Spring naar inhoud

Kinderen & Jongeren

Inleiding

Kinderen en jongeren

Het is belangrijk dat kinderen en jongeren veilig opgroeien en de ruimte hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ons jongerenwerk staat klaar om hen daarbij te ondersteunen. We leggen de nadruk op preventie en collectieve ondersteuning en we zijn er voor individuele hulp wanneer jongeren tegen problemen aanlopen. Onze aanpak is positief en gericht op het ontwikkelen van talenten. Samen met de jongeren bekijken we wat hun behoeften zijn en wat ze willen en kunnen bereiken. Ons uiteindelijke doel is dat jongeren:

  • Gezond en veilig opgroeien;
  • Zelfstandig en zelfredzaam worden, ook op financieel gebied;
  • Volop kunnen genieten van hun jeugd;
  • Actief deelnemen aan de samenleving en zich voorbereiden op hun loopbaan;
  • Betrokken zijn bij hun omgeving en daar actief aan bijdragen.

We streven ernaar dat onze jongerenwerkers zichtbaar aanwezig zijn op plekken waar jongeren samenkomen, waarbij ze contact maken, jongeren attent maken op mogelijkheden en indien nodig doorverwijzen naar beschikbare voorzieningen. De ondersteuning die we bieden is laagdrempelig en kan zowel individueel als in groepsverband plaatsvinden. We stemmen onze aanpak af op de individuele jongere, met oog voor hun directe leefomgeving en de mogelijkheden binnen hun sociale netwerk.

Individuele ondersteuning

In 2023 zijn verschillende individuele trajecten gestart voor kinderen en jongeren. De onderstaande tabel geeft een overzicht van deze trajecten, inclusief het aantal opgestarte en afgesloten trajecten, evenals de gemiddelde doorlooptijd van deze trajecten. De doorlooptijd wordt berekend als het gemiddelde van alle trajecten die in 2023 in behandeling waren, niet alleen de afgesloten trajecten. Wat opvalt is dat er veel gebruik is gemaakt van schoolmaatschappelijk werk, het gaat hierbij 78 trajecten, zowel individuele trajecten als leun en steun. Het grootste deel van de trajecten valt daaronder. In 2022 zagen we dezelfde trend, toen ging het om 69 trajecten. We merken in de praktijk dat de jongerenwerker veel trajecten doorverwijst naar het schoolmaatschappelijk werk. Hier is sprake van een mooie samenwerking. 

Soorten individueel jongerenwerk

Project Individuele trajecten Aantal Leun en steun Aantal trajecten opgestart Aantal trajecten afgesloten Gem. doorlooptijd in dagen Gem. doorlooptijd afgesloten trajecten in dagen
Schoolmaatschappelijk Werk 70 8 54 50 165 151
Weerbaarheid 13 0 13 8 90 77
Algemeen maatschappelijk werk 13 2 10 8 136 146
Onafhankelijke clientondersteuning 10 0 9 9 124 114
Jongerenwerk 8 0 5 8 72 72
Ambulante ondersteuning jongvolwassenen 6 0 2 2 593 373
Gezinsondersteuning 6 0 3 3 266 181
Algemene Voorziening Begeleiding 2 3 1 3 168 168
Ondersteuner Sociaal Domein 2 0 2 1 108 19
Statushouders 1 0 1 0 262  
Vroegsignalering 1 0 1 0 56 56
Totaal 132 13 101 92    

Wat betreft de doorlooptijd valt de ambulante ondersteuning jongvolwassen op. Met bijna 600 dagen is dit de hoogste doorlooptijd die we hebben, ook het aantal contacten, is met gemiddeld 14 per jaar bij deze groep hoog. Het gaat hier om zeer intensieve begeleiding aan jongeren (tot 27 jaar) die te maken hebben met gedragsproblemen, sociaal emotionele problemen of moeilijkheden thuis of op school. De jeugdondersteuner werkt hiervoor intensief samen met andere organisaties. Het doel van de jeugdondersteuning is het bevorderen van het welzijn bij jongeren die omgaan met grote uitdagingen.

