De basis op orde

Bedrijfsvoering en Control

Als Tintengroep zijn we constant in beweging. We werken van buiten naar binnen. Dit betekent dat we anticiperen, reageren en meebewegen met de ontwikkelingen die zich in de samenleving aandienen en die relevant zijn voor bewoners en opdrachtgevers. Dit heeft invloed op de omvang en inhoud van onze opdrachten en daarmee op de bijbehorende begroting van de verschillende organisaties. Projecten worden opgestart en lopen af, pilots worden gedraaid en extra opdrachten dienen zich aan. Ook Tintengroep als geheel is in beweging. Via gunningen na een aanbesteding of op basis van een bestuurlijke fusie is het aantal Tintenorganisaties toegenomen. Maar het aflopen van een contractperiode is geen garantie voor de voortzetting van de dienstverlening. We kunnen ook opdrachten verliezen of geconfronteerd worden met een bezuiniging.
Deze voortdurende beweging vraagt om een daarbij passende inrichting van onze afdelingen Bedrijfsvoering en Control. Hoe anticiperen we op de kansen en risico’s die dit met zich meebrengt. Het gaat daarbij om een juiste balans van een gezonde bedrijfsvoering en de realisatie van de overeengekomen opdracht hierbij ondersteund door passende applicaties.

Een groeiende organisatie vraagt om een hoge mate van professionaliteit en een goede werk- en taakverdeling. Onze bedrijfsvoering is enorm wendbaar en zo zijn we in staat  groei en krimp op te vangen vanuit een solide basis.
Onze afdeling Control buigt zich samen met directeuren onder meer over de vraag: Doen we de dingen die we moeten doen en doen we deze ook zo goed mogelijk. Waar willen we op sturen en welke indicatoren gebruiken we daarvoor. Met behulp van het in 2023 nieuwe ingerichte dashboard Qlik Sense beschikt iedereen over de benodigde data. Zo meten we bijvoorbeeld de impact die we realiseren met onze collectieve dienstverlening, de mate waarin mensen zichzelf steeds beter kunnen redden, de duur van een ondersteuningstraject, de klanttevredenheid en het aantal inwoners die we in een bepaalde wijk bereiken. Maar ook enkele kwaliteitskenmerken ten aanzien van het registratieproces van onze dienstverlening. Tevens volgen we enkele indicatoren ten aanzien van de bedrijfsvoering en het personeel, zoals financiële ontwikkelingen in relatie tot de begrotingen, het ziekteverzuim, de omvang van onze flexibele schil en de ontwikkeling van het weerstandsvermogen in relatie tot de risicoprofielen.

Inspraak en medezeggenschap

Raad van toezicht
Onze raad van toezicht is onze belangrijkste toezichthouder. Over alle taken en verantwoordelijkheden van de rvt wordt een eigen jaarverslag opgesteld.

Centrale Cliëntenraad
In de centrale cliëntenraad zijn de lokale cliëntenraden vertegenwoordigd. Zij denken met ons mee, geven gevraagd en ongevraagd advies en vertolken de stem van onze klanten. In 2023 hebben we gezamenlijk onderzoek gedaan hoe we als Tintengroep de inspraak en medezeggenschap van onze klanten zo kunnen organiseren dat deze ondersteunend is aan de uitvoering van onze opdracht, de impact van onze hulp- en dienstverlening optimaliseert en toekomstbestendig is.

GOR
De werkorganisaties kennen een zogenaamde onderdeelcommissie, die het inspraak- en medezeggenschapsorgaan is binnen de werkorganisatie. Deze bestaat uit werknemers van één werkorganisatie die namens de medewerkers overleg voert met de directeur of de manager van de werkorganisatie over het ondernemingsbeleid en de personeelsbelangen binnen de werkorganisatie.

De onderdeelcommissies worden door 10 leden vertegenwoordigd in de Gemeenschappelijke Ondernemingsraad, de GOR. Zij zijn het overlegorgaan voor de bestuurder. De wet op de ondernemingsraden vormt hier het wettelijk kader voor. De GOR schrijft een eigen jaarverslag.