Organisatie en vooruitblik

Onze organisatie

Impuls werkt met een breed toegerust team van cica 20 fte aan de gemeentelijke opdracht. Onze collega’s bieden individueel en collectief maatwerk voor alle inwoners. Onze maatschappelijk werkers verlenen naast kortdurende hulpverlening ook leun- en steunbegeleiding aan inwoners die dat nodig hebben. Voor de jeugd is er naast het jongerenwerk een gezinscoach en een jeugdhulpverlener actief en hebben schoolmaatschappelijk werkers een aan zowel school als gezin gekoppelde taak. Financiële vraagstukken worden opgepakt door onze budgetcoach, die tevens deel uit maakt van het ‘samendoen team’.

Team Impuls. Niet alle medewerkers van het team konden aanwezig zijn bij het fotomoment.

Ook werken we gemeente breed binnen het steunpunt vrijwilligerswerk, mantelzorgondersteuning, ouderenadvies en budgetcoaching. Maatwerk wordt verder geleverd via sociale activering, supporttrajecten en we bieden maatschappelijke begeleiding aan nieuwkomers. Buurtwerkers adviseren, faciliteren en ondersteunen lokale initiatieven en pakken individuele signalen in dorpen op. In Grolloo en omstreken is er al langere tijd een dorpscoördinator werkzaam, geïnitieerd door én in nauwe samenwerking met Grolloo Zorgt. Deze intensievere dorpsondersteuning is nu ook gerealiseerd in Gasselternijveen en omstreken. Inmiddels zijn er meer dorpen waar draakvlak ontstaat voor deze vorm van dorpsondersteuning. Met die dorpen onderzoeken we mogelijkheden. Wij werken met instrumenten en methodieken die het mogelijk maken dat inwoners die veerkracht terugvinden en kunnen laten groeien, voor zichzelf en met elkaar.

De overhead proberen we zo laag mogelijk te houden. Bij Impuls zijn twee teamcoaches en een directeur in parttime dienstverband werkzaam.

De Cliëntenraad

De Cliëntenraad (CR) van Impuls is onafhankelijk en zet zich in voor de belangen van alle inwoners die gebruik (willen) maken van het hulp- en dienstenaanbod van Impuls. De CR adviseert over elk onderwerp, signaal of voorgenomen besluit dat van belang is voor cliënten. Daarnaast volgt de CR maatschappelijke ontwikkelingen en de problematiek van de doelgroepen in de gemeente Aa en Hunze. Aan de hand hiervan adviseert de CR over wat aandacht vraagt. De CR bestaat uit 6 leden en heeft 8 keer vergaderd in 2023. Ook heeft de CR elkaar een aantal keren ontmoet om specifiek inhoudelijke thema’s met elkaar te bespreken.

Vooruitblik

Ook in 2024 zetten wij ons als organisatie proactief en betrokken in voor een sterke sociale basis waarin iedereen naar vermogen meedoet. De ontwikkelingen in de samenleving vragen van ons als organisatie flexibiliteit, wendbaarheid én een duidelijke visie. Samenwerken over eigen grenzen van de organisatie heen is noodzakelijk om de basiszorg en -ondersteuning voor iedereen beschikbaar te houden. Impuls wil hierin een betrouwbare partij zijn die gericht is op doen wat nodig is, samen met inwoners en ketenpartners.

Het sociaal werk vervult een sleutelpositie op het gebied van het welzijn van de inwoners in de gemeente en speelt een belangrijke rol in het versterken van de gezondheid en zelfredzaamheid van onze inwoners. Deze kracht is van essentieel belang in een samenleving die kampt met diverse crises en een zorgstelsel dat onder toenemende druk staat, onder meer als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt. Daardoor zien we de complexiteit toenemen, wat inmiddels ook al terug te zien is in de cijfers. Denk hierbij aan meer trajecten met complexe problematiek en inwoners die voor een langere periode ondersteuning nodig hebben.

Uit alle ontwikkelingen rondom het IZA, GALA en WOZO blijkt dat het potentieel van het sociaal werk beter benut moet worden om het zorgstelsel te ontlasten. Een belangrijk deel van de oplossing ligt aan de voorkant, voordat mensen zwaardere zorg nodig hebben. Hier werken we aan het vergroten van de gezondheid en zelf- en samen-redzaamheid, wat helpt om intensieve zorg te voorkomen of uit te stellen. In 2024 zetten we ons in om deze beweging verder te realiseren Dit vraagt om een sterkere verbinding tussen het sociaal werk, bewoners(initiatieven), de zorg en onze opdrachtgever de gemeente, waarbij actieve samenwerking en preventie centraal staan. Voor deze beweging naar de voorkant moeten we de krachten bundelen in domein-overstijgende samenwerking op zowel lokaal als regionaal niveau.

Het IZA focust zich op de uitdaging om de zorg kwalitatief goed, beschikbaar, toegankelijk en betaalbaar te houden. Het realiseren van de Juiste Zorg op de Juiste Plek (JZOJP) voor patiënten met gezondheidsklachten waarbij sociaalmaatschappelijke factoren een rol spelen door de verbinding van de huisarts/eerstelijnszorg met het welzijns-/sociaal domein is hierbij een van de ontwikkelingen. In het kader hiervan richten we ons in 2024 op het aanbod Welzijn op Recept.

Daarnaast zetten we ons in 2024 in voor het project 2diabeat. Dit is een bewezen effectieve methode om de opmars van diabetes type 2 te stoppen. Hiervoor is een wijkgerichte en integrale aanpak ontwikkeld waarin lokale bewoners en professionals samenwerken aan een gezonde leefstijl in hun wijk of dorp. Hierbij is aandacht voor beweging, voeding, ontspanning & slaap en mentale gezondheid.

Ook denken en werken we mee bij de opgaven die er zijn rondom de Hervormingsagenda Jeugd. Vanuit het voorliggend veld zien wij voor het sociaal (en jongeren-)werk ook een rol om bepaalde knelpunten in de jeugdzorg aan te pakken en zo bij te dragen aan een financieel houdbaar jeugdzorgstelsel.

Andere belangrijke thema’s waar we ons in 2024 op richten en die aandacht van het hele sociale domein vragen zijn het hervinden van het vertrouwen in de overheid en het tegengaan van ondermijning. Hier dragen wij graag aan bij, waarbij wij gebruik kunnen maken van kennis en kunde vanuit de Tintengroep.