Spring naar inhoud

Thema maatschappelijk welzijn

Onafhankelijke cliëntondersteuning

​Onafhankelijke cliëntondersteuning

Onafhankelijke cliëntondersteuning is een wettelijke verplichting binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het biedt onafhankelijke ondersteuning aan inwoners bij gesprekken met bijvoorbeeld instanties zoals het Sociaal Team, klantmanagers en organisaties zoals WerkCorporatie en het onderwijs. Dit helpt inwoners om zelf de regie te houden en zorgt voor meer toegankelijkere ondersteuningsmogelijkheden op maat wat bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie van de inwoner.

Als inwoner of professional kun je contact opnemen met Carrefour door te bellen, mailen of door binnen te lopen. De medewerker van Carrefour voert een gesprek met de inwoner om duidelijk te begrijpen wat de specifieke vraag is. Met andere woorden, de medewerker probeert te achterhalen wat de inwoner precies nodig heeft en waar de inwoner ondersteuning bij wil. Samen wordt er gezocht naar een passende oplossing. Vaak is het geven van informatie en advies al voldoende, maar soms is er meer nodig. In dat geval kan de inwoner worden gekoppeld aan een onafhankelijke cliëntondersteuner van Carrefour. Deze cliëntondersteuner helpt bij het regelen van hulp of zorg. 

In onderstaande grafiek is te zien hoeveel individuele trajecten er hebben plaatsgevonden en hoeveel info en adviesgesprekken plaatsgevonden hebben. De indicator 'Vraagbaak info & advies' geeft het aantal enkelvoudige vragen weer waarbij de inwoner na één gesprek zelfstandig verder kon. Na een korte vraagverheldering kon de cliëntondersteuner direct antwoord geven op de vraag. Goed om te vermelden is dat de cijfers van de individuele trajecten in 2023 sterk verschillen met de cijfers van 2022. Dit komt doordat we in 2023 gewerkt hebben met een nieuw registratiesysteem. Met behulp van dit registratiesysteem kan nog duidelijker onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende trajecten die worden ingezet én kunnen we nog preciezer weergeven wat het bereik is geweest.

Onafhankelijke Cliëntondersteuning | Indicatoren

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Individuele trajecten 210 187
Vraagbaak info & advies 750 871

In 2023 zagen we een toename in vragen over huisvesting en dak- en thuisloosheid. De cliëntondersteuners spelen hierbij een belangrijke rol. Ze signaleren behoeften en leggen verbindingen met andere organisaties die inwoners verder kunnen helpen door middel van adequaat beleid en passende ondersteuning. Dit blijft een aandachtspunt in de gemeente Noordoostpolder.

Verder is het positief dat veel professionals de onafhankelijke cliëntondersteuners weten te vinden wanneer ze een onafhankelijke partij willen betrekken ten gunste van hun cliënt. In 2024 gaan de cliëntondersteuners aan de slag met een duidelijke beschrijving van hun taken en werkzaamheden, zodat de afspraken hieromtrent nog duidelijker vastgelegd kunnen worden. Bovendien gaan ze ervoor zorgen dat ze beter zichtbaar zijn op relevante plekken, zoals de gemeentelijke website. Het onderstaande praktijkverhaal laat goed zien wat de impact is van de onafhankelijke cliëntondersteuners van Carrefour.

Een voorbeeld uit de praktijk

Hulp bij wonen

De buren van een 81-jarige André zijn door een medewerker van het Sociaal loket van de gemeente verwezen naar Carrefour voor ondersteuning van een onafhankelijk cliëntondersteuner (OCO).

André woont alleen in een koopwoning en redde zich tot voor kort prima en nam actief deel aan het leven. Zijn buren doen veel voor hem. Sinds een jaar heeft hij gezondheidsklachten en wanneer hij dan ook nog valt moet hij tijdelijk opgenomen worden. Daar blijkt hij verwaarloosd en ondervoed. De buurvrouw wil hem zijn noodzakelijk spullen wel brengen. Wanneer ze deze uit de woning ophaalt merkt ze dat het huis vervuild is en dat ze maar weinig kleding kan vinden. Ze neemt vervolgens contact op met de gemeente om te vragen waar ze terecht kan met haar zorgen. Zij verwijzen André door naar de onafhankelijke cliëntondersteuner.

