Thema sportbeleid

5. Bewegen en Leefstijl

5. Bewegen en leefstijl

Bewegen staat voor meedoen in de maatschappij. Je dag start met beweging door je bed uit te stappen. Alle acties die je daarna onderneemt komen voort uit beweging.

Gezond bezig zijn, goed voor jezelf zorgen of meer bewegen begint met kleine veranderingen. Dit start allemaal met bewustwording. Onze beweegcoaches richten zich dan ook niet enkel en alleen op het stimuleren tot sport, maar meer tot (voldoende) beweging. Zoveel mogelijk en passend bij ieders mogelijkheden. Zodat inwoners van 0 tot 100 een leven lang zelfstandig kunnen blijven doen wat ze willen.

In 2022 hebben we in de uitvoering van het sportbeleid de gerichtheid op het onderwijs om gezet naar gerichtheid op het sportakkoord en bewegen in de samenleving. Hierdoor is het aantal leerkrachten en leerlingen met verbeterd bewegingsonderwijs lager dan het verwachte aantal. Ook merken we op dat de sport- en beleefdag samenviel met twee andere evenementen. Wij hebben ondersteuning geboden, waardoor deelnemers van aangepaste sportactiviteiten mee konden doen. Dit jaar is de sport- en beweeggids alleen in Emmeloord uitgegeven. Dat is de verklaring waarom er minder sportaanbieders hebben deelgenomen aan het programma Actief en vitaal ouder worden.

Voor gedetailleerde gegevens over de effecten van de inzet op het verbeteren van onder andere het bewegingsonderwijs is de factsheet J.O.G.G. 2022 in dit hoofdstuk weergegeven. J.O.G.G. staat voor Jongeren op gezond gewicht, een aanpak waar we in de Noordoostpolder in samenwerking met de gemeente en vrijwilligers)organisaties aan hebben gewerkt. Onderstaande factsheet geeft een beeld van de resultaten. Met deze inzet hopen we meer bewustzijn over het onderwerp te hebben gecreëerd. De aanpak stopt per 2023, maar de aandacht voor het onderwerp in ons werk zal blijven.

Tevredenheid sportaanbieders

84 %

Het percentage sportaanbieders dat aangeeft passende ondersteuning te hebben ontvangen van de Beweegcoach

Indicatoren sportbeleid

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Kolom1 Verwacht aantal Werkelijk aantal
Deelname aangepast sporten 200 155
Leerkrachten met verbeterd bewegingsonderwijs 42 48
Leerlingen met verbeterd bewegingsonderwijs (x10) 135 78
Inwoners die verder zijn geholpen met vragen rondom een gezonde leefstijl 80 105
Ondersteunde sportaanbieders 20 31
Deelname sportaanbieders aan Scholierensport 50 53
Deelname kinderen aan Scholierensport (x10) 75 40
Deelname ouderen Actief en Vitaal ouder worden 130 121
Deelname sportaanbieders Actief en Vitaal Ouder Worden 70 32

Op diverse scholen is de MQ scan uitgevoerd. De MQ Scan meet de motorische ontwikkeling van een kind. MQ staat voor motorische quotiënt, zoals de IQ voor intelligentie quotiënt staat en de EQ voor de emotionele quotiënt/ ontwikkeling.

De MQ Scan bestaat uit een compacte beweegbaan, volgens specifieke instructies opgebouwd met standaard materialen uit een gymzaal. De tijd die een kind erover doet om de baan af te leggen geeft aan of een kind gemiddeld, boven- of ondergemiddeld motorische vaardigheid heeft voor zijn leeftijd.

De scans worden waar nodig besproken met de leerkrachten en ouders door de beweegcoaches. Leerkrachten geven na deze gesprekken de lessen vorm op basis va de scans om motorische vaardigheden te verbeteren. Ook is er naschools beweegaanbod gekomen om te werken aan motoriek. Hieraan hebben 85 leerlingen deelgenomen.

Deelname overige activiteiten sport en bewegen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Inzet Aantal
MQ scan (motorische screening 4-12 jarigen) 445