Spring naar inhoud

Organisatie

Organisatie

Mensenwerk Hogeland zet zich in op het versterken van de talenten en krachten van inwoners op Het Hogeland, zodat zij zelfstandig kunnen deelnemen aan het dagelijkse leven. Samen met inwoners maken we ons sterk voor leefbare, vitale dorpen en een sterke sociale basis. Dit kunnen we niet realiseren zonder onze collega's, vrijwilligers en netwerkpartners.

Medewerkers 

Een diverse club mensen die zich graag inzetten voor de inwoners op Het Hogeland. 

Bij Mensenwerk Hogeland werken 29 mensen. Dit zijn vooral parttimers. De medewerkers zijn ingedeeld in twee gebiedsteams: Winsum­Leens en Bedum­Uithuizen. Beide teams bestaan uit buurtwerkers en buurtmaatschappelijk werkers aangevuld met een sociaalraadsvrouw. Elk gebiedsteam heeft eigen spreekuren en een gezamenlijke bereikbaarheidsdienst waar inwoners terecht kunnen voor ondersteuning. Wij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tijdens kantooruren.

Overzicht medewerkers in 2022

Trainingen en scholing

Vakmanschap staat hoog in ons vaandel

Medewerkers en vrijwilligers van Mensenwerk Hogeland worden regelmatig (bij)geschoold. Het merendeel van de trainingen wordt verzorgd door Tinten Trainingen en Advies (TTA), onderdeel van de Tintengroep waar ook Mensenwerk Hogeland deel van uitmaakt. Onderstaand is een overzicht te vinden met trainingen die onze medewerkers in 2022 hebben afgerond. In de meeste gevallen wordt aan het einde van de training een evaluatieformulier ingevuld. De volgende cijfers laten de gemiddelde tevredenheid zien van alle deelnemers van de trainingssessies waar één of meer van onze medewerkers aan hebben deelgenomen. Hier vallen dus ook medewerkers van andere Tinten organisaties onder. 

Gevolgde trainingen door medewerkers Mensenwerk Hogeland

Ervaringsdeskundigen

Het leven als leerschool

Binnen Mensenwerk Hogeland zijn twee ervaringsdeskundigen in dienst. De ene ervaringsdeskundige is gespecialiseerd in schuldenpreventie en neemt vanuit deze rol plaats in de werkgroep financiën. De andere ervaringsdeskundige is gespecialiseerd in armoede en verslaving.

Social Return

Waardering voor onze inzet voor starters en werkzoekenden

In februari 2022 ontving Mensenwerk Hogeland de Social Return On Investment Award. Met deze award worden organisaties in het zonnetje gezet, die mensen in een uitkeringssituatie of starters op de arbeidsmarkt een kans bieden om werkervaring op te doen. Bij Mensenwerk Hogeland hebben we in dit kader verschillende mensen in dienst genomen en werken we met ervaringsdeskundigen en stagiaires. 

Vrijwilligers

Zonder onze 120 vrijwilligers kunnen we niet.

Bij Mensenwerk Hogeland zijn 120 actieve vrijwilligers geregistreerd. Dit zijn er 24 meer dan in 2021. Daarbij komt dat in de eerste twee maanden van 2023 er nog eens tien vrijwilligers bij zijn gekomen. Zeker in deze tijd waarbij het vinden van vrijwilligers steeds lastig wordt, is dit een resultaat waar we trots op zijn. Onder andere bij de Thuiskamers, buurtbemiddelaars, Steunouders, seniorenvoorlichting, de budgetmaatjes en de Jeugdsozen maken wij dankbaar gebruik van vrijwilligers. 

Een vrijwilliger aan het woord

Doorzetten, tot het gaatje gaan voor medeburgers, dat is leuk!

