
1. Onafhankelijke cliëntondersteuning
1. Onafhankelijke cliëntondersteuning
Onafhankelijke cliëntondersteuning is een wettelijk opdracht binnen de Wmo: “Onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.” Inwoners ontvangen ondersteuning voor en bij gesprekken met bijvoorbeeld het Sociaal Team; klantmanagers participatie; WMO en Jeugd; of organisaties als WerkCorporatie en het onderwijs. Op deze manier kan de inwoner zelf de regie blijven houden en zijn ondersteuningsmogelijkheden beter op maat en toegankelijk.
Indicatoren Onafhankelijke Clientondersteuning*
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
*De indicator 'Vraagbaak info & advies' geeft het aantal enkelvoudige vragen weer waarbij de inwoner na één gesprek zelfstandig verder kan. Na een korte vraagverheldering kan er direct antwoord gegeven worden op de vraag.
De indicator 'individuele trajecten' geeft het aantal trajecten weer waarin een uitgebreidere vraagverheldering is gedaan. We streven ernaar om in maximaal 2 tot 5 gesprekken de vraag en context helder te hebben en de inwoner verder te helpen. Deze individuele trajecten doen we op verschillende thema’s, zoals Onafhankelijke Cliëntondersteuning en Mantelzorg. We kunnen in het huidige registratiesysteem onvoldoende onderscheid maken tussen deze thema’s uitvoeringstaken en dus niet zien bij hoeveel trajecten het om Onafhankelijke Cliëntondersteuning gaat. In 2023 maken we gebruik van een nieuw systeem waarin dit onderscheid wel gemaakt wordt.
Na onafhankelijke cliëntondersteuning verder geholpen door
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Aantal | |
---|---|
Eigen kracht / netwerk | 141 |
Inzet professional / gemeentelijk maatwerk | 139 |
Inzet vrijwilliger / ervaringsdeskundige | 416 |
Zelfstandig verder na advies | 308 |

Praktijkverhaal van een onafhankelijk cliëntondersteuner: “Via een huisartsenpraktijk ontving ik een verzoek voor ondersteuning bij iemand met wie de communicatie is vastgelopen. Er was ook al contact geweest met de Praktijkondersteuner GGZ. De huisarts vroeg voor deze man bij ons ondersteuning bij het aanvragen van een indicatie 'begeleiding aan huis' op basis van een autismespectrumstoornis.
De kracht van Onafhankelijke Cliëntondersteuning ligt in het objectief en onafhankelijk luisteren en zoeken naar de echte ondersteuningsbehoefte van de inwoner. In gesprekken help ik om inzichtelijk en overzichtelijk te maken wat er allemaal speelt en wat de inwoner zelf eigenlijk belangrijk vindt. Ik neem de tijd en verdiep me in de situatie van de inwoner. Deze man heeft zo verschillende mogelijke routes op een rij kunnen zetten en uiteindelijk niet gekozen voor de aanvraag van geïndiceerde begeleiding.
Met zijn toestemming heb ik de huisarts terugkoppeling gegeven over de vervolgstappen van de inwoner. Ik vind het iedere keer weer mooi om te zien dat wanneer dit transparant en met een open houding gaat, je van elkaar leert, er mooie dingen ontstaan en mensen samen verder komen.”
2. Vrijwillige inzet
2. Vrijwillige inzet
Bij veel initiatieven, verenigingen en instellingen zijn vrijwilligers niet meer weg te denken. Zowel voor de vrijwilligers zelf als voor de maatschappij is deze inzet van grote waarde. We willen daarom vrijwillige inzet mogelijk blijven maken en stimuleren. Daarvoor zetten we in op goede toerusting van vrijwilligers. We stimuleren ook nieuwe allianties en samenwerkingsverbanden tussen vrijwilligers- en professionele organisaties en het bedrijfsleven. Zo kunnen we vraagstukken en knelpunten meer gezamenlijk aanpakken.
Wij geloven in gebiedsgericht werken en dat passen we steeds beter toe in het thema Vrijwillige Inzet. Zo proberen we vraag en aanbod rondom vrijwilligerswerk te regelen in een wijk of dorp in plaats van centraal. Dit versterkt het sociale netwerk in de eigen leefomgeving en hierdoor worden veel vragen snel en adequaat opgelost in de buurt. De inwoners die specifiek vrijwilligerswerk willen doen dat minder goed te vinden is in de buurt komen in het vrijwilligersbestand van Carrefour. Zij worden verbonden aan een organisatie of inwoner waarin zij het vrijwilligerswerk kunnen doen dat zij graag willen en waarmee de ander is verder geholpen. Met hen wordt ook contact gezocht bij specifieke vragen van inwoners.
