Spring naar inhoud

Verhalen van Mensenwerk Hogeland

Verhalen van Mensenwerk Hogeland

In dit hoofdstuk verantwoorden wij onze reguliere inzet, volgens het ‘Plan van aanpak Mensenwerk Hogeland 2018­-2021’, door middel van ‘vertellen’. De kwaliteit van onze dienstverlening laat zich namelijk niet altijd goed alleen in cijfers uitdrukken. Hiervoor zijn beschrijvingen, verhalen, casuïstiek en voorbeelden van onze activiteiten nodig.

3.1 Jeugd- en jongerenwerk

Het jongerenwerk is heel gevarieerd en zet volop in op sociale contacten en preventie. 

Sportactiviteiten in de vakanties ‘Hogeland on The move’

Afgelopen zomer was alweer het derde jaar dat we Hogeland on the Move organiseerden in de samenwerking zoals hij nu staat. Namelijk samen met Barkema & De Haan en Huis voor de Sport Groningen. Als beweegteam organiseren we elke schoolvakantie activiteiten voor kinderen in de gemeente Het Hogeland. Naast de genoemde partijen, worden de activiteiten ook mogelijk gemaakt dankzij lokale verenigingen. Een samenwerking die wij extra willen benoemen is die met de zwembaden. De zwemactiviteiten waren dankzij deze samenwerking een groot succes. De hittegolf die heerste in de week waarin de zwemactiviteiten waren georganiseerd, heeft natuurlijk ook bijgedragen aan het succes. Hogeland on The move wordt ook in de andere schoolvakanties georganiseerd.

Praktijkvoorbeelden Hogeland on The Move

- Een Oekraïens gezin (moeder, vader en twee kinderen) hebben meegedaan aan de activiteit kanoën. Ze vonden het geweldig. Zo maakte ze kennis met anderen en met de mooie natuur die Het Hogeland kent. “We genieten er enorm van”.

- In Roodeschool merkten we tijdens een activiteit op dat een broer en zus niet goed met elkaar om konden gaan. We besloten om met beiden in gesprek te gaan om te kijken waar deze negatieve omgang vandaan kwam. Hier kwam een mooi gesprek over op gang. Later waren ze ook bij een andere activiteit aanwezig. We hebben er bewust voor gekozen om de betreffende kinderen niet bij elkaar te zetten. Dit pakte voor beide kinderen goed uit.

Talent Express

Vanuit de basisscholen hebben we verschillende signalen met betrekking tot de leefbaarheid in Uithuizen ontvangen. Daarom besloten we voor de lokale jeugd de activiteit ‘Talent Express’ te organiseren. Dit vanuit de gedachte dat je jong moet beginnen om verandering teweeg te brengen. Bij Talent Express kunnen kinderen van groep 6-8 zich opgeven voor diverse, themagerichte, activiteiten waarbij ze hun talenten kunnen ontwikkelen of ontdekken.

“Ik heb veel lekkere gerechtjes gemaakt en het was altijd heel gezellig. Af en toe ging het wel eens een beetje mis, zoals met overkokende melk bij het maken van het dessert, de eerste keer dat ik deelnam aan Talent Express. Maar het kwam uiteindelijk altijd wel weer goed.  Ik heb twee keer aan de kooklessen deelgenomen. Amerikaans koken (hamburgers en milkshake) en Italiaans koken (zelf pastaslierten maken) vond ik het leukst. En het keukenschortje hield mijn kleren mooi schoon.” - Deelnemer (10) Talent Express, thema Koken

Het Jonge Mantelzorgweekend

Lekker uitwaaien op Schiermonnikoog

Na twee jaar uitstellen kon het Jonge Mantelzorg Weekend op Schiermonnikoog eindelijk doorgaan. Dit weekend is georganiseerd voor jongeren in de gemeente Het Hogeland die opgroeien met iemand in hun directe omgeving met een chronische ziekte, beperking, psychische kwetsbaarheid en/of verslaving (definitie afkomstig van Strategische Alliantie Jonge Mantelzorg). Tijdens dit weekend ervaren jonge mantelzorgers dat zij niet de enige zijn en vooral ook veel plezier en ontspanning. Dit is belangrijk, omdat deze groep jongeren op jonge leeftijd meer zorgen maken dan leeftijdsgenoten. Ze missen mogelijk de nodige aandacht voor zichzelf en ervaren een lagere kwaliteit van het leven dan leeftijdsgenoten die geen jonge mantelzorgers zijn (2020, SCP).

