Spring naar inhoud

Versterken van de mienskip

Versterken van de mienskip

Versterken van de mienskip, waarom leggen we hier de nadruk op? In een sterke mienskip kijken inwoners naar elkaar om en ondersteunen elkaar. Inwonersinitiatieven, een sterk verenigingsleven en voldoende algemene voorzieningen spelen hierbij een grote rol. Een sterke mienskip is echter geen vanzelfsprekendheid. Thema's zoals armoede, eenzaamheid, toenemende zorgvragen, wantrouwen in de overheid, onvoldoende veerkracht bij jongeren en vormen van ondermijning, dragen niet bij aan een sterke mienskip. In 2023 hebben we een toename van vraagstukken onder jongeren gesignaleerd. Om een stevige sociale basis te kunnen leggen onder de jongeren in onze gemeente, is structurele inzet van jongerenwerk een belangrijke peiler. Voorkomen van vraagstukken en zorgen dat vraagstukken niet complex worden, is de kern van ons werk. Dat kunnen we niet alleen, integraal gebiedsgericht samenwerken met onze netwerkpartners is een voorwaarde om een sterke sociale basis te kunnen realiseren. 

In dit hoofdstuk leest u wat wij voorliggend hebben gedaan om vragen op te halen, problemen/vraagstukken te voorkomen en wat we gedaan hebben om individuele vragen van inwoners ofwel kort te beantwoorden ofwel bij elkaar te brengen in een collectief. Door de inzet van collectieve interventies versterken we de gemeenschap en de sociale basis zodanig dat individuele vraagstukken binnen de gemeenschap tot een oplossing komen. Hiervoor zetten wij verschillende disciplines in:

  • Buurtwerk investeert in presentie in, en versterking van dorpen en kernen in de breedste zin van het woord 
  • Outreachend jongerenwerk richt zich sec op contact met en versterken van jongeren in de mienskip
  • Buurtwerk sport en cultuur zetten sport, bewegen en cultuur in om bovenstaande te bewerkstelligen
  • Buurtbemiddeling biedt hulp bij hoogoplopende ergernissen of meningsverschillen tussen buurtbewoners

Collectieve trajecten

In 2023 is opnieuw voornamelijk inzet gepleegd middels collectieve trajecten. In totaal zijn er dit jaar 191 collectieve trajecten gestart. Dit is een stijging van 35% ten opzichte van 2022. Het aantal georganiseerde bijeenkomsten is echter gedaald ten opzichte van vorig jaar met 4%, terwijl er wel meer deelnemers geparticipeerd hebben. In 2022 waren dit 6872 deelnemers. Dit is in 2023 is gestegen naar 8519 deelnemers (stijging van 24%). In 2023 hebben we nog meer aandacht geschonken aan manieren waarop we zoveel mogelijk inwoners konden bereiken door collectieven nog efficiënter in te zetten en te organiseren. Sociaal Werk De Kear zet hoofdzakelijk collectieve trajecten in om bij te dragen aan het doel bevorderen participatie (52) gevolgd door het doel bevorderen zelfredzaamheid (37). In onderstaande grafiek is het aantal collectieve trajecten afgezet tegen de gemeentelijke doelen en extra opdrachten van Sociaal Werk De Kear. 

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Thema Aantal casussen collectief
Bevorderen zelfredzaamheid 37
Bevorderen Participatie 52
Bevorderen Mantelzorg 20
Versterken inwonersinitiatief 17
Versterken Verenigingen 11
Versterken vrijwilligersorganisaties 5
Extra opdracht – Welzijn op Recept 4
Extra opdracht – Outreachend Jongerenwerk 8
Extra opdracht – Buurtwerker Rookvrij Leven 1
Overig 36

Aantal collectieven per gemeentelijk doel of extra opdracht

Collectieve trajecten 2023

Doe mee in Oosterzee

We zetten in op inwonersinitiatieven om de mienskip te versterken en individuele bewoners daarbinnen met elkaar te verbinden. "Doe mee in Oosterzee" omvat verschillende initiatieven die voortkomen uit de wens om Oosterzee leefbaarder te maken. Deze initiatieven zijn het resultaat van signalen van inwoners, het Plaatselijk Belang en andere groepen die allemaal wilden bijdragen, maar niet wisten hoe te beginnen. Om deze reden hebben we een gezamenlijke avond georganiseerd, gericht op het verbinden van bestaande kansen en talenten in de gemeenschap. Tijdens deze avond hebben we de methode van 'Positieve Gezondheid in de wijk' toegepast, waarbij inwoners werden betrokken bij het invullen van het model. Het doel was om de daaruit naar voren gekomen kansen en behoeften direct te koppelen aan initiatieven die door inwoners werden bedacht en uitgevoerd.

