Spring naar inhoud

Cijfermatige rapportage

Onze dienstverlening in cijfers

1.1 Totaal overzicht individuele ondersteuning

Onze individuele ondersteuning is te verdelen in drie ondersteuningsvormen, namelijk:

  • Informatie en advies: Een ondersteuningsvraag valt onder informatie en advies wanneer een inwoner een relatief eenvoudige vraag heeft, die in de meeste gevallen na één contactmoment beantwoord kan worden. 
  • Leun- en steuncontacten: In vergelijking met individuele trajecten, gaat het bij leun- en steuncontacten om hulpvragen die minder frequente ondersteuning van ons vragen en waarbij de inwoner ‘een steuntje in de rug’ nodig heeft. Vaak volgt een leun- en steuncontact na een individueel traject.
  • Individuele trajecten: Wij kiezen voor een individueel traject wanneer een inwoner een complexe hulpvraag heeft die frequente ondersteuning van ons vraagt. Gedurende een individueel traject werken wij naar een concreet doel toe.

In figuur 1 zijn, per ondersteuningsvorm, de aantallen van 2024 naast de voorafgaande jaren gezet. Het gaat hier om de casussen die in de betreffende periode ‘in behandeling’ stonden. Daarbij valt onderstaande op:

  • Vanaf onze start in 2018 bleef het aantal individuele trajecten elk jaar groeien. Onder andere doordat er in deze jaren taken bij zijn gekomen zoals de inzet van de aardbevingscoaches en het schoolmaatschappelijk werk. In 2024 zien we voor het eerst een daling bij de individueel trajecten. Onder andere doordat per 2024 er juist een taak is weggevallen. Mensenwerk Hogeland doet geen onafhankelijke cliëntondersteuning meer. In 2023 waren er 40 individuele trajecten binnen de onafhankelijke cliëntondersteuning. De bereikbaarheidsdienst zag dan ook in 2024 een rustigere periode. Hierdoor hebben we kunnen werken aan het terugdringen van de wachtlijst. De groei van preventief en collectief aanbod, zoals de groei van de Thuiskamers, biedt ook mogelijk een verklaring. Meer individuele ondersteuningsvragen worden collectief opgepakt waardoor er minder individuele trajecten nodig zijn. 
Ook op markten en andere evenementen halen we signalen en vragen op.
  • Het aantal leun- en steuncontacten is iets gegroeid. Medewerkers kiezen minder vaak voor deze ondersteuningsvorm omdat het langdurig vasthouden van casussen niet goed aansluit bij onze werkwijze. In 2024 zien we dat er binnen het aardbevingsdossier en de mantelzorgondersteuning relatief veel leun- en steuncontacten zijn opgepakt.
  • Het aantal informatie en adviesaanvragen is in 2024 behoorlijk gegroeid. Dit is het resultaat van de extra aandacht dat afgelopen jaar qua rapportage én inhoud aan deze ondersteuningsvorm is besteed. De bereikbaarheidsdienst, dat door onze ervaringsdeskundigen gedraaid wordt, pakt verreweg het grootste deel op van de informatie en adviesvragen. Dat doen zij telefonisch en in de spreekuren. Hiermee vangen zij vroegtijdig hulpvragen op, waardoor het mogelijk niet erger wordt en daarmee individuele trajecten (of geïndiceerde ondersteuning) worden voorkomen.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2022 2023 2024
individuele trajecten 683 701 647
leun- en steuncontacten 61 66 76
informatie en advies aanvragen 596 635 982

Figuur 1: Aantallen per ondersteuningsvorm

1.2 Leeftijdsopbouw individuele ondersteuning

Figuur 2 geeft de leeftijdsopbouw van de gezamenlijke drie individuele ondersteuningsvormen weer. We vergelijken hierbij de leeftijdsopbouw met 2023. Daarbij valt op:

  • Net als in 2023 zien we dat we minder ondersteuningsvragen hebben ontvangen vanuit de leeftijdscategorie 45 – 54 jaar. Hier hebben we voor nu nog geen directe verklaring voor.
  • Het maatschappelijk werk heeft veel echtscheidingsvraagstukken. Dit speelt vaak in de leeftijdscategorie 35 – 44 jaar. 