Aan de hand van een creatieve opdracht begon het weekend met het bespreken met hoe het nou eigenlijk is om een jonge mantelzorger te zijn. Er kwamen mooie gesprekken op gang en de 19 deelnemers herkenden veel van elkaars thuissituatie. Het spel ‘Weerwolven’ was dit weekend erg populair; elk vrij kwartiertje werd besteed aan dit spel. Heel mooi om te zien hoe (bijna) iedereen fanatiek meedeed. Het is een spel waarin tactiek, opkomen voor je rol in het spel en samenwerken centraal staat.

Op de zaterdag stond er een fotofietstocht op planning. In drie groepen kregen de jongeren een aantal opdrachten mee die enthousiast werden uitgevoerd. Aan het eind van de tocht was er ruimte om het dorp in te gaan om een souvenir te kopen. Zaterdagavond genoten de jongeren van een goed verzorgde BBQ met aansluitend een dierengeluidenspel op de heide.

Op zondag bezocht de groep de Wassermanbunker en een oorlogsbegraafplaats. De jongeren waren onder de indruk van de recente geschiedenis van het eiland. Zondag om half twee stond de boot naar Lauwersoog al weer klaar. De vermoeide jongeren werden weer afgeleverd bij hun ouders. Het was een geslaagd weekend, waarbij de jongeren ontzettend hebben genoten.

In 2023 organiseren we weer een jonge mantelzorgweekend. Hiervoor zijn de eerste twintig aanmeldingen al binnengekomen.  

“Ik neem aan alle activiteiten die er voor de jonge mantelzorgers georganiseerd worden deel. Pizzarette en secret santa, klimmen, graffity workshop, alles vind ik heel leuk. Het leukste vind ik het JMZ weekendkamp. Daar heb ik ook echt vrienden gemaakt onder de jongens en met twee zusjes uit Uithuizen. Er is niks wat ik niet leuk vind van de activiteiten. Ohhh Drouwenerzand met het spookhuis was ook super leuk. Ik heb ook weer heel veel zin in het komend JMZ weekendkamp. Uiteraard heb ik me allang hiervoor opgegeven.” - Deelnemer (12) jonge mantelzorg activiteiten

Het Preventie interventieteam (PIT)

Samenwerken aan een gezonde generatie.

Het doel van het PIT is om via de onderwijsinstellingen alle (schoolgaande) jongeren binnen het voortgezet onderwijs (VO)  in de gemeente Het Hogeland gezond en veilig te laten opgroeien met behulp van een overkoepelend preventief aanbod dat voor iedere school gelijk is.

Dit preventieve aanbod is tot stand gekomen in samenwerking met Verslavingszorg Noord-Nederland (VNN), GGD-Groningen en Mensenwerk Hogeland. In 2022 is Beweegteam het Hogeland toegevoegd. Deze vier organisaties willen gezamenlijk de scholen binnen de gemeente ondersteunen bij een voor hen belangrijke functie: voorkomen en signaleren.

Via het PIT bieden wij elk halfjaar aan het VO op Het Hogeland een menukaart met daarin het gezamenlijke aanbod van de vier organisaties op het gebied van preventie. De menukaart bestaat uit vijf thema’s welke zijn afgeleid van de gezonde school aanpak. De vijf thema’s zijn: veilig en met plezier naar school, genotsmiddelen, voeding en gezondheid, mediawijsheid/ gamen en relaties en seksualiteit. De school kan dan elk jaar twee interventies kiezen welke passend zijn voor die school. Elke school heeft zijn eigen voorkeur. De bestaande taak van het onderwijs, het signaleren van en anticiperen op actuele ontwikkelingen op de onderwijslocaties, wordt op deze manier versterkt. De twee PIT-coördinatoren vanuit de GGD en Mensenwerk Hogeland zijn verantwoordelijk voor de afstemming met en tussen de scholen en de Preventie Interventieteams.