In Oosterzee zijn nu verschillende werkgroepen en samenwerkingsverbanden ontstaan die zich bezighouden met diverse initiatieven. Zo is er een werkgroep Positieve Gezondheid die een vervolg geeft aan de avond die we hebben georganiseerd. Ook is er een dorpskrantje gelanceerd, waarin alle activiteiten en initiatieven worden vermeld en waarin andere inwoners worden opgeroepen om mee te denken en te werken aan nieuwe initiatieven. Daarnaast zijn er activiteiten ontstaan zoals SUP-workshops, een historische rondwandeling en een koffiemoment voor alle leeftijden.

Inwoners weten ons goed te vinden voor hulp, maar ze weten ook elkaar en het Plaatselijk Belang steeds beter te vinden. Dit bevordert op lange termijn duurzaamheid en creëert een gevoel van samenredzaamheid. Het is opmerkelijk dat het dorp nog steeds de titel "Doe mee in Oosterzee" gebruikt bij nieuwe bijeenkomsten, wat herkenning en continuïteit bevordert.

Outreachend jongerenwerk

In 2022 hebben we gebruik gemaakt van de extra coronagelden om extra in te zetten op psychosociale problemen onder jongeren. In 2023 hebben we dit vanuit deze gelden doorgezet. Onze twee jongerenwerkers werken nu gezamenlijk 48 uur per week. Dit doen zij gebiedsgericht. Dit houdt in dat zij contact onderhouden met jongeren, organisaties, scholen en belangenorganisaties in de hele gemeente. Zij richten zich niet alleen op de grote kernen, maar zijn zichtbaar in het hele gebied. Van daaruit inventariseren zij vragen en signalen. Zij zien dat er meer behoefte onder jongeren is om elkaar te ontmoeten, niet alleen om te chillen, maar ook om de vraagstukken waar zij tegenaan lopen met elkaar (soms ook individueel met een jongerenwerker) te kunnen bespreken. De meeste vraagstukken die jongeren bij de jongerenwerkers aangeven hebben te maken met eenzaamheid, mentale gezondheid, veerkracht en van betekenis kunnen zijn. 

De jongerenwerkers staan naast de jongeren en bouwen een vertrouwensband op. Ze zijn aanwezig op straat, op school en op locaties waar jongeren samenkomen. Het jongerenwerk organiseert activiteiten samen mét, dóór en vóór jongeren. Op deze manier leren ze de jongeren kennen en worden ze bekend bij de jongeren. Door actief contact te onderhouden met jongeren, weten de jongerenwerkers wat er onder hen leeft en speelt. Ze brengen jongeren samen en leggen verbindingen. Ze stimuleren jongeren om deel te nemen aan activiteiten op verschillende gebieden, zoals sport, cultuur en activiteiten in hun eigen buurt, dorp of wijk. Ze helpen jongeren bij het ontwikkelen van hun talenten, van idee tot plan. Daarnaast fungeren ze als een luisterend oor, zijn ze laagdrempelig in het contact maken en maken ze maatschappelijke thema's bespreekbaar.

Het project Buiten bewegen, Ontmoeten, Sporten en Spelen (BOSS), dat in 2023 is gestart, is een mooi voorbeeld  hoe de jongerenwerkers in samenwerking met de gemeente, dorpsbelangen van Bakhuizen en wijkvereniging De Steiger in Lemmer zijn gestart met het creëren van zogeheten speelruimten in de  buurt. 

In onderstaande grafiek een overzicht van het aantal trajecten, bijeenkomsten en aantal deelnemers aan de collectieve trajecten die zij hebben georganiseerd.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Aantallen
Collectieven 8
Bijeenkomsten 110
Deelnemers 1895

Aantal trajecten, bijeenkomsten en aantal deelnemers collectieve trajecten - Outreachend jongerenwerk

Hunted

De jongerenwerkers van Sociaal Werk De Kear hebben in samenwerking met de politie en handhaving Hunted georganiseerd.  