Tijdens het OCO-traject blijkt dat hij progressieve geheugenproblemen heeft. De buren kunnen de zorg niet aan en hij kan niet terug naar zijn eigen woning. Toch wil hij dat wel heel graag. Na meerdere gesprekken met de cliëntondersteuner komt er acceptatie en geeft hij uiteindelijk toch toestemming om een WLZ-indicatie aan te vragen om op de wachtlijst te komen van een verzorgingshuis. Daarnaast stemt hij ook in met de inzet van een bewindvoerder en mentor.

Door de oplettendheid vanuit zijn sociale netwerk en door de ondersteuning van de onafhankelijk cliëntondersteuner is een inwoner, die in een niet houdbare situatie leefde, geholpen om de hulp te zoeken die hij nodig had. Daarbij is de regie bij de inwoner gebleven zodat hij achter de gemaakte keuze stond en is er een duurzame oplossing gekomen.

Vrijwillige inzet

Vrijwillige inzet

Vrijwillige inzet speelt een cruciale rol in onze maatschappij, want initiatieven, verenigingen en instellingen kunnen niet zonder de waardevolle bijdrage van vrijwilligers. We hebben een terugname in het aantal vrijwilligers geconstateerd. Daarom zetten wij ons extra in om vrijwillige inzet te waarborgen, nu en in de toekomst, door te vinden, verbinden en te versterken. Het is daarbij belangrijk dat vrijwilligers met plezier hun werk doen en dat zij ook goed toegerust zijn om dit te doen. Carrefour draagt hieraan bij door middel van het vrijwilligerspunt en de vrijwilligersacademie.

Vanuit het vrijwilligerspunt worden vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties ondersteund bij het vrijwilligerswerk en worden vrijwilligers gekoppeld aan een vrijwilligersopdracht. Organisaties worden vanuit het vrijwilligerspunt geholpen bij het werven en trainen van vrijwilligers. Er wordt gezorgd voor een goede match tussen vrijwilligers en vraagorganisaties, met extra aandacht voor vrijwilligers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanuit de vrijwilligersacademie worden trainingen en workshops aangeboden die vrijwilligers de juiste tools en vaardigheden geven om het vrijwilligerswerk uit te voeren.

In 2022 nam het aantal vragen over eenzaamheid en sociaal contact toe, zowel van inwoners als ketenpartners. In 2023 lag daarom de focus binnen de vrijwillige inzet op het verbinden van deze vragen met de bestaande groep vrijwilligers van Carrefour. We hebben extra contactmomenten en bijeenkomsten georganiseerd om de vrijwilligers te versterken in hun vrijwilligerswerk. In onderstaande grafiek kan de inzet, die gepleegd is, binnen de vrijwillige inzet teruggevonden worden.

Website van het vrijwilligerspunt

Vrijwillige inzet | Indicatoren

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Aantal gemaakte matches 80 74
Unieke inwoners die zijn verder geholpen 100 172
Organisaties die zijn verder geholpen 50 139
Afstand tot arbeidsmarkt verkleind 30 17
Trainingen en workshops 18 27
Deelnemers vrijwilligersacademie 150 186
Inwoners ondersteund door vrijwillers (aantal x10) 100 118.7
Vrijwillige respijtszorg 25 18
Actueel vrijwilligersbestand Carrefour 150 89

Een voorbeeld uit de praktijk

Blij met een mooie match

Teun is sinds ongeveer drie jaar het maatje van Andries. Andries woont sinds 1943 in Emmeloord en heeft hier veel mensen leren kennen door zijn werk. Naarmate hij ouder werd vielen er steeds meer mensen om hem heen weg. Andries had behoefte aan meer contact, iemand met wie hij een goed gesprek kon hebben en met wie hij een spelletje kon doen. Hij las in de krant het artikel over maatjes en nam contact op met Carrefour en kwam in contact met de vrijwilligerscoördinator die daarna op zoek ging naar een vrijwilliger. Ze gaf aan dat dat best even kan duren om de juiste match te maken.

Maar dat even was niet zo lang, al vrij snel belde Teun naar Andries. Ook Teun had in de krant iets gevonden waar hij wel interesse in had; vrijwilliger bij Carrefour zijn.

