Voorwoord

Voor u ligt het jaarverslag van 2023 van welzijnsorganisatie Impuls, met als basis de opdracht van de gemeente Aa en Hunze.

Samen met de inwoners, vrijwilligers en andere organisaties werken we aan een stevige sociale basis die er toe leidt dat het met meer inwoners beter gaat. Daarnaast bieden wij nabije, laagdrempelige ondersteuning en hulp waardoor moeilijkheden snel worden gesignaleerd en opgepakt. Het gedachtegoed van Positieve Gezondheid is daarbij onze leidraad waarbij we uitgaan van mogelijkheden en leren omgaan met wat er zich in het leven aandient. We sluiten daarmee aan bij de uitgangspunten in het Coalitieakkoord 2022-2026 “Samen verder aan de slag”.

Met de werkwijze ‘Kinderen eerst’ en ‘de Huiskamers Plus’, monitoren we al langere tijd positieve resultaten als het gaat om normaliseren en de-medicaliseren. Het afgelopen jaar laat zien dat ook met de pilot ‘Schuifjes Dicht’, succesvol geïndiceerde hulpverlening omgebogen wordt naar voorliggende ondersteuning, in nauwe samenwerking met Attenta.

Het Sociaal Werk heeft een sleutelrol gekregen in de transformatie die beschreven wordt in het landelijk Integraal Zorg Akkoord. In dit kader hebben wij vanuit Impuls mee mogen denken in het Drentse Provinciale Regioplan ‘De gezonde Marke’ dat is voortgekomen uit het Drentse Regiobeeld. Een nieuwe kijk op zorg maakt dat zorg en welzijn steeds beter dienen samen te werken. In 2023 hebben we in Aa en Hunze duidelijk stappen gezet in die transformatie. Dit zien wij terug in onze dagelijkse werkpraktijk, waarbij Impuls zoveel als mogelijk formele met informele ondersteuning verbindt. Dit is belangrijk want de roep om informele ondersteuning wordt de komende jaren alleen maar groter.

Plannen maken is één, maar nog liever dragen we bij aan het uitvoeren van die plannen. Zo hebben we in het afgelopen jaar met extra dorpsondersteuning bijgedragen aan een beweging naar ‘de voorkant’. In díe dorpen waar meer dorpsondersteuning aanwezig is, zien we dat inwoners maar ook de huisarts, wijkverpleging en Attenta de weg naar de dorpsondersteuner goed weten te vinden. Vragen worden in het dorp zo snel én zo laagdrempelig mogelijk opgepakt. Met name formele en informele ondersteuning wordt hierdoor beter met elkaar verbonden. Daar waar een voorziening nodig is, wordt dit voorbereid voor Attenta. Zij kunnen zo nodig een indicatie afgeven als er geen voorliggende alternatieven meer voorhanden zijn. Met intensievere dorpsondersteuning wordt de ‘samenkracht’ in een dorp versterkt en nemen de indicaties af. Ook met het project ‘Domein Overstijgende Samenwerking’ veronderstellen we een logische samenwerking tussen welzijn en zorgpartijen te realiseren zodat mensen langer, verantwoord thuis kunnen blijven wonen.

Onze dienstverlening is breed en de vragen die bij Impuls binnen komen zijn toegenomen. Daarbij is het opvallend dat we in 2023 significant meer inwoners hebben ondersteund met financiële vraagstukken.

In dit verslag kunt u verder lezen wat wij nog meer doen en hoe wij als lokaal verankerde organisatie onze dienstverlening het afgelopen jaar hebben vormgegeven. Maar vooral welke impact we hebben gerealiseerd mét en voor inwoners.

Er is nog meer te doen maar in Aa en Hunze mogen we trots zijn op wat er al in gang is gezet om zorg & ondersteuning voor inwoners die dat nodig hebben toekomstbestendig te houden.

Annet Lammersen

Directeur Impuls Aa en Hunze