Vooruitblik

Positieve gezondheid

In 2021 zijn wij intern bij Mensenwerk Hogeland begonnen met het implementeren van het gedachtengoed van positieve gezondheid (PG) in met name de Thuiskamers, de seniorenvoorlichting en ons steunpunt Mantelzorg. Machteld Huber hebben dit gedachtengoed ontwikkeld met het idee dat een mens veel meer is dat alleen zijn ziektebeelden en de beperkingen die dat met zich meebrengt. Het spinnenweb van Huber laat zien dat we als mens veel meer zijn: het gaat om zingeving en mooie sociale contacten. Het komend jaar gaat Mensenwerk Hogeland kijken hoe PG  ‘bewust’ toegepast kan worden binnen het maatschappelijk werk en onafhankelijke cliëntondersteuning.

Taalachterstand nieuwe Nederlanders

Vanuit de Taalmaatjes en het Taalcafé van Humanitas hebben we het aanbod gekregen om samen te werken op het gebied van taalachterstand bij nieuwe Nederlanders. In de contacten met deze inwoners is taal regelmatig een barrière. Doorverwijzing naar een Taalmaatje of een Taalcafé kan hierbij helpend zijn. Ook ons experiment, om via één van onze teamcoaches een telefonische tolk in te zetten, wordt voortgezet in 2022.

De Impact van ons werk

Steeds meer willen we de impact van ons werk laten zien. Dit doen we met verhalen, filmpjes en foto’s, maar ook meer en meer met prestatie indicatoren (KPI). Vanuit onze registratie kunnen we laten zien wat we bereiken met de ondersteuning van onze inwoners (ZRM). Dit jaar hebben we met de rapportages op ons aardbevingsproject veel meer de impact laten zien. Dit ‘laten zien van impact’ willen we in 2022 doortrekken naar andere projecten zoals het schoolmaatschappelijk werk en de woon-leer-werk trajecten. In 2022 zal ook van het buurtwerk (collectieve activiteiten) meer verwacht gaan worden op het gebied van registratie. Eind 2021 zijn we hier mee begonnen, met ondersteuning vanuit Tinten.

Energietransitie

In 2016 zijn er in Parijs afspraken gemaakt over klimaatdoelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Dit werkt op verschillende manieren ook door in ons Hogeland. Het dorp Zuidwolde is bijvoorbeeld al aangemerkt als pilot om als één van de eerste dorpen van het aardgasnet af te gaan. Op termijn zullen zo alle dorpen en buurten aan de beurt komen. Sociaal werk kan een belangrijke rol spelen om inwoners hier goed bewust van te maken en goed bij te betrekken. Binnen het buurtwerk van Mensenwerk Hogeland gaan we kijken of we in 2022 een project kunnen starten dat een relatie heeft met duurzaamheid en de energietransitie.

Versterking van het voorliggend veld

Samen met de bestuurder van de Tintengroep en de gemeente onderzoeken we welke meerwaarde Mensenwerk Hogeland kan leveren om de kosten van WMO/Jeugd beheersbaar te maken. Onze rol van vroegtijdige signalering, normalisering en dichtbij organiseren zijn onze sterke punten. Op het gebied van jeugd en jongeren leveren we met het werken op straat en de jeugdsozen, de Preventie en Interventie Teams (PIT) op het voortgezet onderwijs, het project met steunouders en de sociaalvaardigheid-, weerbaarheid- en KIES-trainingen al een mooie bijdrage. Vanuit het maatschappelijk werk willen we graag verder doorontwikkelen met betrekking tot de collectieve aanpak. Dit kan bijvoorbeeld op het aardbevingsdossier, bij echtscheidingen en bij rouwverwerking