Hoe werken we bij Peuterwerk

Werken aan de basis

We voegen waarde toe!

Peuterwerk maakt als zelfstandige stichting onderdeel uit van Tintengroep. Een maatschappelijk gedreven organisatie, die inzet op sterke relaties met ouders, gemeenten en schoolbesturen. Medewerkers hebben een grote betrokkenheid bij hun werk. Peuterwerk geeft op een eigen manier invulling aan de kernwaarden van de Tintengroep: ondernemend, professioneel en verbindend. Door haar pedagogische-educatieve ontwikkelingsfunctie binnen de context van maatschappelijk belang, kansengelijkheid en inclusie voegt Peuterwerk op inhoud waarde toe aan de Tintengroep.

Onze aanpak wordt gekenmerkt door:

• We leggen onze focus op een brede doelgroep van alle kinderen (algemene voorziening)
  • We zijn laagdrempelig, altijd dichtbij
  • We hebben een pedagogische, educatieve ontwikkelfunctie: het werken met VVE kinderen zit in ons DNA waardoor er (al) veel kenniskapitaal is opgebouwd
  • We hebben een logische, natuurlijke verbinding met sociaal werk
  • We doen en kunnen niet alles zelf maar leggen (slimme) verbindingen met partners
  • We hebben een brede integrale kijk op maatschappelijke opgaven zoals armoede, laaggeletterdheid
  • We werken oplossingsgericht en vanuit het gedachtegoed van positieve gezondheid
  • We werken vanuit het hart als basis, maar altijd met een gezonde financiële blik.

Werkgebied

Peuterwerk is actief in verschillende gemeenten in Groningen en Drenthe waarbij elke regio zijn eigen beleidskaders en dynamiek kent. Op grond van subsidieverstrekking of aanbesteding realiseert Peuterwerk in die gemeenten een kwalitatief aanbod voorschoolse educatie.

Onze locaties bevinden zich in wijken en dorpen. Altijd dichtbij het huis en de omgeving waarin de peuter opgroeit. Peuterwerk heeft in totaal 47 locaties verspreid over de gemeenten Emmen, Stadskanaal en Oldambt. Op al deze locaties wordt zowel regulier peuterspeelzaalwerk als VVE (voor- en vroegschoolse educatie) aangeboden.  Naast de basis die op elke locatie meer dan op orde is, heeft elke locatie zijn eigen kenmerkende eigenschappen. Waar de ene een bijzondere lijn heeft met de basisschool, laat de ander zich voorstaan op de ruime groepsruimte of het bijzondere activiteiten aanbod. Er is ruimte voor eigen invulling door de medewerkers en er wordt aansluiting gezocht bij specifieke wensen en behoeften van ouders in een gebied.

Ik voel positieve vibes en een andere wind waaien. Ik kijk naar een medewerker die een mooie, positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt, wordt blij van de wandelingen met de teams in plaats van het vergaderen op kantoor. Samen met de pedagogisch coaches kunnen we nog meer en beter focussen op onze VVE kindjes.

Interne focus en externe samenwerking

Peuterwerk richt zich op de eigenheid van élk kind en stimuleert met behulp van programma’s en methodieken ieder kind in zijn/haar ontwikkeling. Ontwikkeling wordt daarin breed opgevat en omvat zowel de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve en creatieve ontwikkeling, de taalontwikkeling en het ontwikkelen van zelfstandigheid. Hierbij vormt de doorgaande ontwikkellijn van peuter naar kleuter een belangrijke leidraad. Spelend leren vormt de basis voor het pedagogisch- en educatief handelen binnen Peuterwerk.

Peuterwerk is sensitief op (ontwikkelingen in) haar omgeving. We zijn flexibel en werken proactief in partnerschap met onze opdrachtgevers. We doen voorstellen daar waar het beter kan en sluiten aan bij dat wat lokaal het hardst nodig is. Daar waar we kunnen leren we van elkaar en we maken optimaal gebruik van dat wat de Tintengroep ons biedt als het gaat om kennisverbreding, scholing en de verbinding met sociaal werk.

VVE

Peuterwerk staat voor eerlijke kansen voor ieder kind, aan de start van hun schooltijd en voor de rest van hun leven. We willen kinderen de mogelijkheid bieden om ervaringen op te doen, herinneringen te maken in een veilige, vertrouwde omgeving. We geloven dat VVE daarvoor heel belangrijk is. VVE staat voor ‘Voor- en Vroegschoolse Educatie’ waarbij de nadruk ligt op de taalachterstanden bij het jonge kind. De (meeste) locaties maken gebruik van een gecertificeerd VVE programma zoals Uk en Puk of Piramide. De doorgaande ontwikkellijn van peuter naar kleuter vormt hierin een belangrijke leidraad. We hebben niet alleen op onze locaties aandacht voor achterstanden op verschillende ontwikkelingsgebieden. We proberen ook ouders te ondersteunen bij het stimuleren van de ontwikkeling van hun kind. Bijvoorbeeld door thuis allerlei speelse activiteiten uit te voeren en voor te lezen. In Stadskanaal loopt het speciale project 'Lees je me voor' waarbij vrijwilligers vanuit Peuterwerk zijn ingezet om in de thuissituatie kinderen te stimuleren in hun taalontwikkeling.

Kinderen met een VVE indicatie komen in plaats van 2 dagdelen elke week 4 dagdelen naar de peuteropvang. De interactie met kinderen zónder achterstanden lijkt daarbij een positieve impact te hebben op de ontwikkeling van kinderen met een VVE indicatie.  Peuters worden bij ons met voorkeur geplaatst in gemengde groepen. Daar waar dat vanwege de aard en omvang van de groep VVE kinderen van meerwaarde is zijn specifieke VVE groepen ingericht waar kinderen met een VVE indicatie een of meer dagdelen per week naartoe gaan.

Het aandeel peuters met en zonder VVE indicatie op de groepen verschilt per locatie en per regio.

Aantal VVE indicaties - regio Emmen

Aantal VVE indicaties - regio Stadskanaal

Aantal VVE indicaties - regio Oldambt

Financiering Peuteropvang