Casus ambulante ondersteuning jongvolwassenen

Situatie:
Delano*, 20 jaar oud, is weggelopen uit een Beschermd Wonen locatie en heeft een periode van zwerven achter de rug. Hij verblijft momenteel bij kennissen, waar regelmatig conflicten voorkomen. Delano ontvangt een uitkering, staat in het doelgroepenregister1 en is onder bewind gesteld. In het verleden heeft hij veel conflicten gehad met zijn familie en hij ervaart weinig steun van zijn netwerk. Hij gebruikt regelmatig verschillende middelen, zoals cannabis en alcohol. Delano heeft een vriendin. Delano heeft een voorgeschiedenis bij de GGZ en is gediagnosticeerd met ADHD en heeft verschillende trauma's. Hoewel hij EMDR-behandeling heeft gehad, merkt hij hier naar eigen zeggen weinig van.

Bij de intake geeft Delano aan ondersteuning te willen bij het vinden van een eigen huis, het regelen van zaken, het oppakken van huishoudelijke taken, het aannemen van een gezondere leefstijl en het verminderen van conflicten in zijn leven.

Korte samenvatting inzet hulp:
De begeleiding begint met tweemaal per week afspraken om praktische zaken op orde te brengen en een goede vertrouwensband op te bouwen met Delano. Naast fysieke afspraken hebben we ook regelmatig contact via WhatsApp. Als begeleider onderhoud ik contact met derden, waaronder de bewindvoering, mentor en de gemeente.

We hebben Delano gemotiveerd om gesprekken aan te gaan met verslavingszorg. Daarnaast is er aandacht besteed aan het verbeteren van zijn dag-nachtritme en het vinden van passende dagbesteding. Delano's kwaliteiten zijn besproken en er zijn opdrachten gegeven om zijn zelfvertrouwen te vergroten. De functie van zijn middelengebruik is besproken en er zijn alternatieven  voorgesteld om hem te motiveren meer in beweging te komen.

Als begeleider tracht ik om contact te leggen met Delano's netwerk, zoals zijn ouders of andere betrokkenen, hoewel dit tot op heden nog niet gelukt is. Het blijft een complexe casus waar veel bij komt kijken. In 2024 wordt hier een vervolg aan gegeven. 
*Fictieve naam

1: Het doelgroepregister is een register waarin mensen staan die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. De banenafspraak is een afspraak tussen het kabinet en werkgevers om te zorgen voor extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit zijn mensen die moeilijk werk vinden of behouden door bijvoorbeeld een ziekte of handicap. UWV beheert het doelgroepregister. (bron:  UWV)

Vormen van individuele ondersteuning

Individuele ondersteuning aan kinderen en jongeren kan bestaan uit een individueel traject, een leun en steun traject of informatie & advies. Bij informatie en advies wordt de vraag meteen beantwoord, of doorverwezen. De tabel hieronder geeft een overzicht van de ondersteuning in 2023. Ter vergelijking zijn hier ook de cijfers van 2022 toegevoegd.  Wat opvalt is dat er minder leun en steun is ten opzichte van vorig jaar. Dit komt omdat het onze voorkeur heeft om leun en steun alleen in te zetten als dit echt noodzakelijk is. Het afgelopen jaar hebben we hierop bewust ingezet. Het is belangrijk dat inwoners zo snel mogelijk de eigen regie weer terug krijgen, waarbij ze weten dat ze altijd in de toekomst weer gebruik kunnen maken van het aanbod van De Badde.  

Ondersteuning aan jongeren in 2023 en 2022

Vorm van ondersteuning 2023 2022
Ind. traject 132 119
Leun & steun 13 30
Info & advies 18 12

De grafiek hieronder geeft de verdeling van leeftijdscategorieën weer van de individuele
ondersteuning aan kinderen en jongeren in 2023 en 2022. 

Spreiding leeftijd

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Leeftijdscategorie 2023 2022
0 - 4 jaar 0.0245398773006135 0.04375
4 - 12 jaar 0.3006134969325153 0.28125
12 - 18 jaar 0.3558282208588957 0.3375
18 - 27 jaar 0.3190184049079755 0.3375

De tabel hieronder geeft de leeftijdsspreiding per traject weer. Hierbij zijn alleen de casussen meegenomen die onder de betreffende trajecten zijn geregistreerd. 