Hierdoor liggen veel werkelijke aantallen hoger dan we verwacht hadden en is het aantal inwoners dat in het vrijwilligersbestand staat van Carrefour juist wat afgenomen. In 2022 is het lastig gebleken om voldoende vrijwilligers te vinden voor respijtzorg. In 2023 gaan we met de opdrachtgever in gesprek hoe we dit kunnen stimuleren.
Tevredenheid organisaties
90 %
Het percentage organisaties dat aangeeft passende ondersteuning te hebben ontvangen van het vrijwilligersinformatiepunt
Vrijwillige inzet I VIP!, vrijwilligers en academie
indicatoren VIP, Vrijwilligersacademie en inzet vrijwilligers
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Kolom1 | Verwacht aantal | Werkelijk aantal |
---|---|---|
Matches | 75 | 166 |
Unieke inwoners die zijn verder geholpen | 65 | 78 |
Organisaties die zijn verder geholpen | 50 | 158 |
Trainingen en workshops | 14 | 19 |
Deelnemers vrijwilligersacademie | 140 | 153 |
Inwoners ondersteund door vrijwilligers (x10) | 110 | 84.7 |
Vrijwillige respijtzorg | 70 | 14 |
Actueel vrijwilligersbestand Carrefour | 150 | 109 |
Hoe zijn organisaties ondersteund?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Aantal organisaties | |
---|---|
Advies ontvangen | 29 |
Nieuwe vrijwilligers gevonden | 44 |
Inschrijvingen bij de vacaturebank | 12 |
Media aandacht werven vrijwilligers | 44 |
Vrijwillige inzet I Sociaal netwerk
indicatoren sociaal netwerk
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Kolom1 | Verwacht aatal | Werkelijk aantal |
---|---|---|
Zelfstandig verder na (handvatten voor) netwerkuitbreiding* (x10) | 5.5 | 24.7 |
Interventie Verder na verlies van je partner | 15 | 21 |
Interventie Breid je kennissenkring uit | 20 | 3 |
*In deze indicator zijn twee indicatoren samen gevoegd die beide een aantal inwoners aanduiden die met vragen over contact en sociaal netwerk bij ons komen. De beide aantallen blijken nauwelijks los van elkaar te zien.

Wendbaar sociaal werk: Oekraïense vluchtelingen
Toen de stroom vluchtelingen uit Oekraïne op gang kwam stond ook de Noordoostpolder voor een grote uitdaging. Hoe en waar organiseer je in zo'n korte tijd opeens een gestroomlijnde opvang en alles wat daarbij komt kijken? Wie is waarvoor verantwoordelijk? En wie pakt welke taken op? We kunnen er lang over overleggen, maar sommige mensen, regelen het gewoon met een paar eenvoudige maar doeltreffende acties:
- Alle vragen over Oekraïense vluchtelingen naar het VIP!
- Verbind initiatieven aan wat er al is.
We zijn trots op ons coördinatietalent en ons opgebouwde netwerk waardoor we snel kunnen schakelen in een crisissituatie.
3. Sociale gebiedsregie
3. Sociale gebiedsregie
Het buurtopbouwwerk richt zich op het verbeteren van de woon- en leefomstandigheden van kwetsbare buurt- en wijkbewoners. Door het initiatief/ de energie van zelfredzame inwoners te benutten. Het buurtopbouwwerk ondersteunt hen om initiatieven te realiseren door onder meer de invloed van de bewoners bij het verbeteren van de leefbaarheid van hun woonomgeving te versterken.
Sociale gebiedsregie I buurtopbouwwerk
Eigenlijk zegt het woord het al 'Buurtopbouwwerk': werken aan de opbouw van buurten. We doen dit bijvoorbeeld door het versterken van initiatieven van inwoners en het bevorderen van sociale inclusie en sociale cohesie. Het is vaak een zaak van lange adem. Doordat we de formele en informele netwerken kennen, leggen we snel verbindingen tussen inwoners, partijen en en organisaties. In 2021 is het project Samen Tuinieren gestart en in 2022 heeft het volop gedraaid. Het doel van het project is om inwoners die zelf (met eigen netwerk, financiën en inzet) hun tuin niet meer kunnen onderhouden daarin te ondersteunen met behulp van vrijwilligers.