Het bieden van ondersteuning en werken aan zelfredzaamheid is niet alleen voorbehouden aan onze sociaal werkers. Het eigen netwerk van inwoners en vrijwilligers zijn hiervoor onmisbaar. Rita Möhlmann (75) zet zich al tien jaar fulltime als vrijwilliger in voor de inwoners op Het Hogeland en daar buiten. Ze is betrokken bij Mensenwerk Hogeland vanuit haar rol als coördinator van de Thuiskamer Nova Naobers, als seniorenvoorlichter en als voorzitter van de Cliëntenraad. Daarnaast is ze mantelzorger, begeleidt ze mensen bij hun levenseinde en kan ze, omdat ze een AED certificaat heeft, mensen waar nodig reanimeren. Deze laatste twee activiteiten bieden haar de zogenoemde factor x. Het is zeer onvoorspelbaar wanneer haar begeleiding hierbij nodig is. Ze vindt het prachtig om onder tijdsdruk alles in goede banen te leiden. Deze factor x kwam ze vroeger ook veel tegen in haar loopbaan als (hoofd)verpleegkundige bij de afdeling verloskunde en gynaecologie. Vanuit deze kennis en kunde wil ze iets bijdragen aan de maatschappij. ‘De maatschappij was goed voor mij, ik nu 10 jaar voor hen’. Daarbij geeft ze aan dat ze slecht is in niksen. Ze vindt het heerlijk om haar tijd zinnig te besteden.

Haar ervaring in de medische wereld en op het gebied van coördinatie komt goed van pas bij haar rol als coördinator van de Thuiskamer Nova Noabers in Winsum. Tien jaar geleden is dit initiatief in samenspraak met de gemeente opgericht als een pilot. Toen de subsidie voor de pilot afliep heeft ze via een andere weg subsidie weten te ontvangen. Dit is dan ook één van haar taken als coördinator: op creatieve wijze middelen verzamelen om iets te betekenen voor de deelnemers van de Thuiskamer. Samen met de deelnemers regelt ze verschillende uitstapjes en gezamenlijke eetmomenten. Gezien de doelgroep vraagt dit het nodige regelwerk qua vervoer, maar ook om de kosten laag te houden. ‘Ik wil dat iedereen mee kan doen’. Vanuit de Thuiskamer wordt daarnaast beweegactiviteiten achter de stoel georganiseerd met als doel de deelnemers te mobiliseren, zodat ze zelfstandig naar de Thuiskamer kunnen. Met als resultaat dat vijf deelnemers die voorheen niet zelfstandig naar de Thuiskamer toe konden komen, dit tegenwoordig wel kunnen. Ook worden er vanuit Nova Noabers cursussen valpreventie, Nordic Walking en fietslessen aangeboden. Wanneer de Thuiskamer niet open is, staan sommige deelnemers via het doorgeven van een tijdschrift en krant alsnog met elkaar in contact, om zo ook bij elkaar een oogje in het zeil te houden.

In de wijk waar de Thuiskamer Nova Noabers te vinden is, namelijk de Bloemenbuurt in Winsum, biedt Rita ook seniorenvoorlichting. Waar nodig biedt ze het ook buiten de wijk aan. Het fijne van werken in haar eigen wijk is dat de inwoners haar daar kennen waardoor ze gemakkelijker met haar in gesprek gaan. Veel oudere inwoners hebben te maken met eenzaamheid en een klein sociaal netwerk. Naast een stukje sociaal contact verwijst ze waar nodig de inwoners naar passende hulp. Denk hierbij aan de WMO, maar het liefst eerst via het eigen netwerk van de inwoner. Rita vindt het belangrijk om na zo’n verwijzing op termijn weer bij de betreffende inwoner langs te gaan om te controleren of de inwoner de juiste hulp heeft gekregen. ‘Daarmee bouw je ook vertrouwen op’.

