Spring naar inhoud

Wie zijn wij

Wie zijn wij

De kracht zit in Samen

Tintengroep bestaat uit 17 sociaalwerkorganisaties, Peuterwerk, Beheer Welzijn. Tinten Training & Advies en het servicebureau. We zijn actief in de provincies Groningen, Drenthe, Friesland, Overijssel en Flevoland.

We kijken, denken en werken vanuit het gedachtengoed van Positieve Gezondheid van Machteld Huber. Ook zijn we overtuigd van het gedachtegoed van Martha Nussbaum; mensen zijn sociale wezens, willen deelnemen en bijdragen aan de samenleving en zich ontwikkelen. Activering kan ondersteunen. Door ons werk goed uit te voeren dragen we bij aan het bouwen van een vitale, verantwoordelijke en inclusieve samenleving. We doen dit zowel vanuit onze rol als uitvoeringspartner als die van strategisch partner van de gemeentes waarin we werkzaam zijn. 

De kracht van samen

De organisaties van Tintengroep hebben een sterke lokale verankering. Dit stelt ons in staat ons werk dicht bij mensen en hun leefomgeving op maat uit te voeren. We doen dit graag samen met vrijwilligers en formele en informele partners. De interne bundeling van krachten binnen Tintengroep brengt ons veel.

  • Servicebureau Tinten waar alle ondersteunende diensten ondergebracht zijn (Trainingen, Advies, Kwaliteit, HR, Financiën, ICT, Facilitair, Telefonie, Control, Communicatie, juridische ondersteuning, privacy-officer, gedragswetenschappers). Door als Tintengroep deze expertise te centraliseren kunnen we met minimale inzet en kosten maximaal rendement halen. Door de professionele, integrale en proactieve ondersteuning vanuit de stafafdelingen van het servicebureau kunnen de organisaties zich volledig richten op de uitvoering van het werk in de gemeentes. Efficiënt inrichten van het servicebureau heeft ervoor gezorgd dat de kosten van deze personele overhead in de afgelopen jaren 20 tot 25% lager zijn geworden. 
  • Kennishub waarbinnen we kennis, ervaring en inzichten op alle lagen van de organisaties delen. 1+1 =3. De denkkracht die we in onze samenwerking en samenhang kunnen organiseren komt alle onze organisaties en medewerkers ten goede. Het is onderdeel van het versterken van ons vakmanschap. In 2023 hebben we met name ingezet op het versterken van vakmanschap en regionale inzet gekoppeld aan de zorgakkoorden en regioplannen. Zo hebben we hier speciaal een directieadviseur voor aangetrokken die de verbindende (kennis)schakel is tussen werkorganisaties, regionale inzet en Tintengroep als geheel. 
  • Innovatie en ontwikkeling want de samenleving waarin we werken is complex, dynamisch en niet altijd voorspelbaar. Als Tintengroep willen we hier in de uitvoering van ons werk recht aan doen. We werken dan ook met een complex adaptief systeem (CAS) dat ons in staat stelt effectief te reageren op veranderingen en onverwachte situaties. We omarmen het gedachtengoed van gedeeld leiderschap. In 2023 hebben we onze functieprofielen hiermee in lijn gebracht en hebben alle leidinggevende via een assessment zicht gekregen op hun talenten en mogelijkheden.  

Samen voor ons vakmanschap!

Het uitvoeren van het mooie vak van sociaal werker en pedagogisch medewerker vraagt niet alleen van medewerkers dat ze beschikken over de juiste kennis en van aanpakken weten. Maar bovenal dat ze hart hebben voor hun vak. Tijdens het kennisfestival op 13 februari 2023 kwamen rond het centrale thema “Hart voor je vak” ruim 700 medewerkers bij elkaar. Om hun passie voor hun werk met elkaar te delen, te leren van elkaar en verschillende workshops en lezingen te volgen. Een gezamenlijke, inspirerende aftrap aan het begin van het jaar waarin het programma Versterken Vakmanschap een belangrijke rol speelt. We zijn trots hoe iedereen vanuit de eigen functie en rol bijdraagt aan de uitvoering van het sociaal werk en peuterwerk!

Allemaal samen!

Alle medewerkers van Tintengroep voor het eerst sinds jaren weer samen tijdens het kennisfestival

Door de bril van

Kwaliteit

Sociale veiligheid is belangrijk voor ons. Door dit onderwerp actief te agenderen willen we hier blijvend aandacht voor hebben. Het vraagt om een alerte houding van iedereen, ook zeker van ons als werkgever. Wanneer klanten klaar zijn met hun persoonlijke traject, krijgen ze een e-mail met een vragenlijst. In deze vragenlijst vragen we hoe tevreden ze zijn met de hulp die ze hebben gekregen en hoe de medewerker de hulp heeft gegeven. Gemiddeld geven onze klanten ons een 7,6. We meten ook de impact van onze gezamenlijke dienstverlening met vaste vragen. Deelnemers vullen na de activiteit een scorelijst in.

