Opbrengst per taakgebied

Samenwerking Stichting Sociale Teams Borger-Odoorn

Zowel op strategisch als op uitvoerend niveau is verder invulling gegeven aan de samenwerking met Stichting Sociale Teams Borger-Odoorn (hierna genoemd als Sociaal Team). Deze samenwerking is terug te zien in alle taakgebieden. Er is een verbindingsofficier aangesteld die de verwijzingen van en naar het Sociaal Team stroomlijnt. De professionals in de beide teams weten elkaar hierdoor steeds beter te vinden. Ze zoeken elkaar makkelijker op om een aanname te checken, een vraag te stellen of met elkaar mee te denken. Dit voorkomt veel misverstanden en ruis. Ook de route die klanten afleggen wordt daarmee soepeler, beide teams (Sociaal Team en Andes) hebben gezamenlijk plannen gemaakt om de samenwerking verder te optimaliseren. Deze plannen richten zich op verbeteringen in het strategisch overleg; verandering van cultuur; en het laaghangend fruit. In 2022 komt hierop een vervolg.

Opbouwwerk

Met het opbouwwerk beogen we het versterken, stimuleren en faciliteren van bewonersparticipatie, basisvoorzieningen en vrijwilligersorganisaties in wijken en dorpen, in nauwe samenwerking met organisaties en ketenpartners. Door initiatieven van inwoners te ondersteunen en deze met elkaar en met organisaties te verbinden werken we aan het creëren van een sterke sociale infrastructuur in wijken en dorpen in Borger­Odoorn.

Sociale infrastructuur

In de afgelopen jaren is er geïnvesteerd in de contacten met netwerkpartners en sleutelfiguren in de wijken en dorpen. Deze investering heeft zich uitbetaald in korte lijnen, waardoor we ook in de lockdown-periodes, toch de juiste mensen konden bereiken. Netwerkpartners als de gebiedscoördinatoren en woningbouwvereniging zijn ook meer outreachend gaan werken. We konden zo samen optrekken.

Intern zijn de lijnen tussen het opbouwwerk en andere taakgebieden korter. Dit uit zich in snel schakelen en verbindingen leggen tussen wensen van bepaalde groepen inwoners (bijvoorbeeld jongeren) en wat er in de wijken al gebeurt.

Het opbouwwerk heeft verschillende netwerkoverleggen gefaciliteerd en georganiseerd. Zoals bijvoorbeeld in Nieuw Buinen waar we het Dorpsteam Nieuw-Buinen faciliteren. Dit netwerk is ontstaan vanuit het Dorpsontwikkelingsplan van 2010, bestaat uit Dorpsbelangen, Lefier, de gemeente en Andes en bespreekt de maatschappelijke ontwikkelingen in Nieuw-Buinen zodat waar nodig gezamenlijk actie kan worden ondernomen. Een ander voorbeeld zijn de overleggen met dorpsbelangenorganisaties die in coronatijd online plaatsvonden. Welke maatschappelijke vraagstukken lokaal spelen wordt onderzocht door contacten in de wijken, maar ook door middel van gesprekken met inwoners op straat.

Ook zijn we betrokken geweest bij verschillende online themabijeenkomsten die door de gemeente werden georganiseerd voor de dorpsbelangenorganisaties rondom de thema’s wonen, de nieuwe Omgevingswet en inwonerparticipatie. We hebben meegedacht en opgehaalde informatie uit landelijke, regionale en dorpsontwikkelingen ingebracht.

In 2e Exloërmond ondersteunt het opbouwwerk de werkgroep ‘Samen Kom Je Verder’. Deze groep, bestaande uit verschillende inwoners uit het dorp, heeft in 2021 onderzoek gedaan naar wat er leeft in het dorp. In de zomer heeft de groep voor de jongeren uit het dorp een pizza-avond georganiseerd waarbij de jeugd gevraagd is naar hun mening over leefbaarheidsvraagstukken. In het najaar van 2021 organiseerde de werkgroep, met ondersteuning van de Brede Overleggroep Kleinde dorpen in Drenthe (BOKD) en Andes, een dorpsbelevingsonderzoek. Met de opgehaalde informatie wordt in 2022 een plan gemaakt met actiepunten waarmee inwoners en organisaties aan de slag kunnen.

