Sociale Samenkracht Impuls

Werk in uitvoering in 2022

Voorwoord

We kijken terug op een bewogen jaar dat onder andere in het teken stond van de doorontwikkeling van het transformatieproces met de pilot ‘Schuifjes dicht’, waarmee we gefaseerd laagdrempelig en dichtbij ondersteuning kunnen bieden als antwoord op geïndiceerde zorg.  Hierin is veel werk verzet door de collega’s van Impuls. Het gaat niet vanzelf maar laten we het nu gewoon gaan doen!

De eerste positieve resultaten hebben we in september aan de Raad kunnen laten zien. Een nieuwe opdracht zijn we aangegaan met de coördinatie maatschappelijke begeleiding van statushouders. Hierover in het verslag meer. Maar ook bij onverwachte gebeurtenissen hebben we de krachten met de inwoners en ketenpartners gebundeld, zoals bij de opvang van de Oekraïners en de noodopvang van vluchtelingen in De Biester.

Illustratief voor het sociaal werk dat anticipeert op wat er gaande is en in de samenleving en in de basis nodig is voor een leefbaar sociaal klimaat. We krijgen door de ontwikkelingen in de samenleving te maken met complexere problematiek, die we alleen in samenhang en samenwerking het hoofd kunnen bieden. Ons kantoor aan de Brink is een plek waar inwoners en ketenpartners zich welkom voelen. Er heerst een goede werksfeer en onze deskundigheid wordt benut en gewaardeerd. Ook in ons eigen team hebben collega’s het afgelopen jaar te maken gehad met ingrijpende gebeurtenissen. We zijn er voor elkaar en zorgen dat de dienstverlening door blijft gaan. Dat maakt ons een veerkrachtige organisatie.

Graag vertellen wij over de impact van onze inzet in een dynamisch 2022.

Annet Lammersen

We leven in een veranderende omgeving. Dit zien we terug in onze dagelijkse werkpraktijk. Vraagstukken die we in samenhang tegemoet treden. We leren mensen omgaan met de imperfectie van het leven. Hiertoe versterken wij Eigenaarschap, Veerkracht en vooral ‘Samenkracht’.

Partnerschap en samenwerken, formeel en informeel, is een belangrijke voorwaarde voor een efficiënte en effectieve inzet van middelen ten behoeve van de inwoners die dit nodig hebben.

Inleiding

De inzet van Impuls is gericht op preventie en zelfredzaamheid. Met een proactieve eropaf aanpak kunnen we snel signaleren en ervoor zorgen dat problematiek niet verder groeit. Dit doen wij samen en in afstemming met de medewerkers van de gemeente, Attenta, ketenpartners, vrijwilligers en inwoners van de gemeente Aa en Hunze. Samen werken we aan transformatie waarbij het accent van ons werk is verlegd van zorgen voor naar zorgen dat. We faciliteren en adviseren zelforganisaties in wijken en dorpen en verbinden inwoners in ontmoeting en versterking van zelfredzaamheid, van kinderen tot ouderen. We geven gevolg aan signalen vanuit inwoners, bieden voorliggende hulpverlening en ondersteuning voor alle doelgroepen en dragen zorg dat we gezamenlijk de goede dingen doen.

Dit noemen we Samenkracht.

Sociaal Werk

Ons team

Impuls werkt met een compact en breed toegerust team aan een sociaal maatschappelijk sterk Aa en Hunze. Onze collega’s bieden individueel en collectief maatwerk voor alle inwoners. Buurtwerkers vormen onze sociale basis en faciliteren, adviseren en ondersteunen lokale initiatieven en pakken individuele signalen in wijken en dorpen op. Ook bieden ze leun- en steun contact aan kwetsbare inwoners. Maatschappelijk werkers verlenen naast kortdurende hulpverlening ook leun- en steun begeleiding aan onze inwoners die dat nodig hebben. Voor de jeugd is er naast het jongerenwerk een gezinscoach en een jeugdhulpverlener actief en hebben schoolmaatschappelijk werkers een aan zowel school als gezin gekoppelde taak. Ook werken we gemeente breed binnen het vrijwilligers informatie punt (VIP), mantelzorgondersteuning, ouderenadvies en budgetcoaching. Maatwerk wordt verder geleverd via sociale activering, supporttrajecten en de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers.