Leeftijdsspreiding per traject

leeftijdscategorie 0 - 4 jaar 4 - 12 jaar 12 - 18 jaar 18 - 27 jaar
Schoolmaatschappelijk Werk 2 39 37  
Weerbaarheid   5 5 3
Jongerenwerk   2 4 2
Algemeen maatschappelijk werk   1 1 14
Onafhankelijke clientondersteuning 1 1 3 5
Algemene Voorziening Begeleiding       5
Ambulante ondersteuning jongvolwassenen     2 4
Gezinsondersteuning 1     5
Ondersteuner Sociaal Domein       2
Statushouders       1
Vroegsignalering       1
Totaal 4 48 52 42

Zelfredzaamheidsmatrix

Wanneer jongeren geconfronteerd worden met problemen, bieden we ondersteuning via individuele trajecten. In deze trajecten bieden we meer frequente hulp en wordt gewerkt naar concrete doelen. Bij zowel de start als het einde van deze trajecten wordt de zelfredzaamheidsmatrix (ZRM) ingevuld, waarmee de vraag en mate van zelfredzaamheid van de jongere worden geëvalueerd. Dit biedt inzicht in de vooruitgang van de jongere op verschillende levensgebieden. De ZRM is ingedeeld in vijf niveaus van zelfredzaamheid. Het laagste niveau (1) op de schaal is minimale zelfredzaamheid. Het hoogste niveau (5) is maximale zelfredzaamheid. De niveaus zijn aangegeven met een score: een getal tussen 1 en 5 en met een korte beschrijving: 'acuut probleem', 'niet zelfredzaam', 'beperkt zelfredzaam', 'voldoende zelfredzaam', en 'volledig zelfredzaam'.  

Voor aanvang van een traject stellen we een doelscore op. Achteraf kunnen we dan evalueren in hoeverre de jongere erin geslaagd is deze vooraf bepaalde doelscores op de ZRM te bereiken. In 2023 behaalden we deze doelscores in 84.5% van de gevallen. Dit betekent in de praktijk voor de jongere een grote stap vooruit in het omgaan met zijn hulpvraag of dat escalatie van problemen is voorkomen.

Het onderstaande figuur toont de top 6 van hoofddomeinen waarop de hulpvragen voorafgaand aan individuele trajecten betrekking hadden, zowel in 2021 als in 2022. Wat opvalt is dat in 2023 minder jongeren zijn gezien waarbij de hulpvraag verband hield met geestelijke gezondheid, terwijl het aantal jongeren die we hebben gezien met een hulpvraag die betrekking had op huiselijke relaties juist is toegenomen.

ZRM hoofddomeinen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Casussen 2022 Casussen 2023
Geestelijke gezondheid 122 102
Huiselijke relaties 19 25
Financien 16 15
Huisvesting 14 14
Werk & Opleiding 13 13

In de onderstaande grafiek wordt de groei per hoofddomein visueel weergegeven. 

Groei per hoofddomein ZRM

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein 2023
Financien 1.8
Sociaal netwerk 1
Geestelijke gezondheid 0.851063829787234
Huisvesting 0.6666666666666666
Huiselijke relaties 0.5

Complexiteit en zwaarte casuïstiek

Voorafgaand aan individuele trajecten bij jongeren brengen we de complexiteit en zwaarte van een casus in kaart. Het gaat hierbij om een inschatting vooraf. De zwaarte van de trajecten wordt weergegeven aan de hand van een inschatting van het aantal contactmomenten. In de meeste individuele trajecten werd vooraf ingeschat dat er 2-5 gesprekken (gemiddeld) of meer dan 5 gesprekken (zwaar) nodig zouden zijn. Het gemiddelde aantal contactmomenten bij afgesloten individuele trajecten in 2023 was 9.5. Het is lastig om een inschatting van een casus te maken aan de voorkant. In 2022 was de complexiteit nagenoeg gelijk. 

Wij beschouwen een casus als ‘complex’ als deze drie of meer hoofddomeinen van de Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM) beslaat. De figuur hieronder laat zien dat in 2023 de meeste trajecten ‘redelijk complex’ waren en ook een groot aantal ‘niet complex’ waren. De meeste complexe hulpvragen worden doorverwezen naar externe partners. In 2023 is 22 keer doorverwezen naar externe partners. Zeven keer is doorverwezen naar hulpverlening, 5 keer naar het CJG, 6 keer naar een GGZ instelling, daarnaast is er enkele keren doorverwezen naar de gemeente en de huisarts. 

Complexiteit casussen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Complexiteit hulpvraag 2023 2022
1 probleem / vraag & enkelvoudig / niet complex 52 50
2 of 3 problemen & meervoudig / redelijk complex 86 87
meer problemen / vragen & meervoudig / zeer complex 5 6

Geografische spreiding

Deze afbeelding hiernaast geeft de herkomst weer van ondersteuningsaanvragen van jongeren. Het grootste aantal aanvragen (106) komt uit Oude Pekela, gevolgd door 49 aanvragen uit Nieuwe Pekela. Daarnaast zijn er enkele aanvragen afkomstig uit omliggende gemeenten. Dit kan te wijten zijn aan jongeren die in Pekela naar school gaan of recentelijk zijn verhuisd naar dit gebied.

