Participatie in de mienskip

Vanuit de gemeentelijke doelstelling om iedereen in De Fryske Marren naar vermogen te laten participeren, biedt Sociaal Werk De Kear ondersteuning aan inwoners en motiveert hen om zinvolle dagbesteding te vinden en betekenisvolle sociale contacten te onderhouden. Participatie betekent dat inwoners actief deelnemen aan de samenleving. Sociaal Werk De Kear legt daarbij vooral de nadruk op maatschappelijke betrokkenheid. Het hebben van een zinvolle daginvulling en het onderhouden van waardevolle sociale relaties spelen hierbij een cruciale rol. Kortom, wij streven ernaar om alle inwoners van De Fryske Marren te ondersteunen bij het actief meedoen aan de maatschappij, met specifieke aandacht voor persoonlijke betekenis en sociale interactie.

We geloven dat ieder mens naar vermogen bij kan en wil dragen aan de mienskip. Participatie voorkomt eenzaamheid, bevorderd  het algemeen welzijn van onze inwoners en draagt bij aan het gedachtengoed van een inclusieve samenleving. Toch gaat dit niet altijd vanzelf, zo hebben de vrijwilligers van Regelhulp ook in 2023 inwoners met vragen over financiën en verschillende toeslagen ondersteund, zodat zij zo goed mogelijk in staat zijn om mee te kunnen doen.

VIP! De Fryske Marren

Het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP! De Fryske Marren) ondersteunt vrijwilligers en vrijwilligersverbanden in De Fryske Marren. VIP! De Fryske Marren is er voor mensen die zich willen aanmelden als vrijwilliger en voor organisaties die vrijwilligers zoeken.

Klik hier voor meer informatie over VIP! De Fryske Marren

Het VIP! bemiddelt tussen vraag en aanbod. Ze adviseren, informeren en ondersteunen vrijwilligers, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke organisaties die met vrijwilligers werken. Ze bieden trainingen aan en organiseren bijeenkomsten. Daarnaast promoten ze het doen van vrijwilligerswerk.

Specifiek voor de vrijwilligers is er vanuit Tintengroep een aanbod gecreëerd vanuit vitaal vrijwilligerswerk. Hier kunnen vrijwilligers trainingen volgen rondom de thema's:

• Vitaliteit, gezondheid en kwaliteiten
  • Opvoeding
  • Weerbaarheid
  • Senioren
  • Jeugd
  • Gespreksvoering en bemiddeling
  • Huiselijk geweld
  • Participeren
  • Omgaan met specifieke problematiek

Vrijwilligers van het project Regelhulp hebben bijvoorbeeld de training 'Interculturele communicatie' (thema gespreksvoering en bemiddeling) kunnen volgen ter ondersteuning van hun werkzaamheden.

De coördinator van het VIP! ziet toe op goede en toegankelijke dienstverlening. Vrijwilligers voeren de basistaken uit en medewerkers van Sociaal Werk De Kear voeren in samenwerking met ketenpartners in hun gebiedsteam de lokale begeleiding van (getrainde) vrijwilligers uit.

Vanuit het VIP! is er gesignaleerd dat er meer beroep wordt gedaan op vrijwilligers én dat er meer vrijwilligers bereid zijn zich in te zetten. Echter, doordat het aanbod niet altijd overeenkomt met de wens van de potentiële vrijwilliger is het soms toch moeilijk een match te maken.

Vrijwilligersfestival

Op 7 december vierden Sociaal Werk De Kear en gemeente De Fryske Marren de Nationale Vrijwilligersdag met het Vrijwilligersfestival. Meer dan 120 vrijwilligers genoten van workshops en inspirerende lezingen, waaronder een bijzonder verhaal van Edino van Dorsten, één van de kinderen van Ruinerwold. Het festival stond in het teken van gezondheid en balans, met workshops zoals Yin Yoga en gezond koken. Alle vrijwilligers ontvingen een goodiebag als waardering voor hun inzet. De positieve reacties zorgden voor een vervolg in het volgende jaar!