We merken dat er vanuit het onderwijs veel behoefte was aan preventieve activiteiten. We zien dat de scholen het PIT steeds beter weten te vinden en weten wat we vanuit PIT te bieden hebben. De volgende interventies zijn vanuit het PIT aan de verschillende onderwijsinstellingen geboden:

  • Frisse start (VNN)
  • Pilot Meidenvenijn (Mensenwerk Hogeland)
  • Ouderavonden: Sociale media en middelengebruik (VNN)
  • Training meldcode (GGD)

Meer informatie over het PIT is te lezen in het eigen jaarverslag van het PIT. 

Website Kwaitwel

Alle informatie voor onze jongerenop één website.

Onze informatie­ en preventiewebsite voor jongeren ‘Kwaitwel’ blijft bezoekers trekken. In 2022 had de website per maand ongeveer 315 serieuze bezoekers (dat zijn bezoekers die langer blijven kijken), waarbij oktober en november de populairste maanden zijn. In 2021 betrof het aantal serieuze bezoekers ongeveer 211 per maand. Het populairste bericht betrof: ‘Wat mag je op welke leeftijd’. De populairste zoekopdrachten waren: drugs, wiet en risico’s vrienden online.

Op de website kunnen jongeren (en hun ouders) informatie vinden over de verschillende thema’s en actuele activiteiten voor jongeren bij Mensenwerk Hogeland. De website is te vinden via de volgende link: kwaitwel.nl/

315 serieuze bezoekers

per maand

KIES

Eerste KIES spel- en praatgroep gegeven door medewerkers van Mensenwerk Hogeland.

KIES (Kinderen In Een Scheiding) is een groepsprogramma voor kinderen die een scheiding hebben meegemaakt. Het programma bestaat uit acht bijeenkomsten en is bedoeld voor kinderen van 7 t/m 12 jaar. Bij een KIES groep is er ruimte voor hun verhaal, hun vragen, hun zorgen en kunnen ze hun eigen beste oplossingen ontdekken. Door te ervaren dat ze niet de enige zijn met vergelijkbare gevoelens, vragen, zorgen en ideeën, voelen kinderen zich gezien en gehoord. De ervaringen in de jarenlange praktijk met KIES door heel Nederland zijn dan ook dat KIES kinderen helpt.

Eind oktober 2020 hebben twee medewerkers van Mensenwerk Hogeland met succes de opleiding tot KIES coach gevolgd. Door corona en aan- en weer afmeldingen van kinderen is pas in oktober 2022 eindelijk een eerste KIES groepje van start gegaan. Vier kinderen namen deel. Ze leerden in acht bijeenkomsten via spelvormen en werkbladen praten over herinneringen, vertrouwen, gevoelens, hulp vragen, lastige situaties bespreken. Ook kregen ze tips van elkaar voor in ‘de Tipkoffer’ en maakten gezamenlijk een wensenlijst voor ouders. De kinderen gaven aan met veel plezier naar “De KIES-club” te komen en vonden het jammer dat het na de acht bijeenkomsten weer was afgelopen. Ons doel is om twee keer per jaar een KIES spel- en praatgroep aan te bieden.

Bezoekers Jongerencentrum Express aan het woord

Melissa (15): “Ik kom hier in het jongerencentrum omdat er verder in het dorp eigenlijk niks te doen is. Ik vind het hier gezellig en kan me hier goed vermaken. Niek en ik zijn er altijd wel als het jongerencentrum open is. De activiteiten die hier georganiseerd worden zijn ook erg leuk.”

Niek (15): “Ik kom hier omdat mijn vrienden en ik hier altijd chillen. De sfeer en de muziek zijn hier goed en de medewerkers zijn aardige mensen.”