In de zomer heeft de gemeente Andes gevraagd extra inzet te plegen om het bestuur van het dorpshuis in Nieuw-Buinen te ondersteunen bij het vinden van nieuwe bestuursleden en het ondersteunen van het bestuur naar zelfstandigheid in de maanden die daarop volgden. Dit loopt door in 2022.

Ondersteuning inwonersinitiatieven

Speeltuin Irenestraat
In 2020 werd het proces om te komen tot een nieuwe speeltuin in de Irenestraat te Borger opnieuw gestart. Met inwoners is er in 2021 gewerkt om te komen tot een nieuwe speeltuinvereniging. De groep inwoners heeft vervolgens, met ondersteuning vanuit het opbouwwerk, met succes fondsen aangevraagd en de vereniging officieel opgericht. In het najaar is de speeltuin gerealiseerd en in gebruik genomen. De officiële opening vindt in de eerste helft van 2022 plaats.

Speeltuin Kampakkers
Het bestuur van de speeltuin aan de Kampakkers in Borger heeft aangegeven te willen stoppen. Na een oproep zijn begin november nieuwe inwoners opgestaan om het bestuur in te vullen. Het opbouwwerk biedt hierbij ondersteuning

Proatbankies

Ook in 2021 hebben we ingezet op de aanbevelingen uit het rapport ‘Van eenzaamheid naar verbondenheid’. Zo sluiten we aan bij de initiatieven van inwoners in bijvoorbeeld het opbouwwerk en in het jongerenwerk, er is ingezet op bekendheid van alle activiteiten in de buurten en we zijn er ook in lockdowns op uit geweest om met inwoners in contact te blijven. Het project Proatbankies kreeg met het openen van het Proatbankie in Nieuw-Buinen een tweede locatie. Bij de MFA Noorderbreedte is een prachtig beschilderde picknickbank geplaatst waar inwoners terecht kunnen voor een praatje. In 2022 wordt dit project afgerond met het plaatsen van de laatste bankjes in Borger en Drouwenermond.

Proatbankie in Nieuw-Buinen

Dorpsbudgetten

Sinds 2020 werken de dorpsbelangen met dorpsbudgetten. We zijn betrokken bij de implementatie van de dorpsbudgetten en we ondersteunen dorpsbelangenorganisaties bij het implementeren en gebruiken hiervan. Ook wijzen we inwoners op de mogelijkheden van inzet van deze budgetten.

Ondersteuning vrouwengroep Nieuw-Buinen

Voor zover het mogelijk was heeft de vrouwengroep in Nieuw-Buinen haar activiteiten kunnen voortzetten. De groep draait zelfstandig op vrijwilligers en wordt vraaggericht ondersteund vanuit Andes.

Jongerenwerk

Veilig opvoedklimaat en kansen om mee te doen

Sinds de focus meer ligt op uitvoerend jongerenwerk, zien we het belang van een positieve insteek in het eerste contact met jongeren steeds meer. Als we in moeilijke situaties, zoals bij overlast, ingang willen hebben, kan dat nauwelijks zonder die positieve basis.

In 2021 hebben we veel ingezet op de relaties met de jongeren in onze gemeente. We hebben inmiddels een groot netwerk van jongeren opgebouwd en ook het netwerk van professionele partners is geïntensiveerd en verduurzaamd. We werken onder andere veel samen met politie, onderwijs, combicoaches en cultuurcoaches, Level-up, Impacter, Verslavingszorg Noord Nederland.

We nodigen deze partners uit bij activiteiten, zodat ze de jongeren in hun belevingswereld kunnen zien en helpen zo de drempel te verlagen tot positieve en opbouwende relaties. Andersom benaderen de partners ons ook actief. We gaan gezamenlijk op onderzoek uit in de wijken, zodat we adequaat kunnen samenwerken als er actie nodig is en begrijpen wat er speelt.

Op het Esdal College maken we samen met Level up, VNN, de combicoach en de cultuurcoach, Impacter en politie kennis met de leerlingen. We noemen dit ‘ff bijkletsen’. Op een laagdrempelige, maar outreachende manier komen we met elkaar in contact. Vanuit deze ontmoeting zien we gezamenlijk wat er leeft onder jongeren en ervaren jongeren de professionals als medestanders. Met de partners hebben we concrete afspraken gemaakt over deze werkwijze. Als jongerenwerkers houden we regie op de afspraken, zodat de werkwijze geborgd is voor de toekomst.

