Spring naar inhoud

Organisatie

Medewerkers 

Mensenwerk Hogeland heeft 28 medewerkers. Dit zijn voornamelijk parttimers. De medewerkers zijn ingedeeld in twee gebiedsteams: Winsum­Leens en Bedum­Uithuizen. Beide teams bestaan uit buurtwerkers en buurtmaatschappelijk werkers, aangevuld met een sociaalraadsvrouw. Elk gebiedsteam heeft eigen spreekuren en een gezamenlijke bereikbaarheidsdienst waar inwoners terecht kunnen voor ondersteuning. Wij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tijdens kantooruren. Verder delen de gebiedsteams een dagelijkste crisisdienst. In ons registratiesysteem ‘Myneva’ worden inwoners die zich bij ons aanmelden ingedeeld bij een team. Beide gebiedsteams hebben afgevaardigden voor de vier Sociale Teams op Het Hogeland (samen met WMO en Jeugd van de gemeente).

Tabel 3: Overzicht medewerkers
Naam Functie
Arya Molter Buurtmaatschappelijk werker
Bregje Ligthart Teamcoach Bedum Uithuizen
Erin Vink Buurtwerker
Fransien Haagsma Jongerenwerker, Woon-Leer-Werk trajecten
Hanna Postma Buurtmaatschappelijk werker
Hannah van Bruggen Onafhankelijke Cliëntondersteuner
Jan Bernard Oostwoud Coördinator informele zorg, thuiskamers
Jan van der Molen Buurtmaatschappelijk werker
Jant Santema Buurtmaatschappelijk werker
Jeroen Lukassen Managementondersteuner
Joke Stoutjesdijk Mantelzorgconsulent
Jolanda Mirck Budgetcoach
Kimberley van Oossanen Jongerenwerker, weerbaarheidstrainingen
Lutske Rumpt Teamcoach Winsum/ Leens
Marcel van Leeuwen Directeur
Marjon van der Veen Sociaal Raadsvrouw
Mathijs van der Molen School en buurtmaatschappelijk werker
Monica Blom Buurtwerker, mantelzorg
Myléne Piek School en buurtmaatschappelijk werker, aardbevingscoach
Nicole Hoofs Jongerenwerker, jonge mantelzorgers
Nik Poortinga Jongerenwerker, straatwerk
Peter Russchen Managementondersteuner
Rutger Kors Jongerenwerker, straatwerk
Sabine Snellen van Vollenhoven Buurtwerker, aardbevingscoach
Sandra Middel Ervaringsdeskundige financiën
Sharon Smidt Buurtmaatschappelijk werker
Sorayda Barelds School en buurtmaatschappelijk werker
Tineke Baron Sociaal Raadvrouw, projectleider Armoede Tintenbreed
Willemijn Homan Buurtwerker, samenlevingsopbouw
Trainingen medewerkers

Medewerkers en vrijwilligers van Mensenwerk Hogeland worden regelmatig (bij)geschoold. Het merendeel van de trainingen worden verzorgd door Tinten Trainingen en Advies (TTA), onderdeel van de Tintengroep waar ook Mensenwerk Hogeland deel van uitmaakt. Een deel van deze trainingen wordt gegeven door trainers van TTA zelf. Voor een ander deel van de opleidingen wordt gebruik gemaakt van externe partijen. Onderstaand is een lijst te vinden met de trainingen die onze medewerkers in 2021 hebben afgerond. In de meeste gevallen vullen deelnemers aan het einde van de training een evaluatieformulier in. De volgende cijfers laten de gemiddelde tevredenheid zien, van alle deelnemers van de trainingssessies waar één of meer van onze medewerkers aan hebben deelgenomen. Hier vallen dus ook medewerkers van andere Tinten organisaties onder.

Zoals besproken in het ‘Plan van Aanpak 2018­-2021’ (PvA), worden onze medewerkers dankzij het volgen van deze trainingen geschoold als T-­shaped professional. Hiermee krijgen medewerkers een bredere basiskennis waarmee ze in het voorliggend veld goed samen kunnen werken met ketenpartners.

