Spring naar inhoud

Over Carrefour

Voorwoord

Voorwoord in beeld

Voorwoord in tekst

Beste lezer, 

Met trots vertellen wij in ons jaarverslag welke resultaten behaald zijn in 2023. Het jaar waarin we onze gebiedsteams hebben doorontwikkeld om nog beter aan te sluiten bij de vragen van de inwoner. Vanuit het gedachtengoed van Positieve Gezondheid hebben we de stap gezet naar nog beter vraaggericht werken. Wat wil jij als inwoner, wat vind jij belangrijk, én wie of wat heb je nodig om dat te bereiken? Daarin ondersteunen wij de inwoner met ondersteuning vanuit het eigen netwerk en/of een vrijwilliger. 

Waar we eerder voornamelijk activiteiten organiseerden vóór de inwoners, doen we dat nu meer mét de inwoner. Zo sluiten we beter aan bij de behoefte en dat meten we achteraf ook.

Een mooi voorbeeld is het jongerenwerk. Waar we eerder activiteiten voor de jongeren organiseerden, doen we dat nu met hen. Wat is het talent van de jongere? Waar ben je goed in en wat vind je leuk om te doen? En als we met een groep jongeren zijn, hoe kunnen we die verschillende talenten inzetten om gezamenlijk een toffe activiteit te organiseren? Hoe kunnen we het zo organiseren, dat wanneer wij als professional een stap terug doen, zij het zelfstandig kunnen voortzetten? Met mooie initiatieven zoals FIFA-toernooien, Hunted, lasergamen, mountainbiken en bingoavonden als resultaat! Maar ook een avond met de gemeenteraad, waarin 42 jongeren hebben meegedacht over hun eigen leefomgeving. 

Een ander mooi voorbeeld is Automaatje. In 2022 kregen we signalen van inwoners dat het voor minder mobiele plaatsgenoten soms lastig is om naar bekenden te gaan of deel te nemen aan activiteiten doordat vervoer lastig te regelen is. We zijn toen gestart met Automaatje. Daarbij worden vrijwilligers met een auto gekoppeld aan minder mobiele inwoners die vervoer nodig hebben. Ook het koppelen van vraag en aanbod wordt door vrijwilligers georganiseerd. Anders dan bij een taxi gaat de vrijwilliger bijvoorbeeld mee bij een afspraak in het ziekenhuis om een kopje koffie te drinken en vraagt op de terugweg hoe het gegaan is. In 2023 zijn maar liefst 252 ritten gereden, waarmee minder mobiele inwoners dus verder zijn geholpen. Vooral een groot compliment aan de vrijwilligers die dit met elkaar organiseren!

Verder hebben we in 2023 een mooi proces doorlopen met de gemeente. Wij zijn nauw met elkaar opgetrokken in het herschrijven van de subsidieaanvraag, waarin we meer integraal gaan werken en anders gaan registeren. Waar we eerder alleen beperkt konden tellen en vertellen zijn we afgelopen jaar gestart met het meten van impact. Hiermee meten wij of we ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn geweest voor de inwoner. Daarmee maken we de stap van moeten meten, naar willen weten, om zo onze dienstverlening te blijven verbeteren. 

Tot slot hebben we deze mooie ontwikkelingen en resultaten niet kunnen bereiken zonder de inzet van alle medewerkers en vrijwilligers die aangesloten zijn bij Carrefour. Vanuit hun bekwaamheid en hun passie geven zij invulling aan dit mooie, zinvolle én zingevende werk. Alle complimenten zijn voor hen. Ook hadden we dit niet kunnen bereiken zonder de goede samenwerking met ketenpartners. We kennen en vinden elkaar en daar gaan we in 2024 natuurlijk mee door. We blijven ons verbeteren. 

Veel leesplezier en ik verwacht dat we met dit verslag een goed beeld geven van onze inzet en de resultaten in 2023. 

Jos van Putten 

Manager Stichting Carrefour


Over Carrefour

Ons verhaal

Carrefour is sterk in sociaal werk. Samen met inwoners werken we aan vragen die zij in hun dagelijks leven tegenkomen. Met als doel dat inwoners zelf verder kunnen. Dit doen we door aan te sluiten, mee te denken en handvatten aan te reiken die zij nodig hebben om tot een oplossing te komen. Daarbij blijven inwoners zelf eigenaar van hun vraag en de oplossing.