In het gesprek met de vrijwilligerscoördinator kreeg hij informatie en maakte hij daarna de keuze om maatje te worden.

Teun vertelde waarom hij zo gemotiveerd was om een maatje te worden. Door een reorganisatie was hij zijn baan kwijtgeraakt. Hij startte met een studie voor verzorgende en tijdens een stage ervaarde hij dat hij dat hij het leuk vond om met oudere mensen te werken. Jammer genoeg kon hij deze opleiding niet afmaken en na een TIA was werken opeens niet meer mogelijk. In krachtsport vond Teun een uitlaatklep maar het leven werd beperkt, sporten en slapen, sporten en slapen, hij had behoefte aan meer contact en koos voor vrijwilligerswerk.


De eerste kennismaking tussen beide was telefonisch, Teun vond het belangrijk om aan te geven dat hij veel tatoeages heeft en wilde weten of Andries daar moeite mee heeft maar nee, geen probleem. Bij Andries thuis maakten ze kennis, spraken verwachtingen en behoeftes uit en maakten een vervolgafspraak. Nu komen ze elke week een middag bij elkaar, ze spelen ze een spelletje rummikub of klaverjassen, kunnen samen discussiëren, hebben het gezellig, respecteren elkaar maar zijn ook recht door zee: de match is geslaagd!

Voor Teun betekent het vrijwilligerswerk veel. Het geeft hem voldoening, ontspanning en structuur en hij vindt het fijn iets voor een ander te kunnen betekenen. Andries geniet erg van de momenten dat Teun er is, hij vindt het gezellig, leuk om actualiteiten te bespreken en ook hij ervaart ontspanning. 

ANWB Automaatje

Begin 2023 zijn we ook gestart met het project ANWB Automaatje, een samenwerking tussen de ANWB en Carrefour. Dit project is bedoeld voor mensen die minder mobiel zijn of afhankelijk zijn van anderen voor vervoer. Vrijwilligers stellen zich wekelijks beschikbaar om deelnemers met hun eigen auto te vervoeren. Matchmakers, die zelf ook vrijwilligers zijn, koppelen inwoners en vrijwilligers aan elkaar. Dit project bevordert de sociale mobiliteit en verkleint de kans op eenzaamheid voor zowel vrijwilligers als deelnemers. 

252 gereden ritten

Een voorbeeld uit de praktijk

Vrijwilligerswerk bij ANWB AutoMaatje is dankbaar werk!

Vrijwilligers Gerrit (69) en Tillie (71) hebben het goed en willen graag iets terugdoen voor een ander.

Het echtpaar heeft het werkende leven al een tijdje achter zich gelaten maar heeft nog altijd een hartstikke actief leven. Begin 2023 zagen ze de advertentie van ANWB AutoMaatje en dit trok hun aandacht, het leek hen een mooie manier om sociale contacten op te kunnen doen én ze zagen het ook als een mooie manier om inwoners van de Noordoostpolder te helpen die anders hun huis (bijna) niet meer uit kunnen komen. De twee hebben er veel plezier in. Wij investeren alleen maar tijd en aandacht, meer niet. Tillie: Lange ritten doen we samen. We moeten bijvoorbeeld wel eens naar Den Haag, Leiden of Rotterdam. En als de wachttijd dan langer is dan een uur, dan maken we er een uitje van met zijn twee. Gerrit vertelt dat het voordeel van AutoMaatje is dat de inwoner op het afgesproken tijdstip wordt opgehaald, ze hoeven niet te wachten. Ze kunnen als dat nodig is begeleid worden door de vrijwilliger bij de afspraak en na afloop worden ze weer thuisgebracht. AutoMaatje is ook heel betaalbaar vinden ze. Mensen betalen alleen een kilometervergoeding van €0,35 en eventueel parkeergeld. En het fijne is dat de kosten voor de rit al bekend zijn bij de inwoner. De vrijwillige matchmakers, bespreken vooraf met de inwoner wat de rit gaat kosten. Daar is nooit gedoe over en dat is fijn voor ons.


