennis van de Nederlands cultuur en maatschappij zijn hierin terugkerende thema’s. We hebben afgelopen jaar de doorverwijzingen naar het buurtteam gestroomlijnd. Opvoeders worden steeds vaker toegeleid naar de verschillende spreekuren van de buurtteams, de sociaal adviseurs of andere zorgpartijen. Op deze manier kunnen we ook problemen op andere domeinen vroeg signaleren en verergering voorkomen en dragen de ouderactiviteiten bij aan preventie.

Andere ouderactiviteiten 
De afgelopen jaren heeft een zoektocht plaatsgevonden naar een passende vorm van collectieve ouderondersteuning. Momenteel zijn er twee draaiende groepen waar ook ouders terugkerend aan deelnemen. Het ouderontbijt met een vaste wisselende groep van 10 opvoeders en de speel en deel met een wisselende groep van 7 opvoeders. Bij het ouderontbijt vinden de ouders het informele karakter heel prettig. We creëren een veilige basis door de prettige omgeving en een gezond ontbijt aan te bieden, waardoor er ook ruimte en motivatie ontstaat bij de ouders om pedagogische onderwerpen aan te snijden. Bij de speel en deel hebben ouders in een onderzoekje aangegeven dat zij m.n. graag activiteiten voor de kinderen georganiseerd zien en dat zij het waarderen dat er specifiek voor hen activiteiten georganiseerd worden. Tijdens de activiteiten proberen we bewustwording van de ouder-kind-interactie te vergroten. Naast deze twee activiteiten verzorgen wij een Boekstart-uur in DNK waar ook een wisselende groep van 6 opvoeders aan deelneemt. Tijdens alle activiteiten is er aandacht voor positief opvoeden en de specifieke vragen van ouders hierover. Door uitwisseling van vragen leren ouders veel van elkaar, zo geven zij ook zelf aan.

Netwerktevredenheidsonderzoek
In 2023 heeft Vaart Welzijn een netwerkpartnertevredenheidsonderzoek uitgevoerd naar de behoefte en mogelijkheden voor ouderactiviteiten. In 2024 gaan we aan de hand van deze uitkomsten in gesprek met netwerkpartners om nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Steeds meer integrale kindcentra benaderen Vaart Welzijn actief, omdat zij ook graag samen willen werken om ouderactiviteiten te organiseren. 

Cultuur in de wijk

Tot april 2023 heeft Vaart Welzijn in opdracht van de gemeente Assen de pilot “Cultuur in de wijk” uitgevoerd. De pilot bestond uit de inzet van cultuurcoaches in twee wijken van Assen: Noorderpark en Peelo. De cultuurcoaches deden onderzoek naar de effectieve inzet van cultuur in de wijk, in de vorm van actieonderzoek. Met de uitvoering van deze pilot hebben de gemeente Assen en Vaart Welzijn onderzocht hoe er verder vorm gegeven kan worden aan de pijlers van het cultuurbeleid: “Met kunst en cultuur meer bereiken” en “Kunst en Cultuur voor iedereen”. Het gaat er in deze pilot om met de meer instrumentele inzet van cultuur bij te dragen aan de doelen van het sociaal beleid in Assen, waarbij het bevorderen van de positieve gezondheid van de inwoners een belangrijk aspect is. Ook het bevorderen van cultuurparticipatie is een doelstelling.

Op basis van de positieve uitkomst van deze pilot is besloten om de inzet van cultuurcoaching voort te zetten en voor geheel Assen in te zetten. De cultuurcoach heeft veel geïnvesteerd in het leggen en onderhouden van contacten. Hij heeft activiteiten georganiseerd, gefaciliteerd en ondersteund, waarbij cultuureducatie en cultuurparticipatie bevorderd worden, cultuur een verbindend middel is, waar inwoners hun talenten ontdekken of kunnen laten zien en die bijdragen aan de positieve gezondheid van de inwoners. In de ontwikkeling hiervan zijn onder andere inwoners, de buurtteams en MBA betrokken. Ook de jongerenwerkers van het VO-team, de gemeente en ondernemers komen in de samenwerking steeds meer in beeld. De cultuurcoach krijgt steeds meer naamsbekendheid. 

