De cijfers van 2023 in beeld

De cijfers

In dit hoofdstuk worden de cijfers van Impuls over 2023 gepresenteerd. Waar mogelijk zijn deze van een duiding voorzien en worden ze vergeleken met de cijfers uit 2022 en 2021.

Aantallen individuele ondersteuning

Bij onze individuele ondersteuning maken we onderscheid tussen individuele en leun- en steuntrajecten. Individuele trajecten zijn in principe kortdurend van aard en hebben een duidelijk doel vooraf. Leun en steun daarentegen kunnen langer duren en zijn meer bedoeld om een situatie stabiel of een vinger aan de pols te houden. Daarnaast hebben we ook eenmalige informatie- en adviescontacten waarmee we mensen met een vraag verder helpen.

2021 2022 2023
Individuele trajecten 333 415 497
Leun en steun 212 282 306
Informatie & advies 412 593 650

De afgelopen jaren is het aantal trajecten individuele ondersteuning ieder jaar gestegen. De toename in 2023 is onder meer het gevolg van de pilot ‘Schuifjes dicht’ en de extra inzet op dorpsondersteuning. De transformatie van hulpverlening en ondersteuning in het voorliggend veld wordt hiermee zichtbaar.

Daarnaast heeft de toename ook te maken met de huidige maatschappelijke uitdagingen, zoals de energiecrisis en toegenomen (energie-)armoede en financiële problemen.

Top 5 hoofddomeinen ZRM

Bij onze individuele trajecten maken wij gebruik van de Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM). Zo bepalen we bij de intake van een individueel traject het hoofddomein van de ZRM waar de hulpvraag over gaat. Zo kunnen wij met terugwerkende kracht over een bepaalde looptijd zien waar de hulpvragen van inwoners van de gemeente Aa en Hunze over gingen. In 2023 zien we dat de meeste vragen gingen over geestelijke gezondheid, gevolgd door financiën. Ook vragen over het sociaal netwerk en ‘meedoen’ komen relatief veel voor. We zien vaak dat bij een individueel traject meerdere hulpvragen een rol spelen. Zo hebben financiële problemen vaak ook impact op de geestelijke gezondheid van inwoners, aangezien het voor stress en spanning kan zorgen. Dit kan ook weer doorwerken op het gebied van huiselijke relaties of de opvoeding.

De staafdiagram hieronder laat de top 5 van hoofddomeinen zien in 2023, weergegeven als een percentage van het totaal aantal vragen. Ter vergelijking zijn hierbij ook de percentages van 2022 toegevoegd. De top 5 hoofddomeinen waarop de meeste vragen in 2022 betrekking hadden is echter niet helemaal gelijk aan de top 5 in 2023. Voor de volledigheid hebben we daarom ook nog de top 5 hoofddomeinen van 2022 toegevoegd in de tabel eronder.

ZRM Hoofddomein Percentage 2023 Percentage 2022
Geestelijke gezondheid 0.28 0.303
Financiën 0.202 0.2
Sociaal netwerk 0.099 0.073
Huiselijke relaties 0.076 0.077
Maatschappelijke participatie 0.055 0.038
Top 5 hoofddomeinen 2022
ZRM Hoofddomein Aantal casussen Percentage
Geestelijke gezondheid 426 30,3%
Financien 282 20,0%
Huiselijke relaties 108 7,3%
Sociaal netwerk 102 7,7%
Tijdsbesteding 80 3,8%

Uit de cijfers hierboven blijkt dat er in 2023 relatief gezien minder vragen binnenkwamen op het gebied van geestelijke gezondheid. Daarnaast ging een groter aandeel van de vragen over het sociaal netwerk en maatschappelijke participatie. Het domein tijdsbesteding, wat in 2022 op de vijfde plaats stond, heeft in 2023 plaatsgemaakt voor het domein maatschappelijke participatie.