We proberen hierbij altijd het sociale netwerk – gezin, buren, vrienden – van de hulpvrager in te zetten. Door het verbinden van inwoners met elkaar ontstaat samenkracht. De oplossingen zijn van de inwoners zelf en blijven zo ook op de langere termijn bijdragen aan de samenleving.

We zijn zichtbaar in wijk en dorp, toegankelijk en altijd dichtbij. Daardoor zijn onze sociaal werkers vertrouwde gezichten voor inwoners. We kennen de inwoners, het gebied, de vrijwilligers en andere (maatschappelijke) organisaties. We zijn op de hoogte van wat er speelt in de wijken en dorpen en kunnen onze ondersteuning hierop afstemmen. Dit is kosteloos voor de inwoner, op maat en altijd dichtbij.

We werken nauw samen met vrijwilligers en andere organisaties in de gemeente en hebben een faciliterende en motiverende rol bij burgerinitiatieven. Wij zetten in op preventie. Met de hulp die wij bieden, willen we specialistische zorg voorkomen. Onze dienstverlening is licht en kortdurend en sluit aan bij het normale leven.

Carrefour is ook onderdeel van Tintengroep die praktijkervaring heeft in 18 gemeenten in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. In deze gemeenten voeren zelfstandige organisaties onder een eigen naam het sociaal werk en/of peuterwerk uit. Door de combinatie van zelfstandige, lokale werkorganisaties en de kracht van samenwerking binnen Tintengroep kunnen wij extra innovatiekracht leveren op de maatschappelijke opgaven die we signaleren in Noordoostpolder.

De kracht zit in het samen doen, samen een stap zetten in de juiste richting. Want samen kom je verder!

Onze missie en visie

De gemeente Noordoostpolder streeft ernaar dat haar inwoners in veiligheid en gezondheid kunnen opgroeien, actief kunnen deelnemen aan de maatschappij en zo veel mogelijk zelfstandig kunnen zijn. De gemeente hanteert een positieve insteek ten opzichte van haar burgers, focust op preventie, en bevordert een gezonde en veilige omgeving voor opvoeding en leefomstandigheden, evenals het ondersteunen van initiatieven vanuit de gemeenschap. De gemeente vraagt ook aan haar maatschappelijke partners, waaronder Carrefour, om hierin te investeren.

Onze visie is nauw verweven met die van de gemeente. We geloven dat elk individu, inclusief degenen die kwetsbaar zijn, intrinsieke waarde heeft, van betekenis is en het potentieel heeft om te ontwikkelen. Mensen hebben ook het vermogen om zich verbonden te voelen met anderen en streven ernaar om erbij te horen, deel te nemen en bij te dragen, zoals Martha Nussbaum stelt. Carrefour omarmt volledig de principes van Positieve Gezondheid, zoals geformuleerd door Machteld Huber, die uitgaat van veerkracht, aanpassingsvermogen en zelfsturing. Daarnaast geloven we dat het activeren van (kwetsbare) individuen hen kan helpen om actief deel te nemen aan de maatschappij, in lijn met het concept van sociaal functioneren van Hans van Ewijk. Door ons werk goed uit te voeren, leveren we een bijdrage aan het creëren van een inclusieve samenleving, waarin iedereen die er deel van uitmaakt, wordt gewaardeerd. Deze principes zijn een inspiratiebron in ons werk en vormen de fundamenten van onze Missie en Visie.

Missie

Inwoners kunnen het leven leiden dat zij zelf voor ogen hebben.

Visie

Carrefour zoekt samen met inwoners naar antwoorden op vragen uit het dagelijkse leven vanuit vertrouwen, nabij en met gezond verstand.

