Spring naar inhoud

Casuïstiek in aantallen

Tellen en vertellen

Figuur 1 Casussen naar ondersteuningsvorm per jaar

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

2.1 Algemeen

Aan de hand van cijfers, grafieken en tabellen kunnen we onze inzet verantwoorden, impact meten en op onze eigen dienstverlening reflecteren. We besteden veel aandacht aan het zorgvuldig rapporteren en het interpreteren van cijfers. Toch blijven beschrijvingen van praktijkvoorbeelden onmisbaar om het daadwerkelijke effect van sociaal werk zichtbaar te maken.

Wij maken onderscheid tussen vier verschillende ondersteuningsvormen:

  • Individuele trajecten: Wij kiezen voor een individueel traject wanneer een inwoner een complexe hulpvraag heeft die frequente ondersteuning van ons vraagt. Gedurende een individueel traject werken wij naar een concreet doel toe.
  • Leun en steuncontacten: In vergelijking met individuele trajecten, gaat het bij Leun en steuncontacten om hulpvragen die minder frequente ondersteuning van ons vragen en waarbij de inwoner ‘een steuntje in de rug’ nodig heeft. Ook langduriger, onregelmatig contact valt hieronder.
  • Informatie en Advies: Een ondersteuningsvraag valt onder de noemer Informatie en Advies wanneer een inwoner een vraag heeft die in de meeste gevallen met één gesprek beantwoord kan worden. 
  • Collectieve trajecten: Naast individuele ondersteuning bieden wij ook collectieve trajecten aan. Het gaat hierbij om ondersteuning in groepsverband. 

In figuur 1 laten wij het totaal aantal casussen per ondersteuningsvorm zien. Het gaat hier om de casussen die in behandeling zijn, oftewel in het betreffende jaar ‘open’ hebben gestaan. Als wij de aantallen van 2022 vergelijken met  2021, 2020 en 2019 zien we een duidelijke toename in het aantal individuele casussen. Dit valt te verklaren door de huidige maatschappelijke problematiek, de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis, waarvan de gevolgen ook een persoonlijke impact hebben. Ook de transformatie naar Impuls als voorliggende organisatie voor ondersteuning en hulp draagt bij aan de gestegen cijfers. 

De focus rond sociale activering is verlegd als gevolg van de transformatieopdracht naar individuele supporttrajecten. Dit is zichtbaar in het aantal gestegen individuele begeleidingstrajecten.

In figuur 2 is het totaal aantal ‘opgestarte’ en ‘afgesloten’ casussen inzichtelijk gemaakt. De  individuele trajecten laten een forse groei zien in het van het aantal opgestarte casussen ten opzichte van het aantal afgesloten casussen. Dit betekent dat de omvang van ons werk aanzienlijk is gegroeid.

Figuur 2: Aantallen opgestart en afgesloten individuele trajecten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

2.2 Individuele trajecten

Wij kiezen voor een individueel traject wanneer een inwoner een complexe hulpvraag heeft die om frequente ondersteuning vraagt. Gedurende een individueel traject werken wij met het instrument de zelfredzaamheid-matrix (ZRM). Met behulp van de ZRM brengen wij de hulpvraag en de mate van zelfredzaamheid op verschillende domeinen (leefgebieden) van een inwoner in kaart. Per inwoner kunnen meerdere domeinen ingevuld worden. De ZRM wordt in principe aan het begin en aan het einde van elk individueel traject ingevuld. Dit maakt het mogelijk om de groei van een inwoner op verschillende domeinen van de ZRM te monitoren. Hoofddomeinen betreffen de domeinen van de ZRM waar de hulpvraag van de inwoner en onze dienstverlening betrekking op heeft.

Figuur 4 geeft de vijf meest voorkomende ZRM-domeinen binnen onze hulpvragen weer. Net als in 2021, hadden de individuele trajecten in 2022 het meest betrekking op het ZRM-domein geestelijke gezondheid. Daarna volgt dit jaar  huiselijke relaties, vervolgens financiën en sociaal emotionele ondersteuning. Ten opzichte van 2021 zijn hulpvragen rondom financiën gestegen, hetgeen lijkt samen te hangen met de energiecrisis. Extra ondersteuning op het gebied van financiën wordt gegeven vanuit onze inzet binnen het Samen Doen Team en vanuit budgetcoaching. 

Figuur 4: Top 5 hoofddomeinen Individuele trajecten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Doordat bij de meerderheid van de individuele trajecten de ZRM aan het begin en aan het eind van het traject is ingevuld, is het mogelijk om inzicht te krijgen in de groei die inwoners per ZRM-hoofddomein behalen. Het gaat hier over groei in zelfredzaamheid, waarbij een score van 1 acute problematiek op het betreffende domein betekent en een score van 5 volledige zelfredzaamheid. Meer informatie over de betekenis van deze scores is te lezen in het volgende document: Download Zelfredzaamheid-Matrix® 2017.pdf.  

In figuur 5 laten wij de gemiddelde start- en eindmeting zien van de top 5 hoofddomeinen waar in 2022 de hulpvragen het meest op waren gebaseerd. De inwoners die bij ons een individueel traject volgen hebben gemiddeld de laagste startmeting op het domein huiselijke relaties. Bij berekening van de gemiddelde groei op de ZRM, nemen we alleen de inwoners mee waarbij zowel een startmeting als eindmeting heeft plaatsgevonden.