Ik heb getwijfeld omdat ik alleen ben en ben lid geworden van de line dancegroep dankzij ‘Peelo Kleurt, je kan je dus ook alleen opgeven voor het dansen. Ik dacht altijd dat je een partner nodig had om te kunnen dansen

De cultuurcoach heeft onder andere de onderstaande initiatieven ondersteund:

Met Cultuur in je hand 
Om het werk van de Cultuurcoach onder de aandacht te brengen in Assen zijn naast een interview in de Asser Courant ook het promofimpje ‘Met Cultuur in je hand’ in samenwerking het Drents Museum en Media in a box gemaakt. Twee bewoners in Assen hebben een rondleiding gekregen in het Drents Museum waarna zij het belang van Kunst en Cultuur voor hen en de rol van de Cultuurcoach onder woorden hebben gebracht.

Peelo Kleurt 
In Peelo heeft de eerste editie Peelo Kleurt, kunst en cultuur plaatsgevonden in ‘t Markehuus. Rond de 500 belangstellenden bezochten dit festival, waar culturele verenigingen in de wijk zich presenteerden. Zo’n 80 inwoners leverden hun bijdrage aan het programma. Het festival is georganiseerd door inwoners in samenwerking met het buurtteam en ondersteund door de cultuurcoach. In 2024 zal er een tweede editie plaatsvinden. 

Project Oost, Kunst en Cultuur
Dit project bestaat uit o.a. verhalen uit de buurt, muziek en oude spelen. Project Oost, kunst en cultuur is opgezet door een inwoner en tevens verhalenverteller, in samenwerking met de buurt(sport)werker van het team Oost en ondersteund door de Cultuurcoach. Op de eerste editie zijn ruim dertig kinderen op afgekomen en (opvallend) de tweede editie waren er tien volwassenen en een vijftal kinderen. In 2024 vindt een evaluatie plaats.

Die ken ik
In juni 2023 raakte de Cultuurcoach in gesprek met de jongerengroep North Art Label. Hier kwamen twee edities van “die ken ik” uit voort. De organisatie en de invulling ligt geheel bij de jongeren, de cultuurcoach legt contacten en adviseert waar nodig. Op de eerste ‘die ken ik’ stond de ontmoeting centraal en was de mogelijkheid geboden voor de jongeren om spelletjes te doen, drie DJ’s zorgden voor de muzikale omlijsting. Op de tweede ‘die ken ik’ droegen 8 rappers, spoken word, urban, drie dj’s en een MC bij aan de avond. De eerste editie waren er 17 jongeren, de tweede keer 35 jongeren.

Straathoekwerk

Het straathoekwerk kenmerkt zich de afgelopen maanden vooral door een hernieuwde samenwerking met partners, vroegsignalering, training en het in kaart brengen van jeugdgroepen.

In september zijn wij gestart met de training Straatcontact. Dit is de start geweest voor de samenwerking met veel partners: politie, handhaving, gemeente (diverse afdelingen), Halt en Vaart welzijn. Het oude JOT (Jongeren overlast tafel) is omgevormd naar een signaleringsoverleg. Trends en ontwikkelingen worden hier besproken en tevens is er samenwerking met betrekking tot personen waar zorg over is. Lijnen zijn kort en hierdoor wordt adequaat en effectief samengewerkt. Tevens weten wij elkaar goed te vinden in verband met jeugdoverlast. De ouders van de kern van de jeugdgroep in Kloosterveen hebben voor oud en nieuw een brief ontvangen van de gemeente Assen, waarin wordt benoemd dat de genoemde jeugdige veel aangetroffen wordt in de openbare ruimte in Kloosterveen en mogelijk in verband wordt gebracht met overlast.

Vanuit het straathoekwerk wordt het contact met de scholen, in nauwe samenwerking met de andere jongerenwerkers binnen het VO-team, uitgebreid en kunnen wij de lijn straat en school steeds meer met elkaar verbinden.

