Uitgelicht in 2022

Sociaal werk is mensenwerk. Ons werk wordt pas echt zichtbaar wanneer we vanuit de kant van onze inwoners laten zien wat de impact en het effect is van onze inzet in hun leven.

We werken in de zeven eerder benoemde pijlers en hebben onze activiteiten en aantallen in beeld gebracht. In dit laatste hoofdstuk willen we graag aan de hand van een aantal persoonlijke verhalen weergeven waar ons werk toe leidt.

In het sociaal werk zijn alle casussen van betekenis. Toch willen we er binnen dit jaarverslag een aantal uitlichten en toelichten als voorbeelden van ons werk. Uit ons klanttevredenheidsonderzoek komt naar voren dat inwoners in de afgelopen jaren ons werk en de kwaliteit ervan steeds hoger waarderen. Wij blijven ons graag inzetten voor een blijvend hoge kwaliteit van onze ondersteuning, advisering en hulpverlening.

Effecten van ons werk en impact op onze klant

Formele naar informele zorg

Client met mentale problematiek, via doorverwijzing vanuit huisarts bekend bij Impuls. Mevrouw had behoefte aan sociale netwerkvergroting en vergroting van haar zelfredzaamheid. Zij had al dagbesteding vanuit de Wmo. Na inzet van het maatschappelijk werk van Impuls is mevrouw nu via de buurtwerker doorgeleid naar naar een Huiskamer, een laagdrempelige ontmoetingsplek.
Ze is nu als leun en steun cliënt blijvend in zicht bij Impuls en er is zo nu en dan contact. De aangepaste inzet, haar dichtbij huis zowel ontmoeting bieden als aansluiting bij het dorpsnetwerk, zorgt ervoor dat de indicatie voor dagbesteding is vervallen. Dit bespaart zo'n 700 euro per maand en mevrouw geeft aan nu veel beter in haar vel te zitten.

Samenleven in de buurt

In buurten en wijken leven mensen met elkaar. Dit zorgt voor verbinding maar leidt soms ook tot spanning. Een buurtbemiddelingscasus waarbij overlast werd ervaren door aanwezige tieners in de tuin van de buren kende vorig jaar een positieve afronding. Dit jaar meldde dezelfde inwoner toch weer dezelfde irritaties. Na een coachend gesprek met dezelfde buurtbemiddelaars als het jaar ervoor, zocht deze inwoner de aanleiding toch ook deels bij zichzelf. Hij kwam zelf tot het inzicht dat zijn eigen diagnose toch behoorlijke prikkelgevoeligheid met zich meebrengt. De spanning laten afvloeien vanuit dit besef werkt voor hem! Soms ligt de oplossing in jezelf en niet in je omgeving, maar ook daar hebben mensen zo nu en dan ondersteuning bij nodig.

Vrijwilligers Informatie punt

Geslaagde matches

Aanvragen adviesloket

Vrijwilligers naar werk

Sociaal maatwerk bij meerdere vraagstukken

Met ingang van 2022 biedt Impuls supporttrajecten. Deze combineren sociale activering en participatie aan de hulpvraag van clienten met een ondersteuningsvraag op meerdere gebieden. Zo'n supporttraject kan 12 maanden of 18 maanden duren en komt in de plaats van (mogelijk) geindiceerde zorg. Doel is het vergroten van zelfredzaamheid en meedoen in de samenleving. Zo nodig vindt na afloop nog leun- en steun begeleiding van een client plaats.
Het voorbeeld betreft een inwoner die al een huiskamer in Aa en Hunze bezocht. Binnen het coachende supporttraject is ze deel gaan nemen aan een collectieve training van Impuls, Veerkracht, die haar mentale weerbaarheid vergroot. Daarnaast neemt zij deel aan een bewegingsactiviteit van Impuls om ook fysiek gezond te blijven. Ook is gewerkt aan het weer zelf kunnen bijhouden van het huishouden, waardoor zij niet meer afhankelijk is en er een indicatiestelling kan worden stopgezet. Mevrouw staat krachtiger in het leven en kan laagdrempelig altijd voor ondersteuning aankloppen mocht dat nodig zijn.