Tabel 4: Trainingen medewerkers
Gevolgde trainingen door medewerkers Mensenwerk Hogeland Gemiddelde tevredenheid
Basis GGZ 7,8
Basis Participatie 7,9
Begeleide intervisie 2021 (SKJ) 9
Bewust Leiderschap voor teamcoaches en leidinggevenden 9,2
BHV Basis 8,1
BHV Herhaling 9
Feitelijk en beknopt rapporteren 7,2
Financiële problemen herkennen & eerste hulp -basis 8
Informatiebeveiliging - e-learning, module 1 AVG Geen evaluatie
Introductieprogramma Privacy - e-learning, module 2 AVG (verplicht) Geen evaluatie
Oplossingsgericht werken Basis 8,5
Participatie Basis 7,9
Positieve Gezondheid 7,8
Positieve Gezondheid voor teamcoaches - e-learning 7,6
VerzuimTraining (door MKBasics) Geen evaluatie
Gemiddelde tevredenheid over alle gevolgde trainingen 7,8
Cliëntenraad

Aan het begin van 2021 hebben wij al onze vrijwilligers een brief gestuurd met de vraag of zij willen deelnemen aan de cliëntenraad. Hiernaast is in 2021 elke bijeenkomst een medewerker aangeschoven om iets te vertellen over zijn of haar werkzaamheden.  Hiernaast is in 2021 tijdens elke bijeenkomst van de cliëntenraad een medewerker aangeschoven om iets te vertellen over zijn of haar werkzaamheden. Aan het einde van 2021 bestond onze cliëntenraad uit drie vaste leden.
 

Wachtlijst

In 2021 stonden er geen inwoners op de wachtlijst van Mensenwerk Hogeland. In de meeste gevallen pakt de medewerker bij wie de aanmelding binnenkomt de casus ook op. Hiermee realiseren wij dat 90% van onze cliënten te maken heeft met één contactpersoon. Zodra een inwoner zich bij ons aanmeldt, plannen wij direct een intakedatum. Doordat wij direct een intakedatum plannen, wachten inwoners soms langer dan de afgesproken KPI van twaalf werkdagen. Wanneer inwoners wachten op het intakegesprek, worden zij namelijk door het registratiesysteem geregistreerd als ‘staand op een wachtlijst’. Onze opdrachtgever is hiervan op de hoogte.

Social Return On Investment (SRoI) award
Social Return

In de aanbesteding is afgesproken dat Mensenwerk Hogeland 5% van haar opdracht (ruim 300.000 euro) besteedt aan Social Return in de periode 2018 – 2021. Door het beschikbaar stellen van stageplekken, het aannemen van een collega met een beperking en doordat wij werkzoekenden uit de gemeente hebben aangenomen, is deze doelstelling in 2021 gehaald. Ondanks de coronacrisis hebben wij in 2021 stagiaires van het Alfa College, het Noorderpoort en de Hanze Hogeschool kunnen begeleiden. Een voorbeeld hiervan is de inzet van een stagiaire in het Woon-Leer-Werk traject.  Social Return is van belang om mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan werkervaring te helpen en om inwoners sterker op de arbeidsmarkt te laten starten. Dit sluit aan bij onze visie dat wij streven naar het versterken van talenten en mogelijkheden van inwoners.

De Social Return On Investment (SRoI) award, dat uitgereikt wordt door gemeente Het Hogeland en Werkplein Ability, is dit jaar naar Mensenwerk Hogeland gegaan. We zijn erg trots op deze erkenning van deze twee partijen.

‘Ik kan deze waardering zeker onderschrijven: na 5,5 jaar uit het werkveld geweest te zijn en met de leeftijd van 60 jaar voel ik me nu erg welkom en gewaardeerd bij Mensenwerk om wat ik (wel!) te bieden heb. Ik ben blij dat ik mij hier binnen deze organisatie weer kan inzetten voor de maatschappij.’ – Medewerker Mensenwerk Hogeland

Hoe hou je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? 

Deze vraag stelde Nicole aan Marcel van Leeuwen (directeur), Lutske Rumpt en Bregje Ligthart (teamcoaches). 

Het belangrijkste is dat je contact met iedereen blijft houden. Dat je blijft vragen hoe het met iedereen gaat. Doordat je elkaar niet meer in de wandelgangen of op kantoor tegenkomt moet je dit echt inplannen. Belrondes houden en aan het begin van een digitaal teamoverleg de tijd nemen om te informeren hoe het met iedereen gaat. Zijn er collega’s die het moeilijk hebben, waar lopen ze tegenaan en meedenken hoe het verbeterd kan worden.