Figuur 5: Gemiddelde startmeting en eindmeting per hoofddomein

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Rijlabels Gemiddelde van Startmeting Gemiddelde van Eindmeting
Huiselijke relaties 3,3 3,7
Financien 3,1 3,7
Geestelijke gezondheid 3,7 4,2
Huisvesting 3,3 3,8
Sociaal - Emotionele ondersteuning (Ouderschap) 4,0 4,4

De start- en eindmeting van clienten laat een groei zien binnen alle ZRM domeinen na begeleiding door Impuls.

Figuur 6: Spreiding leeftijd individuele trajecten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Leeftijd Aantallen
0-4 3
4-12 111
12-18 52
18-27 36
27-55 151
55-65 54
65-75 37
75-85 68
85+ 36
Niet ingevuld 12

Zware en complexe casuïstiek

Voorafgaand aan een individueel traject maken wij, op basis van informatie uit de intake en het aantal problemen, een inschatting van de complexiteit en zwaarte van een casus. Een casus beschouwen wij als complex wanneer de hulpvraag betrekking heeft op drie of meer ZRM-hoofddomeinen. De zwaarte van de trajecten wordt bepaald aan de hand van het aantal contactmomenten die wij voor een hulpvraag verwachten nodig te hebben. Het aandeel complexe casussen is toegenomen van 14,5% in 2020 naar 16% in 2021. Het aandeel zware casussen is in 2022 ten opzichte van 2021 ook toegenomen. Waar in 2021 nog 255 casussen voldoende hadden aan 2-5 gesprekken en 102 casussen 6 of meer gesprekken nodig hadden gaat het in 2022 over 129 casussen waarbij 6 of meer gesprekken nodig waren. Een verklaring hiervoor is dat steeds meer netwerkpartners ons goed weten te vinden, Attenta meer casussen naar Impuls verwijst en de maatschappelijke crisis situatie de casussen ook zwaarder en meer complex maakt. 

Figuur 7: Zwaarte

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

zwaarte  
1 gesprek 41
2 tot 5 gesprekken 178
6 of meer gesprekken 129
onbekend 54

Figuur 8: Complexiteit

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Figuur 9: Top 5 ZRM domeinen Leun en steuncontacten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Domein Aantal
Geestelijke gezondheid 94
Sociaal netwerk 45
Tijdsbesteding 43
Financien 28
Maatschappelijke participatie 26

2.3 Informatie en Advies

Een ondersteuningsvraag valt onder de noemer Informatie en Advies wanneer een inwoner een relatief eenvoudige vraag heeft die in de meeste gevallen met één gesprek beantwoord kan worden. Naast inwoners kunnen ook professionals van een externe organisatie beroep doen op Informatie en Advies.

Informatie en Advies aanvragen kunnen op verschillende wijzen worden geregistreerd. Zo kunnen medewerkers met behulp van een app op de smartphone de aanvragen eenvoudig registreren. Ook hebben wij zicht op welke aanvragen via het AdviesLoket en het dorpsloket Gasselternijveen bij ons binnenkomen. Tot slot registeren wij de huisbezoeken en telefonische contacten door de seniorenvoorlichters onder Informatie en Advies. In 2022 hadden de Informatie en Advies aanvragen het meest betrekking op het domein financiën. Net als bij de individuele trajecten en de leun en steuncontacten kan per inwoner meerdere domeinen ingevuld worden. De Informatie en Advies aanvragen afkomstig van het dorpsloket Gasselternijveen, het AdviesLoket en de huisbezoeken door seniorenvoorlichters zijn niet meegenomen in onderstaande grafiek omdat deze aanvragen op een andere wijze, via een Excelbestand, geregistreerd worden. 

Figuur 10: Top 5 ZRM domeinen Informatie en Advies

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Domein Aantal
Financien 179
Onbekend 138
Geestelijke gezondheid 62
Sociaal netwerk 28
Lichamelijke gezondheid 17

Impuls goed vindbaar

Het aantal verwijzingen naar Impuls is in 2022 flink toegenomen. Niet alleen vanuit Attenta en de huisartsen maar ook vanuit een categorie overige, waarvan we de herkomst zullen proberen te achterhalen. Feit is dat Impuls erg goed gevonden wordt door ketenpartners en andere organisaties in het werkveld. Dit betekent eveneens een toename van werkzaamheden voor onze organisatie.

Figuur 11: Verwijzingen naar Impuls

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Verwijzer Aantal verwijzingen 2020 Aantal verwijzingen 2021 Aantal verwijzingen 2022
Scholen 73 80 93
Huisarts 52 70 63
Attenta 40 97 133
Thuiszorg 10 10 7

Het gestegen aantal verwijzingen vanuit Attenta valt te verklaren vanuit de vernieuwde werkwijze om meer casussen voorliggend naar Impuls te verwijzen. 

2.5 Klanttevredenheidsonderzoek

Ons klantentevredenheidsonderzoek (KTO) voeren we uit door na afronding van een individueel traject, de betreffende inwoner een formulier te laten invullen. Zoals onderstaande tabel laat zien is de klanttevredenheid over de diensten van Impuls zeer positief en loopt elk jaar verder op.

Klanttevredenheidsonderzoek

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

jaar 2020 2021 2022
Klanttevredenheid 8 8.6 8.9
Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report