Inmiddels is er een team van 7 vrijwilligers die in 2022 14 tuinen hebben onderhouden.
Doordat de vrijwilliger gedurende langere tijd bij een inwoner komt wordt niet alleen de tuin netjes bijgehouden maar is er ook aandacht voor de inwoner. Op deze manier wordt er middels vrijwillige inzet gebouwd aan sociale cohesie.
In dit project werken we regelmatig samen met W.A.T., het mannencentrum en het AZC, Mercatus, Aeres en Stichting Present.
Tevredenheid inwonersinitiatieven
93 %
Het percentage inwoners dat aangeeft passende ondersteuning te hebben ontvangen
Indicatoren buurtopbouwwerk
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Praktijkverhaal Samen Tuinieren: "Mevrouw Veenstra* huurt een hoekwoning met een flinke tuin. De verhuurder signaleerde achterstallig onderhoud en raadde haar aan om contact met Carrefour te zoeken. Sinds ze lichamelijke klachten had gekregen, was de tuin niet goed meer onderhouden. Ze had altijd met veel plezier in de tuin gezeten. Nu kwam ze er nauwelijks meer omdat ze de aanblik van de tuin niet kon verdragen. Ze schaamde zich om er nog met anderen te zitten. Bij mijn bezoek aan haar zag ik de tuin. De achterdeur kon nog maar net open...
Mevrouw Veenstra ervaarde een hele hoge drempel om om hulp te vragen in haar netwerk. Zo kwam Samen Tuinieren als eerste stap in beeld. We planden samen met vrijwilligers een dag om te helpen. Vrijwilligers deden het grote onderhoud, onkruid en snoeiwerk. De verhuurder zorgde voor afvoer van het afval. Mevrouw Veenstra zelf zorgde voor drankjes. Een nieuw begin voor deze tuin.
Toen ik na anderhalve maand terugkwam was er hard gewerkt in de tuin. Ze bleek toch haar schoonzoon te hebben gevraagd om te helpen. Trots vertelde ze dat ze het nu eindelijk weer fijn vond om in de tuin te zijn."
*De naam Veenstra is fictief
Sociale gebiedsregie I Buurtbemiddeling
Indicatoren buurtbemiddeling
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Kolom1 | Verwacht aantal | Werkelijk aantal |
---|---|---|
Aanvragen buurtbemiddeling | 70 | 68 |
Opgeloste vragen door buurtbemiddeling | 50 | 47 |
Ingezette vrijwilligers voor buurtbemiddeling | 10 | 12 |
4. Mantelzorg
4. Mantelzorg
Mantelzorgers zijn van zeer grote waarde voor hun naaste en de maatschappij. We zetten ons ervoor in dat zij zo veel mogelijk in staat blijven de taken te combineren met hun dagelijks leven. Daarvoor vinden we het belangrijk dat ze zich gezien, erkend en gewaardeerd voelen in hun situatie. We ontmoeten mantelzorgers graag, zodat we het ondersteuningsaanbod laagdrempelig en toegankelijk maken en waar nodig adequaat kunnenverwijzen naar specialistische ondersteuning. Uitgangspunt voor ons is om de ondersteuning waar mogelijk in eigen kring of door vrijwilligers te versterken.
Steunpunt mantelzorg
Er is in 2022 een 'werkgroep mantelzorgers' met afvaardiging uit de verschillende polderdorpen opgericht. Met en voor elkaar bouwen we aan ontmoeting, ontspanning en activiteiten. Bij de activiteiten maken we kennis met Positieve Gezondheid voor duurzame impact. De groep bestaat nu uit 7 deelnemers. Zo horen we de wensen en ervaringen van de doelgroep zelf en zij zijn de beste ambassadeurs naar andere mantelzorgers in hun netwerk.
Met de NAK zijn afspraken gemaakt voor workshops aan werknemers en aan leidinggevenden. Hierin staan bewustwording over mantelzorg en de introductie van Positieve Gezondheid centraal.