Meidenvenijn is niet fijn!

Pestgedrag onder meiden wordt aangepakt!

Meidenvenijn is niet fijn! is een anti-pestmethode om (zorgwekkend) pestgedrag onder meisjes op een positieve en effectieve manier aan te pakken en te zorgen voor een prettig en veilig sociaal klimaat in de klas. De methode bestaat uit een preventieles en/of een curatieve (therapeutische) lessenreeks van vier lesblokken. De preventieles wordt ingezet voor de hele groep (meisjes en jongens), de curatieve lessen zijn alléén voor de meisjes. Het doel van ‘Meidenvenijn is niet fijn!’ is het specifiek onderlinge pestgedrag van meisjes in de leeftijd van 9 t/m 15 jaar inzichtelijk te maken (voor alle doelgroepen), aan te pakken en te verminderen. Diverse VO scholen hadden bij het PIT (Preventie en Interventie Team) aangegeven interesse in deze interventie te hebben. Hiervoor hebben twee jongerenwerksters en een vrijwilligster van Mensenwerk Hogeland de training ‘Meidenvenijn is niet fijn!’ gevolgd.

Na de training volgde een pilot van de curatieve lessenreeks op HHC Warffum. In totaal hebben 15 meiden deelgenomen aan de lessen. Er is onder andere uitleg gegeven over goede en minder goede eigenschappen, kwaliteiten, valkuilen, vriendschappen, helpende en niet helpende gedachten enz. Ook werden aan de hand van prentkaarten de verschillende meidenrollen, die in een groep kunnen voorkomen, besproken en aan de hand van die rollen werden scènes uitgespeeld. Daarnaast hadden we aandacht voor pesten op sociale media.

Na de pilot volgde een lessenreeks van de preventieve lessen op HHC Winsum, waar in drie tweede klassen uitleg is gegeven over de meidenrollen. De voor- en nadelen van de rollen, het belang van communicatie en gebruik/misbruik van sociale media/WhatsApp groepen is besproken. In 2023 staan er weer een aantal preventielessen voor Terra Pro op de planning.

In het voorjaar zijn twee jongerenwerkers en een vrijwilligster getraind om de methode ‘Meidenvenijn is niet fijn!’ effectief toe te passen.

3.2 Onafhankelijke cliëntondersteuning

Veel vragen over mogelijk beschikbare zorg zowel jeugd als ouderen.

De onafhankelijke cliëntondersteuning is er voor de inwoners van de gemeente Het Hogeland die bemiddeling, advies en hulp nodig hebben. Onafhankelijke cliëntondersteuning draagt bij aan het versterken van zelfredzaamheid, helpt de inwoner bij het formuleren van zijn of haar ondersteuningsvraag en het organiseren van een oplossing. De onafhankelijke cliëntondersteuners zijn goed op de hoogte van de wet- en regelgeving en weten binnen instellingen waar zij moeten zijn. 

Onafhankelijke cliëntondersteuning in 2022, wat valt op?

In 2022 kregen we binnen de onafhankelijke cliëntondersteuning veel vragen over de Wet langdurige zorg (WLZ). Veel van deze vragen gaan over of iemand wel of niet in aanmerking komt voor de WLZ en hoe je het kunt aanvragen. Daarnaast vinden inwoners het prettig om samen met de onafhankelijke cliëntondersteuner te bespreken of de WLZ van meerwaarde is voor de inwoner. Vanuit de WMO-consulenten zijn veel inwoners verwezen naar Mensenwerk Hogeland om de mogelijkheden binnen de WLZ met de inwoner te bespreken.

