Spring naar inhoud

Een jaar van groei

Sociaal Werk De Schans is als organisatie in 2021 verder gegroeid. We zijn er trots op dat wij van de gemeente Westerkwartier een aantal nieuwe opdrachten hebben gekregen. Natuurlijk geven wij jullie graag een toelichting op deze opdrachten. 

Nieuwe opdrachten toegelicht

De cultuurcoach

In de zomer van 2021 is de cultuurcoach bij Sociaal Werk De Schans gestart. De (hulp)vragen hebben het afgelopen half jaar veel te maken gehad met subsidieaanvragen. De rol van de cultuurcoach was daarin adviserend en meelezend van aard. Naast het helpen bij hulpvragen en subsidievraagstukken zijn er ook concrete projecten geweest zoals de Cultuurmarkt Westerkwartier in oktober. Deze Cultuurmarkt Westerkwartier is goed bezocht. Een ander project was de CultuurKaravaan. Een mooie samenwerking tussen onderwijs, KunstKwartier, dansscholen en de cultuurcoach waarin leerlingen van het middelbaar onderwijs een cultuurshot kregen. Ongeveer 500 leerlingen hebben deelgenomen aan de CultuurKaravaan. Tot slot is er eind december een start gemaakt met het nieuwe domeinoverstijgende cultuurnetwerk, de Cultuurbinders. De Cultuurbinders gaan zich het komende jaar richten op het nieuwe uitvoeringsplan Cultuur 2022 én op de vraag: Hoe verbinden we kunst & cultuur in de Gemeente Westerkwartier met het sociaal domein, fysiek domein, zorg en onderwijs?

Onafhankelijke Cliëntondersteuning

Het Koplopersproject

Sinds de start in 2019 is er een sterke basis gelegd voor OCO. Tijd voor doorontwikkeling dus! Daarom hebben de gemeente Westerkwartier en Sociaal Werk De Schans zich aangesloten bij het landelijke Koploperproject Onafhankelijke Cliëntondersteuning. Dit tweejarige project legt de focus op het verrichten van een behoefteonderzoek, het vergroten van de bekendheid en het verbeteren van de vindbaarheid. Zowel landelijk als lokaal onderzoek wees namelijk uit dat OCO bij veel mensen nog niet bekend is. Deelnemen aan het Koploperproject kan hier een verschil in maken en ervoor zorgen dat straks meer mensen van het bestaan van OCO weten, wat het inhoudt en waar deze hulp te krijgen is. Verder maakt het versterken en ontwikkelen van het huidige aanbod door aan te sluiten bij de wensen van de mensen in Westerkwartier onderdeel uit van het project.

Bevindingen tot nu toe

De eerste fase van het Koploperproject stond in het teken van kennismaking en oriëntatie op het gebied van OCO. Een mooie start was de gezamenlijke kick-off bijeenkomst in maart. Tijdens deze bijeenkomst werd aandacht besteed aan de definitie van OCO, de verschillen tussen Wmo-OCO en Wlz-OCO en de organisatie in het Westerkwartier. Vervolgens heeft er een behoefteonderzoek plaatsgevonden onder inwoners en samenwerkingspartners. 108 inwoners hebben de vragenlijst ingevuld. Uit dit onderzoek bleek dat men over het algemeen (zeer) tevreden is over de huidige inrichting en het aanbod van OCO. De ondersteuning wordt als objectief ervaren. Goede elementen van de ondersteuning zijn het meedenken en inzicht geven, afspraken maken en nakomen, tijd nemen voor de hulpvraag en de goede communicatie. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat OCO nog vrij onbekend is onder de inwoners van Westerkwartier en de samenwerkingspartners. Het inzetten van verschillende communicatiekanalen zou de bekendheid vergroten. Daarom heeft Sociaal Werk De Schans de bestaande informatievoorzieningen verbeterd. De teksten op de websites en in brieven zijn aangepast en eenvoudiger omschreven. Ook zijn er op onze website voorbeeldverhalen omschreven en staat vermeld waar de uitvoerende Onafhankelijke Cliëntondersteuners te vinden zijn. Er is een nieuwe flyer gemaakt en een informatieve video over OCO. Tot slot zijn we gestart met het uitbrengen van een halfjaarlijkse nieuwsflits om betrokken netwerkpartners op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en hen te betrekken waar nodig. Ook wisselen we kennis uit en delen we ontwikkelingen met andere organisaties die OCO uitvoeren.

Voorkomen van schulden

De pilot Vroegsignalering

Vroegsignalering  binnen  de  schuldhulpverlening  is  het  in  een  zo  vroeg  mogelijk  stadium  in  beeld  brengen  van  inwoners met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken door gebruik te maken van daadwerkelijke signalen en outreachende hulpverlening. Door het eerder opsporen van beginnende schulden, kunnen problematische schulden worden voorkomen. Op grond van het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening zijn vier signalen aangewezen die de gemeente moet ontvangen om uit eigen beweging schuldhulpverlening aan te bieden. Het gaat om  achterstanden  bij  de  huur,  energie,  drinkwater  en  zorgverzekering. Sociaal Werk De Schans maakt onderdeel uit van de lopende pilot ‘Vroegsignalering’. Wanneer de gemeente een signaal ontvangt dat een inwoner achterloopt met betalingen dan gaat er een brief uit naar deze inwoner. In deze brief staat vermeld wat de inwoner kan doen en dat Sociaal Werk De Schans ondersteuning kan bieden bij geldzorgen. Vervolgens neemt de schuldhulpverlener van Sociaal Werk De Schans telefonisch contact op met de inwoner. Als er geen telefoonnummer bekend is dan wordt er een mail verstuurd of er vindt een huisbezoek plaats. Zodra het contact tot stand gekomen is, wordt met de inwoner samen gezocht naar mogelijke oplossingen die vervolgens in een plan van aanpak worden vastgelegd. Hiermee wordt een vervolgtraject opgestart. Indien geen traject gewenst wordt dan zal de schuldhulpverlener folders met mogelijkheden voor hulp en ondersteuning achterlaten of mailen aan de inwoner. In beide gevallen is het doel om geldzorgen op te lossen en problematische schulden te voorkomen.

Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report