Steunpunt Mantelzorg gaat gastlessen verzorgen op ROC Friese Poort. Toekomstige zorgprofessionals kunnen zo kennis maken met wat en hoe (jonge) mantelzorgers zorgen voor een ander. Hoe blijven ze in balans? Als afsluiting wordt daarvoor een interactieve ochtend georganiseerd door de studenten voor de mantelzorgers.
Signalen
(te) veel mantelzorgers...
- kennen Steunpunt Mantelzorg niet en daarmee ook niet de mogelijkheden ervan;
- weten niet dat ze al lang mantelzorger zijn;
- hebben moeite met zich mantelzorger noemen omdat het de ander tot patiënt ‘degradeert’ en de gelijkwaardigheid verandert;
- praten vooral over de zorgvrager en staan onbewust 24 uur ‘aan’;
- weten te vaak de weg niet in alle regelgeving, hulpmiddelen en vergoedingen;
- voelen zich alleen staan in hun rol. De omgeving geeft goedbedoelde adviezen maar hulp vragen of goede hulp bieden is voor veel mensen onbekend terrein;
- kennen en gebruiken Positieve Gezondheid niet;
- hebben in eerste instantie weerstand op zelfreflectie en gedragsverandering ten aanzien van hun eigen mantelzorg beleving.
Enkele mantelzorgfeiten over de Noordoostpolder:
Landelijk gezien scoort mantelzorg hier hoog. Van de 38.000 inwoners boven de 15 jaar zijn er 13.000 mantelzorger. Voor 11.000 daarvan is dat langdurig en 1245 zijn overbelast. (bron: MantelzorgNL, 2021)
Tevredenheid volwassenen
90 %
Het percentage deelnemers dat zich versterkt voelt door de trainingen en activiteiten
Tevredenheid jeugdigen
95 %
Het percentage deelnemers dat het leuke en interessante activiteiten vond
Indicatoren mantelzorg (volwassenen)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Kolom1 | Verwacht aantal | Werkelijk aantal |
---|---|---|
Mantelzorgers die zijn verder geholpen | 200 | 250 |
Deelname aan trainingen en activiteiten | 150 | 300 |
Bedrijven die meer oog hebben gekregen voor mantelzorgtaken | 10 | 45 |
Mantelzorgwaarderingen | 750 | 748 |
Deelname Dag van de mantelzorg* | 311 |
*Deelname Dag van de mantelzorg: De notatie '0' bij het verwachte aantal is niet feitelijk nul. Deze weergave betekent dat er vooraf geen indicatie bekend was of is vastgesteld.
Indicatoren mantelzorg (jongeren)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Kolom1 | Verwacht aantal | Werkelijk aantal |
---|---|---|
Jonge mantelzorgers die zijn verder geholpen | 60 | 51 |
Aantal trainingen (ontspanning, versterken en verbinden) | 20 | 23 |

Praktijkverhaal mantelzorgondersteuner: "Na een eerste telefonisch contact ontmoetten we de heer en mevrouw Krijger* op kantoor. Beide met pensioen en begin 70. Mevrouw Krijger is ten einde raad. Bang, uitgeput en afgevallen door dagelijkse stress. Meneer Krijger is redelijk rustig.
Mevrouw krijger heeft een ziekteproces achter de rug en meneer Krijger heeft een psychiatrische diagnose. Ze voelen elkaar niet vanzelf aan en staan voortdurend onder spanning. Hun 2 kinderen zijn druk en wonen ver weg. Hun sociale netwerk is beperkt. “Iedereen haakt na een tijdje af op ons omdat we zo moeilijk zijn.” zegt mevrouw Krijger. Eén van de kinderen heeft ze aangeraden om te bellen naar Steunpunt Mantelzorg.
We besloten met twee collega’s op huisbezoek te gaan, zodat we met ieder apart kunnen praten. Beide hebben erkenning nodig voor hun eigen verhaal. Om rust en ruimte in de situatie te creëren is er ook praktische ondersteuning nodig. Er komt meer begeleiding vanuit een verpleegkundig specialist en er zijn onderzoeken in gang gezet. Na 2 gesprekken laat mevrouw weten: “Eindelijk kwam ik weer 3 kilo aan!” Er is meer ruimte tussen beiden, waardoor de ruzies verminderd zijn “Ook mijn dagelijkse uitje zoals een fietstochtje of koffie met een vriendin doet me heel goed.”
*Fictieve naam