Zij hebben nu zo’n zestien ritten gedaan en dat levert ook heel veel leuke gesprekken op. Zo hebben ze ook Janna (68) naar familie gebracht. Janna ging logeren bij familie verder in het land. Toen ze weer werd opgehaald was ze zo dankbaar. Zij noemt AutoMaatje subliem! Ze ervaart het als een gulle werkwijze. Zij gebruikt AutoMaatje voor zowel medische afspraken als sociale uitstapjes. Ze geeft complimenten aan de matchmakers, die heel correct en aardig zijn. Ze bellen vlot terug. De chauffeurs vindt ze leuk en fantastisch. AutoMaatje maakt veel reclame en daar is ze blij mee want ze wil graag dat iedereen weet van dit mooie project. Zo kunnen nog meer mensen er gebruik van maken. 

AutoMaatje moet blijven, het is fantastisch!

Vrijwillige inzet | Impactmeting

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

KPI Gemiddelde score
Klanttevredenheid 8.57
Erkend voelen 8.55
Zelfredzaamheid 8.52
Activering 8.5
Opgelucht voelen 8.19
Verbonden voelen 8

Op basis van 21 ingevulde formulieren

De ervaren impact van de vrijwilligers wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,4. Het hoogst wordt gescoord op het gebied van klanttevredenheid (8,57), erkend voelen (8,55), zelfredzaamheid (8,52) en activering (8,5). In het uitklapmenu staan de vragen die gebruikt zijn om de verschillende concepten te meten (klik op 'Toon meer' voor het uitklapmenu).

De waarde nul betekent dat ze het er helemaal niet mee eens waren, en de waarde tien dat ze het er helemaal mee eens waren.

Activering

Ik ben bereid andere inwoners te helpen door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Erkend voelen

 

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Carrefour.

De medewerkers van Carrefour luisteren naar mij en leggen uit wat ze gaan doen met de dingen die ik tegen hen gezegd heb.

Klanttevredenheid

 

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Carrefour (herhaling).

De medewerkers van Carrefour luisteren naar mij en leggen uit wat ze gaan doen met de dingen die ik tegen hen gezegd heb (herhaling).

Welk cijfer geef je voor de hulp /ondersteuning van de medewerker van Carrefour?

Lichamelijke gezondheid

 

Ik merk dat ik lichamelijk beter in mijn vel zit door deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Opgelucht voelen

 

Ik voel mij (even) vrij van mijn dagelijkse taken door mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Ik voel mij meer ontspannen door mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Verbonden voelen

 

Ik voel mij minder alleen door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Ik voel mij meer verbonden met andere inwoners door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Zelfredzaamheid

 

Ik heb geleerd van mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Ik heb geen begeleiding meer nodig door deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Sociale gebiedsregie

Sociale gebiedsregie

Opbouwwerk

Het opbouwwerk richt zich op het verbeteren van de woon- en leefomstandigheden van buurt- en wijkbewoners en dan met name voor hen die extra ondersteuning nodig hebben. Hier wordt invulling aan gegeven door gebruik te maken van de initiatieven en energie van zelfredzame inwoners. Het doel is om de leefbaarheid te bevorderen. Daarbij worden inwoners ondersteund bij het bedenken en uitvoeren van plannen en initiatieven, waarbij hun eigen ideeën centraal staan.

Opbouwwerkers inspireren inwoners om nieuwe initiatieven te ontplooien die de buurt of wijk ten goede komen en zorgen voor een overzicht van informele zorg en bestaande activiteiten waar inwoners aan kunnen deelnemen. De opbouwwerker zijn bekende gezichten in de buurt. Ze werken gebiedsgericht en sluiten aan bij lokale initiatieven. De kerntaken zijn begeleiden, ondersteunen, organiseren, activeren en verbinden. Inwoners worden benaderd als onderdeel van hun omgeving. Wederkerigheid wordt gestimuleerd door te bespreken wat inwoners voor elkaar kunnen betekenen. Daarnaast bouwen opbouwwerkers relevante netwerken op om signalen op te vangen.