Deze impactmeting laat zien dat onze inspanningen mensen helpen om deel te nemen aan de samenleving, meer zelfredzaam te worden en een groter netwerk te krijgen. Deelnemers kunnen ook een quote toevoegen om te vertellen wat hun deelname voor hen heeft betekend.

We weten hoe belangrijk gegevensbescherming is. In 2023 hebben we maatregelen genomen om te voldoen aan de privacywetgeving, zowel organisatorisch als technisch. Dit jaar hebben we ook gewerkt aan het vergroten van het privacybewustzijn. Hierdoor herkennen en melden we (mogelijke) privacyrisico’s beter. Door de oplettendheid van onze medewerkers zijn enkele privacy-signalen onderzocht.

De impactmeting laat zien dat onze inzet er aan bijdraagt dat mensen participeren aan de samenleving, hun zelfredzaamheid toeneemt en hun netwerk groter wordt.

HR

In 2023 is door HR het werken in accounts verder ingebed. Het werken in een combinatie van medewerker HR en HR-adviseur richting de werkorganisaties zorgt voor structuur en duidelijkheid. Het geeft een verdiepend en integraal effect aan het advies en de ondersteuning dat gegeven wordt.

Uitdagingen zijn er volop. Het door ontwikkelen van (digitale) processen staat nog steeds hoog op de agenda. Zoveel als mogelijk vatten we onze dienstverlening in terugkerende processen en beleid.

Het ondersteunen bij het rondkrijgen van alle personele inzet in de werkorganisaties vereist continue aandacht. Het verzuim is hoog, net als de landelijke trend. De arbeidsmarkt is krap, we doen er dan ook alles aan om ons daarin te onderscheiden in de arbeidsmarktcommunicatie. Een herijking van werkgeverschap hoort daar ook bij. Wat voor werkgever willen we zijn en wat voor uitingen horen daarbij? Hoe onderscheiden we ons? Een onderzoek naar onboarding in 2023 zal tot uitvoer gebracht worden. We willen dat nieuwe medewerkers zich zeer welkom voelen en snel opgenomen worden in de Tintenkleuren van de organisatie.

Beleidsadvies

Het jaar 2023 stond voor team Beleid in het kader van het aanscherpen van de positionering van de rol van de beleidsadviseurs. De samenwerkingsafspraken met de verschillende organisaties zijn aangescherpt en er is focus aangebracht. Beleidsadviseurs spelen een belangrijke rol in de periodieke transparante rapportage en verantwoording, het schrijven van jaarverslagen, werkplannen en het schrijven van aanbestedingen. We zijn trots dat de aanbestedingen van het sociaal werk in de gemeentes Steenwijkerland en Het Hogeland hebben geresulteerd in een meerjarige verlenging van onze inzet in beide gebieden. Ook in 2024 zullen we vanuit Sociaal Werk De Kop en Mensenwerk Hogeland het sociaal werk weer uitvoeren!

We zijn trots dat de aanbestedingen van het sociaal werk in de gemeentes Steenwijkerland en Het Hogeland hebben geresulteerd in een meerjarige verlenging van onze inzet in beide gebieden.

Tinten Training & Advies

In 2023 is Tinten Training & Advies (TTA) begonnen met het aanbrengen van meer focus. Hiertoe hebben we het aanbod van de trainingen wat verkleind; kwaliteit boven kwantiteit. Ook hebben we ingezet op diversiteit van leeroplossingen: aandacht voor borging van trainingen, hoe pas je het geleerde toe, hoe leer je van elkaar, leren reflecteren en kennisdeling stimuleren.   
Samen met de Hanzehogeschool hebben we onze basistrainingen ggz, jeugd, participatie, ouderen, LVB en samenlevingsopbouw geactualiseerd. We zetten er op in ons trainingsaanbod goed aan te laten sluiten bij de leer- en ontwikkelbehoefte van medewerkers. 

Communicatie

Wanneer de organisaties van Tintengroep ontwikkelingen doormaken, zien we dat vanuit de afdeling Communicatie vaak van dichtbij gebeuren. We sluiten aan bij alle organisaties van Tintengroep om te adviseren over de juiste inzet op communicatievraagstukken. De positionering van ons werk was in 2023 al een belangrijk onderwerp; het Integraal Zorgakkoord roept op tot beweging naar het voorliggend veld, tot preventie. En daar heeft sociaal werk haar expertise.

Tegelijkertijd zien we tal van ontwikkelingen die van invloed zijn op de manier waarop wij ons werk uitoefenen en de middelen die wij inzetten. Digitale toegankelijkheid is daar een voorbeeld van. Zorgen dat alle inwoners toegang hebben tot het aanbod van onze organisaties. Mensen communiceren meer en meer online. Zichtbaar en vindbaar zijn is onmisbaar. Daarom is onder andere de  ontwikkeling van nieuwe websites voor onze organisaties is in 2023 voorbereid.

