Het Dasboard
aantal behandelde trajecten
119
aantal opgestarte trajecten
57
aantal afgesloten trajecten
58
aantal recidivisten
48
In bovenstaande figuur is informatie over de leun- en steuntrajecten in 2022 te zien. Het geeft een beeld van het aantal behandelde, opgestarte en afgesloten trajecten. Daarnaast is het aantal recidivisten te zien. Dit zijn terugkerende klanten met zowel dezelfde als nieuwe vragen.
ZRM-informatie
Leun en steun-contacten zijn laagfrequente contacten met als doel iemand letterlijk een steuntje in de rug te geven tot hij/zij zonder ondersteuning verder kan. Op deze manier kan voorkomen worden dat een inwoner (weer) in de problemen komt en een meer intensieve vorm van ondersteuning nodig heeft. De leun en steun trajecten bestaan voornamelijk uit trajecten met betrekking tot de Algemene Voorziening Begeleiding (AVB). Deze voorziening is bedoeld voor inwoners die problemen hebben in hun dagelijks leven. Samen met een medewerker algemene voorziening wordt gekeken naar een oplossing. Wat kan de inwoner zelf regelen en waar is extra ondersteuning nodig. In hoofdstuk 4 wordt hier uitgebreider op ingegaan.
In 2022 hadden de meeste leun- en steunvragen betrekking op financiën en geestelijke gezondheid. In de figuren hieronder is de top 5 van hoofddomeinen te zien waarop de hulpvragen betrekking hadden. Regelmatig hebben de hulpvragen betrekking op meerdere hoofddomeinen.
Top 5 Hoofddomeinen leun en steun 2022
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Top 5 Hoofddomeinen leun en steun 2021
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Waar in 2021 geestelijke gezondheid bovenaan stond, staat dit hoofddomein in 2022 op een gedeelde bovenste plaats met financiën. Opvallend is verder dat de hulpvragen op het gebied van sociaal netwerk hebben plaatsgemaakt voor vragen met betrekking tot de instrumentele Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL). Dit betreft vaardigheden als koken, boodschappen of het huishouden doen etc.