Strategisch partnerschap

Samenwerking vormt de kern en is een essentiële voorwaarde om inwoners een solide basisstructuur te bieden. Naast de rol van opdrachtgever beschouwen wij de gemeente ook als strategisch partner. De komende jaren staan in het teken van grote ontwikkelingen. De toenemende druk op de zorg en andere maatschappelijke ontwikkelingen hebben geleid tot enkele belangrijke landelijke akkoorden. Namelijk het Integraal Zorgakkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO). De transformatiebeweging die hieruit voortkomt vereist gezamenlijk leren en ontwikkelen. Volgens ons is strategisch partnerschap een andere manier van samenwerken dan de traditionele rollen van opdrachtgever en opdrachtnemers. Het begint met een gedeelde ambitie en doelen, en het is noodzakelijk om adequaat om te gaan met de ontwikkelingen die zich voordoen in de samenleving. Dit vereist van beide partijen openheid, eerlijkheid, flexibiliteit en de moed om buiten de gebaande paden te denken.

In 2023 hebben we het strategisch partnerschap tussen Carrefour en de gemeente versterkt. We hebben nauw samengewerkt bij het herschrijven van de subsidieaanvraag van Carrefour voor het jaar 2024. Ook hebben we onder andere gesprekken gevoerd over verschillende thema’s binnen het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Tijdens deze gesprekken hebben we kansen en doelen besproken en gekeken naar de toegevoegde waarde die Carrefour kan bieden. Dit heeft geresulteerd in een extra opdracht voor de komende 3 jaar (2024-2026) op de volgende thema’s: Mantelzorg, Welzijn op recept, Overgewicht en obesitas en Versterken van de Sociale Basis. Momenteel vinden er nog gesprekken plaats over de thema’s Mentale Gezondheid en Valpreventie. Gezien de omvang van deze extra opdracht zijn we in het eerste kwartaal van 2024 gestart met het werven van extra personeel, zodat we het tweede kwartaal kunnen starten met de uitvoering.

Daarnaast heeft Carrefour een bijdrage geleverd aan het regioplan voor het Integraal Zorgakkoord (IZA) in Flevoland. Dit is een unieke samenwerking tussen zorg- en welzijnspartijen, gemeenten en Zilveren Kruis, gericht op gezondheid in de breedste zin van het woord. Samen met andere welzijnsorganisaties in de provincie hebben we een gezamenlijke propositie gedaan om het Sociaal Werk goed onder de aandacht te brengen. Dit heeft geleid tot een mooie rol voor het Sociaal Werk in het Regioplan. In 2024 zetten we deze samenwerking voort om bij te dragen aan de transities in het sociaal domein en de zorg.

Werkwijze

Om sociaal werk effectief te laten zijn, is het een voorwaarde om met en naast de inwoners te werken. We werken volgens het principe ‘zichtbaar, laagdrempelig, dichtbij’ en zitten daarmee in de haarvaten van de samenleving. Om dit te kunnen bewerkstelligen, kiezen we voor gebiedsgericht werken. Hierdoor zorgen we dat de sociaal werkers vertrouwde gezichten zijn of worden voor inwoners. En, minstens zo belangrijk, de sociaal werkers kennen de inwoners, het gebied, de sociale kaart van het gebied en andere organisaties en vrijwilligers in het gebied, waardoor ze op de hoogte zijn van wat er speelt bij inwoners en hun directe leefomgeving. Wijken en dorpen verschillen van elkaar en hebben andere kenmerken, inwoners, krachten, problemen, inwonersinitiatieven en vrijwilligersstructuren. Carrefour heeft oog voor deze verschillen. Hierdoor zijn we in staat in te spelen op dat wat aanwezig en nodig is.

Om daar goed bij aan te sluiten, werkt Carrefour met twee gebiedsteams, één dat zich richt op Emmeloord en één dat zich richt op de dorpen. Daarbij heeft elke wijk en elk dorp zijn eigen vertrouwde gezichten die benaderbaar en aanwezig zijn in het gebied.

Vanuit onze opdracht werken de gebiedsteams aan acht thema’s, namelijk:

  • Onafhankelijke Cliëntondersteuning
  • Vrijwillige inzet
  • Sociale gebiedsregie (opbouwwerk en buurtbemiddeling)
  • Mantelzorg
  • Bewegen en leefstijl
  • Preventief jongerenwerk
  • Opvoed- en opgroeiondersteuning
  • Onderwijsbeleid

In beide teams zitten sociaal werkers met een specialisme in één van bovenstaande thema’s. Maar daarnaast hebben zij altijd een brede blik binnen hun werk. Daarbij is Positieve Gezondheid van Machteld Huber de basis. In dit gedachtegoed wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren.