We onderhouden contacten met de jeugdsozen in onze gemeente. Door corona zijn er minder contacten geweest. Naar aanleiding van burendag zijn we wel in contact gekomen met de soos in 1e Exloërmond. We willen in 2022 hier extra op inzetten.

We zien veel jongeren vertrekken naar een middelbare school in een andere gemeente, waardoor we die jongeren minder gemakkelijk bereiken. We denken daarom dat het nodig is om te gaan investeren op contacten met jongeren in de groepen 7 en 8. In 2021 hebben we hier al een begin mee gemaakt door bijvoorbeeld aan te sluiten bij de sportdagen met de combicoaches. Op deze manier hebben we al heel wat leerlingen leren kennen en de leerlingen ons.

Op pad met de wijkagent

Jongerenwerk gaat regelmatig met de wijkagent op pad. Tijdens een ronde kwamen we een groepje jeugd tegen en stopten we met de politiewagen bij hen. Hier schrokken de jongeren in eerste instantie van. Vervolgens is er een leuk en laagdrempelig contact geweest tussen jeugd en wijkagent en mochten ze zien wat er allemaal in de politiewagen zat en een aantal dingen uitproberen. Achteraf zeiden ze dat toen ze zagen dat de jongerenwerker bij de wijkagent in de auto zat, ze wisten dat het goed was.

Activiteiten in verband met Corona

Vanuit ‘Jeugd aan zet’ hebben we gelden ontvangen voor activiteiten. Deze budgetten hebben we voornamelijk ingezet om de initiatieven die er al waren in de dorpen te bekrachtigen. Zo hebben we bijvoorbeeld licenties gekocht van online moordspellen. Activiteiten die ze hebben georganiseerd zijn een online fotowedstrijd, langlaufen bij Countrygolf Ees en een pubquizz. Van budget dat over was hebben we samen met de combicoaches, VNN en Impacter in de meivakantie activiteiten georganiseerd zoals Jachtseizoen. Door deze activiteiten heeft onze samenwerking met de combicoaches een boost gekregen.

We hebben jongeren gefaciliteerd in het organiseren van activiteiten door een pizza-avond te organiseren. tijdens deze avond konden ze plannen maken. Doordat jongeren elkaar meenamen en uitnodigden is het bereik van het jongeren netwerk erg gegroeid. Voor de zomerprogrammering hebben we de vragenlijst die CMO STAMM heeft rondgestuurd verspreid via ons sociale media netwerk. De respons was enorm. Borger-Odoorn stond landelijk op de derde plek.

"Dankzij de extra gelden voor activiteiten konden we veel nieuwe ontmoetingen arrangeren. Deze laagdrempelige contacten waren een waardevolle impuls voor het positieve eerste contact met de jongeren in onze gemeente."

Ondersteuning Jongerenraad

Om de stem van jongeren in de gemeente te laten horen komt de jongerenraad een aantal keren per jaar bij elkaar. Het jongerenwerk en een ambtenaar ondersteunen deze raad. In de raad zijn jongeren vanuit verschillende dorpen vertegenwoordigd. De jongeren hebben met behulp van de professionals een reglement opgesteld. Dit geeft structuur aan de raad en maakt de raad overdraagbaar aan nieuwe leden. Er worden thema’s besproken die vanuit de gemeenteraad worden ingebracht en er wordt gekeken naar hoe er meer bekendheid kan komen voor de jongerenraad, zodat er meer jongeren aan kunnen sluiten.

De jongerenraad heeft zich in 2021 onder andere bezig gehouden met:

• voorlichting op het Esdal College
  • een teamuitje bij 25 Graden Noord
  • Aandacht voor de verkiezingen en aanwezig zijn in de stemlokalen
  • Actief op sociale media om de stem van andere jongeren in de gemeente te betrekken bij onderwerpen

Taboes doorbreken

We merken dat jongeren lastiger te bereiken zijn op straat. Veel jongeren spenderen hun tijd online en vergaren daar informatie die hun ontwikkeling beïnvloedt. We vinden het belangrijk dat er ook andere informatie tot ze komt. Er zijn onder jongeren taboes, die we willen helpen doorbreken. Door middel van een podcast serie zijn we jongeren informatie gaan geven op een laagdrempelige manier. Jongeren werken er zelf ook aan mee door openheid te geven over hun eigen situatie. Dit maakt het voor andere jongeren aantrekkelijk om naar te luisteren. Er zijn totaal zes afleveringen, die te vinden zijn op verschillende podcastkanalen.

