Spring naar inhoud

Thema onderwijsbeleid

Onderwijsbeleid

Carrefour zet ook in op onderwijsbeleid. Zo kent Carrefour de programma’s Opstapje en Opstap. Deze richten zich op de taalontwikkeling van kinderen. Via deze programma’s worden ouders ondersteund bij het spelenderwijs stimuleren van de taalvaardigheid van hun kinderen. Opstapje is bedoeld voor de allerkleinsten van 2 tot 4 jaar, terwijl Opstap zich richt op kinderen van 4 tot 6 jaar oud. Beide programma’s zetten in op het versterken van de band tussen ouder en kind door middel van taal.

Via Opstap(je) is er een bijdrage geleverd aan de ontwikkelkansen van gezinnen. De sociaal werkers van Opstap(je) merken dat laaggeletterdheid en taalachterstanden invloed hebben op de ontwikkelkansen van het kind en de volwassen gezinsleden. Daarom kijken zij breed mee in deze gezinnen. De sociaal werkers beantwoorden vragen van de gezinnen en verwijzen indien nodig door naar een ketenpartner.

In onderstaande grafiek is het aantal gezinnen dat verder is geholpen middels het programma Opstap of Opstapje weergegeven.

Opstap(je) | Indicatoren

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Opstap(je): aantal gezinnen verder geholpen in het stimuleren van de (taal)ontwikkeling van hun kind 100 92

Een voorbeeld uit de praktijk

Opstap(je) sociaal werker aan het woord

Al een tijdje kom ik wekelijks bij een gezin. Het gezin is een aantal jaren geleden naar Nederland gekomen en alle gezinsleden zijn druk met het leren van de Nederlandse taal. De kinderen staan meestal al voor het raam op mij te wachten. We doen samen een spelletje en lezen een boek om de taalvaardigheden te verbeteren. In het gesprek met de moeder komen verschillende vragen aan bod zoals “Waar kan ik mijn kinderen aanmelden voor zwemles” of “De juf van de opvang heeft een brief meegegeven maar ik kan deze niet lezen”. Samen zijn we bezig met taal en met de verschillende onderwerpen die aan bod komen, zodat het gezin zich steeds beter thuis kan voelen in Nederland.

De brugfunctionaris speelt een belangrijke rol in de driehoek “ouder-kind-school”, waarbij met name ouders ondersteund worden in hun ouderrol en begeleid worden bij het contact met school als ouders dit lastig vinden. Een brugfunctionaris is iemand die de verbinding vormt tussen het gezin thuis, het kind op school, en indien nodig met professionals, instanties en partners in de wijk. De brugfunctionaris is niet direct betrokken bij het onderwijsproces, maar heeft kennis van het ondersteuningsaanbod in de omgeving en kan contact leggen met de juiste instanties om hulp en ondersteuning te bieden. De brugfunctionaris helpt bij vragen en zorgen die niet direct met het onderwijs te maken hebben, zoals het inschakelen van een psycholoog, een wijkteam of jeugdhulp. Door de inzet van de brugfunctionaris kunnen (zorg)signalen sneller opgepakt worden. Zo worden de leerkrachten ontlast en wordt er bijgedragen aan een positief leef-, leer- en werkklimaat op de scholen. Het doel is om ouders te ondersteunen, leraren te ontlasten en leerlingen beter te laten leren.

De brugfunctionaris is verbonden aan een basisschool en fungeert als de verbindende schakel tussen school, gezin en samenleving. Op dit moment is de brugfunctionaris verbonden aan de scholen van de scholengemeenschap Aves.

In onderstaande grafiek is het aantal (ingewikkelde) situaties waarbij de brugfunctionaris de leerkracht/school heeft ontlast en het aantal ondersteunde ouders en/of verzorger weergegeven. 

Brugfunctionaris | Indicatoren

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Ouderconsulent: aantal (ingewikkelde) situaties waarbij de leerkracht/school is ontlast 35 44
Ouderconsulent: aantal ondersteunde ouders/verzorgers 40 57

Een voorbeeld uit de praktijk

Brugfunctionaris aan het woord

Een gezin is verhuisd naar een dorp in de Polder. Om het gezin te leren kennen, ging ik bij hen op huisbezoek. Tijdens het kennismakingsgesprek kwam naar voren dat het gezin vragen had op het gebied van de financiën. Op mijn advies hebben de ouders het Sociaal Loket bezocht. Daar zijn ze geholpen met Meedoen-bonnen en een tegoedbon voor zwemles. Bij mijn tweede bezoek hebben wij samen het jongste kind aangemeld voor zwemles en het oudste kind voor voetbal. Ouders vinden het fijn dat er korte lijnen zijn met school. Omdat ze mij en de juf al kennen, zijn ze de koffieochtenden op school gaan bezoeken, waar ze andere ouders ontmoeten. Door al deze stappen beginnen ze zich steeds meer thuis te voelen in de Polder.

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report