Leeftijdsspreiding individuele trajecten

Ook kunnen wij met onze registratie de leeftijdsverdeling van inwoners die door ons geholpen zijn inzichtelijk maken. Zie hiervoor onderstaande tabel. We zien dat de leeftijdscategorie 27-55 jaar het meest vertegenwoordigd is. Echter, deze leeftijdscategorie is qua jaren ook ongeveer drie keer zo groot als de andere categorieën, dus dit geeft een iets vertekend beeld. Overigens zien we wel een belangrijke reden waarom deze leeftijdscategorie veel met Impuls in aanmerking komt. In deze leeftijd gebeuren veel life-events (zoals scheiding, verhuizing of schulden etc.) waardoor ondersteuning van Impuls nodig kan zijn. Eigenlijk zien we dat mensen van alle leeftijden door ons ondersteund worden.

Leeftijdscategorie Aantal
0 - 4 jaar 5
4 - 12 jaar 114
12 - 18 jaar 86
18 - 27 jaar 79
27 - 55 jaar 226
55 - 65 jaar 79
65 - 75 jaar 62
75 - 85 jaar 87
85+ 46

Om de bovenstaande aantallen te bezien in het licht van de bevolkingsopbouw in de gemeente Aa en Hunze, hebben we de lokale bevolkingsopbouw in de gemeente in 2023 hieronder toegevoegd. De leeftijdscategorieën komen niet geheel overeen omdat ze uit verschillende monitoringsystemen afkomstig zijn, maar het geeft wel een beeld. Wat naar aanleiding van deze vergelijking opvalt is dat het aantal ondersteuningsvragen in de categorie 55-65 jaar vrij laag is, ondanks dat dit de grootste categorie inwoners betreft in de gemeente Aa en Hunze. Daarnaast lijkt het aantal ondersteuningsvragen in de categorie 75+ relatief gezien vrij hoog in verhouding tot de categorie 65-75 als je de absolute aantallen in deze categorie in beschouwing neemt.

Bevolkingsopbouw Aa en Hunze 2023

Leeftijdscategorie Aantal
<18 4314
18-23 jaar 1314
23-27 jaar 792
27-50 jaar 5719
50-68 jaar 7695
68-75 jaar 2698
75+ 3192
Complexiteit individuele trajecten

De onderstaande staafdiagram laat de mate van complexiteit zien van de individuele trajecten in 2023, in vergelijking met 2022 en 2021. Hieruit blijkt dat het in 2023 grotendeels om redelijk complexe trajecten gaat waarbij 2 of 3 problemen een rol spelen. Ten opzichte van 2022 en 2021 is dit aandeel in 2023 echter wat gedaald en is het aandeel zeer complexe trajecten sinds 2021 toegenomen.

De toename van het aantal zeer complexe hulpvragen waarbij sprake is van multi-problematiek is een trend die wordt gezien bij meerdere welzijnsorganisaties. Deze toename van complexe hulpvragen kan verschillende oorzaken hebben, waaronder economische onzekerheid, veranderingen in sociale structuren, vergrijzing, toegenomen druk op sociale voorzieningen, en een groeiende bewustwording en acceptatie van hulpzoekend gedrag. Daarnaast draagt ook de verschuiving naar meer ondersteuning vanuit het voorliggende veld hieraan bij.

Complexiteit hulpvraag percentage 2021 percentage 2022 percentage 2023
0 (1 probleem / vraag & enkelvoudig / niet complex) 0.181 0.24 0.232
1 (2 of 3 problemen & meervoudig / redelijk complex) 0.65 0.577 0.524
2 (meer problemen / vragen & meervoudig / zeer complex) 0.169 0.183 0.244
Top 5 hoofddomeinen bij Informatie en advies

Ook bij onze informatie- en adviescontacten registeren wij het hoofddomein van de ZRM waar de vraag betrekking op heeft. Net als bij de individuele trajecten kunnen wij op dit gebied dus achteraf zien waar de vragen van mensen over gingen. Bij informatie en advies zien we dat verreweg de meeste vragen gaan over financiën. Op gepaste afstand volgen geestelijke gezondheid, sociaal netwerk, lichamelijke gezondheid en huisvesting.