Beluister de podcast

Schuldhulpverlening

In 2021 zijn budgetcoaches ingezet om inwoners te helpen bij het hanteren van hun financiële uitdagingen. Het gaat daarbij niet alleen om het oplossen of hanteerbaar maken van schulden, maar ook om het meer financieel zelfredzaam maken van mensen. Allerhande vragen van inwoners doen zich hierbij voor. De budgetcoaches trainen en ondersteunen ook de Vrijwillige Budgetmaatjes, die inwoners helpen.

Individuele ondersteuning

Ondersteuning bij financiële uitdagingen

58 inwoners

waarvan 39 nieuwe aanmeldingen in 2021

In 2021 zijn in totaal 58 inwoners ondersteund bij hun financiële vraagstukken, waarvan 39 zijn aangemeld in 2021. In vergelijking met het voorgaande jaar is dit een toename. We signaleren ook een toename van de complexiteit, waardoor de trajecten intensiever zijn en meer tijd en aandacht vragen. een voorbeeld is de toename van het aantal klanten met niet aangeboren hersenletsel.

51 inwoners zijn ondersteund door de vrijwillige budgetmaatjes. In diverse bibliotheken zijn ook weer budgetmaatjes actief geweest om inwoners te helpen bij het doen van hun aangifte Inkomstenbelasting.

Naar aanleiding van de Toeslagenaffaire is in de gemeente Borger-Odoorn een meldpunt opgestart waar gedupeerden van de kindertoeslagenaffaire zich konden melden. Vanuit dit steunpunt zijn inwoners geholpen bij hun financiële vraagstukken.

Preventie

VoorzieningenWijzer

48 huishoudens

geholpen inzicht te krijgen op welke kosten bespaard kan worden

Andes biedt, samen met de woningcorporaties Woonservice en Lefier, Stichting Sociale Teams Borger Odoorn en de gemeente Borger-Odoorn de VoorzieningenWijzer aan. De VoorzieningenWijzer helpt inwoners om inzicht te krijgen op welke kosten bespaard kan worden. In 2021 is een infographic gemaakt die de beschikbare voorzieningen weergeeft.

Daarnaast is ingezet op de preventie van schuldenproblematiek in samenwerking met de Sociale Teams, Gemeentelijke Kredietbank in de vorm van het Samen Doen team. Vanuit dit team neemt iemand contact op met inwoners zodra duidelijk wordt dat er sprake is van betalingsachterstanden bij huur, energie of zorgverzekering. Vervolgens wordt een oplossing gezocht om oplopende schulden te voorkomen.

In het jongerenwerk wordt ook ingezet op preventie van schulden. Gezamenlijk zijn medewerkers getraind voor de  Schuldenescape, die we vanaf 2022 willen inzetten als middel om schuldenproblematiek onder jongeren bespreekbaar te maken.

Mantelzorgondersteuning

Informatie, advies en ondersteuning mantelzorgers

Vanuit onze taak willen we mantelzorgers zo goed mogelijk ondersteunen. Deze mensen zijn niet zelden overbelast en zich soms ook niet bewust van het feit dat ze mantelzorger zijn. In hun optiek is het gewoon logisch om voor een naaste te zorgen. Mantelzorgers weten op verschillende manieren de weg naar Andes te vinden en worden ook doorgeleid vanuit het sociaal team.

Een mantelzorger kan niet 'even vrij nemen'. Daarom zetten we vanuit Andes VTH in. Vrijwillige thuishulp, waarbij de mantelzorger toch even een moment voor zichzelf heeft of letterlijk wordt ondersteund in alle taken die er liggen.

Daarnaast is er samen met Impuls uit Aa en Hunze een roulerend mantelzorgcafé. Tijdens deze ontmoetingen elke 6 weken kunnen elkaar ontmoeten, even stoom afblazen en lief en leed delen. Het kunnen praten over hun situatie met mensen die in een soortgelijke positie verkeren geeft ruimte. Veel vragen die bij ons terechtkomen gaan over hoe ze geregistreerd kunnen worden om aanspraak te kunnen maken op middelen die ze nodig hebben en bijvoorbeeld de mantelzorgwaardering.

Als inwoners behoefte hebben aan steunende contacten die iets kunnen doen om de situatie draaglijk te houden zoeken we een vrijwilliger als VTH. Soms kunnen we via het VIP! mensen vinden, maar vaker vinden we vrijwilligers door ons eigen lokale netwerk in te schakelen.