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Leeftijdscategorie 2023 2024
0 - 3 jaar 7 5
4 - 11 jaar 4 1
12 - 17 jaar 83 102
18 - 26 jaar 79 103
27 -34 jaar 118 102
35 - 44 jaar 182 151
45- 54 jaar 145 124
55 - 64 jaar 174 153
65 - 74 jaar 97 92
75 - 84 jaar 77 64
85+ 22 25

Figuur 2: leeftijdsopbouw individuele ondersteuning

1.3 De zelfredzaamheid-matrix (ZRM)

Met behulp van de zelfredzaamheid-matrix (ZRM) brengen wij de hulpvraag en de mate van zelfredzaamheid op verschillende domeinen (leefgebieden) van de klant in kaart. Tabel 1 laat zien op welke vijf hoofddomeinen* de individuele trajecten, informatie en adviesaanvragen en leun- en steuncontacten in 2024 het vaakst waren gebaseerd. Dit is naast de aantallen uit 2023 gezet.

  • In de voorgaande jaren zagen we dat individuele trajecten het vaakst betrekking hadden op het ZRM domein Financiën. Per 2024 is dit niet meer het geval. In 2024 hadden de individuele trajecten namelijk het vaakst betrekking op Geestelijke Gezondheid. De wachtlijsten bij de GGZ en de POH is een onderdeel van de verklaring. Over het algemeen nemen casussen op het gebied van geestelijke gezondheid meer tijd in beslag dan financiële casussen. Goed om hieraan toe te voegen is dat de domeinen Financiën en Geestelijke Gezondheid met elkaar samenhangen. 
Geestelijke gezondheid nummer 1 bij ZRM
  • Het aandeel individuele casussen dat betrekking heeft op het domein Financiën is ten opzichte van 2023 gedaald. De ‘aanpak vroegsignalering’ vanuit de gemeente biedt een mogelijke verklaring voor de afname van financiële ondersteuningsvragen. Door deze aanpak komen ondersteuningsvragen rondom betalingsachterstanden later bij Mensenwerk Hogeland. Pas bij complexere problematiek, zoals een ontruiming, komen de financiële vragen bij ons en/of de GKB.

* Hoofddomeinen zijn de domeinen op de ZRM waar de ondersteuningsvraag van de inwoner en onze dienstverlening betrekking op heeft. Per inwoner kunnen er meerdere (hoofd)domeinen ingevuld worden.  

  Individuele trajecten 2023 Individuele trajecten 2024 Leun- en steun 2023 Leun- en steun 2024 Informatie en advies 2023 Informatie en advies 2024
Geestelijke Gezondheid 219 284 39 51 72 109
Financiën 327 269 12 13 332 317
Huisvesting 114 127 10 13 95 86
Huiselijke relaties 97 108 9 16 47 61

1.4 Verwijzingen en samenwerkingen

In onderstaande tabel vergelijken we het aantal verwijzingen naar Mensenwerk Hogeland in 2024 met het totaal aantal verwijzingen uit 2023.

  • Het aantal verwijzingen vanuit het onderwijs is gestegen. Zichtbaarheid en aandacht voor registratie is hiervoor een verklaring. 
  • We zien dat de huisartspraktijken in 2024 relatief veel naar ons heeft verwezen. Twaalf van de 53 verwijzingen vanuit de huisarts zijn opgepakt door onze welzijnscoach, vanuit de pilot Welzijn op Recept. Hier zijn we in het vierde kwartaal mee gestart. Ook buiten het project Welzijn op Recept om merkt onder andere de bereikbaarheidsdienst en onze mantelzorgondersteuner op dat de huisartspraktijken ons goed weten te vinden. Met name vanuit de praktijkondersteuners zien we veel verwijzingen, vanwege hun volle caseload.
Organisatie 2023 2024
Gemeente: WMO 16 25
Gemeente: OGGZ     16 9
Gemeente: Jeugd 13 14
Gemeente: Werkplein 1 11
Huisarts/POH 21 53
Zorgaanbieders 13 17
Overige Ketenpartners 29 33
Gemeente: Integrale toegang 15 8
GKB / VKB 2 2
Onderwijs 39 55
Woningbouw 14 15
VNN NB 2
NCG / IMG NB 7
Veilig Thuis 4 9
Overig 28 14
Totaal 207 274
Huisartspraktijken hebben in 2024 relatief veel naar ons doorverwezen

Met ingang van het derde kwartaal van 2024 kunnen we bij het afsluiten van een individuele casus aangeven met welke partij in de betreffende casus is samengewerkt. Dit wordt in tabel 3 weergeven. Het gaat hier om casussen die in het betreffende periode zijn afgesloten. Daarbij valt op dat de partijen die het vaakst naar ons verwijzen ook onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn binnen de individuele casuïstiek.  