Transformatie

Via een brede blik kijken we naar de behoeften van mensen in hun hele context en leefomgeving. We normaliseren gewenste en ongewenste uitdagingen waar het (samen)leven ons voor stelt en geven zo mede vorm aan de transformatie binnen het sociaal domein. Wij stemmen onze dienstverlening hierop af en leveren maatwerk. Wij geven informatie en advies in de eigen omgeving van inwoners en bieden activiteiten gericht op preventie en activering. Door tijdige inzet van voorliggende lokale dienstverlening, kan worden voorkomen dat moet worden opgeschaald naar zwaardere zorg- en hulpverlening, of kan dit worden uitgesteld. Wij richten ons op wat wél mogelijk is vanuit het gedachtengoed van Positieve Gezondheid. Bovenal zijn wij ons er steeds van bewust dat het in het sociaal domein altijd gaat om het welbevinden van mensen.

Onze opdracht

Door de verschuiving van geïndiceerde hulpverlening naar het bieden van hulp zonder indicatie, zien we meer inzet vanuit Impuls en ook een toename in zwaardere complexe problematiek. Daarnaast komen er nieuwe werkzaamheden naar ons toe en vraagt nieuwe wet- en regelgeving zoals de wet Inburgering en de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening om een flexibele houding. Dit vraagt een goede afstemming en samenwerking in de dorpen en met ketenpartners. Daarnaast hebben we intern ook zorg te dragen voor het op peil houden van kennis en kunde van onze collega's en de borging van voldoende formatie bij Impuls.

Vanuit onze opdracht werken we in zeven centrale thema's, die we onze pijlers noemen.

• Sociale leefbaarheid
  • Sociale activering en participatie
  • Kortdurende hulpverlening aan jeugdigen en volwassenen
  • Jeugd en jongeren
  • Ouderen
  • Voorkomen en bestrijden van armoede
  • Mantelzorg en vrijwilligerswerk

Onze visie

Impuls wil het concept Positieve Gezondheid implementeren in al haar processen en activiteiten, op de drie niveaus: klant, medewerker en organisatie.  Wij gaan ervan uit dat ieder mens, ook de meest kwetsbare, waarde in zich heeft en de potentie om te groeien. Mensen zijn bovendien in staat en geneigd om zich met anderen verbonden te voelen; ze willen erbij horen, deelnemen en bijdragen. Ook gaan we ervan uit dat gezondheid meer is dan de afwezigheid van ziekte; je kunt je gezond voelen ondanks een minder goede fysieke of psychische gesteldheid. Gezondheid bestaat voor een belangrijk deel uit een gevoel van zingeving, er toe doen, een prettige en vervullende dagbesteding, elkaar ontmoeten en samen zijn.

Onze aanpak

Vanuit bovenstaande visie lag onze uitdaging in 2022 in het  samenbrengen van groepen inwoners met een eenzelfde ondersteuningsbehoefte, waardoor meer collectieve ondersteuning ontstaat. Collectieve activiteiten leiden tot meer sociale verbondenheid en nieuwe verbindingen. Daarnaast hebben we vanuit de transformatie, in samenwerking met Stichting Attenta, de opdracht om preventieve en voorliggende alternatieven te bieden voor geïndiceerde hulpverlening. Hierbij wordt ingezet op samenwerking met informele zorg en hulpverlening. We geven daarbij steeds meer vorm aan het monitoren en meten van effecten van onze activiteiten.

De effecten van onze activiteiten en de impact ervan op inwoners meten we zowel kwantitatief als kwalitatief. We hebben aandacht voor het aantal contacten dat we individueel of in groepsverband tot stand brengen maar ook op de impact die onze inzet heeft op het welbevinden van onze inwoners. Dit meten we via ons klanttevredenheidsonderzoek en monitoren we ook wanneer een aankomende of repeterende indicatiestelling  kan worden voorkomen.