Collectieve ondersteuning

Naast het bieden van individuele ondersteuning aan jongeren, zet De Badde ook sterk in op preventie door middel van collectieve ondersteuning. Het jongerenwerk streeft ernaar om zichtbaar aanwezig te zijn op straat en op plekken waar jongeren samenkomen, zodat ze weten bij wie ze terecht kunnen. De collectieve activiteiten zijn voornamelijk gericht op het op een laagdrempelige manier leggen van contact met jongeren, plezier maken met hen, maar ook om ruimte te bieden voor serieuze vragen, gesprekken, adviezen en om bekendheid te geven aan het jongerenwerk.

Hieronder staat een overzicht van verschillende vormen van collectieve ondersteuning en eenmalige activiteiten. Het betreft hier het totaal aantal deelnames. Voor uitleg over de verschillende vormen van ondersteuning zie het onderdeel leefbaarheid.  

Collectieve activiteiten voor jongeren

Type activiteit Collectieve activiteiten Bijeenkomsten Deelnemers
1. Open groep met inloop 8 64 2409
2. Open groep eenmalig 7 8 343
3. Gesloten groep 18 73 785
5. Deelname aan (professionele) netwerkoverleggen 2 3 0
Eindtotaal 35 148 3537

Samenwerking

De samenwerking vanuit het jongerenwerk met het sociaal team, politie en handhaving verloopt goed en soepel. We weten elkaar gemakkelijk te bereiken en hebben een goed inzicht in elkaars rol en meerwaarde. Er is regelmatig contact met de politie en handhavingsdiensten. 

In 2023 heeft het jongerenwerk intensief samengewerkt met het schoolmaatschappelijk werk. In het begin was het zoeken naar hoe we onze taken het beste konden verdelen. We ontdekten al snel dat we veel gemeenschappelijk hadden. De samenwerking tussen schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk versterkt elkaar. We zijn goed op de hoogte van wat er speelt onder jongeren, kennen de verschillende groepen en weten hoe we contact kunnen leggen. We hebben gezamenlijk alle leerlingen uit groep 8 een presentatie gegeven over de overstap naar de brugklas. We spraken over de risico's van sociale media, gaven ruimte aan onzekerheden en legden uit wat ze konden verwachten. Beide beroepen zijn van groot belang in Pekela. 

Met de onderstaande voorbeelden laten we zien hoe er in 2023 invulling is gegeven aan het jongerenwerk. 

Preventieve inzet jongerenwerk

In ons jongerenwerk streven we naar een preventieve aanpak en proberen we actief aanwezig te zijn in de levens van jongeren. Dit betekent niet altijd dat we ons uitsluitend focussen op preventieve maatregelen, maar ook op het opbouwen van relaties en vertrouwen met de jongeren in onze gemeenschap. Een belangrijk aspect hiervan is onze aanwezigheid op straat, op scholen en tijdens verschillende activiteiten.

Wanneer we jongeren nog niet goed kennen, nodigen we ze vaak uit om bij de buurtwoning te komen om bijvoorbeeld samen te gamen op de PlayStation of te zaalvoetballen in MFC De Binding. Op deze manier leren we elkaar beter kennen en creëren we een ontspannen sfeer die het makkelijker maakt om met jongeren in gesprek te gaan. Door samen iets interactiefs te doen, ontstaat er een natuurlijke opening voor gesprekken. Als we ons zorgen maken over een jongere, maken we dit bespreekbaar en overleggen we intern of extern voor verdere ondersteuning.

Twee keer per week zijn we te vinden op het Dollard College, waar we werken aan onze zichtbaarheid en laagdrempelig beschikbaar zijn voor gesprekken met jongeren. In samenwerking met het Dollard College merken we dat onze aanwezigheid bijdraagt aan het welzijn van de jongeren, wat we ook terugzien in onze gesprekken met hen. Zelfs tijdens informele momenten, zoals tijdens de pauzes naast de conciërge, horen we vaak waar jongeren mee bezig zijn en kunnen we indien nodig snel handelen.

