Resultaten
We rapporteren over de cijfers van heel 2022. Bijgevoegd zijn ook de aparte cijfers van de kwartalen om het verloop te zien. De cijfers over het hele jaar 2022 zijn geen optelsom van de cijfers van de kwartalen, maar het zijn de cijfers van alle trajecten die in behandeling zijn (geweest). Het totaal van de trajecten ondersteuning groep is niet opgenomen omdat we deze cijfers niet kunnen herleiden.
deBasis bood in 2022 aan ondersteuning:
Kwartaal 1 2022 | Kwartaal 2 2022 | Kwartaal 3 2022 | Kwartaal 4 2022 | Totaal 2022 | ||
via kernpartners en overige aanbieders | ondersteuning groep | 49 trajecten | 56 trajecten | 54 trajecten | 50 trajecten | 64 trajecten |
ondersteuning individueel | 93 trajecten | 107 trajecten | 104 trajecten | 104 trajecten | 133 trajecten | |
via deBasis | ondersteuning groep | 48 trajecten | 65 trajecten | 86 trajecten | 98 trajecten | |
ondersteuning individueel | 385 trajecten | 395 trajecten | 446 trajecten | 343 trajecten | 529 trajecten | |
waarvan SMW | 40 trajecten | 74 trajecten | 91 trajecten | 66 trajecten | 111 trajecten | |
waarvan casusregie HG | 10 trajecten | 11 trajecten | 15 trajecten | 11 trajecten | 18 trajecten | |
waarvan OCO | 6 trajecten | 6 trajecten | 7 trajecten | 4 trajecten | 10 trajecten | |
waarvan Activering | 110 trajecten | 112 trajecten | 126 trajecten | 78 trajecten | 127 trajecten |
Toelichting
Ondersteuning via kernpartners en overige aanbieders
In 2022 is er afscheid genomen van verschillende kleine zorgaanbieders. Er is op toegezien dat inwoners zoveel mogelijk begeleiding krijgen van de kernpartners waarbij de coöperatie 'Dichtbij' zorg draagt voor een goede en passende inzet. Dit naast de ondersteuning en begeleiding die deBasis levert via individuele- en collectieve trajecten. De inzet is om waar mogelijk begeleiding te bieden via collectieve trajecten. We zien hier groei in.
De samenwerking onderling en met de coöperatie 'Dichtbij' was vooral eerst gericht op het inrichten van de operationele processen. Op basis van de inhoudelijke ervaringen gaan we verder samenwerken aan een meer tactische/strategische invulling van de samenwerking. Binnen deBasis hebben we door de samenwerking een mix aan professionals met specifieke kennis en ervaring waarbij er al veel uitwisseling is in de teams. Ook wordt steeds met de inwoner die een ondersteuningsvraag heeft bekeken of de vraag beantwoord kan worden via een collectief aanbod. Waarbij het doel is om inwoners van Veendam zo goed mogelijk preventief te ondersteunen en meer in te zetten op collectief aanbod.
Ondersteuning groep
De cijfers zoals onder de kwartalen gaan over de deelname aan de Dagopvang Psychiatrie (DOP), Dagbesteding voor ouderen en de Inloop. In 2023 willen we de cijfers in deze rubriek aanvullen met de cijfers van de collectieve trajecten. In 2022 hebben bij benadering 6500 (niet unieke) deelnemers gebruik gemaakt van het collectieve aanbod.
De verwachting was dat 20% van de trajecten collectief wordt opgepakt. Aan het eind van het jaar is zichtbaar dat 25% van het totaal aantal trajecten collectief wordt opgepakt. Hierbij hebben we de cijfers van kwartaal 4 gebruikt omdat in de loop van het jaar er gewerkt is aan deze doelstelling en dit eind van het jaar zichtbaar wordt.
De opening van ’t Hoeske heeft tot een toename van het aantal trajecten geleid. Met ’t Hoeske zien we een goede vorm van samenwerking tussen maatschappelijke partijen die ertoe leiden dat inwoners die ondersteuning nodig hebben hier gebruik van maken. Binnen dit project wordt ingezet op een zinvolle maatschappelijke bijdrage. Daarbij wordt er verbinding gezocht tussen mens en natuur, en jong en oud.
De groepsgrootte is bij de Dagbesteding voor ouderen tijdens de coronatijd teruggebracht en dat is door natuurlijk verloop nog niet terug op de oude groepsgrootte.
Ondersteuning individueel
Medewerkers van deBasis Veendam ondersteunen inwoners van Veendam door middel van individuele begeleiding. Het doel is om de eigen kracht en regie van de inwoner te versterken. We belichten de cijfers van vier rubrieken: SMW, Casusregie HG, OCO en C-stroom (dit had in 2022 activering moeten heten en wordt vanaf 2023 ook zo benoemd). We zien in het laatste kwartaal een afname van het aantal individuele trajecten. Echter over 2022 zien we een toename van het aantal individuele trajecten. In het laatste kwartaal was de gemiddelde doorlooptijd van trajecten circa 8 maanden.
Alle scholen worden ondersteunt door schoolmaatschappelijk werk. Met elke school is de vorm en inhoud van de ondersteuning afgestemd. Er wordt o.a. ingezet op licht pedagogische ondersteuning. Daar waar meer zorg nodig is wordt opgeschaald naar ketenpartners dan wel casusregisseurs gemeente.
Op het gebied van casusregie Huiselijk Geweld is er sprake van een samenwerking met de gemeente waarbij het uitgangspunt is dat deBasis Veendam de casuïstiek doet waarbij geen kinderen betrokken zijn. Wat opvalt is dat we langer betrokken zijn bij de individuen van de casus, omdat complexiteit langer een rol blijft spelen.