De hunters, bestaande uit politieagenten, een droneteam, een vijftal boa’s en jongerenwerkers zette de achtervolging in. Vanaf de Bredeschool werd de jeugd (12 t/m 18 jaar) losgelaten om zo snel mogelijk langs drie stempelposten bij Sporthal De Stuit, het Blauwhofveld en het Heremapark te gaan zonder gepakt te worden. Waar de jongeren alleen gebruik mochten maken van hun benen mochten de hunters zowel rennend, fietsend als met de auto de achtervolging inzetten. Met een ruim speelgebied was het voor de hunters soms nog een opgave om de jongeren te vinden. Van de 170 jongeren wisten enkele tientallen zonder gepakt te worden met een volle stempelkaart op het eindpunt te komen.

Hunted heeft een laagdrempelige kans geboden voor politie, handhaving en jongerenwerkers om contact te leggen met de jeugd in Joure en omliggende dorpen. Dit heeft de onderlinge band op een positieve manier bevorderd. Het onderhouden van deze band is belangrijk voor de politie, handhaving en jongerenwerkers. Het helpt om op de hoogte te blijven van de behoeften en problemen van de jeugd en om hier adequaat bij aan te sluiten. Het creëren van deze band verlaagt drempels  voor jongeren om te praten met politie, handhaving of jongerenwerkers, wat op zijn beurt kan bijdragen aan een beter begrip van de leefomstandigheden en eventuele problemen onder de jeugd.

Informatie & Advies

Alle buurtwerkers (sport en cultuur) geven in hun dagelijkse contacten met inwoners gevraagd en ongevraagd informatie en advies. Informatie- en adviesvragen zijn de korte en eenvoudige vragen die ze gelijk kunnen voorzien van een antwoord. Soms gaat het ook om signalen uit de buurt die gemeld worden. We inventariseren bewust de aard van deze vragen, zodat, indien nodig, hier een collectieve interventie op ontwikkeld kan worden. In 2023 zijn er 614 informatie- en adviesvragen gerapporteerd door de buurtwerkers. Dit geeft een aardig beeld, maar er zijn ook momenten waarop een buurtwerker druk bezig is en tussen de bedrijven door informatie en advies geeft  dat door de drukte niet wordt geregistreerd. De daadwerkelijke aantallen zullen daarom hoger liggen.

De meeste informatie- en adviesvragen gaan over het bevorderen van zelfredzaamheid (290) en participatie (205). Zie onderstaande grafiek voor de verdeling over de verschillende doelen en extra opdrachten.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Thema Informatie & advies
Bevorderen zelfredzaamheid 290
Bevorderen Participatie 205
Bevorderen Mantelzorg 40
Versterken inwonersinitiatief 7
Versterken Verenigingen 22
Versterken vrijwilligersorganisaties 26
Extra opdracht – Welzijn op Recept 1
Extra opdracht – Outreachend Jongerenwerk 10
Extra opdracht – Impacter 2
Extra opdracht – Buurtwerker Rookvrij Leven 1
Overige 10

Aantal informatie en advies vragen per gemeentelijk doel of extra opdracht

Net als in 2022 gaan de meeste informatie- en adviesvragen over het onderwerp financiën (118), gevolgd door maatschappelijke participatie (108) en het sociaal netwerk (87). Zie onderstaande grafiek voor de verdeling over de verschillende onderwerpen van de informatie- en adviesvragen. Het geven van informatie en advies hierover is één van de manieren waarop Sociaal Werk De Kear de vragen over deze onderwerpen beantwoordt.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Informatie & advies
Overige 148
Financien 118
Maatschappelijke participatie 108
Sociaal netwerk 87
Tijdsbesteding 49
Geestelijke gezondheid 29
Lichamelijke gezondheid 23
Huisvesting 11
Huiselijke relaties 9
Sociaal-emotionele ondersteuning (ouderschap) 9
Instrumentele ADL 7
Werk & Opleiding 7
Justitie 3
Middelen gebruik 3
Basale ADL 2
Lichamelijke verzorging (ouderschap) 1

Aantal informatie en advies vragen per onderwerp (ZRM)