Hoewel opbouwwerk zich voornamelijk richt op het collectief, begint het bij het individu. De eerste stap is om contact te maken met de inwoner, hun behoeften en situatie te begrijpen. Vanuit dit individuele perspectief wordt vervolgens de beweging richting een collectieve aanpak ingezet. Binnen het opbouwwerk is het van groot belang om de vraag achter de vraag te ontdekken. Dit betekent dat er verder wordt gekeken dan de initiële vraag van de inwoner. Vaak blijkt dat er andere behoeften, ideeën of initiatieven spelen dan wat de inwoner aanvankelijk naar voren bracht. Door goed te luisteren en te zoeken naar de diepere motivaties, kunnen effectievere oplossingen en samenwerkingsverbanden gecreëerd worden.

Door de focus te leggen op collectieve initiatieven, kunnen veel meer inwoners worden geholpen dan alleen het individu of de oorspronkelijke groep die het initiatief nam. Een concreet voorbeeld hiervan is het lokale initiatief genaamd ‘Muziek in het Portiek’, dat in 2023 opnieuw ondersteuning kreeg vanuit het opbouwwerk. Dit initiatief is een samenwerking tussen Carrefour en Cultuurbedrijf Noordoostpolder. Muziek in het Portiek is een gratis buurtfestival waarbij thuistheaters voor één dag worden omgetoverd tot podia voor lokaal talent. Het festival heeft een tweeledig doel:

  1. Bevorderen van culturele ontmoetingen tussen buren en lokale artiesten.
  2. Bieden van een podium aan amateurkunstenaars.

Dankzij de inzet van het opbouwwerk en de zeven vrijwilligers hebben 940 bezoekers een fijne dag gehad.

In onderstaande grafiek is de inzet binnen het opbouwwerk, terug te vinden.

Opbouwwerk | Indicatoren

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Ondersteuning inwonersinitiatief 80 184
Aantal inwoners gekoppeld aan initiatief, inwoner of adequaat doorverwezen 200 211
Kortdurende individuele trajecten 400 584

Een voorbeeld uit de praktijk

De kracht van het opbouwwerk

Een opbouwwerker raakte in gesprek met een wandelaar van een wandelgroep. Deze wandelaar heeft een passie voor haken en vertelde hier enthousiast over. Tijdens het gesprek werd duidelijk dat zij haar hobby graag deelt met anderen.

Op een gegeven moment kwam de Opbouwwerker in aanraking met een landelijk project waarbij gehaakte bloemen een rol spelen. Met het gesprek nog in haar achterhoofd deelde ze dit project met de wandelaar. Samen hebben ze vervolgens een concept hierop bedacht: bloemen haken met een duurzaam kaartje eraan, inclusief bloemzaadjes en een motiverende boodschap om iemands dag op te fleuren.

Inmiddels zijn er vijftien vaste vrijwilligers die bloemen haken en verspreiden. Daarnaast zijn er ongeveer 35 incidentele vrijwilligers betrokken. Elke vrijwilliger heeft een eigen verhaal.

Buurtbemiddeling 

Buurtbemiddeling is een effectieve aanpak voor burenruzies. Het kan kleine ergernissen aanpakken voordat ze escaleren. Minstens 70% van de behandelde zaken wordt succesvol afgerond via buurtbemiddeling. In 2023 zijn zelfs 77% van de buurtmiddelingstrajecten succesvol afgerond. Getrainde vrijwillige bemiddelaars helpen ruziënde buren om het contact te herstellen en oplossingen te vinden. Deze methode werkt het best bij niet al te ernstige problemen, zoals geluidsoverlast, ruzie over erfscheidingen of overlast door kinderen. Buurtbemiddeling wordt mede uitgevoerd in opdracht van woningcorporatie Mercatus. Belangrijk is dat inwoners met geschillen de buurtbemiddeling als ondersteunend ervaren en dat de vrijwillige buurtbemiddelaars zich voldoende ondersteund voelen in het uitvoeren van hun taken.

De sociaal werker voert het eerste gesprek met de inwoner om te bepalen of buurtbemiddeling geschikt is. Als dat zo is, worden buurtbemiddelaars ingezet om contact op te nemen met de inwoner en vervolgens met de buren. Als beide partijen openstaan, volgt een gesprek op neutraal terrein. Als buurtbemiddeling uiteindelijk niet de juiste oplossing blijkt te zijn, wordt de inwoner geholpen naar een andere oplossing.

