Werkzaamheden Raad van Toezicht

In de statuten van de Tintengroep en de daarop gebaseerde reglementen is bepaald wat de taken en bevoegdheden van de RvT zijn. Voor de wijze waarop de raad zijn taak uitvoert is de Governancecode Sociaal Werk leidend. In deze code worden diverse rollen van de RvT genoemd. Vier belangrijke rollen die de RvT voor zichzelf ziet weggelegd zijn die van interne toezichthouder, sparringpartner, ambassadeur en werkgever van het bestuur. De toezichthouder houdt bij de uitoefening van zijn taken ook rekening met de complexe omgeving waar Tintengroep mee te maken heeft en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan.

Bepaalde bestuursbesluiten behoeven op grond van de statuten de goedkeuring van de RvT. Dat was bijvoorbeeld aan de orde bij het overdragen van 23 locaties Peuterwerk aan enkele partijen in de gemeente Emmen, een update van de belet- en ontstentenisregeling en een update van het Reglement Treasurybeleid.

Op diverse terreinen heeft de RvT als sparringpartner gefungeerd, onder meer over de te volgen koers voor Peuterwerk en de algemene koers van Tintengroep. Het ambassadeurschap vond onder meer plaats aan de diverse overlegtafels waaraan de leden plaatsnamen en in de vorm van bilaterale contacten met onze partners. In het najaar vond een werkbezoek aan Tinten plaats van bestuurder en RvT van een sociaal werkorganisatie uit het zuiden van het land. De voorzitter en vice-voorzitter van onze RvT waren hierbij aanwezig. Het werkgeverschap van de RvT komt verderop nog aan de orde.

5.1 Commissies en vergaderingen

De RvT van Tintengroep heeft drie commissies die zich bezighouden met verschillende aspecten van het toezicht.

De RvT en de vaste commissies werken met een jaaragenda en jaarcyclus waardoor de gebruikelijke jaarlijkse agendapunten die de goedkeuring van de RvT vereisen, ordentelijk kunnen worden behandeld.

De drie vaste commissies hebben hun voorbereidende werk als volgt uitgevoerd:

5.2 Remuneratiecommissie

De Remuneratiecommissie is in 2023 drie keer bijeengekomen in aanwezigheid van de bestuurder. Per 1 januari is mevrouw Comino begonnen als voorzitter van de Remuneratiecommissie. Deze commissie heeft zich onder meer beziggehouden met de gesprekken in het kader van de herbenoeming van drie leden van de RvT, het functieprofiel en het assessment van de bestuurder, de voorbereiding van zijn jaargesprek en de voorbereiding van de jaarlijkse zelfevaluatie van de RvT. In januari heeft de commissie het jaargesprek met de bestuurder gevoerd. Aangezien een van de leden (de heer Van der Wijk) toen nog maar net was begonnen, werd hij tijdens dit gesprek waargenomen door mevrouw Hendriksen.

5.3 Commissie Kwaliteit

De Commissie Kwaliteit kwam vier keer bijeen in aanwezigheid van de bestuurder. Mevrouw Tadema fungeert sinds 1 januari 2023 als voorzitter van deze commissie. In het afgelopen jaar heeft deze commissie ervoor gekozen zich meer op een rol als sparringpartner voor bestuurder en staf toe te leggen. Zowel door de RvT als de bestuurder is deze aanpak als zeer waardevol ervaren. Tijdens de bijeenkomsten zijn diverse inhoudelijke onderwerpen de revue gepasseerd. Aan de orde kwamen de betekenis voor Tintengroep van het Integraal Zorgakkoord, de rapportage in het kader van de HKZ certificering, impactmeting en datagedreven werken, vakmanschap in samenhang met het label sociaal werk en het onderzoek maatschappelijk onbehagen en de rol van sociaal werk.

5.4 Auditcommissie

De Auditcommissie kwam in 2023 vijf keer bijeen in aanwezigheid van de bestuurder en de concern controller. Deze commissie hield zich naast de jaarlijks terugkerende begrotingen, financiële analyses en verslaglegging bezig met zaken als risicomanagement, fiscale zaken, beheer en huisvesting, toetsing van het Treasurybeleid en heeft vervolgens de RvT inzake deze onderwerpen van advies voorzien.

5.5 Plenaire vergaderingen

De raad werkt zoals eerder vermeld met een jaaragenda en een jaarcyclus met vaste jaarlijkse agendapunten die de goedkeuring van de RvT vereisen. Daarnaast komen uiteenlopende onderwerpen op de agenda, hetzij ter vaststelling of goedkeuring, hetzij ter bespreking, hetzij ter informatie. Deze vergaderingen worden ook benut om de rol van de raad als sparringpartner of klankbordfunctie voor de bestuurder te vervullen.

In 2023 kwam de RvT in zes plenaire vergaderingen samen, waaronder een bijeenkomst voor de jaarlijkse zelfevaluatie van de RvT. Hierbij was de bestuurder steeds aanwezig.

Tijdens een van de vergaderingen heeft de externe accountant een toelichting gegeven op het accountantsverslag en de jaarrekeningen van 2022 en heeft de raad daarop goedkeuring verleend aan de jaarrekeningen en decharge aan de bestuurder. Daarnaast zijn, als vaste onderdelen in de jaarcyclus, de begrotingen en de kaderbrief voor 2024 goedgekeurd.

v6.2.37