Meedoenbalie

Vanuit het VIP! wordt de Meedoenbalie georganiseerd. De Meedoenbalie, een samenwerking tussen Sociaal Werk De Kear en het COA, biedt bewoners van het AZC de kans om vanaf dag één bij te dragen aan de maatschappij. Door deel te nemen aan activiteiten vergroten ze hun kennis van de Nederlandse taal en cultuur, doen ze werkervaring op en breiden ze hun sociaal netwerk uit.

Het programma is ontstaan uit de behoefte aan integratie van nieuwkomers, vooral na de grote instroom van vluchtelingen in 2015. Door vrijwilligerswerk en participatie aan te moedigen, wordt een snellere start gemaakt voor statushouders wanneer ze naar hun gemeente verhuizen. Meedoen draait op 38 locaties en richt zich op het koppelen van AZC-bewoners aan vrijwilligerswerk in de gemeente, met samenwerking van lokale partijen zoals de vrijwilligerscentrale, COA, gemeente en maatschappelijke organisaties.

Blijk van waardering vrijwilligers

Als blijk van waardering hebben alle vrijwilligers die actief waren in 2023 de bloemlezing "Fryslân, literaire reis door de tijd" ontvangen.

Bloemlezing "Fryslân, literaire reis door de tijd"

Stichting Achterland heeft ons begin 2023 jaar benaderd met de vraag of wij willen meewerken om poëzie voor alle inwoners toegankelijk te maken. Dit doen zij door markante plekken in gemeenten te verbinden aan poëzie.  Onze buurtwerker hebben een aantal voor De Fryske Marren kenmerkende plekken aangegeven, daarvan zijn het Ir.D.F. Woudagemaal en het Oudemirdumerklif opgenomen in het boek.

Wereldmeiden

Wereldmeiden is een initiatief dat is ontstaan om een positieve integratie te bevorderen voor jonge meiden en vrouwen tussen 14 en 28 jaar oud, die oorspronkelijk niet uit Nederland komen. Dit programma biedt jonge meiden en vrouwen de kans om betrokken te zijn bij het ondersteunen van met name vluchtelingen, bij hun inburgering in Nederland door middel van sport en beweging. Buurtwerkers Sport en Cultuur ondersteunen de deelnemers met als doel dat zij dit zoveel mogelijk zelfstandig voort kunnen zetten.

Het kernaspect van het project is het koppelen van meiden, waarbij deelnemers samen sporten en bewegen om de nieuwkomers te helpen zich meer thuis te voelen. Deze interactie draagt bij aan een betere onderlinge kennismaking en biedt de gelegenheid om de taal te oefenen. Na hun deelname als deelnemer kunnen meiden doorgroeien naar de rol van maatje, waarbij ze vluchtelingenmeiden ondersteunen bij het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland.

Wereldmeiden leren tijdens dit proces vaardigheden, zoals organiseren en samenwerken, en benutten hun eigen talenten. Het plezier hebben in de activiteiten, het versterken van fysieke en mentale gezondheid en het opbouwen van vriendschappen met meiden uit diverse culturen staan centraal. Dit initiatief vergroot niet alleen hun netwerk en toekomstperspectief, maar draagt ook bij aan het creëren van zelfstandige en veerkrachtige jonge vrouwen die in staat zijn eigen keuzes te maken en minder afhankelijk zijn van sociale voorzieningen.

Wereldmeiden, geïmplementeerd door Sociaal Werk De Kear binnen de gemeente De Fryske Marren, is gericht op het ondersteunen en empoweren van jonge meiden en vrouwen in de gemeenschap. Via verschillende activiteiten, workshops en begeleiding biedt Wereldmeiden hen de kans om zichzelf te ontwikkelen, zelfvertrouwen op te bouwen en hun sociale vaardigheden te versterken. Het uiteindelijke doel is het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving waarin zij kunnen gedijen, hun talenten kunnen ontdekken en benutten.