Als voorzitter bij de cliëntenraad van Mensenwerk Hogeland voorziet ze zowel onze sociaal werkers als de gemeente van gevraagd en ongevraagd advies. De meerwaarde van de cliëntenraad is dat ze op deze manier een woordvoerder kan zijn voor inwoners. Een voorbeeld hiervan is dat er tegenwoordig vanuit wordt gegaan dat iedereen een computer heeft. Maar dit is zeker niet het geval. ‘Maar drie deelnemers van de Nova Noabers hebben een computer.’ Door deze veronderstelling kunnen inwoners in de problemen terechtkomen. Bijvoorbeeld wanneer ze een belangrijke online mededeling niet lezen. Rita komt in dit soort situaties graag op voor haar medeburgers. ‘Doorzetten, tot het gaatje gaan voor medeburgers, dat is leuk’.

Alles wat Rita op vrijwillige basis betekent voor de ander is indrukwekkend, maar zelf noemt ze (gekscherend) het feit dat ze altijd in de weer is voor een ander ‘een aangeboren afwijking’.

Suppen tijdens Hogeland on the Move

Omgeving & samenwerking

Tientallen samenwerkingen in het zeer diverse sociale domein leveren een stabiele basis voor onze dienstverlening op. 

Mensenwerk Hogeland vindt het belangrijk om de samenwerking op te zoeken met andere organisaties uit de regio. In onderstaande tabel is een kleine greep te vinden van de organisaties waar wij in het afgelopen jaar mee hebben samengewerkt. 

Nieuwe werkwijze aanmeldingen

Aanmeldlijst weer ingevoerd door hoge instroom van hulpvragen

In de eerste helft van 2022 is het ons gelukt om iedere inwoner die zich aanmeldt, direct een afspraak voor een intake te bieden. Geleidelijk aan merkten wij dat deze afspraken steeds verder opschoven in de agenda van sociaal werkers en dat inwoners soms zes weken moesten wachten.

Met de stijging van het aantal hulpvragen, de grote caseload van medewerkers, de langere wachttijd voor een intake en om meer zicht te krijgen op de aantallen, hebben we besloten om met een aanmeldlijst te gaan werken. Dit in overleg met de gemeente. Inwoners kunnen zich telefonisch aanmelden tussen 9 en 11 uur of worden teruggebeld wanneer zij zich via de mail aanmelden. De aanmelddienst wordt uitgevoerd door onze maatschappelijk werkers, waarbij het helder krijgen van de ondersteuningsvraag centraal staat. In deze vraagverheldering wordt er gekeken of het een hulpvraag is waar Mensenwerk Hogeland mee verder kan of dat een verwijzing naar externe partij nodig is. Voorbeelden van partijen waar wij naar toe verwijzen zijn Humanitas, team jeugd van de gemeente, VNN, huisartsen en de GGZ. Waar mogelijk kunnen inwoners ook direct doorverwezen worden naar ons spreekuur. Hier kunnen inwoners terecht met een praktische enkelvoudige hulpvraag. Voorbeelden van praktische en enkelvoudige vragen zijn ondersteuning bij het invullen van formulieren en het aanvragen van de energietoeslag.

Wanneer doorverwijzing of toeleiding naar ons spreekuur niet aan de orde is, komt een inwoner op de aanmeldlijst te staan. Wekelijks vindt er in ieder gebiedsteam een overleg plaats waarbij de inwoners op de aanmeldlijst besproken en verdeeld worden. Hierbij wordt rekening gehouden met de datum van aanmelding en prioriteit. Ontruimingen en huiselijk geweld worden met voorrang opgepakt en direct verdeeld/ gekoppeld aan een maatschappelijk werker. Alle andere hulpvragen worden zorgvuldig geanalyseerd en geprioriteerd. De gemiddelde wachttijd van het laatste kwartaal van 2022 betrof 115 dagen. We rapporteren hier ook wekelijks over naar de gemeente.

