Zelfevaluatie en deskundigheidsbevordering

In de Governancecode Sociaal Werk Nederland en de statuten en reglementen van Stichting Tintengroep is opgenomen dat de RvT zijn eigen functioneren periodiek evalueert. In het voorjaar van 2022 vond de zelfevaluatie van de RvT plaats. In het kader van de zelfevaluatie hebben de leden van de raad en de bestuurder op individuele basis de vragenlijst van Governance Support ingevuld. De uitkomsten daarvan zijn vervolgens besproken, waarna ook vooruit is gekeken naar de koers die de Tintengroep wil gaan varen en welke thema’s een belangrijke rol gaan spelen.

In februari heeft een themabijeenkomst plaatsgevonden waarin de raad heeft gereflecteerd op zijn rol als werkgever in samenhang met de besturingsfilosofie. Aan de hand van de besturingsfilosofie is gesproken over vragen als hoe toezicht te houden op de benadering en aanpak van de complexe en gecompliceerde problemen waarmee Tintengroep te maken heeft en hoe om te gaan met risico’s.

In oktober vond een tweede themabijeenkomst plaats. Voor deze bijeenkomst waren er drie onderwerpen geagendeerd: de besturingsfilosofie en, in het verlengde daarvan, de functieprofielen van bestuurder en directeuren die samen met de HR-Businesspartner zijn besproken en tot slot de werkgeversrol van de RvT.

De raad heeft in juni deelgenomen aan het congres Sociaal Werk en Armoedebeleid. Tijdens dit congres werden er plenaire lezingen gegeven en workshops. Daarnaast is in april op diverse thema’s  ingegaan tijdens werkbezoeken aan Sociaal Werk Oldambt (Winschoten), Mensenwerk Hogeland (Bedum), en deBasis in Veendam. Achtereenvolgens kwamen hier de onderwerpen -10+5 (normaliseren in plaats van medicaliseren), aardbevingsproblematiek en netwerksamenwerkingen aan de orde. Daarnaast is in oktober tijdens een bijeenkomst met de managers en directeuren in het Veenmuseum een presentatie over Peuterwerk gegeven. De voorzitter van de Auditcommissie volgde in 2022 de opleiding Boardroom Dynamics. De voorzitter van de RvT heeft diverse commissarisbijeenkomsten, georganiseerd door EY, Grant Thornton en KPMG bijgewoond, evenals een bijeenkomst van SER topvrouwen en het jaarlijkse Annual Forum 2022, georganiseerd door Hemingway Professional Governance. Voorts heeft zij deelgenomen aan lunchbijeenkomsten van VTOI/NVTK. Individuele trainingen of cursussen door anderen zijn, mede vanwege het tijdsbeslag dat de werving van een nieuwe voorzitter en een regulier lid voor de aanblijvende RvT-leden met zich bracht, niet gevolgd.