Thema preventief jongerenwerk

6. Preventief jongerenwerk

Preventief jongerenwerk richt zich op kwetsbare jongeren. Het jongerenwerk werkt aan het vroegtijdig opsporen van problemen bij jongeren en stimuleren jongeren iets aan deze problemen te doen. Het jongerenwerk sluit aan bij de leefomgeving van de jongere. Dit betekent ook dat het jongerenwerk wordt aangeboden op de plekken waar jongeren zijn, zoals op straat of op school. Jongeren kunnen middels een groepsaanpak worden geholpen, maar ook waar nodig middels een individuele – één-op-één – aanpak.

Tevredenheid jongeren

90 %

Het percentage deelnemers aan informatie- en voorlichtingsbijeenkomsten dat aangeeft nuttige informatie te hebben ontvangen

Indicatoren jongerenwerk

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

*Unieke deelnemers activiteiten: De notatie '0' bij het werwachte aantal is niet feitelijk nul. Deze weergave betekent dat er vooraf geen indicatie bekend was of is vastgesteld.

Praktijkverhaal Jongerenwerker:  “Afgelopen zomer werden wij benaderd door een leerplichtambtenaar van de gemeente Noordoostpolder om in contact te komen met Stefan* (17). Stefan ging niet meer naar school en de vraag was om te kijken of wij iets voor hem konden betekenen.

We zochten contact met Stefan om eerst maar eens vertrouwen te winnen. Tijdens die momenten bleek langzamerhand dat hij zich eenzaam voelde. Hij kreeg behoefte om weer positief in het leven te staan.

We zorgden vooral dat we contact met hem hielden. Laagdrempelig, zonder verwachtingen en druk of plannen. Gewoon een beetje aandacht. Soms gewoon door een wandeling. Hij vond het fijn dat er naar hem geluisterd werd en dat er aandacht voor hem was. Na verloop  van tijd kreeg hij weer wat perspectief en ging hij voor zich zien dat hij wel weer een opleiding kon gaan volgen. We houden nog een poosje contact met hem.”

*De naam Stefan is fictief

In contact met jongeren

De leefwereld van jongeren is voor een groot deel online. Sociale media zijn daarom een wezenlijk middel voor ons om met jongeren in contact te komen en blijven.

Met name Instagram wordt veel gebruikt voor sociale contacten. De grootste groep volgers op Instagram is van de leeftijdsklasse 18 – 24 jaar (26,7 %). Er volgen 53,3 % vrouwen en 46,6 % mannen.

Waar komen instagramvolgers vandaan?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Locaties van de volgers:
Emmeloord 0.441