Politie (wijk- en jeugdagent) en handhaving werken nauw met het straathoekwerk samen. Hunted heeft hier een belangrijke rol in gespeeld evenals het voetbaltoernooi in de kerstvakantie. Samen preventief optrekken leidt tot korte lijnen en een vroegtijdige samenwerking.

Hunted Peelo
Doordat we nauw contact hebben gehouden met de wijkagent en de jongeren uit de wijk kwam het volgende idee naar boven. Hunted in Peelo: een kat en muis spel tussen de politie/handhaving en de jeugd uit Assen. Er deden 60 jongeren mee (en 70 jongeren op de wachtlijst).

In de dagen voor Hunted werden we benaderd door meerdere mensen uit Peelo die ook allemaal mee wilden doen. Bijvoorbeeld in de vorm van stempelaar in de wijk zijn deze inwoners ook betrokken.

Op de dag zelf was het een prachtig schouwspel om te zien. Heel Peelo was in rep en roer. Er was allemaal politie in de wijk aanwezig en overal waren jongeren in een wit pak door Peelo aan het rennen. Inwoners van Peelo hielpen de jeugd met ontsnappen door de politie de verkeerde kant op te sturen. Kinderen zaten buiten en keken hun ogen uit. Politie en jeugd liepen na afloop naast elkaar en wisselden ervaringen uit. Niet alleen de relatie tussen de jeugd en politie is verbeterd, dit draagt ook bij aan de betrokkenheid bij en van de wijk.

Vanwege het succes zal Hunted ook in andere wijken georganiseerd worden; als eerste in Kloosterveen.

Bekijk het nieuwsbericht over Hunted Peelo:

https://www.assenstad.nl/assen/12134-asser-jeugd-spelen-hunted-met-politie-en-handhaving

Aanpak energiearmoede

Deze extra opdracht verloopt naar tevredenheid en is dit jaar per september verlengd door de gemeente en omgezet van een pilot naar een vaste aanpak voor de hele stad. Er zijn dit jaar 77 huishoudens ondersteund.

Met de hulp van een buurtwerker kreeg ik overzicht en lukte het om mij bezig te houden met energiebesparing. Dat was mij anders niet gelukt.

Het buurtwerk van Vaart Welzijn is het eerste contact in de aanpak. Zij benaderen inwoners en nemen zo nodig barrières weg. De buurtwerker kan diverse maatregelen aanbieden en blijft vervolgens als regisseur naast de inwoner staan. Indien nodig kan de buurtwerker volledig ontzorgen en doorverwijzen naar andere professionals. Denk aan de medewerker Voorzieningenwijzer, de Sociale Adviseurs, de Klussendienst van Vaart Welzijn of de (jeugd) buurtmaatschappelijk werker.

In november 2023 is in Buurt Informatie Centrum (BIC) in De Lariks het eerste Asser energieloket geopend. Het loket is de eerste van in totaal vijf energieloketten die in Assen haar deuren heeft geopend. Het Asser energieloket is een initiatief van de gemeente Assen waarin wordt samen met Vaart Welzijn en woningcorporatie Actium.

Jos (59) uit Lariks
Jos is bij ons terechtgekomen naar aanleiding van een flyeractie bij hem in de straat. Hij wil graag advies krijgen over energie besparen en eventueel zijn woning verduurzamen. Jos is een alleenstaande man van 59 jaar en werkt 36 uur per week bij een SW-bedrijf. Jos is eenzaam en heeft nauwelijks sociale contacten. Hij heeft een netto-inkomen van € 2.053,94 per maand. Hierdoor kwam hij niet in aanmerking voor de energietoeslag en ook niet voor de Drentse isolatiesubsidie. Ondanks zijn inkomen leeft hij van € 20,- in de week, veel te weinig dus voor boodschappen. In het verleden is Jos opgelicht voor een bedrag van € 35.000,-. Vervolgens heeft hij geld geleend van vrienden en die schuld betaalt hij nu maandelijks af.