Per 1 januari 2022 geven we de trajecten activering inhoud op vraag van de inwoner. Met ingang van 2023 spreken we niet meer over C-stroom maar Activering. De oude C-stroom trajecten zijn afgesloten. Het beeld is dat we het afgelopen jaar minder trajecten begeleiden.
Resultaten: KPI's
Wachttijd
In 2022 was de gemiddelde wachttijd voor een individueel traject 19 dagen. Elke cliënt die wacht op ondersteuning vanuit deBasis Veendam heeft vanaf dag 1 bij aanmelding een contactpersoon toegewezen gekregen. Deze kan indien noodzakelijk de hulpvraag van de inwoner van urgentie voorzien.
Recidive
In 2022 was er sprake van 283 opgestarte individuele en leun- en steuntrajecten, waarvan het in 35 gevallen terugkerende klanten betrof waarbij de hulpvraag betrekking had op minimaal één van dezelfde hoofddomeinen. Hierbij is het zo dat er minimaal een halfjaar of langer tussen deze casussen moet hebben gezeten. In dat geval wordt de nieuwe opgestarte casus een recidive casus. Indien dit korter is, dan is het geen recidive casus maar een continuering van de hulpverlening.
Recidive casussen opgestart | 35 |
Proportie recidive | 12% |
Zelfredzaamheid scores
Bij de individuele trajecten wordt toegewerkt naar een concreet doel. Bij deze vorm van ondersteuning wordt bij de intake en bij de afsluiting de zelfredzaamheid-matrix (ZRM) ingevuld. Dit instrument brengt de vraag en mate van zelfredzaamheid van de cliënt in kaart. Op deze manier ontstaat er inzicht in de ontwikkeling van de cliënt. De ZRM geeft de zelfredzaamheid weer op de verschillende leefgebieden, nl. inkomen, werk & opleiding, tijdsbesteding, huisvesting, huiselijke relaties, geestelijke gezondheid, lichamelijke gezondheid, middelengebruik, vaardigheden bij activiteiten van het dagelijks leven (ADL), sociaal netwerk, maatschappelijke participatie en justitie. Voorafgaand aan een traject formuleren we een zogenaamde doelscore. Achteraf kunnen we dan ook bekijken in hoeverre de inwoner zijn/haar vooraf vastgestelde doelscores heeft behaald. De doelscores in de tabel hieronder geven dus een beeld van het behalen van de bij de start ingeschatte haalbare ontwikkeling. Er zijn geen doelscores vanuit de trajecten uitgevoerd door de externe partners.
Ondersteuning individueel | Resultaat |
Ambulante begeleiding | 67%, ZRM doelscore behaald |
Schoolmaatschappelijk werk | 57%, ZRM doelscore behaald |
Algemeen Maatschappelijk Werk | 53%, ZRM doelscore behaald |
Activering | - |
Casusregie huiselijk geweld | 4,48 ZRM eindscore |
Onafhankelijke cliëntondersteuning | - |
Top 5 Hoofddomeinen
De figuur hieronder laat de top 5 zien van de hoofddomeinen waarop de hulpvragen voorafgaand aan een individueel traject betrekking hadden. Ongeveer een derde van alle hulpvragen in 2022 had betrekking op de geestelijke gezondheid. Ook in kwartaal 4 was dit het geval.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Domein | Aantal |
---|---|
Geestelijke gezondheid | 311 |
Maatschappelijke participatie | 156 |
Financien | 130 |
Sociaal - Emotionele ondersteuning (Ouderschap) | 123 |
Huiselijke relaties | 92 |
Vergelijking kwartalen
Er is gedurende bijna heel 2022 sprake van dezelfde top 5 ZRM (hoewel in een andere volgorde), behalve in kwartaal 4. Daar valt sociaal-emotionele ondersteuning buiten de top 5 en komt sociaal netwerk erin. In de totaaltabel hieronder is de top 5 hoofddomeinen per kwartaal te zien.
Top 5 ZRM | Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 |
1. | Maatschappelijke participatie (119) | Geestelijke gezondheid (138) | Geestelijke gezondheid (179) | Geestelijke gezondheid (236) |
2. | Geestelijke gezondheid (92) | Maatschappelijke participatie (117) | Maatschappelijke participatie (111) | Maatschappelijke participatie (99) |
3. | Sociaal-emotionele ondersteuning (76) | Sociaal-emotionele ondersteuning (88) | Financiën (75) | Financiën (91) |
4. | Financiën (46) | Financiën (62) | Sociaal-emotionele ondersteuning (65) | Huiselijke relaties (71) |
5. | Huiselijke relaties (36) | Huiselijke relaties (49) | Huiselijke relaties (59) | Sociaal netwerk (70) |
Het aantal individuele trajecten gericht op geestelijke gezondheid, financiën en huiselijke relaties nemen gedurende 2022 toe. Dit heeft tot op zekere hoogte te maken met de stijging van het aantal individuele trajecten in het algemeen. Het aantal individuele trajecten neemt in kwartaal 4 namelijk enigszins af ten opzichte van kwartaal 3. De stijging van de domeinen geestelijke gezondheid, financiën en huiselijke relaties betekent dat in kwartaal 4 een nog groter percentage trajecten betrekking had op deze drie domeinen. Deze verschuiving moet beschouwd worden in het licht van ontwikkelingen in de samenleving, zoals de corona epidemie en de stijgende prijzen en daarmee verband houdende toenemende financiële problematiek.
Doorverwijzingen
In 2022 zijn 4 inwoners doorverwezen naar Beschermd Wonen, 1 naar de Maatschappelijke Opvang.
Klachten en incidenten
In 2022 was er sprake van één klacht en één incident.