Zo waren er collega’s die moeite hadden met thuiswerken. Die zich niet 8 uur lang konden concentreren op een beeldscherm. Dan denk je mee. Kan het misschien helpen als je met een collega tussendoor gaat wandelen? Deze ruimte moet je de medewerkers geven. Met collega’s die het als onveilig ervaren om buiten de deur te werken bekijk je wat die persoon dan wel kan doen. Samen met het team probeer je het werk te verdelen en op te vangen, zodat die personen ook met een gerust hart en zinvol thuis kunnen werken. Het is echt kijken naar het individu zelf, maatwerk! Elke week tijdens het MT afstemmingsoverleg stonden we hier ook bij stil. Hoe is het met iedereen, meedenken, heeft er iemand iets nodig? En soms kan dit iets heel eenvoudigs zijn zoals een bureaustoel.

Ook collega’s met (kleine) kinderen die thuisonderwijs moesten geven hebben we de ruimte gelaten hun werk anders in te plannen of te  verplaatsen. De situatie is nu eenmaal anders en je kunt dan niet hetzelfde functioneren verwachten als wanneer iemand rustig op een kantoor kan werken. Daar zijn we de medewerkers in tegemoet gekomen.

Toen de vier gemeentelijke gebouwen dicht gingen, hebben we gekeken of het mogelijk was om extra werkplekken in ons hoofdgebouw De Meenschaar te realiseren. Aan de hand van een rooster konden we de medewerkers, die dit nodig hadden, een paar uur een werkplek buiten het huis bieden. Ook werden er online koffie momenten gehouden en werden er in plaats van de fysieke kerstborrels door twee medewerkers online Kerst Pub Quizzen georganiseerd. Zo hielden we samen toch het contact onderling in stand.

Sommige beslissingen, die in coronatijd genomen moesten worden, waren heel lastig. Je voelt de splitsing in de maatschappij, je hebt je persoonlijke visie, maar je moet ook in het belang van de organisatie denken. Je moet naar het totaalplaatje kijken en lukt niet altijd om iedereen tegemoet te komen bij een beslissing.

Afgelopen september moesten we besluiten dat er in het jongerencentrum op toegangsbewijs oftewel de QR-code gecontroleerd moest gaan worden. Om de jongerenwerkers hierin te steunen hebben alle MT leden een dagdeel meegedraaid. Dit om de jongeren uitleg over de maatregel te geven en de jongerenwerkers een steun in de rug te zijn. Dit werd wel zeer gewaardeerd door de jongerenwerkers.

Vooral in het begin moesten we heel terughoudend zijn. We konden de ernst of hoe ernstig het zou worden nog niet goed overzien. Het was steeds schakelen: wat zijn de nieuwe maatregelen, wat zijn de besluiten van het Kernteam van Tinten, wat wil de gemeente. Hierdoor hebben we medewerkers ook wel eens moeten afremmen. Medewerkers kwamen met alle goede intenties met ideeën en voorstellen en als MT moesten we dit wel eens afremmen. Sommige zaken konden nog niet of bleken toch bij nader inzien niet verantwoord. Dat was lastig, juist omdat het met alle goede bedoelingen en intenties bedacht was.

Door corona hebben we onze manier van werken regelmatig moeten aanpassen. We hebben meegedacht over hoe vorm te geven aan de hulpverlening. We zijn uitgegaan van wat nog wel kan. De buurtwerkers en jongerenwerkers werden steeds weer uitgedaagd om creatief te denken en bijvoorbeeld online- of buitenactiviteiten aan te bieden. We hebben een vitaal beroep en met in achtneming van de coronamaatregelen hebben we toch kunnen doorwerken. Als we over deze laatste twee jaar kijken hebben we net zoveel mensen bediend als in 2019 en de tevredenheid van de klant is gelijk gebleven.

Ook zijn de onderlinge verhoudingen onder de medewerkers goed gebleven. Daar waar je zag dat vooral het afgelopen jaar de verdeeldheid toenam, zag het MT dit niet terug onder de werknemers. Dat is iets om trots op te zijn met z’n allen.

Nu alles weer langzaam opstart is het voor veel medewerkers weer opnieuw wennen. We hopen voor de toekomst dat we ook een deel hybride kunnen blijven werken. Daar zijn we de afgelopen twee jaar behoorlijk in sneltrein tempo in geschoold. Juist in zo’n uitgestrekt gebied als hier in de gemeente Het Hogeland kan dit veel reistijd schelen. We hopen dit ook in de toekomst voor een deel te kunnen blijven doen. Dit heeft een positief effect op de wachtlijsten en geeft een betere balans tussen werk en privé.