Door op deze manier te werken krijgen we meer zicht op de huidige caseload van medewerkers en is er een wachtlijst die we goed kunnen monitoren. Ook ervaren medewerkers door de nieuwe werkwijze minder druk, wat bijdraagt aan de vitaliteit van onze medewerkers. 

IN GESPREK MET: beleidsadviseur Liset Bijsterbosch

Voor dit jaarverslag ga ik in gesprek met Liset Bijsterbosch, beleidsadviseur bij Tinten Training & Advies. Liset schrijft voor diverse werkorganisaties (zoals voor Mensenwerk Hogeland) de kwartaal- en jaarverslagen én ze denkt en schrijft mee bij aanbestedingen en subsidieaanvragen. Daarnaast is ze ook betrokken bij inhoudelijke thema’s binnen het sociaal werk. Bijvoorbeeld wat kan de rol van het sociaal werk zijn bij de energietransitie of hoe je (generatie) armoede aan kan pakken.

Liset heeft HBO Sociaal Werk gestudeerd in Groningen. Tijdens de opleiding merkte ze dat vooral de theorie achter het sociaal werk haar interesseerde. “Waarom zijn er ongelijkheidsvraagstukken? Waarom is er armoede? Hoe leidt de klimaatproblematiek tot bepaalde sociale problemen? Hoe is dat ontstaan? Dat vond ik heel interessant en daarom heb ik na mijn opleiding nog een master Sociologie gedaan. Ik ben gespecialiseerd in sociaaleconomische gezondheidsverschillen en medicalisering, dat was mijn afstudeerrichting. Het thema gezondheid kent veel ongelijkheidsvraagstukken.

Liset schrijft (samen met de medewerkers) al twee jaar de kwartaal- en jaarverslagen voor Mensenwerk Hogeland. Naast de cijfermatige input, die Liset uit de registratie haalt, vraagt ze regelmatig om verhalen uit de praktijk. “Ik vind het leuk om de verhalen uit de praktijk te verbinden met de data, zodat de data niet alleen losse grafieken zijn. Voor Sociaal werkers is het vaak heel vanzelfsprekend wat ze doen. Maar het is goed en mooi werk en dat mag men laten zien!”

In de afgelopen twee jaar viel het Liset op dat er veel nieuwe opdrachten bij Mensenwerk Hogeland bij kwamen. Ze heeft bijvoorbeeld ook geholpen bij de rapportages voor Schoolmaatschappelijk werk en het Woon-Leer-Werk traject. Wat Liset ook opmerkt bij Mensenwerk Hogeland is dat de projecten vaak met elkaar in verbinding staan. De medewerkers zoeken vaak de samenwerking op. Als voorbeeld: bij het Schoolmaatschappelijk werk wordt voorlichting gegeven over de aardbevingsproblematiek en de Aardbevingscoaches bekijken de mogelijkheden om een Aardbevings-Thuiskamer te starten. Er wordt bij Mensenwerk goed van elkaars expertise gebruik gemaakt. Opvallend vindt Liset ook de grote mate van medewerking van de medewerkers. “Al stel ik vier keer per jaar dezelfde vraag, ik krijg altijd van de medewerkers veel input om er een mooi verhaal van te maken.”

Voor de toekomst zou Liset het mooi vinden als het sociaal werk de data (nog) meer kan gaan gebruiken voor de invulling van het werk. Dat gebeurt nu ook wel, bijvoorbeeld een collectieve activiteit op gebied van financiën, als reactie op het feit dat financiën een van de thema’s is waar de meeste hulpvragen op worden geregistreerd. Je werkzaamheden en doelen bijstellen aan de hand van data, noem je ook wel data gedreven werken. Wat betreft de ontwikkeling van het sociaal werk (in het algemeen) ziet Liset dat gemeenten steeds vaker naar het sociaal werk kijken bij opdrachten die eerder meer in de zorg/specialistische domeinen zaten. Hier moet je als sociaal werker goed op voorbereid zijn.

Hogeland on the Move voorjaar editie
Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report