Integrale samenwerking jeugd

"Jongeren in een moeilijke situatie hebben behoefte aan een vast aanspreekpunt. Iemand die ze kunnen vertrouwen en waarvan ze weten dat ze er altijd terecht kunnen.", vertelt Maryska Kremer. Maryska is een vertrouwd gezicht voor jongeren vanuit Impuls. Sommige trajecten zijn van korte duur, anderen langer omdat er nu eenmaal heel veel speelt. "Neem nu een jonge meid van 21 die ik al een tijd begeleidt. Zij is rechtstreeks via de huisarts bij mij binnengekomen. Zij leefde in een islolement en kampte met PTSS klachten. Ik ben haar vaste aanspreekpunt en regel toegang voor haar tot wat zij nodig heeft. Samen sparren we steeds weer over wat de volgende stap kan zijn. Inmiddels heeft zij een EMDR traject doorlopen bij een psycholoog. Heel zinvol, maar zomaar loslaten na een dergelijk traject kan niet. We zijn samen op pad geweest om te zorgen dat ze ontlast kon worden van de werkdruk die op haar schouders lag. Ook is ze via een collectieve ontmoeting in contact gekomen met andere andere jongeren", vertelt Maryska, "hierdoor heeft zij nu een netwerk." De volgende stap is kijken of er een support traject kan worden gestart om haar in eerste instantie te begeleiden naar vrijwilligerswerk. "Dat is weer een stapje verder, we gaan kijken of het lukt. Ze kan sowieso altijd bij mij terecht en dat weet ze".

Respijtzorg, even tijd voor jezelf

Binnen de mantelzorgondersteuning is er zeker aandacht voor respijtzorgvragen. Soms wil een mantelzorger er eventjes tussenuit om wat lucht te krijgen of op een andere manier tijd door te brengen. Een getrainde vrijwilligers neemt dan even de taken over, hoewel dit geen echte zorgtaken kunnen betreffen. In 2022 waren er 11 aanvragen voor respijtzorg.

Zo wil een mantelzorger graag haar sociale werktaken een keer per week tijdens de avonduren blijven uitvoeren maar vanwege een partner met dementie is dit niet mogelijk. Toevallig meldt zich een studente aan die zich graag maatschappelijk wil inzetten. Een koppeling is snel gemaakt, beide zijn aan elkaar voorgesteld en de match is gemaakt.

Geregistreerde mantelzorgers

Ontvangen mantelzorgwaarderingen

Aantal nieuwe mantelzorgers

Aantal jonge mantelzorgers

Automaatje groeit!

Inwoners weten steeds beter de weg naar Automaatje, onze vrijwillige vervoersdienst, te vinden. Wubbina Jongman is coordinator van Automaatje: "Na corona heeft Automaatje echt een vlucht genomen. Waren er in 2021 nog 440 ritten, in 2022 waren dat er ruim 706. In werkelijkheid wel meer, want soms maken chauffeurs en klanten onderling nog een afspraak." Wubbina weet te vertellen dat zeker 50 unieke gebruikers geregeld gebruik maken van Automaatje en in totaal zijn er 22 vrijwillige chauffeurs actief. Voor aankomend jaar hebben we dan ook een vacature uitstaan voor extra chauffeurs. Wubbina en matchmaker Hannie de Weerd zijn samen actief voor automaatje. Zij maken de matches en beantwoorden de vragen over de kosten, hoe het praktisch in zijn werk gaat en of een theaterbezoek ook mogelijke is. Wubbina: Ëen mevrouw wilde graag haar voormalige woonplaats bezoeken en is samen met een chauffeur die daar ook gewoond heeft op een reis door verleden en heden gereden. Mevrouw vond het een rit om nooit te vergeten!"

Nieuwe aanpak jeugd

In 2022 liepen een drietal jeugd-projecten en pilots. Kansen4kinderen met de kansencoaches op basisscholen, de pilot Kinderen eerst waarbij aangesloten werd bij huisartsenpraktijken. Daarnaast liep vanuit het project Schuifjes Dicht de pilot om meer hulpverleningsvragen 18- naar Impuls toe te leiden alvorens een indicatie af te geven. Het normaliseren van opgroeivraagstukken en de systemische aanpak vanuit gezinscoaching vormden daarbij het uitgangspunt.