Individuele trajecten

Er komen ook dit jaar veel inwoners bij Sociaal Werk De Kear met individuele vragen. Waar mogelijk kijkt de buurtwerker, die de individuele vraag in behandeling neemt, naar de mogelijkheid om deze vragen collectief te beantwoorden (een groep vormen van inwoners die een gelijksoortige hulpvraag hebben). Door de situatie waarin de inwoner verkeert en de mogelijkheden die er zijn is dit echter niet altijd wenselijk of haalbaar. Ten opzichte van 2022 is een stijging te zien in het aantal individuele trajecten. In 2023 zijn in totaal 92 individuele trajecten behandeld, terwijl dit in er 2022 nog 56 waren – een stijging van 64%. Op basis van de onderwerpen van de ZRM kunnen we herleiden welke onderwerpen het vaakst werden besproken. De meeste individuele trajecten betroffen hulpvragen rondom het sociaal netwerk (55) en/of tijdsbesteding (52). Het komt regelmatig voor dat in een individueel traject meerdere onderwerpen aan bod komen. De som zal dus meer zijn dan het aantal individuele trajecten. In onderstaande grafiek is de verdeling van de individuele trajecten te zien per ZRM-hoofddomein.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Aantal casussen
Sociaal netwerk 55
Tijdsbesteding 52
Geestelijke gezondheid 25
Maatschappelijke participatie 19
Lichamelijke gezondheid 10
Huiselijke relaties 8
Werk & Opleiding 5
Huisvesting 2
Financien 1
Middelen gebruik 1

Aantal individuele trajecten per onderwerp (ZRM)

Van de 92 inwoners zijn er 19 naar Sociaal Werk De Kear doorgestuurd door externe partijen. Opvallend is dat het grootste deel is doorverwezen door de sociaal wijkteams (9). Zie onderstaande grafiek voor de verdeling van de doorverwijzingen. 

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Doorverwezen door Casussen behandeld
SWT zorg 6
SWT Participatie 3
Overige 3
Huisarts 2
Onderwijs 2
Pastiel 1
Sportverenigingen 1
Wurkjouwer 1

Aantal doorverwijzingen per externe partij

Buurtbemiddeling

Buurtbemiddeling biedt hulp bij hoogoplopende ergernissen of meningsverschillen tussen buurtbewoners. De acht getrainde vrijwillige bemiddelaars helpen bij het vinden van een oplossing voor situaties zoals overlast, ruzie of een verstoorde relatie met buren. Zowel inwoners als instanties zoals woningcorporaties, politie of de gemeente De Fryske Marren kunnen buurtbemiddeling inschakelen. De coördinator buurtbemiddeling neemt eerst telefonisch contact op met de partijen. In sommige gevallen is dit eerste contact al afdoende om de situatie te voldoende te verbeteren. Indien meer ondersteuning nodig is worden de partijen door buurtbemiddeling begeleid en vindt er een gesprek plaats op neutraal terrein om duidelijke afspraken te maken. 

In 2023 heeft buurtbemiddeling 36 trajecten behandeld. De meeste aanmeldingen kwamen vanuit de politie en de woningbouw. Wat opvalt is dat er vaak eerst door andere partijen wordt getracht de situatie te verhelpen. Pas wanneer het echt uit de hand dreigt te lopen wordt er doorverwezen naar buurtbemiddeling. Situaties zijn dan veelal al heel complex. In 2024 gaan we daarom in gesprek met verwijzers om dit met hen te bespreken. Buurtbemiddeling is namelijk het effectiefst wanneer dit vroeg ingezet kan worden zodat erger voorkomen kan worden en de partijen open staan voor een gesprek.

Omtinkers

In 2022 zijn we gestart met de voorbereidingen om Omtinkers in te zetten. Dit als antwoord op vragen van inwoners over meer individuele ondersteuning. Omtinkers zijn getrainde vrijwilligers die vanuit ervaring en talent tijdelijk met iemand meelopen in het leven. Zij helpen inwoners bij het omgaan met alledaagse zaken zoals het huishouden, sociale contacten, contacten met instanties, vragen over gezondheid, kinderen geld en mantelzorg. In 2023 zijn er 6 Omtinkers werkzaam, zij nemen geen taken over van inwoners, maar helpen hen ze zelf op te lossen. Omdat dit vaak om langdurende trajecten gaat, vindt er een zorgvuldige koppeling plaats tussen de betreffende inwoner en de Omtinker. We hebben in 2023 gezien dat de hulpvragen voor Omtinkers heel divers zijn, voorbeelden hiervan zijn; ondersteuning bieden bij de opbouw van een sociaal netwerk, ondersteunen bij meer structuur krijgen in het dagelijks leven, ondersteunen bij administratie wegens rouw door verlies van een partner, ondersteunen bij integreren in de Nederlandse samenleving.

We merken dat er meer vraag naar Omtinkers is dan we aankunnen, we werven dan ook doorlopend naar nieuwe vrijwilligers. 

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report