Voor wie waren we er

Voor wie waren we er

individueel

10404 Trajecten

binnen onze groep

Leun & Steun

1918 Trajecten

vinger aan de pols

Ondersteuning en advies

13380 Vragen

OCO

1250 Vragen

Onafhankelijk cliëntondersteuning

Collectief

1489 Bijeenkomsten

Deelnemers

157374

bij collectieve activiteiten

Bijeenkomsten

12850

 Top 3 problematieken

Bij de start van een individueel traject wordt de mate van zelfredzaamheid van onze klanten op verschillende levensdomeinen in kaart gebracht. We maken hierbij gebruik van de Zelfredzaamheid-matrix. Deze scores geven een beeld van de top 3 problematieken die het vaakst voorkomt. Evenals voorgaande jaren bestaat de top 3 in 2023 uit:

  • Financiële problematiek;
  • Problematiek die gelinkt is aan geestelijke gezondheid;
  • Problematiek die gelinkt is aan huiselijke relaties. 

Collectief: wat organiseerden we?

Sociale activering

Ontmoeting & Meedoen

Doelgroepen

Ouderen, Mantelzorg, Eenzaamheid

Weerbaarheid

Mentale Gezondheid

Participatie en Samenlevingsopbouw

Ondersteunen Zelforganisatie

Vitale wijken, Sociale basis

Jeugd & Jongeren

Opgroeien & Opvoeden

De inzet van onze medewerkers maakt het verschil

Ruim 700 medewerkers hebben zich in 2023 ingezet om iedereen die een beroep op ons heeft gedaan op professionele wijze te ondersteunen. Ons programma Versterken Vakmanschap is hierop gericht. We zien in de verschillende gemeentes een toename van complexe problematiek. Wachtlijsten in de jeugdzorg, ouderenzorg en bij de ggz dragen bij aan een verschuiving van klantenstromen naar het voorliggend veld. Dit vraagt van ons dat we ons hierop aanpassen. SoWiesO, Min 10 Plus 5, Welzijn op Recept, Voorzorg... het zijn allemaal goede voorbeelden van aanpakken die hierop aansluiten.

Niet iedere zorgvraag is namelijk het meest gebaat bij een zorgantwoord.

Onze kracht zin hem in het gewone, en dat maakt ons eigenlijk best bijzonder.

Met wie hebben we samengewerkt?

Klanten

Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn onze klanten, de deelnemers aan onze activiteiten en de bewoners van de wijken waar we werkzaam zijn. in coproductie met hen werken we aan de realisatie van veranderingen op onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. we betrekken daar, waar mogelijk, altijd de directe omgeving bij.

Vrijwilligers

Zonder vrijwilligers kan de samenleving niet draaien. En dat geldt ook voor Tintengroep. Zonder de belangeloze inzet van de ruim 3000 vrijwilligers die ons helpen onze opdracht uit te voeren kregen we het niet voor elkaar. 

Gemeente
Onze samenwerking met de gemeentes waar we werken kent drie aspecten; de gemeente als onze opdrachtgever, de gemeente als strategisch partner, de gemeente als uitvoeringsorgaan. 

Uitvoeringspartners
Onze partners zijn die organisaties met wie we een gezamenlijk werkgebied hebben en die voor onze klanten relevant zijn. We denken daarbij aan onderwijs, zorgaanbieders, huisartsen, woningcorporaties, sociale teams. Toegang, politie, kredietbank, VNN, GGD, sportverenigingen, bibliotheek...

Samenwerkingsverbanden
Alliantie van kracht, Sociaal Werk Nederland, Samenwerking in Drenthe, IZA-tafels. 

Hoe hebben we dit gedaan?

Sociaal werk
We hebben de uitvoering van onze werkzaamheden dicht bij inwoners georganiseerd. Vanuit verschillende (spreekuur)locaties zijn we zichtbaar in dorpen en wijken en kennen we de inwoners. De kracht van ons werk zit in Het Geheim van Sociaal Werk.

Peuterwerk

Vanuit Stichting Peuterwerk begeleiden we peuters in een kansrijke omgeving en volgen we hen in hun spontane ontwikkeling. Hierbij staat het welbevinden van het kind centraal. We doen dit vanuit de overtuiging dat alle kinderen gelijke kansen verdienen. Daartoe bieden we peuters een veilige omgeving om hun talenten te ontwikkelen, in groepsverband met oog voor het individuele kind. We hebben verschillende locaties in de provincie Groningen. Onze locaties bevinden zich middenin een wijk of dorp: dichtbij huis en de omgeving waarin de peuter dagelijks opgroeit.

Servicebureau

Niet alleen de werkorganisaties van Tintengroep kennen een primair proces, ook de stafafdelingen die ondergebracht zijn bij het servicebureau kennen hun eigen primaire proces. Zonder deze kwalitatief hoogstaande inzet en ondersteuning kunnen we het sociaal werk en peuterwerk in alle gemeentes waar we werkzaam zijn, niet naar behoren uitvoeren. De professionele specialisatie van de verschillende afdelingen zorgen voor ondersteuning in samenhang en op maat. Via accounthouderschap zijn er korte lijnen met de werkorganisaties en wordt proactief meegedacht en meegewerkt aan het behalen van gezamenlijke successen. 

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report