Daarnaast hebben we binnen de onafhankelijke cliëntondersteuning veel vragen ontvangen vanuit ouders die een kind met een beperking hebben. Zij zijn op zoek naar de juiste ondersteuning voor hun kind. Het gaat hierbij zowel om hulpmiddelen als om begeleiding. Vanuit onze cliëntondersteuning worden deze ouders vanuit een breed perspectief ondersteund. Het vraagt veel van ouders als ze er achter komen dat hun kind een beperking heeft of zelfs achteruit gaat. Hier besteden we aandacht aan. Naast mentale ondersteuning bieden we ouders ook praktische ondersteuning. Wat kan ondersteunend werken? Bijvoorbeeld een tandemfiets? En daarnaast logeeropvang? Gezamenlijk met de casemanager van het Sociaal Team Jeugd kijken we naar wat voor de ouders mogelijk is. Vanuit onafhankelijke cliëntondersteuning bieden we ook hulp bij, voor de ouders soms moeilijke, gesprekken met de casemanager Jeugd. Wat als je het niet met een beslissing van de casemanager eens bent? De onafhankelijke cliëntondersteuner checkt hierbij hoe het zit met de wet- en regelgeving. Daarnaast probeert ze tussen ouders en casemanager te bemiddelen en kijkt hoe het contact hersteld kan worden. Het gezamenlijk doel is immers, dat het met de jeugdige zo goed mogelijk gaat! Casussen met jeugdigen vragen vaak veel tijd; zeker als het gaat om zeer jonge kinderen.

Ik ben lange tijd betrokken bij een vrouw met hersenletsel. Er is hulp (begeleiding) nodig, maar eigenlijk wil ze dat niet. Ze heeft alles altijd zelf gedaan en is niet graag hulpbehoevend. Maar hoe zorg je dat de mantelzorger dit ook volhoudt? Ik heb de casus voorgelegd aan de WMO. Door een goede afstemming met de WMO hebben we gezamenlijk passende hulp voor mevrouw gevonden.’  - Onafhankelijke cliëntondersteuner 

3.3 Maatschappelijk werk en Welzijnswerk

Vaak complexe casussen waarbij meerdere partijen worden ingeschakeld

Het maatschappelijk werk biedt optimale en passende ondersteuning aan onze inwoners als individu of aan groepen mensen in de maatschappij, zodat zij kunnen participeren in de samenleving. De ondersteuning is gericht op het versterken van de eigen kracht, zelfredzaamheid en het verbeteren van de leefbaarheid. Het gaat hier vooral om de (in hoofdstuk 2 besproken) individuele trajecten. Onze maatschappelijk werkers geven aan dat zij in 2022 veel te maken hadden met casussen waarbij  problematiek op meerdere leefgebieden speelt. Twee maatschappelijk werkers hebben een praktijkvoorbeeld uitgewerkt dat laat zien hoe complex dit soort casussen kunnen zijn. Daarnaast zagen we door de hoge (energie) prijzen dat vele inwoners het financieel moeilijk hebben. Daarom staan we in deze paragraaf bewust stil bij het thema financiën. 

 Ophalen en informeren

Een aantal van onze medewerkers zijn naar aanleiding van de hoge (energie) prijzen op een warme dag in juli de straat op gegaan om water en ijsjes uit te delen. Dit met als doel inwoners te informeren over de regelingen voor minima in de gemeente. Een aantal mensen die we spraken bleken niet goed op de hoogte te zijn van wat Mensenwerk Hogeland kan betekenen op het gebied van financiële ondersteuning. Dit initiatief vraagt dus om een vervolg. 

Financiële problemen treffen in 2022 ook midden inkomens

Een belangrijke ontwikkelingen op financieel gebied is dat een andere doelgroep aanspraak moet maken op hulp. Dit betreft een groep inwoners die zich voorheen op financieel gebied zelf redde, denk aan werkenden en ouderen, maar die nu wel ondersteuning nodig hebben. Het leven is dusdanig duur geworden dat ook deze groep inwoners in de financiële problemen komt. De oorzaken hiervan zijn de hoge energiekosten en hoge inflatie waardoor onder andere dagelijkse boodschappen en benzine behoorlijk duurder zijn geworden. Gebleken is dat inwoners soms dusdanig bezuinigen dat hun algehele gezondheid in de problemen komt. De kachel staat bijvoorbeeld te laag voor inwoners met reuma of een andere ziekte. Inwoners bezuinigen daarnaast op hun ziektekosten waardoor bijvoorbeeld de fysiotherapeut niet meer vergoed wordt of er wordt bezuinigd op boodschappen waardoor ze niet altijd een gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten. Financiële problemen hebben dus niet alleen betrekking op het wel of niet betalen van de rekening, ze hebben ook invloed op de (geestelijke en fysieke) gezondheid.