Bij buurtbemiddeling is er dit jaar hard gewerkt aan het bevorderen van vroegtijdige interventie bij meningsverschillen, overlast of ruzies tussen buren. Het doel is om conflicten niet te laten escaleren en om vrijwillige buurtbemiddelaars in gesprek te laten gaan met alle betrokken partijen.

Het valt op dat inwoners vaak terughoudend zijn om in gesprek te gaan, maar juist hier komt de gespreksvaardigheid van de coördinator Buurtbemiddeling om de hoek kijken. De coördinator speelt een cruciale rol in het motiveren van buren om met elkaar in gesprek te gaan en tot een goede afloop te komen.

Daarnaast heeft buurtbemiddeling dit jaar voor het eerst de Beste Buur verkiezing georganiseerd. Met deze verkiezing werden buren die iets voor elkaar betekenen in de spotlight gezet, en werd laten zien hoe waardevol positieve interacties tussen buren kunnen zijn. Het hebben van sociale contacten heeft een positieve invloed op de gezondheid en kan zelfs leiden tot een hogere levensverwachting. In totaal waren er dit jaar maar liefst 32 buren genomineerd door hun medebewoners. Alle genomineerden en de initiatiefnemers van de nominaties werden uitgenodigd in het gemeentehuis voor een feestelijke avond.

In onderstaande grafiek worden het aantal aanvragen, opgeloste vragen en ingezette vrijwilligers binnen de buurtbemiddeling weergegeven.

Buurtbemiddeling | Indicatoren

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Aantal aanvragen 70 57
Aantal casussen waarbij inwoner aangeeft dat de situatie verbeterd is 50 44
Aantal ingezette vrijwilligers 10 11

Mantelzorg

Mantelzorg

Mantelzorgers zijn van onschatbare waarde voor hun naasten en de samenleving. Vanuit de mantelzorgondersteuning wordt ernaar gestreefd dat de mantelzorgers hun taken kunnen (blijven) combineren met het dagelijks leven. Hiervoor is het essentieel dat ze zich gezien, erkend en gewaardeerd voelen. We ontmoeten mantelzorgers graag om het ondersteuningsaanbod laagdrempelig en toegankelijk te maken. Indien nodig worden mantelzorgers doorverwezen naar specialistische hulp. Het uitgangspunt hierin is om de ondersteuning zoveel mogelijk binnen eigen kring te realiseren of door vrijwilligers te laten oppakken.

In 2022 is de werkgroep ‘Mantelzorgers’ gestart. Deelnemers van deze werkgroep hebben een bijdrage geleverd aan de gastlessen van het Steunpunt Mantelzorg bij ROC Firda. Tijdens deze gastlessen kwamen verschillende onderwerpen aanbod rondom de mantelzorg, met als doel de leerlingen van de opleiding zorg en welzijn bewuster te maken over dit thema. Ook in 2024 gaan we met deze gastlessen door en er worden lessen toegevoegd vanuit het thema ‘Opbouwwerk’. De werkgroep Mantelzorgers heeft ook actief meegedacht over aanbod dat aansluit bij de behoeften van mantelzorgers in Noordoostpolder. Eén van de resultaten hiervan is het opzetten van een Mantelzorgcafé, waar mantelzorgers elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen delen. Verder is er gedurende het jaar ingezet op activiteiten en lezingen met het doel om mantelzorgers te informeren over manieren om hun taken zo prettig mogelijk uit te voeren. Onderstaande grafiek maakt de inzet binnen de mantelzorg gericht op volwassenen verder inzichtelijk.

Volwassen mantelzorgers | Indicatoren

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Aantal mantelzorgers dat verder is geholpen 200 227
Aantal deelnemers aan traingen en activiteiten 160 286
Bedrijven die meer oog hebben gekregen voor mantelzorgtaken 10 68
Aantal uitgereikte mantelzorgwaarderingen 700 830
Aantal deelnemers dag van de mantelzorg   152

Een voorbeeld uit de praktijk

Waardevolle werkgroep

Wat hebben mantelzorgers nodig, hoe geven we vorm aan de ondersteuning? Een effectief voorbeeld is de mantelzorgerswerkgroep, gestart in februari 2023. Bijna elk dorp is er nu in vertegenwoordigd. Gemiddeld vijf keer per jaar wordt overlegd met deelnemers die variëren in leeftijd en mantelzorgrol.