Het MT is unaniem trots op het team van medewerkers. Hoe de medewerkers geschakeld hebben, hoe we ons werk beter ingedeeld hebben, hoe we met elkaar om zijn gegaan en elkaar hebben ondersteund. Laten we hopen en koersen op betere tijden, goed werk blijven verrichten en elkaar ontmoeten bij leuke samenkomsten in de komende tijd van versoepelingen.

Ervaringsdeskundigen

Binnen Mensenwerk Hogeland is één ervaringsdeskundige in dienst. Onze ervaringsdeskundige is gespecialiseerd in schuldenpreventie en zij neemt vanuit deze rol plaats in de werkgroep financiën. Inmiddels heeft onze ervaringsdeskundige al voor veel inwoners iets kunnen betekenen. Zo heeft ze in het afgelopen kwartaal onder andere aan ruim twintig inwoners individuele ondersteuning geboden.
 

Vrijwilligers

Bij Mensenwerk Hogeland zijn 96 actieve vrijwilligers geregistreerd. Onder andere bij de Thuiskamers, seniorenvoorlichting, Budgetmaatjes en de Jeugdsozen maken wij dankbaar gebruik van vrijwilligers. Als het gaat om onze vrijwilligers, werkt Mensenwerk Hogeland graag samen met het Steunpunt Vrijwilligers van Stichting Werk op Maat. 
 

Omgeving & samenwerking

Mensenwerk Hogeland vindt het belangrijk om de samenwerking op te zoeken met andere organisaties uit de regio. In tabel 5 is een kleine greep te vinden van de organisaties waar wij in het afgelopen kwartaal mee hebben samengewerkt.

Tabel 5: Organisaties waarmee wij samenwerken

GGD en VNN Samen met de GGD en VNN bieden wij,  in het kader van het ‘Preventie en Interventie Team’ (Pit), preventieve ondersteuning aan op scholen in de vorm van een menukaart.
Deelname in platform Armoedebeleid en in het bijzonder ons afstemmingsoverleg met Humanitas en de Voedselbank Op reguliere basis hebben wij overleg met de Voedselbank en Humanitas om onze werkzaamheden met elkaar af te stemmen en elkaar te versterken. Onze samenwerking betreft onder andere het naar elkaar op- en afschalen. Zo kunnen wij bijvoorbeeld inwoners toeleiden naar de Voedselbank.
Vakland Het Hogeland Deelnemers van Vakland kunnen bij ons praktijkervaring rondom zorg en welzijn opdoen. 
Nationaal Coördinator Groningen (NCG), Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG), Rizoem, GVA en GGD Groningen Overleggen en samenwerking in het kader van het aardbevingsdossier.
Zorgdomein Sinds halverwege juni kunnen huisartsen op het Hogeland via het digitale platform Zorgdomein naar ons doorverwijzen.  
DeClick Beschikbaar stellen van ruimtes (o.a. in jeugdsosen en het JC het Spoor) voor deze rijdende popschool, om creatieve jongeren op het Hogeland samen te brengen.
Politie, OOV en Boa’s Afstemming over o.a. de inzet van straatwerk en ondersteuning bij groepsaanpakken
Huis voor de Sport, Barkema en de Haan, Beweegteam Het Hogeland en Winsum beweegt Vakantieactiviteiten Hogeland on the Move
Onderwijsinstellingen (BO & VO) binnen gemeente Het Hogeland Weerbaarheidstrainingen, preventie en beweegactiviteiten.
Terra Winsum,  HHC Warffum, HHC Uithuizen & Winsum                Bij deze onderwijsinstellingen biedt Mensenwerk Hogeland Schoolmaatschappelijk werk
Woningcorporaties Wierden en Borgen,  De Delthe,  Marenland en SUW De woningcorporaties stellen woningen beschikbaar voor de Woon – Leer – Werk trajecten. Ook bij andere thema’s zoals schulden en aardbevingsproblematiek werken wij samen met de woningcorporaties op Het Hogeland.
TSN-zorg, Buurtzorg, praktijkondersteuners huisartspraktijken, Vakland, casemangers dementie, De Hoven/Zorgcentrum Alegunda Ilberi, Noorderzorg, Lentis Thuiskamers
OGGZ overleggen met de woningbouwcorporaties, GGD, VNN, Lentis en VKB/GKB Binnen de OGGZ werken verschillende zorg en welzijnsorganisaties op het Hogeland samen bij de uitvoering van bemoeizorg, problematische huurachterstand en andere zorgen.
Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report