De doelgroep kan bij het maatschappelijk werk en sociaal raadsliedenwerk terecht. Het sociaal raadsliedenwerk heeft in 2022 veel inwoners verder geholpen met het aanvragen van een sociale voorziening voor onder andere de Voedselbank, energietoeslag en bijzondere bijstand. Daarnaast spelen we ook collectief in op de grote hoeveelheid financiële ondersteuningsvragen. Een voorbeeld hiervan is de training ‘Financiële Uitdagingen’. Deze training richt zich op een stukje theorie over financiën. Welke regelingen zijn er en hoe kun je aanvragen? Ook wordt er uitleg gegeven over DIGI-D en wat bij het lezen van brieven van belang is. Daarnaast is er ook aandacht voor de sociaal-emotionele kant van financiële problematiek. Wat doet het met je eigenwaarde om in armoede te leven. Wat doet het met je als je post ontvangt. 

Een van onze ervaringsdeskundigen in armoede sluit aan bij de bezoekmomenten van de Voedselbank. Over het algemeen reageren inwoners positief op de aanwezigheid van Mensenwerk Hogeland bij de Voedselbank. De ervaringsdeskundige wordt een betrouwd gezicht, wat de drempel kan verlagen om naar hulp te vragen. Op de locatie van de Voedselbank beantwoord de ervaringsdeskundige vragen en begeleid ze inwoners naar de juiste regelingen of hulpverlening. Bezoekers van de Voedselbank weten de ervaringsdeskundige inmiddels ook telefonisch te vinden. 

Vooruitblik:
In samenwerking met het Taalhuis gaan we, afhankelijk van de aanmeldingen, na de zomervakantie in 2023 starten met de kookcursus ‘koken binnen je budget’. De cursus bieden wij aan voor inwoners die te maken hebben met laaggeletterdheid, anderstaligen, ouderen, voor inwoners met een licht verstandelijke beperking en inwoners met een klein budget. Via de cursus willen we het uitwisselen van ervaringen en tips onder de doelgroep stimuleren. De cursus gaat plaatsvinden op diverse locaties op Het Hogeland zodat iedereen deel kan nemen.

Praktijkvoorbeeld: problemen op meerdere leefgebieden

Via een woningbouwvereniging komt een melding van een ontruiming binnen bij Mensenwerk Hogeland.  Het blijkt om de woning te gaan van Jos (56). Jos heeft te maken een forse huurachterstand. Dit heeft ertoe geleid dat de woningbouw-vereniging een woningontruiming heeft aangevraagd via de deurwaarder. Twee van onze maatschappelijk werkers besluiten om bij Jos op huisbezoek te gaan. Jos is thuis en doet open. Jos vertelt dat er al langer financiële problemen zijn. Hij werkte in de bouw, maar is sinds een tijdje werkloos. Hij heeft hierdoor geen inkomen en leeft van de toeslagen, waar inmiddels grotendeels beslag op ligt. De post maakt hij al een tijd niet meer open. Jos lijkt te begrijpen dat als hij niets doet hij over drie weken op straat staat. Ondanks dat hij al een tijd niets aan het huishouden heeft gedaan, woont Jos met plezier in de woning. Hij wil graag blijven en gaat akkoord met hulp vanuit Mensenwerk Hogeland. Bij het intakegesprek komen er problemen op verschillende leefgebieden naar voren. Jos ervaart problemen op het gebied van financiën, tijdsbesteding, werk & opleiding, basale ADL, sociaal netwerk en geestelijke gezondheid. Samen met Jos wordt per leefgebied gekeken wat de situatie is en waar Jos behoefte aan heeft.