Jacolien vertelt: 

“De werkgroep is veilig, er is vertrouwen en openheid. We denken mee over activiteiten als Mantelpraat of de jaarlijkse Mantelzorgdag. Ook over hoe je mantelzorgers het beste vindt en verbindt via flyers, brieven en activiteiten.

Zelf heb ik een kind met autisme, daar de weg in vinden ging met vallen en opstaan. De werkgroep kost me energie maar de winst is groter: erkenning, inzicht, een stem voor andere mantelzorgers zijn. Dat vind ik heel fijn, ik ga nu ook eerder het gesprek over mantelzorg aan in mijn omgeving. Zelf wens ik meer ontmoetingen met mijn lotgenoten, elkaar vinden als mantelzorgers vergroot echt je kennis, bewustwording en draagkracht en het maakt je minder alleen”.

Jonge mantelzorgers

Binnen de mantelzorgondersteuning is er speciale aandacht voor jonge mantelzorgers. Wij vinden het belangrijk om goed aan te sluiten bij de interesses van de jonge mantelzorgers bij de organisatie van trainingen en activiteiten. Om te toetsen of hieraan is voldaan, hebben we de activiteiten naderhand geëvalueerd. Uit deze evaluatie is gebleken dat 89,5% van de jonge mantelzorgers de activiteiten waaraan zij hebben deelgenomen leuk en interessant vond! Bij de activiteit is naast een professional van Carrefour ook altijd een vrijwilliger aanwezig, zodat extra aandacht geboden kan worden aan de jongeren. Onderstaande grafiek maakt de inzet binnen de mantelzorg gericht op jongeren verder inzichtelijk.

Hebben we een quote van een jonge mantelzorger?

Jonge mantelzorgers | Indicatoren

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Verwacht aantal Werkelijk aantal
Aantal mantelzorgers dat verder is geholpen 70 38
Aantal georganiseerder trainingen en activiteiten 20 17

Mantelzorg | Impactmeting

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

KPI Gemiddelde score
Klanttevredenheid 8.57
Erkend voelen 8.55
Zelfredzaamheid 8.52
Activering 8.5
Opgelucht voelen 8.19
Verbonden voelen 8

Op basis van 51 ingevulde formulieren

Als we kijken naar de impactmeting binnen de mantelzorg zien we dat de deelnemers zich op de eerste plek erkend voelen (8,72) na deelname aan de activiteiten. Dit is natuurlijk een belangrijk onderdeel van de mantelzorg. Verder valt op dat men op de uitgevraagde onderdelen gemiddeld genomen erg positief is (8,4). In het uitklapmenu staan de vragen die gebruikt zijn om de verschillende concepten te meten (klik op 'Toon meer' voor het uitklapmenu).

De waarde nul betekent dat ze het er helemaal niet mee eens waren en de waarde tien dat ze het er helemaal mee eens waren.

Activering

Ik ben bereid andere inwoners te helpen door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Erkend voelen

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Carrefour.

De medewerkers van Carrefour luisteren naar mij en leggen uit wat ze gaan doen met de dingen die ik tegen hen gezegd heb.

Klanttevredenheid

Ik voel mij begrepen door de medewerkers van Carrefour (herhaling).

De medewerkers van Carrefour luisteren naar mij en leggen uit wat ze gaan doen met de dingen die ik tegen hen gezegd heb (herhaling).

Welk cijfer geef je voor de hulp /ondersteuning van de medewerker van Carrefour?

Lichamelijke gezondheid

Ik merk dat ik lichamelijk beter in mijn vel zit door deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Netwerkversterking

Ik heb nieuwe mensen ontmoet door het contact met de medewerkers van Carrefour van Carrefour.

Opgelucht voelen

Ik voel mij (even) vrij van mijn dagelijkse taken door mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Ik voel mij meer ontspannen door mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Verbonden voelen

Ik voel mij minder alleen door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Ik voel mij meer verbonden met andere inwoners door het contact met de medewerkers van Carrefour.

Zelfredzaamheid

Ik heb geleerd van mijn deelname aan de gezamenlijke activiteit.

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report