Alle medewerkers zijn getraind in het werken met het gedachtegoed Positieve Gezondheid. Samen met inwoners kunnen zij met het spinnenweb (gespreksinstrument) in kaart brengen hoe zij zelf hun gezondheid ervaren. Voel je je bijvoorbeeld tevreden, gelukkig of juist eenzaam? Lukt het je om de dagelijkse dingen te doen, zoals het huishouden? Beleef je nog plezier aan hobby’s of bezigheden? Wat is voor jou echt belangrijk? Wat zou je willen veranderen? Samen met de inwoner wordt gekeken naar wat voor hen belangrijk is en hoe zij hieraan willen werken. Hierbij is altijd aandacht voor het sociaal netwerk van de inwoner, zodat deze zelfstandig verder kan na de inzet van de sociaal werker.

De inwoner is zelf aan zet en eigenaar van probleem en oplossing. De vragen die centraal staan bij het inzetten van het sociaal netwerk en het versterken van zelfredzaamheid zijn:

  • Wat kun je zelf doen?
  • Wat kunnen mensen in jouw directe omgeving doen (partner, familie, vrienden, buren)? Is inzet van een vrijwilliger mogelijk?
  • Wat kan de sociaal werker aanvullend aan advies of begeleiding bieden?

Ook werken we outreachend. Outreachend werken zorgt ervoor dat sociaal werkers van Carrefour makkelijker te benaderen zijn voor inwoners en dat het contact laagdrempelig wordt; de sociaal werkers gaan naar inwoners toe, ze stappen eropaf. De sociaal werker werkt vindplaatsgericht: hij of zij is vooral op pad en aanwezig op plekken waar inwoners zijn. Dit kunnen koffieochtenden in het gebied zijn, op school of bij de sportclub, maar ook sociale media. De sociaal werker is via de verschillende kanalen makkelijk te benaderen en benadert zelf actief inwoners. Door een uitgebreid netwerk worden signalen opgehaald en vroegtijdig opgepakt.

Tot slot werken we integraal door middel van een samenwerking tussen de verschillende disciplines binnen de gebiedsteams. Deze multidisciplinaire aanpak stelt ons in staat om breder naar vragen te kijken en zo tot effectievere oplossingen te komen. Dit bevordert de onderlinge samenwerking, kennisdeling en zorgt ervoor dat de vragen van inwoners op een veelzijdige en volledigere manier kunnen worden benaderd. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen de Nanny's, Opstap(je) en de brugfunctionarissen. Zij hebben gezamenlijk informatie- en ouderbijeenkomsten georganiseerd waarin verschillende thema’s rondom gezinsondersteuning en onderwijsbeleid aanbod zijn gekomen. Een voorbeeld van zo’n thema is "Hoe communiceer ik met mijn jonge kindje?". In onderstaande grafiek is het aantal bijeenkomsten weergegeven, evenals het aantal deelnemers aan deze bijeenkomsten. 

Integraal werken | Samenwerking tussen de Nanny's, Opstap(je) en de brugfunctionarissen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Aantal informatie- of ouderbijeenkomsten 42 37
Aantal deelnemers aan informatie- of ouderbijeenkomsten 300 362

Klanttevredenheidsonderzoek

In 2023 hebben we gewerkt aan het ontwikkelen van een geschikte aanpak om de klanttevredenheid van zowel de individuele- als collectieve trajecten te meten en evalueren. In het derde kwartaal zijn we hiermee gestart en de vragenlijst wordt sindsdien automatisch verstuurd bij het afsluiten van een traject. In 2024 kunnen we dit over een heel jaar meten, wat zal resulteren in een meer representatieve evaluatie. Maar met een gemiddeld cijfer van 8,3 in de laatste maanden van 2023 en mooie feedbackpunten van inwoners kijken we met veel vertrouwen naar 2024! 