Tijdens verschillende activiteiten, afhankelijk van het type activiteit, nemen we actief deel. Dit doen we omdat het ons de mogelijkheid geeft om in gesprek te gaan met de jongeren en te horen wat er speelt in hun leven.

Meerdere keren per maand hebben we overleg met de gemeente en externe organisaties over preventieve maatregelen, geluiden uit de gemeenschap en het uitwisselen van informatie en ervaringen.

Eerste Kamp Pekela: een groot succes!

De jongerenwerker, jeugdondersteuner en weerbaarheidstrainer van De Badde organiseerden samen het tweedaagse Kamp Pekela, waar jongeren tussen 12 en 17 jaar de kans kregen zichzelf op verschillende vlakken uit te dagen en te groeien.

Veertien jongeren uit Pekela namen deel aan dit kamp, waarbij de focus lag op samenwerking, doorzettingsvermogen, talentontwikkeling en communicatie. Het avontuur begon met een wandeltocht van 15 km vanaf MFC De Binding naar de groepsaccommodatie, waarbij de jongeren in kleinere groepen werden verdeeld en elke groep een eigen groepsleider had. Deze tocht, met obstakels onderweg, diende als een eerste uitdaging voor de deelnemers.

Bij aankomst werden ze verwelkomd met een gezonde lunch, gevolgd door het kennismakingsspel ‘Over de streep’. Vervolgens een intensieve training genaamd ‘Beasting’, bestaande uit zware oefeningen in tweetallen. Na deze inspanning genoten de jongeren van een voedzame avondmaaltijd.

De avondsessie omvatte een workshop over de ‘Stoplicht methodiek’, waarbij een ervaringsdeskundige zijn inspirerende levensverhaal deelde en in gesprek ging met de jongeren. De dag werd afgesloten met teamworkopdrachten en groepstrainingen.

Op de tweede dag kregen de jongeren een boksles van een jongerenwerker en weerbaarheidstrainer, gevolgd door groepssessies om terug te kijken op hun eigen inzet en die van hun groepsgenoten.

We zijn trots op alle jongeren die hebben deelgenomen en kijken uit naar toekomstige initiatieven om jongeren te blijven ondersteunen en stimuleren in hun persoonlijke groei.

Social media en jongerenwerk

Het gebruik van sociale media speelt een belangrijke rol in ons jongerenwerk. We zijn begonnen met het delen van een grappige TikTok-video, die verrassend veel lokale aandacht kreeg en vervolgens hebben we een vervolg gemaakt. Tegenwoordig is sociale media uitgegroeid tot een enorm communicatieplatform dat voortdurend in omvang blijft toenemen. Opmerkelijk is dat jongeren bijna niet te bereiken zijn via WhatsApp, maar als we ze een Snapchat sturen, hebben we binnen 10 seconden antwoord.

Voor ons team bij De Badde is sociale media uiterst handig gebleken voor het verspreiden van informatie over activiteiten. Bijvoorbeeld, voor Pekelder Hunted hebben we actief geflyerd op Instagram, Facebook en Snapchat. Op de dag van inschrijving waren alle plekken binnen één uur volgeboekt, wat ons snelste resultaat ooit was. Ook voor jongeren die moeite hebben met het initiëren van persoonlijk contact, is sociale media een uitkomst. Ze kunnen ons een bericht sturen, en wij zorgen er dan voor dat we ze opzoeken en rustig het gesprek beginnen.

Aangezien sociale media zich ontwikkelen en groeien, is het voor ons van belang om hierin mee te gaan. We moeten goed op de hoogte zijn van de mogelijke gevaren van sociale media en deze kunnen benoemen. Zo hebben we bijvoorbeeld een social media presentatie gegeven aan alle leerlingen van groep 8. Maar het is ook van belang om als jongerenwerkers mee te gaan met de nieuwste technologische ontwikkelingen om jongeren te blijven bereiken. We komen natuurlijk veel jongeren tegen op straat, maar we willen ook degenen bereiken die niet op straat zijn of niet deelnemen aan activiteiten.

We proberen zo veel mogelijk bereikbaar te zijn. Snapchat en Instagram zijn platformen waar we veel jongeren proberen te bereiken en waar we ook veel respons krijgen. De Badde heeft een Facebook-account, jongerenwerk heeft accounts op Instagram, Snapchat en Facebook, de buurtsportcoach heeft een Instagram-pagina en ook een buurtwerker heeft accounts op Facebook en Instagram.

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report