Jaarverslag 2022

Inleiding

In 2022 zijn we gestart met deBasis Veendam. 2022 is het eerste jaar waarin de Algemene Voorziening Maatschappelijke Ondersteuning (AVMO) door één organisatie wordt uitgevoerd. Beoogd wordt de toegang tot hulp en ondersteuning minder versnipperd te maken en met minder partijen effectieve ondersteuning dichtbij de inwoner mogelijk te maken. De opdracht is vastgelegd in ons plan van aanpak (AVMO Veendam). Het eerste jaar stond in het teken van de bestaande dienstverlening op een goede wijze continueren en waar mogelijk al transformeren. Hierbij kunnen we  benoemen dat al een deel van de bestaande maatwerkindicaties overgenomen is door deBasis. Het collectieve aanbod is uitgebreid en er is efficiency winst door onder andere gezamenlijke huisvesting. Vanaf de start heeft deBasis Veendam een dekkend ondersteuningsaanbod voor de inwoners kunnen bieden door inzet van eigen deskundigheid en in de samenwerking tussen Compaen, Cosis en de coöperatie Dichtbij. Vanuit de inhoud is gewerkt aan de opbouw en afstemming van de samenwerking, waarbij de behoeften van de inwoners van Veendam leidend zijn. Ook is van beide kanten geïnvesteerd in het gewenste partnerschap met de gemeente.

Hieronder rapporteren wij over de cijfers van 2022 en Q4. Deze lichten wij ook toe waar mogelijk en wij voegen het document ‘Het jaar 2022 in woord en beeld’ toe als aanvullende toelichting op de cijfers.

Jaaroverzicht 2022

Hieronder volgt een beknopt overzicht van mooie momenten en activiteiten in 2022.

Van latten naar samenwonen

Januari 2022

Cosis en Compaen gaan voortaan verder onder de naam deBasis Veendam en gaan samen in de Veencompas.

Het uiterlijk van Veencompas is aangepast

begin 2022

De ingang van deBasis Veendam in Veencompas heeft de mooie nieuwe deBasis look gekregen.

Duofiets te huur

Mei 2022

Vanaf mei kan er bij deBasis Veendam een duo fiets worden gehuurd!

Ontmoetingsbijeenkomsten dementie

2022

Elke eerste maandag van de maand is er een ontmoetingsbijeenkomst voor mensen met dementie en hun naasten.

Wandelclub Veendam

november 2022

Iedere woensdag ochtend lekker wandelen in Veendam en omgeving.

Repaircafé

2022

Breng je kapotte spullen bij het Repaircafé.

Inloop Veendam

September 2022

Bij de Inloop kun je terecht voor gezelligheid en om elkaar te ontmoeten, uiteraard met een kopje koffie of thee. Maar rustig een krantje lezen kan ook.

Week Eén tegen eenzaamheid

September 2022

Tijdens de week Eén tegen eenzaamheid zijn er heel veel activiteiten georganiseerd waar men bij aan kan haken. Zo ook bij 't Hoeske.

Kerstdiner

December 2022

Op donderdag 22 december en vrijdag 23 december vond bij deBasis Veendam een kerstdiner plaats. Een gezellig samenzijn voor mensen die Kerst om wat voor reden dan ook een moeilijke tijd vinden. Ontmoeting, gezelligheid, samen koken en eten stond centraal.

Wethouder Ans Grimbergen had voor iedereen het kookboek ‘Samen koken in Veendam’ meegenomen.