Naast bespaartips en advies over verduurzaming, konden we ook het volgende voor Jos betekenen:

  • Inzetten van de VoorzieningenWijzer 
  • Uitzoeken of Jos recht heeft op het gemeentelijk noodfonds (dat liep tot het voorjaar 2023)
  • Wekelijkse voedselbon van de Albert Heijn ter waarde van 17,50 (via Vaart Welzijn)
  • Gebruik laten maken van de voedselbank (eerst praten over schaamte)
  • Activiteiten zoeken om aan deel te nemen om het sociaal netwerk uit te breiden (via Vaart Welzijn)
  • Klussendienst Vaart Welzijn inzetten voor achterstallig onderhoud van zijn huis, tuin en het plaatsen van bespaarmiddelen

Join Us

Join us is een landelijke methodiek om (eenzame) jongeren op sociaal en mentaal vlak te laten groeien, waardoor zij nieuwe vriendschappen kunnen aangaan en behouden. Vaart Welzijn is in 2023 met twee Join Us groepen gestart. Een groep voor jongeren van 14 tot en met 18 jaar en een voor jongeren van 18 tot en met 25 jaar. In totaal zijn er in 2023 24 deelnemers geweest. De oudste groep heeft het maximaal aantal deelnemers bereikt en heeft een aantal jongeren die ook graag deel willen nemen zich al aangemeld. In de jongere groep is nog ruimte. Beide groepen functioneren heel goed als groep en “je ziet de deelnemers groeien” geeft een van de begeleiders aan. Vijf jongeren zijn inmiddels weer uitgestroomd, omdat zij zichzelf weer redden. Deze jongeren hebben meer vriendschappen opgebouwd en staan positiever en sterker in hun schoenen.In de Impactmeter Join us is meer informatie te vinden over de impact in Assen en landelijk.

Bekijk hier de impact monitor

"Wat voelde ik mij welkom de eerste keer."
"Het was echt leuker dan de vorige keer, voelde me al meer onderdeel van de groep."
"We hebben gesproken over zaken die er toe doen."

Het Oriëntatie- en Schakeltraject

Het Oriëntatie- en Schakeltraject traject wordt, net als School als Wijk, gefinancierd vanuit regionale VSV middelen (Voortijdig School Verlaten). Het traject is bedoeld om jongeren die uitgevallen zijn bij het onderwijs terug te leiden naar school of werk. Hierbij wordt samengewerkt tussen WPDA, het Drenthe College en Vaart Welzijn. Vaart Welzijn verzorgt voor de deelnemers de jongerencoaching. De jongerencoach richt zich op de factoren die een mogelijke belemmering vormen voor een succesvolle terugkeer in het onderwijs of op de arbeidsmarkt. Daarbij draait het om vraagstukken op het vlak van het welzijn van de jongere, veelal hebben de ondersteuningsvragen te maken met mentale gezondheid en financiën. Factoren op het gebied van schoolse of werknemersvaardigheden hebben de aandacht van de andere betrokken partijen. De jongerencoach is gedurende meerder dagdelen aanwezig op de locatie van het Oriëntatie- en Schakeltraject en verzorgt daar collectieve activiteiten, waaraan zo’n 3 tot 8 jongeren per keer meedoen. Ook ondersteunt de jongerencoach deze jongeren individueel en is er het afgelopen jaar een jongeren intensief begeleid tijdens een individueel traject. 

Taalhuis

Vaart Welzijn maakt onderdeel uit van de Kerngroep Aanpak Laaggeletterdheid. De Kerngroep heeft een eigen jaarverslag opgesteld, deze is reeds in bezit van de gemeente Assen. Daarnaast is de medewerker die deelneemt aan de kerngroep aanjager van het onderwerp binnen Vaart Welzijn; zij vergroot het bewustzijn van collega’s van Vaart Welzijn en stimuleert doorverwijzingen naar het Taalhuis.

Versie:
v6.2.26

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report