Samenvatting en vooruitblik 2023

Wat valt ons op en wat doen we ermee in 2023?

Als we door onze oogharen terugblikken op 2022 zien we grofweg drie grote thema’s waar we ons extra of anders voor inzetten in 2023: Passende ondersteuning voor mantelzorg; sociaal netwerk en eenzaamheid en complexiteit bij jongeren.

Mantelzorg

In 2022 hebben de mantelzorgconsulenten samen met mantelzorgers een nieuw plan geschreven om de mantelzorgers in Noordoostpolder beter te ondersteunen. We willen daarmee beter aansluiten bij de vraag van mantelzorgers. Daarvoor wordt samen met mantelzorgers gekeken wat in een bepaald gebied nodig is. Het aanbod in het ene gebied kan dan verschillen van het aanbod in het andere gebied. Op deze manier sluiten we ook met de mantelzorgondersteuning aan bij het gebiedsgericht en vraaggericht werken.

We merken dat we een groep mantelzorgers mislopen. Dit is een groep inwoners die wel degelijk mantelzorgtaken heeft, maar zichzelf niet herkent in de titel mantelzorger. In de praktijk zien we vaak dat inwoners zichzelf pas als mantelzorger gaan zien op het moment dat ‘de emmer al is overgelopen’. We willen onderzoeken hoe we deze groep mantelzorgers beter kunnen bereiken en hoe we beter zicht kunnen krijgen op de behoeftes van deze groep..

Jongeren

Bij jongeren zien we een behoefte aan sociale contacten. De jongerenwerkers vangen dit signaal op door de jongeren actief op te zoeken op vindplekken zoals op en rondom school, online of op straat. Daarnaast organiseren zij mét de jongeren activiteiten. Het doel hiervan is dat de jongeren hun talenten leren kennen en kunnen inzetten om de leefbaarheid van hun eigen leefomgeving te stimuleren. Jongeren lopen n het dagelijks leven tegen vragen iaan en weten niet goed waar ze daarmee terecht kunnen. De activiteiten zien we als een middel om in gesprek te komen met jongeren. Die gesprekken zijn meer verdiepend en methodisch om de jongeren echt verder te helpen. Die impact meten we ook. Onder de jongeren die wij zien, valt de toegenomen complexiteit op. Zoals bijvoorbeeld sexting en sexortion.

In het afgelopen jaar hebben jongerenwerkers zich meer gericht op de dorpen. Er is een toename in het aantal jongeren dat de eigen talenten wil inzetten ten behoeve van de eigen leefomgeving. In de dorpen zien we initiatieven van jongeren zelf ontstaan, dit doen zij met ondersteuning van de jongerenwerkers. Zo wordt negatieve energie omgezet in positieve energie. We krijgen daar veel enthousiaste reacties op en geven dit verder vorm in 2023.

In 2023 wordt een start gemaakt met Impacter. Daarin zetten jongeren tussen de 14 en 27 jaar zich vrijwillig in voor een ander. Met ondersteuning van een jongerencoach ontdekken zij hun talenten, ontmoeten nieuwe mensen en maken zij onze samenleving sterker. Jongeren krijgen de kans om te leren in een omgeving waar experimenteren oké is en waar je gewaardeerd wordt om wie je bent. Dat zorgt voor meer vertrouwen in zichzelf, hun talenten en hun plek in de maatschappij.

Sociaal netwerk

Het aantal inwoners dat aangeeft behoefte te hebben aan sociaal contact en/of er moeite mee heeft (ofwel het aantal inwoners dat gebruik maakt van onze voorzieningen op dit vlak), ligt veel hoger dan we aan de voorkant hebben ingeschat. We merken een toename in het aantal vragen van partnerorganisaties rondom het thema eenzaamheid. Ook het hoge aantal inwoners dat is toegeleid naar collectieve activiteiten (417 in plaats van 160), zegt mogelijk iets over de behoefte bij onze inwoners aan sociale contacten. We stellen vast dat het aantal vragen rondom het thema eenzaamheid en contact maken en houden zijn toegenomen. In 2023 willen we in samenwerking met de gemeente en netwerkpartners onderzoeken hoe we een antwoord kunnen vormen op deze vragen.

Organisatie

In het afgelopen jaar zijn we onderdeel geworden van de Tintengroep. Nu de technische stappen zijn gezet, zal in het komende jaar de inhoudelijke kennis en ondersteuning vanuit de groep onze organisatie verder verstevigen. 2023 zal voor Carrefour in het teken staan van:

• Het door ontwikkelen van gebiedsgericht werken en het aanpassen van onze werkprocessen daarop;
  • Dienstverlening met data en het starten met meten van impact en de zelfredzaamheid;
  • Vakmanschap en vitaliteit van onze medewerkers;
  • Huisvesting;
  • Positieve Gezondheid verder borgen in onze werkwijze.
v5.8.12