Ontwikkelingen
Hieronder geven we een aantal voorbeelden van ontwikkelingen.
Voordeurteam
Voor een goede dienstverlening naar de inwoners werken we met een voordeurteam. Inwoners kunnen op een laagdrempelige wijze in contact treden met het voordeurteam met hun vragen. Zij zijn spelverdeler voor de ondersteuningsvragen van de inwoners. De medewerkers zijn in 2022 getraind om deze dienstverlening op een professionele wijze uit te voeren. Ook heeft het team werkbezoeken afgelegd bij de ketenpartners die in het verlengde van het voordeurteam ondersteuning en begeleiding bieden.
Activiteiten
Beste Buur koffieochtenden en samen eten. Gemiddeld doen 25 inwoners hier wekelijks aan mee. Tevens zijn de deelnemers geïnformeerd over de eenmalige energietoeslag. Hier werd dankbaar gebruik van gemaakt.
Met alle partijen van de huiskamer Noordwest is een openhuis georganiseerd om de drempel van de huiskamer voor de inwoners te verlagen en nog meer bekendheid aan onze diensten te geven. Wekelijks komen er 10 tot 12 personen op de woensdagochtend koffie drinken. Tijdens de koffieochtend is ook 'babygoed' open en komen er gemiddeld 4 inwoners voor babyspullen, zoals kleding, spelletjes en andere baby benodigdheden.
In samenwerking met de bibliotheek, Humanitas en Leger des Heils hebben we in 2022 een aantal keer Wandelpraat georganiseerd om naast bewegen in koppels van twee ook de Nederlandse taal beter te leren spreken. De opkomst wordt steeds groter en deelnemers ervaren het als een groot succes. De laatste wandelpraat werd georganiseerd in de week tegen eenzaamheid, waar maar liefst meer dan 30 deelnemers en de wethouder aan meededen!
We hebben een samenwerking met de manege en de kinderboerderij om activering en dagbesteding te ontwikkelen vanuit en rondom T Hoeske. De dagbesteding van deBasis (het Dop) is als pilot een aantal weken naar T Hoeske gegaan, waar de deelnemers actief meededen met de catering, verkoop ijs, samen koken en eten, maar vooral genoten van de groene omgeving. Vrijwilligers hebben op een ander dagdeel T Hoeske bemand en het zomerterras bediend. We gaan deze activiteit ook een vervolg geven in 2023.
Op het terrein van Maxima en voedselbank hebben we in onderlinge samenwerking twee units van de klussendienst geplaatst. Een plek voor de klussendienst en ook om de samenwerking en mogelijkheden vanuit de klussendienst nog meer met elkaar te benutten. Dit is een pilot en fungeert als vertrekpunt. Het betreft meestal kleinere klussen, bijvoorbeeld een stortklus, kleine verhuisklussen, het in elkaar zetten van kasten, ophangen van verlichting, maar ook het leggen van vloeren, verven/behangen, verduurzamen van woningen door bijvoorbeeld radiatorfolie te plakken. Mensen die het financieel moeilijk hebben of door andere redenen dit zelf niet kunnen worden op deze manier ondersteund. Er is momenteel een groep met ongeveer 15 vrijwilligers die verspreid over 3 dagen komen. In de buurtschuur klussendienst zijn 143 bijeenkomsten geweest die bezocht zijn door 879 (niet unieke) deelnemers.
De wandelgroep is ook dit jaar weer van start gegaan. Gemiddeld doen 6 tot 8 personen mee op de woensdagochtend en de groep draait ondertussen zelfstandig. Ze starten bij deBasis met een kop koffie, waardoor de stap naar ondersteuning van deBasis (indien nodig) niet zo groot is. De groep is tevens een keer koffie gaan drinken bij de koffieochtend van de huiskamer Noordwest.
Dit jaar zijn we naar behoefte van een aantal inwoners een lotgenotengroep voor inwoners met psychische aandoeningen gestart in de huiskamer Noordwest. Vier inwoners deden mee en hadden veel aan elkaar en de groepsbijeenkomsten. Een ervaringsdeskundige heeft de bijeenkomsten geleid.
Duofiets; Vanuit deBasis is een duofiets aangeschaft en ingezet voor inwoners die (tijdelijk) minder mobiel zijn en graag met duofiets op pad willen gaan, om zo toch een beetje mee te doen en actief te blijven. Dit jaar zijn er al verschillende aanmeldingen via de huisarts bediend en wordt de duofiets regelmatig gebruikt.
Na een stop als gevolg van de corona periode en de verhuizing, is in 2022 het repaircafé weer opgestart. Dit vanaf onze nieuwe locatie, het Scheepskwartier (buurthuis) aan de Barkstraat. Het repaircafé houd in dat handige vrijwilligers de inwoners van Veendam helpen bij het repareren van hun spullen. Dit kan bijvoorbeeld zijn een kapotte rits van een jas, koffiezetapparaat of lamp. Mensen komen met het kapotte product naar het Repaircafé en gaan het samen met de vrijwilliger bekijken en indien mogelijk repareren. Waar er de eerste maand 1 à 2 bezoekers kwamen, komen er inmiddels gemiddeld 10 inwoners langs per middag.