Onder mantelzorgers en vrijwilligers speelde angst om om elkaar te besmetten. De toeleiding van mantelzorgers naar de juiste ondersteuning verliep daardoor anders. De bezoekersaantallen in de mantelzorgcafés lijken inmiddels weer te stijgen. De doelgroep wordt jonger. We zien steeds meer 50+ers in de cafés. Gelukkig merken we dat er ook weer voldoende vrijwilligers te vinden zijn.

Vrijwillige thuishulp (VTH)

Inzet

26 vrijwilligers

VHT

34 aanvragen

VHT

28 koppelgesprekken

VTH

9 nieuwe vrijwilligers

Jonge mantelzorgers

Voor de jonge mantelzorgers hebben de mantelzorgcoördinator en de jongerenwerkers samengewerkt. Het is ons opgevallen dat jongeren door de coronapandemie minder behoefte hadden aan activiteiten. We vermoeden dat het risico op besmettingen in verband met de thuissituatie hierin een rol speelt.

We vonden het belangrijk om wel met de jongeren in contact te blijven om zo te kunnen inspelen op de wensen en behoeften. De jaarlijkse waardering hebben we daarom langs de deuren gebracht.

Er zijn verschillende overleggen geweest met de gemeente AA en Hunze over de aanpak voor het ondersteunen van de jonge mantelzorgers. Ons doel is om een pakket aan te bieden, waarin overzichtelijk informatie staat beschreven over waar zij terecht kunnen voor passende hulp en ondersteuning.

Facebookpost over mantelzorgwaardering

Vrijwilligersondersteuning

Vrijwilligers vormen de rode draad in de dienstverlening van Andes. In samenwerking met het VIP! (Vrijwilligers Informatie Punt) worden er binnen vrijwel elk taakgebied vrijwilligers geworven, getraind en gecoördineerd. Deze vrijwilligers zijn niet alleen van essentieel belang voor de dienstverlening van Andes, maar ook voor de dienstverlening van vele organisaties en bewonersinitiatieven in Borger-­Odoorn.

Vanuit het VIP! voorzien we deze organisaties van informatie en advies en bieden we begeleiding bij het inzetten van vrijwilligers. Daarnaast probeert het VIP! zoveel mogelijk inwoners te werven voor vrijwilligerswerk en worden deze vrijwilligers van de benodigde training voorzien. Zo bieden we inwoners een vorm van participatie en zingeving, en zorgen we ervoor dat inwoners een gezamenlijke bijdrage kunnen leveren aan de samenleving van Borger-­Odoorn.

Aantallen

Aanbod vrijwilligerswerk

31 nieuwe vacatures

Actieve bemiddeling

18 matches

buiten de website van het VIP! om

Passieve bemiddeling

23 matches

via de website van het VIP!

Bereidwilligheid

19 nieuw ingeschreven inwoners

Ondersteuning organisaties

35 informatie en adviesvragen

Nieuw aanbod

16 organisaties

Ontwikkelingen Vrijwilligerswerk

Door de voortdurende coronapandemie zien wij een terugloop in activiteit rondom vrijwilligerswerk, websitebezoek, info en advies. Vrijwilligers hebben rust ervaren en pakken minder vrijwillige taken weer op, nu het weer kan. Er is ook een groep vrijwilligers die hun oude werkzaamheden weer op wil pakken, vol energie. Door de terugloop van vrijwilligers staan organisaties en verenigingen voor de uitdaging de tekorten aan te vullen.

Op allerlei manieren hebben we ons ingezet om vrijwillige inzet integraal te ondersteunen en mogelijk te maken. Enkele andere voorbeelden:

• In verband met de overgang naar een nieuwe website zijn voorbereidingen getroffen om te borgen dat de website past bij hoe het VIP! in Borger-Odoorn is georganiseerd. Waar dit mogelijk was hebben we actief organisaties benaderd om informatie te verstrekken over de dienstverlening van het VIP!
  • Samen met het opbouwwerk hebben we het bestuur van het dorpshuis Nieuw-Buinen ondersteund. Sportverenigingen hebben collectieve workshops gevolgd vanuit het sport- en gezondheidsakkoord.
  • We hebben uitvoering gegeven aan het convenant Samen Dementie Vriendelijk in de vorm van een ouderenoverleg waar we in participeren en het verzorgen van trainingen met betrekking tot herkennen van signalen en bewustwording.
  • In 2020 is er een ‘Klussendienst’ voor minima opgezet die in 2021 meer vorm heeft gekregen. Zo is er een netwerk van verwijzers opgebouwd: aanvragen voor de klussendienst komen bijvoorbeeld binnen via het Sociaal Team, Cosis en de Casemanager Dementie. De zichtbaarheid is vergroot door folders te verspreiden en neer te leggen op openbare locaties.