Financiën
Jos heeft nu geen inkomen en er zijn meerdere schulden. We vragen een bijstandsuitkering aan met Jos, waardoor er weer inkomen is. We brengen de schulden in kaart, samen met een collega sociaal raadsliedenwerk. De schulden zijn dusdanig fors, dat we adviseren om budgetbeheer van de kredietbank in te zetten. We doen samen met Jos de aanmelding en zorgen dat alle papieren verzameld worden. Omdat er nu een traject loopt vanuit de kredietbank, wordt de woningontruiming eerst opgeschort. Dat Jos zelf nu even niet om zijn financiën hoeft te denken, geeft hem ruimte om met andere zaken aan de slag te gaan.

Tijdsbesteding / werk & opleiding
Jos brengt zijn dagen veelal alleen door. Hij wil graag weer wat doen. We inventariseren waar Jos zijn interesses en krachten liggen. Hij zou graag iets willen betekenen voor de maatschappij en gaat uiteindelijk, na overleg met zijn werkcoach van gemeente het Hogeland, aan de slag als vrijwilliger op een zorgboerderij. Dat hij weer wat om handen heeft en betekenisvol werk doet, maakt dat Jos beter in zijn vel gaat zitten. Hij overweegt omscholing, zodat hij betaald werk als begeleider van mensen met een beperking kan gaan doen.

Basale ADL
Het huis van Jos is verwaarloosd geraakt. Hij ontvangt geen visite meer thuis, omdat hij zich schaamt. Sinds Jos twee jaar geleden werkloos is geraakt kan hij zichzelf niet meer motiveren om het huishouden te doen. Overal in huis staat vieze afwas, er is al tijden niet gestofzuigd en de hond doet zijn behoefte vaak in huis. Er ligt veel grofvuil in en om de woning. Samen met de GGD maken we een plan om de woning op te ruimen. Er komt een container voor de deur en er wordt een bedrijf ingeschakeld om samen met Jos het huis weer bewoonbaar te maken. Er wordt kortdurend huishoudelijke ondersteuning ingezet na een keukentafelgesprek met de WMO, zodat Jos weer kan leren om zijn huishouden bij te houden.

Sociaal netwerk
Omdat Jos zich schaamt voor zijn woning, heeft hij zijn sociale contacten afgehouden. Samen spreken we af dat hij zijn broer gaat bellen om te vertellen wat er speelt. We bespreken vooraf hoe hij het gesprek aan kan gaan. Jos vindt het spannend. Hij laat ons weten dat zijn broer dezelfde avond op bezoek is geweest en heeft aangegeven hem te willen helpen. Ook heeft Jos de buurman, waarmee hij in het verleden goed contact had, in vertrouwen genomen. Ze hebben afgesproken weer eens te gaan vissen samen. De buurman stelt ook voor om af en toe, als het Jos niet lukt, de hond uit te laten.

Geestelijke gezondheid
Bij ons eerste contact gaat het niet goed met Jos. Hij eet weinig, slaapt slecht en voelt zich somber. Hij heeft geen energie om naar buiten te gaan en mensen te ontmoeten. We adviseren hem om met zijn huisarts in gesprek te gaan en bellen samen voor een afspraak. De huisarts spreekt met Jos af dat ze elkaar elke twee weken zien voor de komende periode. Tijdens deze gesprekken wordt er gekeken of de ingezette hulp voldoende is, of dat hij toch doorverwezen moet worden voor behandeling of therapie.

Na een tijdje valt het de maatschappelijk werkers op dat Jos sterk opknapt. Hij ervaart minder stress en voelt zich gesteund door alle ingezette hulp. Wij kunnen na een half jaar het dossier succesvol afsluiten. De juiste hulp is ingezet en Jos kan weer een beroep doen op zijn eigen netwerk. Het is een mooi voorbeeld hoe we binnen Mensenwerk Hogeland toewerken naar zelfredzaamheid.

Opruimdag Kantens, aardbevingscoaching collectief
Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report