Verantwoording overige dienstverlening
Hieronder belichten we een aantal vormen van onze overige ondersteuning in 2022.
Koploperproject Cliëntondersteuning (OCO)
Als inwoners hulp, zorg of ondersteuning nodig hebben maar ze weten niet goed hoe ze dit moeten regelen of lopen hierin vast, dan kan een onafhankelijke cliëntondersteuner met ze mee denken. De doelen van het Koploperproject OCO (onafhankelijke cliënt ondersteuning) zijn o.a. gericht op het vergroten van de zichtbaarheid en bekendheid van OCO. In 2022 is hier dan ook veel aandacht voor geweest. Zo zijn er flyers ontwikkeld, is er een animatiefilmpje gemaakt en is er een Facebook pagina aangemaakt van OCO Pekela. Als gevolg daarvan is er dan ook een merkbare groei te zien van het aantal OCO trajecten ten opzichte van 2021. In 2021 ging het om 46 trajecten en in 2022 om 83 trajecten. Dit is inclusief de 19 trajecten van de OCO- medewerker van MEE Noord. Voor meer informatie over de OCO verwijzen we graag naar de voortgangsrapportage Koploperproject OCO.
Onderstaand figuur laat zien dat de meeste trajecten betrekking hadden op het thema geestelijke gezondheid.
Top 5 Hoofddomeinen OCO
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
ZRM Hoofddomein | Aantal casussen |
---|---|
Geestelijke gezondheid | 21 |
Financien | 10 |
Huisvesting | 10 |
Basale ADL | 9 |
Lichamelijke gezondheid | 9 |
Onderstaande tabel geeft informatie over de afgesloten OCO trajecten in 2022.
Behandelde trajecten in 2022 | 64 |
Afgesloten in 2022 | 43 |
Gemiddelde doorlooptijd t/m laatste contact (in dagen) | 141 |
Gemiddeld aantal contacten | 11,2 |
Opvallend is verder dat er bij OCO sprake is van een redelijk grote groep terugkerende klanten (37,5%) met zowel gelijke als nieuwe vragen (zie tabel hieronder).
Recidivisten
Recidive casussen | 24 |
Met alleen nieuwe vragen | 8 |
Met een gelijke vraag | 16 |
Gelijke vraag met nieuwe vragen | 13 |
Gemiddeld aantal dagen tussen voorgaande casus | 915 |
Ervaringen inwoners
Om inzicht te krijgen in hoe de inwoners de ondersteuning vanuit OCO hebben ervaren, is in 2022 gewerkt met ervaringenkaarten. Deze zijn ingevuld door de inwoners die de betreffende ondersteuning hebben ontvangen. Hieruit komt naar voren dat de inwoners allemaal tevreden, dan wel heel tevreden waren met de onafhankelijke cliëntondersteuning. 89,5% van de respondenten gaf aan dat de OCO voldeed aan de verwachtingen. Het gemiddelde rapportcijfer is een 8,5.
Hieronder een aantal quotes vanuit de betreffende inwoners.
"Heel fijn dat je bij het gesprek wilt zijn. Een geruststelling zelfs want ik zie er erg tegen op."
"Je hebt met me meegedacht, je hebt mijn klaagzangen aangehoord, je hebt in de gesprekken dingen verwoord voor mij, je hebt met de instanties gesproken, maar vooral heb je me gesteund en me misschien zonder dat het je bedoeling was of dat je het bewust zo hebt gedaan, regelmatig weer een stukje vertrouwen teruggegeven."
"Menselijk, vriendelijk, snel en begripvol. Geweldig!"
In 2022 werden in totaal 7 casussen doorverwezen naar: dienst-/ hulpverlening (5x), de huisarts (1x) en de WMO (1x).
Algemene Voorziening Begeleiding (AVB)
De algemene voorziening begeleiding (AVB) is bedoeld voor inwoners die problemen hebben in hun dagelijks leven. De Badde regelt de algemene voorziening binnen de gemeente Pekela. Samen met een medewerker algemene voorziening wordt met de inwoner gekeken naar een oplossing. Wat kan de inwoner zelf regelen en waar is extra ondersteuning nodig. Twee keer per week is er een inloop voor de algemene voorziening waar inwoners terecht kunnen met hun vragen. Er komt ook elke week een vaste groep inwoners om onder begeleiding een spelletje te doen en/of te knutselen. Dit gaat vaak om eenzame inwoners of mensen die niet ergens anders heen durven gaan. De tabel hieronder geeft een overzicht van de aantallen.
Project | Aantal casussen | Aantal individuele trajecten | Aantal leun en steun | |
Algemene Voorziening Begeleiding | 69 | 12 | 57 |
In de grafiek hieronder is de top 5 van hoofddomeinen te zien waarop de AVB het vaakst betrekking heeft. De meeste hulpvragen hadden in 2022 betrekking op het thema geestelijke gezondheid. De top 5 is vergelijkbaar met 2021, al was de verdeling toen enigszins anders. Het gaat vaak om leun- en steuntrajecten waarbij er meerdere hulpvragen aan de orde zijn.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
ZRM Hoofddomein | Aantal casussen |
---|---|
Geestelijke gezondheid | 16 |
Financien | 11 |
Instrumentele ADL | 10 |
Tijdsbesteding | 6 |
Sociaal netwerk | 5 |
Resultaten AVB
In het onderstaande overzicht staat het aantal afgesloten AVB trajecten in 2022. De individuele trajecten worden sneller afgesloten ten opzichte van de leun en steun trajecten. Ook zijn er bij de individuele trajecten gemiddeld aanmerkelijk minder contacten voordat het traject afgesloten wordt. We richten ons eerder op zelfredzaamheid en vertrouwen erop dat inwoners dit ook kunnen.
Aantal afgesloten individueel
7
Doorlooptijd t/m laatste contact
51 dagen
Aantal contacten
2,6
Aantal afgesloten leun en steun
26
Doorlooptijd t/m laatste contact
266 dagen
Aantal contacten
16,9