In veel gevallen was Impuls sowieso al actief in de laagdrempelige jeugdhulpverlening voor jongeren die op een wachtlijst staan van zorgaanbieders, mede gezien de stijging in aanvragen na de corona periode. Ook het opzetten en inzetten van het informele netwerk in dorpen en wijken waarbij ouders er voor elkaar zijn, maakte onderdeel uit van de nieuwe aanpak jeugd. Voor Impuls zijn de lijnen van de diverse projecten in 2022 verweven geraakt omdat we het beste voor jeugd en jongeren voorop stellen.

Daarnaast beseffen we dat de projecten separaat verantwoord moeten worden.

Kansen 4 kinderen

Vanuit de regiodeal liep Kansen4kinderen door, een project waarbij twee kansencoaches verbonden zijn aan basisscholen. Naast de kansencoach vanuit Impuls in Gieten en Eexterveen is er in Gasselternijveen een kansencoach vanuit Yorneo actief. Doel hierbij is het vergroten van kansen voor kinderen in achterstandsituatie, met de school als vindplaats. Hierdoor ontstond meer ruimte voor onze schoolmaatschappelijk werker om op school aanwezig te zien en aandacht te schenken aan kinderen en hun naaste omgeving in de meest kwetsbare situaties. Meer aandacht voor deze doelgroep is als zeer positief ervaren door de schoolmaatschappelijk werker van Impuls.

Kinderen Eerst

De pilot Kinderen Eerst is een samenwerking tussen twee huisartspraktijken in Gieten en Gasselternijveen, Accare, Icare en Impuls. Het doel van deze samenwerking is het normaliseren van problematiek en waar mogelijk kostenbesparing. We streven er samen naar om minder te indiceren en meer te verwijzen naar het voorliggend veld. De samenwerking vindt plaats vanuit het concept positieve gezondheid. Vanuit de Regio Deal Zuid en Oost Drenthe heeft Impuls in 2020 financiering ontvangen voor deze pilot. Het extra budget hebben wij in 2021 vooral ingezet op een gezinscoach.

De gezinscoach biedt ondersteuning aan gezinnen die te maken hebben met verschillende moeilijkheden en hierin vastlopen. De gezinscoach kijkt hierbij vooral naar de mogelijkheden en sterke punten van het gezin. Ook worden er verschillende opvoedvraagstukken besproken, met als doel dat het gezin met zelfvertrouwen zelfstandig verder kan. Naast gezinscoaching, bieden we in het kader van Kinderen Eerst de eerder besproken weerbaarheidstrainingen aan.

Ontmoetingen tussen ouders gaan in het voorjaar van start in diverse dorpen in Aa en Hunze. Daar halen we de vragen op waar behoefte aan is, van onderlinge ondersteuning tot thematische informatieavonden.

Het aansluiten bij de huisartsenpraktijken bracht binnen dit project helaas geen directe verwijzingen naar de betrokken maatschappelijk werkers met zich mee, het contact en consultatie over lopende casussen was goed.

Schuifjes dicht aanpak

De inzet van de gezinscoach blijkt in de praktijk van grote waarde, ook als verbinder tussen de verschillende verschillende projecten jeugd. Door de Schuifjes Dicht aanpak waarbij casussen eerst laagdrempelig door Impuls worden opgepakt, zien we nu een verschuiving ontstaan. Huisartsen verwijzen meer door naar Attenta en Attenta verwijst vaker door naar Impuls. Samen met het feit dat gezinscoach en schoolmaatschappelijk werkers natuurlijk nauw samenwerken, wordt onze gezinscoach ook door ketenpartners goed gevonden. Op deze wijze met een andere werkwijze wel invulling gegeven aan de doelstelling van Kinderen Eerst.

Inzichten Kinderen Eerst

Dorpsondersteuning Grolloo

Vanuit ondersteuning van inwonersinitiatieven is in 2017 Grolloo Zorgt en in 2018 is Siny Vink als dorpsondersteuner gestart. De inzet van Siny als dorpsondersteuner is vanuit het buurtwerk. Siny is ook actief betrokken bij de subsidieaanvragen vanuit Grolloo Zorgt.

Naast zichtbaar in het dorp en met huisbezoeken bij met name ouderen thuis ondersteunend op verschillende manieren, is Siny in direct contact met de huisartsenpraktijk in Rolde. Beide weten elkaar goed te vinden en werken nauw met elkaar samen. Op prettige wijze oud kunnen worden in Grolloo is het gezamenlijke uitgangspunt in Grolloo!