Waardering vrijwilligers

Waardering 2020

4398 aanvragen

door 159 organisaties

Vrijwilligerswaardering over het jaar 2020 (en 2019) is uitgereikt aan vrijwilligers om waardering te tonen voor hun inzet en om erkenning te geven aan de maatschappelijke waarde van deze inzet. De waardering bestaat uit waarderingsbonnen die besteedbaar zijn in diverse horecagelegenheden in Borger-­Odoorn. De waarderingen over de jaren 2019 en 2020 hebben geen doorgang gevonden in het voorjaar i.v.m. de coronapandemie. Over het jaar 2020 werden er door 159 organisaties 4398 bonnen aangevraagd.

Samen met de gemeente is er gezocht naar een alternatief aanbod. In het najaar van 2021 zijn de bonnen over 2019 en 2020 alsnog uitgegeven. De bonnen hebben een vaste waarde van 10 euro gekregen, vrij te besteden bij de horeca. De waarde van de bon wordt volledig uitgekeerd aan de horeca, zodat zij over deze jaren zelf geen inleg hoeven te doen. Zoals voorgaande jaren wel het geval was. De waardering is door zowel de horeca als door de vrijwilligers als zeer positief ervaren. Over de invulling van de waardering in 2021 wordt een onderzoek gestart.

Taalhuis

Om de laaggeletterdheid in de gemeente aan te pakken en om de basisvaardigheden van de inwoners te vergroten coördineert Andes het Taalhuis. Van daaruit worden trainingen en workshops georganiseerd en wordt geïnvesteerd in bewustwording van signalen van laaggeletterdheid.

Aantallen

Bereik

58 deelnemers

Taalverhogingsklas

19 deelnemers

Taalmaatje

14 deelnemers

Digitale vaardigheden

25 deelnemers

Het jaar 2021 heeft veelal in het teken gestaan van aanpassen en flexibel zijn. Gezien de coronamaatregelen die geregeld aangescherpt of afgezwakt werden, moesten we continu met elkaar schakelen en kijken naar de mogelijkheden. We begonnen het jaar met een lockdown, wat betekende dat de bibliotheken dicht waren. Er kon geen fysieke ondersteuning geboden worden. Daarom zijn we gestart met digitale ondersteuning aan te bieden. Elke week kwamen enkele vrijwilligers online met een groepje deelnemers om de Nederlandse taal te onderhouden.

In de tweede week van september heeft de week van Lezen & Schrijven plaatsgevonden. In de week zijn verschillende activiteiten georganiseerd door de werkgroep van het Taalhuis. Er is een interview bij radio Borger-Odoorn gegeven over het thema laaggeletterdheid en het Taalhuis. Daarnaast is er een taalwandeling opgezet voor alle inwoners uit de gemeente Borger-Odoorn. Om de verbinding tussen de vrijwilligers en hun deelnemers te bevorderen, hadden zij de gelegenheid om een kopje koffie te drinken bij een horecagelegenheid in de gemeente. De kosten hiervan kon bij ons gedeclareerd worden.

Werven en ondersteunen van vrijwilligers

Uit zorg voor besmettingen hebben sommige vrijwilligers bij het Taalhuis een stapje terug gedaan. De vrijwilligers hebben door middel van een online alternatief toerusting ontvangen. Twee van de drie groepen konden daardoor wel doorgaan ondanks de maatregelen.

Taalmaatjes

Binnen het Taalhuis bieden we taalondersteuning doormiddel van Taalmaatjes. Taalmaatjes ondersteunen en begeleiden inwoners met het verbeteren van lezen, luisteren, schrijven of spreken van de Nederlandse taal. Alle taalmaatjes die binnen het Taalhuis actief zijn hebben een basistraining gevolgd. De training op verschillende manieren aangeboden: online, in kleine groepjes of 1-op-1. Gelukkig konden we in september weer een fysieke vrijwilligersbijeenkomst organiseren. Waarbij de basistraining weer is opgefrist en bijgespijkerd.