Impactmeting

We zijn in 2023 gestart met het uitvoeren van impactmetingen na afsluiting van collectieve activiteiten en dan specifiek de collectieve activiteiten binnen de thema's vrijwillige inzet, mantelzorg en preventief jongerenwerk. Door middel van vragenlijsten is opgehaald wat de ervaren impact van de deelnemers is geweest op het gebied van activering, erkend voelen, inbedding, klanttevredenheid, lichamelijke gezondheid, netwerkversterking, opgelucht voelen, participatie, verbonden voelen en zelfredzaamheid. In het uitklapmenu staan de vragen die gebruikt kunnen worden om de verschillende concepten te meten (klik op 'Toon meer' voor het uitklapmenu). Niet elke activiteit zal aanspraak maken op elk gebied. Er is daarom voor gekozen enkel de gebieden uit te vragen die van toepassing zijn. De uitslag van de impactmeting zal in de respectievelijke hoofdstukken opgenomen worden.

Inwoners geven met behulp van een schaalvraag aan in welke mate ze het eens waren met de stelling. De waarde nul betekent dat ze het er helemaal niet mee eens waren en de waarde tien dat ze het er helemaal mee eens waren.

Activering

De medewerkers hebben contact met mij opgenomen.

Ik ben bereid andere inwoners te helpen door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Erkend voelen

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Carrefour.

De medewerkers van Carrefour luisteren naar mij en leggen uit wat ze gaan doen met de dingen die ik tegen hen gezegd heb.

Inbedding

De medewerkers hebben mijn wensen gevraagd voor verandering in mijn omgeving.

Mijn buurt of straat is positief veranderd door het contact met de medewerkers.

Klanttevredenheid

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Carrefour (herhaling).

De medewerkers van Carrefour luisteren naar mij en leggen uit wat ze gaan doen met de dingen die ik tegen hen gezegd heb (herhaling).

Welk cijfer geef je voor de hulp /ondersteuning van de medewerker van Carrefour?

Lichamelijke gezondheid

Ik merk dat ik lichamelijk beter in mijn vel zit door deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Netwerkversterking

De medewerkers hebben gevraagd welke mensen ik ken en wie mij kunnen helpen.

Ik heb nieuwe mensen ontmoet door het contact met de medewerkers van Carrefour van Carrefour.

Participatie

Ik kan meedenken en/of meebeslissen bij de uitvoering van activiteiten in mijn buurt of straat.

Ik word door de medewerkers gevraagd om mee te denken en/of mee te beslissen bij activiteiten in mijn buurt of straat.

Opgelucht voelen

Ik voel mij (even) vrij van mijn dagelijkse taken door mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Ik voel mij meer ontspannen door mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Verbonden voelen

Ik voel mij minder alleen door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Ik voel mij meer verbonden met andere inwoners door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Zelfredzaamheid

Ik heb geleerd van mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Ik heb geen begeleiding meer nodig door deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Naast meten wordt er tijdens de impactmeting ook rekening gehouden met het stukje vertellen. Hieronder staan een paar quotes van deelnemers aan de collectieve activiteiten:

"Door mijn financiële situatie konden wij sporten niet betalen voor ons kind, door Carrefour kwamen wij op de meedoen regeling en deze hebben wij samen met meester aangevraagd" – Deelnemer JOGG, Cool2BeFit

“We zijn erg blij met onze opbouwwerker. Je bent toegankelijk, makkelijk bereikbaar en zichtbaar” – Deelnemer Buurthap Espel

“Hoe klein het voor ons ook lijkt, je maakt mensen heel blij met een ritje en daar word ik als planner ook blij van!” – Vrijwillger ANWB AutoMaatje


Leeswijzer

Het inhoudelijke jaarverslag van 2023 is opgebouwd aan de hand van de vier thema's waarbinnen Carrefour uitvoeringstaken heeft:

  • Maatschappelijk welzijn
  • Sportbeleid
  • Preventief jongerenwerk
  • Gezinsondersteuning

In dit verslag worden de resultaten per uitvoeringstaak weergegeven op basis van vooraf vastgestelde indicatoren. Aan de hand van praktijkverhalen schetsen we een meer inhoudelijk beeld van ons werk. 

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report