Er is een impactmeting gedaan, waaruit de volgende resultaten zijn gekomen (om de vragen te zien die zijn gesteld voor onderstaande resultaten klik op 'Toon meer' voor het uitklapmenu). Dit collectief heeft gemiddeld heel goed gescoord. Met een 8,8 geven de deelnemers aan dat ze zeer tevreden waren over de impact van het collectief. Er is met name een hoge impact gemeten op de onderwerpen zelfredzaamheid (9,45), erkend voelen (9,22) en activeren (9,11). Ook de impact op participatie werd als heel goed ervaren met een 8,65.

Activering

De medewerkers van Sociaal Werk De Kear hebben contact met mij opgenomen.

Ik ben bereid andere inwoners te helpen door het contact met de medewerkers van Sociaal Werk De Kear.

Erkend voelen

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Sociaal Werk De Kear.

De medewerkers van Sociaal Werk De Kear luisteren naar mij en leggen uit wat ze gaan doen met de dingen die ik tegen hen gezegd heb.

Klanttevredenheid

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Sociaal Werk De Kear (herhaling).

De medewerkers van Sociaal Werk De Kear luisteren naar mij en leggen uit wat ze gaan doen met de dingen die ik tegen hen gezegd heb (herhaling).

Welk cijfer geef je voor de hulp /ondersteuning van de medewerker van Sociaal Werk De Kear?

Lichamelijke gezondheid

Ik merk dat ik lichamelijk beter in mijn vel zit door deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Netwerkversterking

De medewerkers van Sociaal Werk De Kear hebben gevraagd welke mensen ik ken en wie mij kunnen helpen.

Ik heb nieuwe mensen ontmoet door het contact met de medewerkers van Sociaal Werk De Kear.

Opgelucht voelen

Ik voel mij (even) vrij van mijn dagelijkse taken door mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Participatie

Ik kan meedenken en/of meebeslissen bij de uitvoering van activiteiten in mijn buurt of straat.

Ik word door de medewerkers van Sociaal Werk De Kear gevraagd om mee te denken en/of mee te beslissen bij activiteiten in mijn buurt of straat.

Verbonden voelen

Ik voel mij minder alleen door het contact met de medewerkers van Sociaal Werk De Kear.

Ik voel mij meer verbonden met andere inwoners door het contact met de medewerkers van Sociaal Werk De Kear.

Zelfredzaamheid

Ik heb geleerd van mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Ik heb geen begeleiding meer nodig door deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

KPI Gemiddelde score
Zelfredzaamheid 9.454545455
Erkend voelen 9.222222222
Activering 9.111111111
Klanttevredenheid 8.916666667
Netwerkversterking 8.9
Participatie 8.647058824
Opgelucht voelen 8.5
Lichamelijke gezondheid 7.888888889
Verbonden voelen 7.8

Impactmeting - Wereldmeiden

Aangepast golfen

Sport en beweging zijn belangrijk voor een goede leefstijl, maar zijn niet voor iedereen even toegankelijk. Buurtwerkers sport en cultuur hebben meerdere signalen opgevangen dat een specifieke groep geen aansluiting vond bij het sportaanbod binnen de gemeente De Fryske Marren, namelijk jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS). Ze kwamen veel jongeren met ASS tegen voor wie er weinig aanbod dicht bij huis was. Vanuit dit signaal hebben zij in samenwerking met BurgGolf Sint Nyk dit aanbod gecreëerd in de vorm van aangepast golfen.

Tijdens de aangepaste golflessen werd er goed aangesloten bij de doelgroep. Zo werden de lessen op een rustige manier gegeven en werd er goed gelet of de jongeren de informatie goed konden plaatsen. Daarnaast was er sprake van een kleine groep, bestaande uit vier deelnemers, zodat het contact voor de deelnemers overzichtelijk bleef en de aandacht richting de jongeren goed verdeeld kon worden.

Het beoogde effect was dat jongeren voelen dat ze kunnen deelnemen en onderlinge contacten kunnen leggen en om hen kennis te laten maken met golfen, zodat zij dicht bij huis kunnen bewegen. De buurtwerkers sport en cultuur sloten elke week aan bij de training en bespraken na afloop met de trainer en de jongeren hoe de les is verlopen.