Signaleren laaggeletterdheid

NT2 deelnemers weten ons te vinden voor taallessen, maar de doelgroep NT1 is lastig mee in contact te komen. De doelgroep heeft vaak zelf een leefstijl ontwikkeld waarmee men zich redt. Inwoners hebben daarom zelf niet altijd een vraag. We merken dat deze inwoners voornamelijk via derden bij ons terecht komen. We willen ons daarom richten op de professionals in organisaties en bedrijven die deze inwoners tegen komen, zodat ze alert worden op signalen.

Kwaliteit en certificering

In 2021 zijn wij druk bezig geweest met de certificering van het Taalhuis. In april 2022 worden we ge-audit. Voorafgaand aan de audit moest er een zelfevaluatie gemaakt worden. De zelfevaluatie is opgebouwd uit zeven normen; beleid & financiën, middelen, samenwerking, mensen, producten & diensten, resultaat & maatschappelijk effect en handelen conform wetgeving. De zelfevaluatie heeft er voor gezorgd dat wij kritisch met elkaar moesten kijken naar het Taalhuis en onze dienstverlening. Het heeft ons inzichten gegeven waar we elkaar op kunnen versterken en waar onze krachten liggen.

Doordat we in 2021 met elkaar hebben geïnvesteerd op de samenwerking zijn er plannen ontstaan. Deze plannen willen we in 2022 tot uitvoering brengen. Bijvoorbeeld, in het voorjaar van 2022 wordt er een pilot gestart digitale vaardigheden voor NT2’ers. Deze cursus wordt gegeven door een vrijwilliger van de bibliotheek en een taalmaatje. Dit is ontstaan vanuit de samenwerking met Sociaal team, Bibliotheek en de Taalhuiscoördinator.

Kwetsbare doelgroepen

Ruilgoederenbanken

De ruilgoederenbanken voorzien in middelen voor minima zoals kleding en huisraad, maar ook in een plek om mee te doen voor bijvoorbeeld vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Beide voorzieningen hebben in het afgelopen jaar behoorlijk onder druk gestaan. De openingstijden moesten herhaaldelijk aangepast worden aan de op dat moment geldende maatregelen. Daardoor was er een verminderde aanloop van inwoners en een terugloop van vrijwilligers. Het wegvallen van het leerwerktraject voor de voorman maakt dat de rol ‘voorman’ nu op basis van vrijwillige inzet wordt vormgegeven. De complexe taken die bij deze rol horen kunnen niet altijd van de vrijwilligers worden gevraagd. Dat betekent ook andere inzet vanuit de coördinatie.

In het afgelopen jaar is vooral geïnvesteerd in het opvangen, begeleiden van de vrijwilligers in het anticiperen op al deze ontwikkelingen. Bovendien is de administratie en de voorraden van beide banken opgeschoond. Er zijn nieuwe vrijwilligers en voormannen geworven. Ook zijn de verbindingen met het Buurtbedrijf, Andes en Stichting Sociale Teams Borger-Odoorn verstevigd.

Win-Win

In samenwerking met Cosis De Huneborg, buurtbedrijf Borger-Odoorn en welzijnsorganisatie Andes is de Moestuin in Borger ontstaan. In 2021 is er door zes enthousiaste vrijwilligers biologisch verbouwd voor de Voedselbank Zuid-Oost Drenthe, afdeling Borger-Odoorn. Daarnaast werd er opbrengst van de tuin gedoneerd aan Hunebedcity in Borger. Verse groente voor de klanten van de voedselbank én een fijne daginvulling voor de deelnemers van de moestuin!

Bekijk de vlog die gemaakt is over de moestuin.

Knipservice

Een kapster uit de gemeente biedt knipservice tegen gereduceerd tarief aan minima in Borger­-Odoorn. Een mooi voorbeeld van het naoberschap in Borger­-Odoorn wat laat zien dat de inwoners naar elkaar omkijken. Andes heeft dan ook volop ondersteuning geboden aan dit initiatief en de ruilgoederenbanken ter beschikking gesteld als kniplocatie. Door de coronamaatregelen is de knipservice ook in 2021 in de wacht gezet.

Weerbaarheid

Rots en Water

3 trainingen

In 2021 hebben er drie Rots en Water trainingen plaatsgevonden op open inschrijving voor kinderen uit groep 7 en 8. Eén training in het voorjaar en twee in het najaar. Deze trainingen zijn gegeven door ervaren Rots en Water trainers van Andes.