De top 5 hoofddomeinen bij Informatie en advies in 2022 en 2021 zijn in de tabellen hieronder te zien. Hieruit blijkt dat het onderwerp huisvesting in 2023 in de top 5 verschijnt, en vragen over maatschappelijke participatie werden in 2023 juist minder vaak gesteld in vergelijking met de jaren ervoor.

ZRM Hoofddomein 2022 Informatie & advies
Financien 181
Geestelijke gezondheid 68
Sociaal netwerk 29
Lichamelijke gezondheid 18
Maatschappelijke participatie 16
ZRM Hoofddomein 2021 Informatie & advies
Sociaal netwerk 109
Financien 104
Activiteiten dagelijks leven 52
Geestelijke gezondheid 46
Maatschappelijke participatie 37
Hoe komen inwoners bij Impuls?

Veel inwoners weten de weg naar Impuls zelf te vinden. Daarnaast worden inwoners naar ons verwezen. De meeste doorverwijzingen komen van Stichting Attenta, de Huisartsen/POH en Onderwijs.

Collectieve trajecten

Naast onze individuele ondersteuning hebben wij collectieve dienstverlening. In 2023 hadden wij 158 collectieve trajecten lopen. Daarnaast hebben wij 1252 bijeenkomsten georganiseerd. Op deze bijeenkomsten kwamen 9782 deelnemers af.

De tabel hieronder laat een vergelijking van het aantal collectieve trajecten, bijeenkomsten en deelnemers zien met 2022.

Aantal trajecten Aantal bijeenkomsten Aantal deelnemers
2022 114 819 8077
2023 158 1252 9782

Hieruit blijkt een toename van zowel het aantal trajecten als bijeenkomsten en deelnemers. Met name bij het aantal bijeenkomsten is een opvallende groei te zien ten opzichte van 2022. Vaker zoeken we, eendachtig de transformatieopgave, een collectief antwoord op individuele vragen. Samengevat betekent dit dat we in 2023 meer inwoners hebben bereikt door middel van collectieve ondersteuning.

Collectieve trajecten per thema

In onderstaande figuur hebben wij per thema het aantal collectieve trajecten weergegeven. Er is te zien dat we in 2023 de meeste collectieve trajecten hebben uitgevoerd op de thema’s Huiskamer en jongerenwerk. Ook op gebied van buurtbewoners, mantelzorg en Meer Bewegen voor Ouderen hebben we vorig jaar veel collectieve trajecten verzorgd.

Thema Aantal casussen collectief
Training 1
Vervoer 1
Vrijwilligers 1
Impactmeting collectief: gemiddelde scores per KPI

Sinds vorig jaar meten we de impact van onze collectieve dienstverlening. Dit meten we op een aantal aspecten, zoals ‘erkend voelen’, ‘activering’ en ‘netwerkversterking’. Zie onderstaande tabel voor de aspecten waarmee de impact van onze collectieve dienstverlening gemeten wordt. We zien dat we op alle aspecten een 8 of hoger scoren. Erkend voelen scoort met het cijfer 8,96 het hoogst.

KPI Gemiddelde score
Erkend voelen 8.9636363636364
Netwerkversterking 8.8055555555556
Klanttevredenheid 8.6268656716418
Opgelucht voelen 8.2666666666667
Verbonden voelen 8.2181818181818
Activering 8.1923076923077
Zelfredzaamheid 8.16
Lichamelijke gezondheid 8.046511627907
Inbedding 8
Participatie 8
Klanttevredenheidsonderzoek (KTO)

Op basis van het klanttevredenheidsonderzoek krijgt Impuls in 2023 gemiddeld een 7,8.