Onze mensen

De kracht van samen

Wij gaan uit van de kracht van samen. Dat is ook te zien op de locaties waar pedagogisch medewerkers, ondersteunt door de IB-ers en pedagogisch coaches dagelijks samenwerken met vrijwillige medewerkers en stagiaires. De vaste pedagogisch medewerkers zijn allen VVE gecertificeerd. De Intern Begeleider (IB-er) is primair verantwoordelijk voor het adviseren/coachen van de pedagogisch medewerkers bij het vroegsignaleren van de peuter met problematiek. De pedagogisch coaches bewaken het opgestelde beleid en de uitvoering hiervan op de groepen. Primair zijn zij er om de pedagogisch medewerkers te coachen op en bij de dagelijkse werkzaamheden. Binnen Peuterwerk werken 3 IB-ers die nauw samenwerken met de pedagogisch coaches. Het aantal in te zetten uren wordt bepaald door het aantal locaties en het aantal fte’s op de werkvloer.

Inzet fte Peuterwerk per regio

De organisatie geeft ook vrijwilligers de kans om een opleiding te volgen en biedt daarvoor een stageplek aan. De organisatie spreekt de  intentie uit deze medewerkers in dienst te nemen als hun opleiding is afgerond. In de huidige krapte op de arbeidsmarkt een ideale situatie voor beide partijen. Bij de peuteropvang in Stadskanaal waren tien vrijwilligers actief en daarnaast waren er 11 vrijwilligers betrokken bij het project 'Lees je me voor'. In Emmen waren vier vrijwilligers betrokken bij de opvang waarvan een de opleiding heeft gedaan. In Oldambt waren in 2021 23 vrijwilligers actief.

Wat mij het meest is bijgebleven van 2021 is dat we problemen waar we door corona tegenaan liepen automatisch ombogen naar nieuwe uitdagingen en mogelijkheden. Was het in 2020 nog zoeken, nu ging het gewoon vanzelf. Ik denk aan de podcast die we maakten voor ouders over spel en spelen met peuters, de filmpjes voor Youtube met de handpoppen en het brengen van tasjes met materiaal voor werkjes die de peuters thuis konden maken. Het leek alsof we nooit anders hadden gedaan!

Vakmanschap en scholing

In het kader van de landelijke ontwikkelingen en het borgen van kwaliteit worden onze pedagogisch medewerkers regelmatig bijgeschoold en worden trainingen gevolgd. Voor 2021 is er een scholingsplan gemaakt voor alle regio’s van Stichting Peuterwerk. Dit plan vormde de basis voor de scholingsplannen op de locaties. Het scholingsplan omvat de wettelijk verplichte scholing, de door de gemeente verplicht gestelde scholing en scholing die vanuit de onze eigen organisatie is gewenst.

De wettelijk verplichte scholing is gericht op het in stand houden van de Peuterwerk vestigingen voor kinderopvang. De scholing die tot deze categorie behoort zijn bv. de Bedrijfshulpverlening BHV met KinderEHBO en het VVE certificaat waarover alle pedagogisch medewerkers die op een VVE locatie werken moeten  beschikken. Een deel van deze verplichte scholing wordt verzorgd in en vanuit Tinten Training en Advies.

Opleidingen Peuterwerk via TTA in 2021

Opleiding Deelnemers
Introductieprogramma Privacy - e-learning, module 2 AVG (verplicht) 14
Kinder-BHV Basis (EHAK) 4
Kinder-BHV Herhaling (EHAK) 24
Kinder-BHV Herhaling (EHAK) - 1 dagdeel + e-learning 27
Leidinggeven of coachen bij Peuterwerk 1
Omgaan met autisme en communicatie - 3 dagen 1
Praten met kinderen (na constatering huiselijk geweld) 1
Uk en Puk - Algemene informatie 1
VerzuimTraining (door MKBasics) - 1,5 à 2 uur 5
Werken met peuters 1

Ouderbetrokkenheid

Stichting Peuterwerk vindt ouderbetrokkenheid belangrijk en daarom is er een (VVE) ouderbeleid opgesteld. De concrete uitvoering van het ouderbeleid is beschreven in het pedagogisch werkplan van de locaties. In de praktijk betekent dit dat op alle peuteropvang locaties ouders worden betrokken bij  Peuterwerk en de ontwikkeling van hun peuter. Ouders worden op de hoogte gehouden via nieuwsbrieven en berichtjes met foto’s in het Ouderportaal. Ook wordt ouders gevraagd om materialen aan te leveren voor thema’s. In de periode dat een kind op de opvang komt wordt ten minste drie keer met ouders over de ontwikkeling van hun kind gesproken.

Tevreden ouders

Op alle locaties is voor de zomervakantie een Ouder Tevredenheidsonderzoek (OTO) uitgevoerd. Er is gevraagd naar de tevredenheid in het algemeen, over het gebouw en de inrichting, de pedagogisch medewerker, de ouderbetrokkenheid en de ontwikkelingsstimulering. Het OTO is verstuurd via het ouderportaal. Omdat niet alle ouders gebruik maken van het ouderportaal is de respons op 2 manieren berekend: ten opzichte van het totaal aantal ouders en ten opzichte van het totaal aantal ouders met een account op het Ouderportaal. De respons was ten opzichte van het totaal aantal ouders 31,7%. Uitgaande van de ouders met een account bedroeg de respons 43,9%.

We zijn tevreden over de aandacht voor onze kinderen, het gemakkelijk even kunnen overleggen, veilige en vertrouwde plek’

Voor elke regio is op basis van het OTO een aparte rapportage gemaakt die als basis dient voor verdere aanscherping en verbetering van het werken op de locaties. Hieronder worden de belangrijkste resultaten voor alle regio's opgeteld weergegeven

Tevredenheid ouders algemeen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Tevredenheid over aandacht ontwikkeling kind

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Score Tevredenheid over aandacht ontwikkeling kind
zeer ontevreden 3
ontevreden 5
neutraal 15
tevreden 71
zeer tevreden 115