De jongeren die deelnamen aan het project ervoeren een gevoel van verbondenheid en erkenning. Ze voelden zich opgenomen in een gemeenschap waarin ze echt meetelden. Bovendien ontdekten ze hun eigen capaciteiten. Voor de jongeren was het prettig om in een kleine groep samen te komen. Daarnaast lag de kracht ook in het feit dat er een instructeur voor de groep stond met kennis van de doelgroep. Ook de ouders werden actief betrokken bij dit collectieve initiatief. Door contact te hebben met andere ouders vonden ze steun en begrip.

Er is een impactmeting gedaan waaruit de volgende resultaten zijn gekomen (om de vragen te zien die zijn gesteld voor onderstaande resultaten klik op 'Toon meer' voor het uitklapmenu). De resultaten van de impactmeting geven een positief beeld. Zo kregen de onderdelen erkend voelen, netwerkversterking én opgelucht voelen allen een tien.

Activering

De medewerkers van Sociaal Werk De Kear hebben contact met mij opgenomen.

Erkend voelen

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Sociaal Werk De Kear

Klanttevredenheid

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Sociaal Werk De Kear (herhaling).

Lichamelijke gezondheid

Netwerkversterking

Opgelucht voelen

Ik voel mij meer ontspannen door mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Verbonden voelen

Zelfredzaamheid

Ik heb geleerd van mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

KPI Gemiddelde score
Erkend voelen 10
Netwerkversterking 10
Opgelucht voelen 10
Klanttevredenheid 9.67
Lichamelijke gezondheid 9.5
Verbonden voelen 9
Zelfredzaamheid 7.5
Activering 5.5

Impactmeting - Aangepast golfen

Impacter

In 2022 zijn we binnen Sociaal Werk De Kear gestart met het project Impacter vanuit het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd van ZonMw. Impacter biedt jongeren een veilige plek waar ze zichzelf kunnen zijn en ontdekken wat hen drijft. Ze kiezen een activiteit waarmee ze impact kunnen maken, of dat nu voor henzelf is, voor anderen of voor de samenleving. Bij Impacter krijgen jongeren de ruimte om te experimenteren en worden ze gewaardeerd om wie ze zijn. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen, talentontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid.

Binnen het project Impacter onderzoekt Sociaal Werk De Kear samen met jongeren tussen de 12 en 20 jaar waar hun passies en talenten liggen en welke organisatie het beste bij hen past. We brengen het project onder de aandacht op scholen, binnen sportverenigingen en op straat. Op dit moment zijn een jongerencoache en een stagiaire betrokken, die zich specifiek richten op de begeleiding van de Impacters.

Jongeren doorlopen verschillende routes binnen Impacter. Bijvoorbeeld het organiseren van activiteiten zoals de Koningsspelen op basisscholen, het Gamecafé, of een spellenmiddag in de buurt. Ook doen ze ervaring op met vrijwilligerswerk, zoals meelopen bij de Dierenambulance of Staatsbosbeheer. Dit geeft hen inzicht in mogelijke vervolgstudies of carrière paden.

Daarnaast werken we in samenwerking met scholen in De Fryske Marren aan het ImpacterLAB, waar jongeren in groepen aan eigen projecten werken voor hun wijk of dorp. Hier leren ze zichzelf en elkaar beter kennen, ontdekken ze hun talenten en interesses, en komen ze in aanraking met vrijwilligerswerk. Door samen te werken, stimuleren ze elkaar.

In totaal hebben 51 jongeren zich aangemeld waarmee in een intake gedaan is. Negen jongeren hebben genoeg tijd geïnvesteerd (meer dan 80 uur) om het Impacter traject positief af te ronden, zij hebben een Impacter-certificaat ontvangen. Tien jongeren hebben wel tijd aan het traject besteed, maar te weinig om het traject met een certificaat af te kunnen ronden (tussen de 40 en 80 uur).