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Samengewerkt met Afgesloten casussen 2e helft 2024
Huisarts/POH 16
Gemeente: WMO 15
Onderwijs 13
Woningbouw 12
Overige ketenpartners 11
Gemeente: Werkplein 9
Overige zorgaanbieders 6
Gemeente: Jeugd 4
GGD 3
GGZ 3
GKB/VKB 3
Vrijwilligersorganisatie/vereniging 3
VNN 2
Gemeente: OGGZ 1
Politie/BOA 1

Figuur 3: Samengewerkt met

Ook buiten de individuele ondersteuning werken we graag samen met andere partijen op Het Hogeland!

De woningcorporatie Goud Wonen is een fijne partij om mee samen te werken zowel vanuit het aardbevingsdossier als het maatschappelijk werk. Ze zijn makkelijk te bereiken en altijd bereid mee te denken. Ook hebben ze huizen geboden aan inwoners die in woningnood zitten.  – team Uithuizen

1.5 Recidive individuele trajecten

Bij de individuele trajecten monitoren we op hoe vaak een inwoner weer terug komt met een nieuwe of dezelfde vraag (recidive). Onder de recidive casussen kunnen casussen vallen die bijvoorbeeld drie jaar geleden voor het laats bij ons in beeld waren. Daarnaast vallen onder de recidive casussen klanten die vanwege ‘lang geen contact gehad’ zijn afgesloten, maar door een nieuw contact weer heropend zijn. Daarbij valt het volgende op.  

  • Vergeleken met 2023 is ons recidive percentage gestegen. In het kader van het op orde houden van de registratie, streven we ernaar om inactiviteit in casussen te voorkomen. Wellicht sluiten we hierdoor casussen te vroeg af. Een andere verklaring is dat inwoners juist terugkomen vanuit tevredenheid over de dienstverlening. 
  Totaal aantal individuele trajecten opgestart Recidive casussen Waarvan meerdere voorgaande casussen Recidive met alleen nieuwe vragen recidive met een gelijke vraag
2023 485 141 69 34 107
2024 432 134 64 37 97

1.6 Klanttevredenheidsonderzoek

Voor het realiseren van de juiste ondersteuning is het van belang dat inwoners kunnen aangeven wat ze van onze ondersteuning vinden. Daarom zetten we een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uit bij inwoners die een individueel traject bij ons hebben gevolgd. 

In 2024 hebben 47 inwoners een KTO formulier ingevuld. De gemiddelde score op het KTO in 2024 is een 7,3. 
In 2023 betrof dit een 8,2 (31 ingevulde formulieren). We hebben nog geen verklaring voor deze daling. We blijven de resultaten van het KTO volgen. 

1.7 Informele ondersteuning

Het aantal vrijwilligers met een contract bij Mensenwerk Hogeland (onze interne vrijwilligers) blijft stabiel; soms stoppen inwoners en soms melden zich nieuwe aan.                                             

Uitreiking kerstpakketten aan vrijwilligers

151 vrijwilligers

In 2023 hadden we 140 interne vrijwilligers.

1205 geregistreerde mantelzorgers

inclusief 111 jonge mantelzorgers. In 2023 waren er 1.170 mantelzorgers bij ons geregistreerd. Waarvan 108 jonge mantelzorgers.

1.8 Collectieve trajecten

Naast individuele ondersteuning bieden wij ook collectieve ondersteuning aan. Het gaat hierbij om ondersteuning in groepsverband. Figuur 4 laat de doelgroepen zien die wij bereiken met onze collectieve ondersteuning, in vergelijking met 2023. Daarbij valt het volgende op:

  • Bij alle leeftijdscategorieën zien we een stijging van het aantal collectieve trajecten;
  • In 2024 hebben we veel weerbaarheidstrainingen gedraaid. Hier was veel vraag naar vanuit het onderwijs. Dit maakt dat we veel jongeren hebben bereikt in 2024.
  • De jongvolwassen bereiken we vooral met de jeugdsoos. 

115 collectieve trajecten

Onder een collectief traject kunnen meerdere bijeenkomsten vallen

Duizend euro voor herstart jeugdsoos Leens

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Leeftijdscategorie 2023 2024
0 - 4 jaar 16 26
4 - 12 jaar 46 63
12 - 18 jaar 53 68
18 - 27 jaar 48 65
27 - 55 jaar 34 48
55 - 65 jaar 34 49
65 - 75 jaar 34 49
75 - 85 jaar 31 46
85+ 26 41

Figuur 4: leeftijdsopbouw collectief

In tabel 5 laten we per categorie het aantal trajecten, bijeenkomsten en deelnemers zien. 

Categorie Aantal Bijeenkomsten Aantal Deelnemers
Aardbevingsproblematiek 58 855
Hogeland on the Move 19 537
Jeugdsozen 168 329
Jongenswerk 1 11
Jongerenwerk 173 2628
Mantelzorgondersteuning 10 139
Meidenwerk 23 241
Overig 9 70
Weerbaarheid 81 254
Thuiskamer 29 thuiskamers gemiddeld 500 bezoekers per week in totaal
Totaal 571 5564

Daarbij valt op:

  • Binnen het jongerenwerk hebben we veel jongeren bereikt. Onder de activiteiten van het jongerenwerk valt de campagne waarbij ijsjes op het voortgezet onderwijs op Het Hogeland zijn uitgedeeld. Het doel van deze activiteit was om aan jongeren te vragen wat er speelt onder de jeugd. Zodat hier vervolgens op ingespeeld kan worden. We hebben hiermee veel jongeren bereikt en mooie input ontvangen. 
  • Het aantal dat we bij de Thuiskamers onder de bijeenkomsten noteren, betreft het aantal Thuiskamers. Thuiskamers zijn wekelijks, om de week of maandelijks open. Het aantal deelnemers dat we bij de Thuiskamers laten zien betreft het gemiddeld aantal deelnemers per week.
  • We hebben veel collectieve activiteiten vanuit het aardbevingsdossier georganiseerd. Zoals buurtbarbecues, creatieve activiteiten en de aardbevingthuiskamer. 

We willen meer zicht krijgen op de impact van onze collectieve activiteiten. Daarom streven we ernaar om het afnemen van impactmetingen, bij deelnemers van deze activiteiten, onderdeel uit te laten maken van ons werk. In geheel 2024 zijn er 148 ingevulde vragenlijsten voor de impactmetingen binnengekomen. De ingevulde vragenlijsten hebben betrekking op:

  • Workshops ‘Meidenvenijn is niet fijn’ voor docenten (1 lijst)
  • Aardbevingsdossier (10 lijsten)
  • Thuiskamers (11 lijsten)
  • Sterke Klassen / kinderen (45 lijsten)
  • sterke bruggers 2024 (6 lijsten)
  • Ondersteunen van APB Bedum Dorpsvisie (1 lijst)
  • Meiden Activiteiten (34 lijsten)
  • KIES Spel- en praatgroep (6 lijsten)
  • Jonge Mantelzorgers (24 lijsten)
  • Jeugdsoos (8 lijsten)
  • DeClick (1 lijst)
  • Contactpersoon Basisscholen (1 lijst)
Invullen enquête door jongeren

Bij de collectieve activiteiten scoren we op de indicator ‘activering’ het hoogst. Het stimuleren van inwoners richting talenten, hobby’s en activiteiten is dan ook een belangrijk onderdeel binnen ons werk. Ook ondersteuning bieden aan vrijwilligers, zoals de jeugdsoos besturen, heeft een activerende werking. 

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

KPI Gemiddelde score
Activering 8,67
Klanttevredenheid 8,25
Inbedding 8,15
Erkend voelen 8,13
Participatie 7,60
Zelfredzaamheid 7,27
Netwerkversterking 7,25
Opgelucht voelen 6,97
Verbonden voelen 6,81
Lichamelijke gezondheid 6,58

Figuur 5: gemiddelde scores impactmeting collectief

Versie: v8.2.40

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report